Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رشت - ايرنا - کشاورزي گيلان به رغم برخورداري از منابع آبي فراوان، تا قبل از دولت يازدهم به دليل برخي رويکردهاي نامناسب، بدون صرفه اقتصادي شده بود که با تصميم هاي کارشناسي در سايه تدبير و اميدبخشي به فعالان اين حوزه، جاني دوباره گرفت و از نمونه هاي آن مي توان به تجهيز و نوسازي 10هزار هکتار زمين اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئيس سازمان جهاد کشاورزي گيلان روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا بيان کرد: توفيقات دولت تدبير و اميد در بخش توليدات اين حوزه نسبت به دوره هاي قبل، بسيار اميدوارکننده است و ميزان توليد محصولات زراعي طي سال هاي 93 تا 95 با رويکرد اقتصاد مقاومتي، افزايش قابل توجهي داشته است.
عليرضا شعبان نژاد اظهار کرد: توليد محصولات زراعي از يک ميليون و 522 هزار و 925 تن در سال 93 ، به يک ميليون و 624 هزار و 666 تن در سال 94 و با سه و نيم درصد رشد به يک ميليون و 681 هزار و 529 تن در سال 95 رسيد .
به گفته شعبان نژاد توليد محصولات باغي نيز از 410 هزار و 194 تن در سال 93 ، به 541 هزار و 262 تن در سال 94 و با هشت درصد رشد به 584 هزار و 562 تن در سال 95 رسيد.
وي افزود: توليد دانه هاي روغني نيز از 10 هزار و 603 تن در سال 94 ، به 11 هزار و 314 تن در سال 95 افزايش يافت.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي گيلان خاطرنشان کرد: در زمينه طرح کشت دوم و پرورش راتون در اراضي شاليزاري استان نيز وضعيت رو به بهبود است به طوريکه از 58 هزار هکتار سطح زير کشت سال 94 با سه درصد رشد ، به 59 هزار و 800 هکتار در سال 95 رسيد.
شعبان نژاد ادامه داد: با توجه به اينکه در نظر است در برنامه خوداتکايي در توليد روغن، گام هاي اساسي برداشته شود؛ در استان گيلان نيز برنامه ريزي لازم براي افزايش توليد دانه هاي روغني انجام شده و سال گذشته سطح زيرکشت دانه هاي روغني به چهار هزار و 356 هکتار و ميزان توليد آن به 11 هزار و 314 تن رسيد.
وي گفت : توليد برنج سفيد استان گيلان نيز با رشدي ملايم از 600 تا 650 هزار تن در سال 93 ، به حدود 700 تا 750 هزار تن در سال 95 رسيده است.

** افزايش توليدات دامي؛
شعبان نژاد در بخش ديگري از سخنانش گفت: در زمينه توليد گوشت سفيد و قرمز، شير و تخم مرغ نيز طي سه سال اخير وضعيت گرچه نه با رشد قابل توجه، ولي ثبات همراه بوده است.
وي ادامه داد: توليد گوشت سفيد در گيلان از 114 هزار و 534 تن در سال 93 به 117 هزار تن و گوشت قرمز از 34 هزار تن به 26 هزار و 500 تن در سال 95 رسيد.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي گيلان افزود: توليد شير نيز از 238 هزار و 983 تن در اين مدت به 257 هزار تن و تخم مرغ نيز از 19 هزار و 362 تن به 19 هزار و 800 تن رسيد.

** حفظ کاربري و تجهيز اراضي زراعي؛
شعبان نژاد همچنين گفت: در خصوص حفظ کاربري اراضي کشاورزي بعنوان يکي از عوامل مهم در توليد محصول، شاهد رشد بوده ايم به نحويکه پوشش کامل حفاظتي اراضي کشاورزي از 185 هزار و 180 هکتار در سال 93 ، به 358 هزار در سال 95 هکتار رسيد.
وي ادامه داد: تجهيز و نوسازي اراضي گيلان نيز از سالانه 500 هکتار در سال 93 ، به 10 هزار هکتار در سال 95 افزايش يافت.
به گفته رئيس سازمان جهاد کشاورزي گيلان همچنين طي اين سه سال، 66 کيلومتر شبکه هاي فرعي آبياري و زهکشي در استان احداث شد.

