Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-27@14:30:17 GMT

مدیریت شهری بدون توجه به تغییر اقلیم ممکن نیست

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۵۴۳۱۳

مدیریت شهری بدون توجه به تغییر اقلیم ممکن نیست


رئیس سازمان محیط زیست گفت: امروز نمی‌توان مدیریت شهری را بدون‌توجه به مبحث تغییر اقلیم در نظر گرفت زیرا یکی از مولفه‌های مهم شهرهای پایدار توجه به موضوع تاب‌آوری در مقابل تغییر اقلیم است.

به گزارش خبرنگار بی‌باک معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سومین نشست هم‌اندیشی و هم‌آوایی آینده شهری ایران با محوریت سنجش وضعیت پایداری در کلانشهر تهران که عصر روز سه شنبه به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با اشاره به گرایش جوامع بشری از جمله جامعه ایرانی به سمت شهرنشینی، گفت: در نتیجه توجه به موضوع مدیریت شهری و شهرنشینی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون رئیس جمهور افزود: شاخص‌ها و تعاریفی تحت عنوان شهرهای پایدار، شهرهای شکوفا، شهرهای تاب آور، شهرهای سازگار با محیط زیست و شهرهایی که بتوان به لحاظ اقتصادی و فرهنگی و به جهات و ابعاد مختلف توسعه پایدار، شهرهای قابل زیست باشد، امروز بسیار مورد توجه است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری این موضوع که یکی از تعاریف بسیار قابل توجه و تأکید در دنیای امروز، شهر قابل زیست است، خاطرنشان کرد: در واقع پرسش اصلی این است که شهر برای ماشین، بتن، ساختمان، درخت یا انسان است. زیرا انسان قرار است در شهر زندگی کند.

وی ادامه داد: زندگی به معنای تمام ابعاد عاطفی و انسانی، بازی و امنیت کودکان، استراحت و آسایش سالمندان، تلاش و فعالیت مردم و تعالی مادی و معنوی آن‌ها است و شهر در چنین چارچوبی تعریف می‌شود. زیرا انسان پس از همه گام‌ها و تلاش‌هایی که در جهت توسعه داشته درجستجوی سکونتگاه‌های قابل زیست است چرا که توسعه ناپایدار، عملاً امکان زندگی را بسیار سخت کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به گسترش آلودگی‌های مختلف همچون آلودگی هوا و صدا در شهرها، همچنین دور شدن شهرها از طبیعت و توسعه بتن و خودرو در شهرها و گسترش شهرسازی بر مبنای ساخت و توسعه تونل‌ها و پل‌ها برای خودرو، اظهار کرد: چنین شهرهایی کمتر قابل زیست است.

ابتکار ضمن مرور اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار جهانی، یادآوری کرد: یکی از این اهداف به موضوع شهرهای پایدار و قابل زیست اختصاص دارد و شاخص‌های بسیار ارزشمندی برای این هدف تعریف شده است.

معاون رئیس جمهور افزود: علاوه بر اهداف توسعه پایدار جهانی، امروز در جهان موضوع و بحث شکوفایی شهری و شاخص‌های شکوفایی شهری با نگاهی جامع به ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و محیط زیستی مطرح است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در سطح جهانی مبحث شهرنشینی همگام و هم سو با ملاحظات محیط زیستی نیز مطرح است، ادامه داد: این مبحث تأکید دارد که مدیریت، برنامه‌ریزی و طراحی شهرها باید مبتنی بر ملاحظات اکولوژیک و شاخص‌های سلامت و محیط زیست باشد.

وی اشاره‌ای هم به جهت گیری‌های ملی در این حوزه داشت و از توجه جدی به مبحث مدیریت شهری با شاخص‌های پایداری و محیط زیستی در سیاست‌های کلی محیط زیست نظام ابلاغی مقام معظم رهبری، همچنین برنامه ششم توسعه و برنامه دولت یازدهم گفت.

