Web Analytics Made Easy - Statcounter

مازندمجلس: پادشاه عربستان در پی رای‌گیری در هیئت بیعت ولیعهد قبلی این کشور را برکنار و پسرش را ولیعهد کرد.

به گزارش اسکای نیوز، ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان طی حکمی محمد بن نایف را از ولیعهدی برکنار و پسرش محمد بن سلمان را جانشین وی کرد.

ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان صبح امروز (چهارشنبه) طی حکمی سلطنتی محمد بن نایف، وزیر کشور و ولیعهد را از ولیعهدی برکنار کرد و محمد بن سلمان، پسرش و جانشین ولیعهد را به عنوان ولیعهد جدید انتخاب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد بن نایف از پست وزیر کشوری و معاون نخست‌وزیر هم عزل شده است.

پسر پادشاه به جای بن نایف به عنوان معاون نخست‌وزیر تعیین شده است در حالی که همچنان وزیر دفاع باقی می‌ماند.

بیعت با ولیعهد جدید امروز بعد از نماز تراویح در مکه مکرمه انجام می‌شود.

براساس گزارش خبرگزاری واس، دستور پادشاه بند "ب" ماده پنج از اساسنامه حکومتی این کشور را تعدیل کرده است.

براساس دستور پادشاه، شاهزاده عبدالعزیز بن سعود بن نایف وزیر کشور جدید شده است. احمد بن محمد سالم معاون وزیر کشور در رتبه وزیر تعیین شد و دکتر ناصر الداوود از پستش برکنار و به عنوان معاون وزیر کشور در سطح وزیر تعیین شد

تلویزیون المیادین چند روز قبل گزارش داد: سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی در حال آماده سازی شرایط برای برتخت نشستن پسرش محمد بن سلمان است و به این منظور بخشی از اختیارات محمد بن نایف ولیعهد خود را سلب کرد.

پادشاه عربستان سعودی اختیار نظارت بر دادستانی را از محمد بن نایف ولیعهد خود سلب کرد.

ملک سلمان با صدور فرمانی هیئت تحقیق و دادستانی کل را که تاکنون زیر نظر ولیعهد عربستان اداره می شد از وزارت کشور که در اختیار محمد بن نایف است جدا کرد و هیئت دادستانی کل را زیر نظر دادستان کل تاسیس کرد که مستقیما به پادشاه گزارش خواهد داد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت چنین اقدامی در چارچوب سناریوی ملک سلمان برای به ارث گذاشتن قدرت برای فرزندش محمد، قابل پیش بینی بود.

 این اولین بار در تاریخ عربستان است که حکومت از پدر به پسر منتقل می‌شود، از زمان تأسیس پادشاهی آل سعود تخت و تاج از برادر به برادر منتقل میشده است. با توجه به اختلافات داخلی  آل سعود بعد از شکست های محمد بن سلمان در جنگ یمن، احتمال مخالفت با این تصمیم نیز وجود دارد.

این خبر در حالی منتشر شده که عزل و نصب های اخیر پادشاه عربستان حاکی از تلاش او برای کم کردن دامنه قدرت محمد بن نایف ولیعهد این کشور بود. بعد از بحرانی که عربستان و امارات برای قطع روابط با قطر ایجاد کردند، مجتهد فعال و افشاگر توییتری در توییتی اعلام کرده بود که محمد بن سلمان با حمایت امارات به دنبال دست یابی به تاج و تخت پادشاهی در این کشور است به این ترتیب حالا محمد بن سلمان فقط یک مرحله با تبدیل شدن به شاه عربستان فاصله دارد.

انتظار مي رود درگيري هاي منطقه اي با اين عزل و نصب ها تا حدودي بيشتر شود. چندي قبل ولی عهد عربستان در گفتگو با تلویزیون عربستان مدعی شد ایران تلاش دارد «قبلۀ مسلمانان» را اشغال کند.

محمد بن سلمان گفته بود : «هدف اصلی نظام ایران رسیدن به قبلۀ مسلمانان است. ما منتظر نمی مانیم که عربستان میدان جنگ شود، بلکه ایران را میدان جنگ خواهیم کرد».

منبع: مازند مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mazandmajles.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مازند مجلس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۵۰۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وانگ یی: آمریکا به سیاست غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد

وزیر امور خارجه چین در گفت‌وگویی با اشاره به اقدامات اخیر واشنگتن در قبال کشورش، از پابرجا بودن "سیاست‌های غلط" آمریکا در قبال پکن انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، "وانگ یی" وزیر امور خارجه چین در گفت‌وگویی اشاره کرد که "درک اشتباه آمریکا از چین همچنان وجود دارد و به پیش بردن سیاست‌ غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد."

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که وانگ در گفت‌وگویی با نشریه قطری پنینسولا درباره جنگ اوکراین نیز گفت: موضع چین درباره بحران اوکراین نامتناقض و شفاف است. چین نه یکی از طرفین درگیری و نه یکی از طرفین مسئول این بحران است اما هرگز از بیرون گود و بی‌تفاوت آن را نظاره نکرده است.

وزیر امور خارجه چین هشدار داد که "در این برهه، هنوز خطر بدتر شدن و گسترش این بحران وجود دارد و جامعه بین‌المللی باید هماهنگی و تلاش‌های مشترک را برای رسیدن به صلح تقویت کند و اقدامات ملموسی برای تتش‌زدایی در این درگیری انجام دهد.

جنگ اوکراین در فوریه سال میلادی جاری به سومین سال خود وارد شده است.

اوکرایت سعی کرده است با همکاری سوییس نشستی برای تبیین "فرمول صلح" رییس جمهور اوکراین برگزار کند که روند آن هنوز قطعی نشده است.

سوییس بر ضرورت مشارکت روسیه در هرگونه مذاکرات صلح تاکید کرده است.

"ولودیمیر زلنسکی" رییس جمهور اوکراین فرمانی را صادر کرده است که مذاکرات با روسیه را تا زمان عهده‌دار بودن سمت ریاست جمهوری این کشور توسط "ولودیمر پوتین" را ممنوع می‌سازد.

روسیه گفته است تا زمانی که اوکراین مناطق تصرف‌شده را به رسمیت نشناسد، مذاکرات صلح با آن بیهوده خواهد بود.

وانگ در ادامه گفت‌وگو با این نشریه قطری با مطرح کردن انتقاد دیگری از سیاست‌های آمریکا در قبال چین گفت: آمریکا، اخیرا، تلاش کرده است حمایت متحدانش را جلب کند و مدام بروز تنش‌های منطقه‌ای در دریا را تحریک می‌کند. آمریکا ایجاد نظامی بازدارنده در قبال چین را تسریع بخشیده، به تشدید تحریم‌های یک‌جانبه ادامه می‌دهد و فعالانه در محاصره تکنولوژیکی چین نقش دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • ادامه سیاست ادواردز؛ آرنه اسلوت قدرت نقل و انتقالاتی ندارد
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد
  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • وانگ یی: آمریکا به سیاست غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد
  • پادشاه انگلیس طرح جنجالی اخراج پناهجویان را تائید کرد
  • احتمال تبدیل دریاچه نمک قم به کانون جدید گرد و غبار کشور​
  • نخست وزیر اسپانیا در فکر کناره گیری از قدرت