** جايگاه برتر گيلان در توليد محصولات کشاورزي؛
گيلان در روشناي ثبات اقتصادي کشور ، اکنون در زمينه بسياري توليدات کشاورزي نظير چاي خشک با حدود 30 هزار تن توليد، فندق با 17 هزار و 43 تن ، بادام زميني با 10 هزار و 562 تن ، پيله ابريشم با 396 تن ، صيد ماهيان استخواني و کيلکا با 17 هزار تن ، صنوبرکاري با 50 هزار هکتار و برداشت گل گاو زبان با 301 تن رتبه نخست را در کشور داراست.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزي گيلان، اين استان در زمينه توليد شلتوک برنج با يک ميليون و 72 هزار و 66 تن ( معادل 650 تا 750 هزار تن برنج سفيد )، کيوي با 133 هزار و 779 تن، آبزي پروري با 51 هزار تن، استحصال خاويار با 910 کيلوگرم ، توليد جوجه يک روزه با 290 ميليون قطعه در هر دوره، رتبه دوم کشور را از آن خود کرده است.
در توليد زيتون نيز گيلان با 17 هزار و 350 تن و در زمينه جوجه کشي با توان توليد 450 ميليون قطعه و ميزان توليد 280 ميليون قطعه ، جايگاه سوم کشور را دارد.
بر اساس آمارها در پرتو تدابير کارشناسي دولت تدبير و اميد براي ايجاد آرامش و ثبات به عنوان عامل اصلي رونق توليد و سرمايه گذاري و اشتغال، اکنون وضعيت بخش کشاورزي گيلان نسبت به گذشته بهبود يافته و اميد دست اندرکاران اين بخش نيز افزايش يافته است.
گيلان که تنها 9 درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده ، با دارا بودن 31 درصد اراضي کشاورزي نسبت به سطح وسعت استان ، رتبه چهارم را در کشور داراست.
گيلان افزون بر 438 هزار هکتار زمين کشاورزي دارد که از اين ميزان، 238 هزار هکتار آن زير کشت برنج است.
35 درصد اراضي استان نيز زير کشت محصولات زراعي و باغي است و بنابر آمارها 317 هزار بهره بردار در بخش کشاورزي فعاليت دارند که معادل 28 درصد جمعيت شاغل استان است.
بر اساس آمارهاي موجود ، ميزان توليد سالانه محصولات زراعي گيلان به يک ميليون و 681 هزار و 529 تن ، محصولات باغي به 584 هزار و 562 تن ، محصولات دامي به 467 هزار و 500 تن ، آبزيان به 68 هزار تن مي رسد.
گيلان همچنين يک ميليون و 278 هزار و 300 راس دام ، 69 واحد پرورش مرغ مادر با ظرفيت 2 ميليون و 620 هزار قطعه در هر دوره، 795 واحد فعال مرغداري گوشتي به ظرفيت 17 ميليون و 900 هزار قطعه، 23 واحد کارخانه جوجه کشي و هفت واحد پرورش مرغ اجدادي دارد.
کشاورزان و توليدکنندگان اين بخش اميدوارند در پرتو توجه و درايت دولت، شاهد رونق فزون تر اين بخش مهم و تعيين کننده اقتصاد گيلان و کشور باشيم.
خبرنگار : نصراله ابراهيمي ** انتشاردهنده: اميرحسين کبيري
6070/2007



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۴۹۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن مددی دادستان عمومی و انقلاب استان البرز با تشریح اقدامات انجام شده در حوزه قضائی کرج که منجر به ورود به موقع و مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی به وسعت ۱۱۰ هکتار شد گفت: در پی دریافت گزارش جهاد کشاورزی در خصوص آغاز تغییر کاربری در «اراضی کلوان» بخش آسارا و منطقه «خدایار خان» ماهدشت اقدامات قانونی در این خصوص با نظارت دادستانی عمومی و انقلاب مرکز استان اجرایی شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز با اعلام اینکه این اقدامات در دو عملیات جداگانه انجام شده است، اضافه کرد: در منطقه «خدایار خان» ماهدشت وسعت ۹۰ هکتاری و در «اراضی کلوان» بخش آسارا وسعت ۲۰ هکتاری در معرض تغییر کاربری بودند، اقدامات مقتضی نسبت به اعمال تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی به اجرا رسید.

وی با اعلام اینکه ارزش اراضی اعمال قانون شده در دو عملیات، ۵,۹۰۰ میلیارد تومان است و با اشاره به اقدامات قانونی انجام شده اظهار داشت: در این عملیات تفکیک، قطعه بندی و دیوارکشی ۵۷ مورد، بنا و ویلای غیرمجاز ۱۰ مورد، محوطه سازی ۲۶ مورد، دپوی مصالح ۱۳ مورد و همچنین موارد متعددی اعم از ایجاد راه، گودبرداری و انشعابات غیرمجاز گاز، برق و آب قلع و قمع شد.

مددی با یادآوری دستاوردهای سند تحول و تعالی در پیگیری از جلوگیری تغییر کاربری اراضی و تعدی به منابع طبیعی، تصریح کرد: مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی در دوره «تحول و تعالی قوه قضائیه» نیز با سیاست‌های دادگستری کل استان البرز ادامه خواهد داشت و قطعاً اجاره تعدی غیرقانونی به اراضی کشاورزی را نمی‌دهیم.

کد خبر 6090651

دیگر خبرها

  • ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه قطع شد
  • قطع ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • خزانه گیری ۱۷۷ هزار هکتار از اراضی گیلان
  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • ۲۰۰۰ هکتار زمین برای شهرهای مولد کشاورزی استان بوشهر مصوب شد