این مقام مسئول ادامه داد: خوشبختانه امروز پس از چهار سال علاوه بر اینکه می‌توانم سیاهه بلند بالایی از سیاست‌های اتخاذی برای بهبود شرایط زندگی و قابل زیست بودن شهرهای ایران ارائه بدهم، می‌توانم از دستاوردهای مثبت به رغم مشکلات و چالش‌های فراوان نیز گزارشی ارائه دهم.

ابتکار معاون رئیس جمهور با ذکر مثال دریاچه ارومیه و شرح روند احیاء این دریاچه مهم، گفت: گاهی وقتی از شهرها صحبت می‌کنیم گمان می‌کنیم تنها در خصوص همین محدوده داخل شهرها یا حداکثر حریم شهرها صحبت می‌کنیم و این موضوعی است که با توجه به سابقه عضویت در شورای شهر سوم تهران به خوبی آن را درک کردم. اگرچه در همان شورا بسیار تلاش کردم تا این تعاریف بسته تغییر کند و تأثیر اکوسیستم‌ها بر یکدیگر در این تعاریف گنجانده شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تأکید بر این موضوع که احیاء دریاچه ارومیه بر اثر توجه و نگاه ویژه رئیس جمهوری و کار عظیم و عزم دستگاه‌ها در ابعاد مختلف همچون توقف سدسازی‌ها، تدوین طرح جامع، رهاسازی حق آبه‌ها، لایروبی رودخانه‌ها و آماده‌سازی شرایط برای رسیدن آب به دریاچه، اصلاح الگوی کشت و آبیاری صورت پذیرفت، تصریح کرد: تأثیر خشک شدن دریاچه ارومیه بر زندگی و زیست ۱۴ میلیون نفر از مردم کشور که غالباً در شهرهای حومه دریاچه ارومیه و استان‌های همجوار زندگی می‌کنند نشان می‌دهد که شهرنشینی تا چه میزان متأثر از محیط‌های اطراف و سیاست‌های کلان به حفظ منابع طبیعی و محیط زیست و تالاب‌ها می‌انجامد.

وی اشاره‌ای هم به موضوع گرد و غبار و تأثیر این طوفان‌ها بر زیست مردم داشت و اظهار کرد: امروز شهرهای کشور ما تحت تأثیر طوفان‌های گرد و غبار کشور عراق است. مشابه همان تأثیری که شهرهای اروپایی همچون آتن، بارسلون، مادرید، رم و شهرهای جنوب ایتالیا از طوفان‌های گرد و غباری شمال آفریقا می‌پذیرند و این بدان معنا است که تأثیرات محیط زیستی بسیار گسترده است و در نتیجه نگاه و تعریف ما از شهر نمی‌تواند محدود باشد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: امروز نمی‌توان مدیریت شهری را بدون توجه به مبحث تغییر اقلیم در نظر گرفت زیرا یکی از مولفه‌های مهم شهرهای پایدار توجه به موضوع تاب آوری در مقابل تغییر اقلیم و برنامه‌های مدیریت شهری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، همچنین سازگاری و تاب آوری در مقابل تغییرات اقلیم، افزایش دما، کاهش بارندگی و تأثیر این موضوعات بر منابع آب و مدیریت منابع آب است.

ابتکار تأکید کرد: بنابراین نگاه و نحوه مدیریت شهری ما در حوزه‌های مختلف اقتصاد شهری، معماری و منظر شهری، محیط زیست شهری، فرهنگی و اجتماعی باید منطبق با تحولات دنیا و اقتضائات ملی و جامع باشد.

