Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-18@09:38:55 GMT

تل آجری تخت جمشید و نوید تبدیل آن به سایت موزه

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۵۱۲۲۲

تل آجری تخت جمشید و نوید تبدیل آن به سایت موزه

به گزارش دریافتی چهارشنبه ایرنا مسعود رضایی منفرد افزود:‌این محوطه ارزشمند تاریخی که در فهرست آثار ملی کشور به ‌ثبت رسیده است از سال 90 تاکنون به‌عنوان یکی از مراکز مهم باستان‌شناسی، مورد کاوش باستان‌ شناسان ایرانی و ایتالیایی قرار گرفته است.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌ جمشید گفت: با توجه به کشفیات اخیر در محوطه تاریخی تل آجری به ‌دنبال آن هستیم که این محوطه ارزشمند بزودی تبدیل به سایت‌ موزه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او گفت: سقفی که پیش‌ تر برای این محوطه تاریخی ساخته شده بود بزودی با اجرای فونداسیون روی تپه قرار می‌گیرد.
رضایی ‌منفرد بیان کرد:‌ همچنین با ایجاد زیرساخت‌هایی چون سرویس‌ بهداشتی و مسیر بازدید و امکانات دیگر، مردم می‌توانند از آخرین یافته‌های باستان ‌شناختی در چند سال اخیر بازدید کنند.
وی بیان کرد:‌کتیبه‌های بابلی که سندی معتبر بر استقرار دروازه ورودی شهر پارسه در تل آجری مرودشت است، نقوش حیوانات ترکیبی با نقشی از مار، عقاب و پنجه شیر که برای نخستین بار در این محوطه کشف شده و همچنین سکوهایی در کنار دیوارهای دروازه (تل آجری) و بسیاری از موارد و شواهد به‌ دست‌آمده ازجمله کشفیات این محوطه ارزشمند تاریخی است.
دریافت خبر:‌فاطمه هاشمی نیک ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
3002/ 1876

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۵۱۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنها پل قدیمی تهران با سازه آجری

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: «پل آجری درست ۵۰۰ متر بالاتر از پل اتوبان همت و روی رودخانه قرار داشته و محلی برای رسیدن به کرج بوده.» حسن درویش، از اهالی قدیمی محله کن، با بیان این موضوع، درباره هویت و قدمت پل‌های تاریخی این محله می‌گوید: «پل قاجاری درست زمانی ساخته شد که هنوز خبری از اتوبان تهران-کرج نبود و مسافران تهرانی باید خودشان را به کن می‌رساندند و بعد از کمی استراحت و عبور از پل، به کرج و اشتهارد و شهریار می‌رفتند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

این پل جزء آثار ثبت‌شده میراث فرهنگی است و آن را با نام «پل قاجاری» می‌شناسند. اما از این پل عملا چیزی باقی نمانده و میراث فرهنگی هم تلاشی برای احیای آن نکرده است. تاریخ ساخت این پل را زمان قاجار و حدود سال‌های ۱۱۷۰ ذکر کرده‌اند. این سازه با داشتن ۴ دهنه و نمای بافت آجری پل محکمی را تشکیل می‌داد. مسافران بعد از گذشتن از پل به محلی به نام «سیاه دشتک» و پس از رسیدن به «دهکده المپیک کنونی» به محلی به نام «لتمال» می‌رسیدند و از آنجا جاده چند شاخه می‌شد و هر کدام به سویی می‌رفت. این را هم اضافه کنم که قهوه‌خانه‌ای در محل «سیاه دشتک» وجود داشت که صاحب آن فردی به نام آشیخ ابوالقاسم بود.»

اما پل مهم دیگری که جزء قدیمی‌ترین پل‌های تهران هم به شمار می‌رود، ‌ پل «حاج محمدعلی» است که امروز درست در میان باغ‌ها قرار دارد و در سال‌های نه چندان دور معبری برای گذر از رودخانه پرآب کن بوده است. این پل که قدمت آن به بیش از ۸۰ سال می‌رسد، توسط مردی به نام حاج محمدعلی بنا شده تا روستاییانی که برای فروش محصولات‌شان به شهر می‌رفتند، مسیر رودخانه را به راحتی پشت سر بگذارند.

اهالی سولقان، کشار، رندان، سنگان، امامزاده داوود، کیگا و ... با عبور از مسیر کوهستانی و سخت، خودشان را به این پل می‌رساندند و بعد از عبور از باغ‌ها در کن استراحت و روز بعد به سمت مسیر مورد نظر حرکت می‌کردند. این پل تاریخی که از عصر قاجار روی رودخانه کن بنا شده، روزگاری تنها راه ارتباطی روستاهای شمال رودخانه با ده کن بود. بر قطعه سنگی که روی پل قرار دارد، سال ساخت پل، ۱۳۱۲، عنوان شده است، یعنی در زمان حکومت پهلوی اول. پل تاریخی کن در سال ۱۳۹۷ به ثبت ملی رسید، یعنی دقیقا یک سال قبل از اینکه سیل ویرانگر رودخانه کن بخش‌هایی از آن را از بین ببرد.

کد خبر 842913 برچسب‌ها تاریخ - بناها هویت شهری منطقه ۵

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و قلعه الموت در ۳۰ فروردین 
  • ‌سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید فردا رونمایی می‌شود
  • یادگارهای آیینی محوطه‌های باستانی اردبیل به نمایش گذاشته می‌شود
  • سند مالکیت تخت‌جمشید در روز جهانی بناهای تاریخی رونمایی می‌شود
  • سند مالکیت مجموعه جهانی «تخت جمشید» رونمایی می‌شود
  • سند مالکیت مجموعه جهانی «تخت جمشید» فردا رونمایی می‌شود
  • ضرغامی: از شورای بین‌المللی «کمیته ملی موزه‌ها» و «محوطه‌ها و بناهای تاریخی» خارج نشدیم
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل
  • تنها پل قدیمی تهران با سازه آجری