معاون رئیس جمهور یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم در شهرها را کاهش آلودگی هوا دانست و افزود: بنابر گزارش سازمان بهداشت جهانی از هر هشت مورد مرگ و میر در دنیا، یک مورد منتسب به آلودگی هوا است و این موضوع بیانگر میزان تهدیدپذیری زیست افراد به ویژه شهرنشین‌ها و به طور خاص ساکنان کلانشهرها و شهرهای صنعتی از موضوع آلودگی هوا است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری این موضوع که هر انسان روزانه به ۱۶ کیلو هوا برای تنفس نیاز دارد، گفت: آلاینده‌ها از طریق همین هوای تنفسی وارد بدن و سیستم گردش خون افراد می‌شوند و عوارض گسترده‌ای برای سلامتی آن‌ها ایجاد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل همین اهمیت موضوع بود که دولت یازدهم با اجرای برنامه‌ها و اقدام‌های مختلفی همچون یکپارچه سازی سیستم معاینه فنی خودروها (سیمفا)، حذف بنزین آلوده به بنزن پتروشیمی، توزیع بنزین و گازوئیل یورو ۴، ارتقاء استاندارد خودروها به یورو ۴، کاهش سوخت مازوت مصرفی در نیروگاه‌های کشور از ۴۵ درصد در سال ۹۲ به ۸ درصد در سال ۹۵ و برنامه‌ریزی برای رساندن این میزان به صفر در سال ۹۶، خروج ۶۰ هزار تاکسی فرسوده از خطوط حمل و نقل عمومی، خروج بیش از ۹۰۰هزار خودرو فرسوده از سیستم حمل و نقل برای بهبود کیفیت هوای کشور به ویژه در هشت کلانشهر آلوده که جمعیتی معادل تقریباً ۳۰ میلیون نفر را در بر می‌گیرد، گام برداشت.

این مقام مسئول ادامه داد: در نتیجه همین اقدامات است که سال ۹۵ اصفهان به رغم آنکه شهری با ابعاد صنعتی و گردشگری گسترده است نسبت به سال ۹۲ شاهد افزایش سه برابری روزهای سالم و پاک بود یا در شیراز هیچ روزی با هوای ناسالم در سال ۹۵ نداشتیم یا در تهران شاهد آن بودیم که تعداد روزهایی با هوای سالم و پاک در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۲، ۷۰ روز بیشتر شده بود و البته در البرز هم ۲۰ درصد کیفیت هوا بهبود پیدا کرده است.

ابتکار اشاره‌ای هم به شهر اهواز داشت و گفت: متأسفانه به رغم اقدام‌های مثبتی که در شهر اهواز و استان خوزستان داشتیم به دلیل پدیده گرد و غبار که ۸۰ درصد کانون‌های آن خارجی و عمدتاً در عراق است، کیفیت هوا تا نقطه مطلوب بسیار فاصله دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، توسعه حمل و نقل عمومی، مترو، خطوط اتوبوسرانی، اصلاح الگوی رفتاری شهروندان در شهرها به ویژه کلانشهرها را برخی از ضرورت‌های دستیابی بهتر به اهداف برنامه‌های بهبود کیفیت هوا دانست و افزود: خوشحالیم که امروز ۳۰ میلیون شهروند ایرانی امروز در مقایسه با سال ۹۲، هوای بهتر و سالم تری تنفس می‌کنند و این گامی رو به جلو است اگرچه هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم و شوراهای شهر و شهرداری‌ها مسئولیت‌های زیادی در موضوعاتی همچون مدیریت پسماند، مدیریت فضای سبز، توجه به تعامل درست با طبیعت و منابع طبیعی، ساماندهی فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی در شهرها و بسیاری حوزه‌های دیگر دارند.

وی گفت: الگوی شورای شهر سوم شهر ترهان و به ویژه کمیته محیط زیست این شورا، الگویی قابل توجه است و می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور ضمن تأکید بر ضرورت برخورداری از برنامه و رویکردی با نگرش توسعه پایدار، همچنین نگرش علمی مبتنی بر دستاوردهای علمی و تجارب ملی و بین‌المللی برای مدیریت درست شهرها، تصریح کرد: ساز و کارهای مدیریتی موفق و مؤثر مبتنی بر مشارکت مردم و بخش خصوصی است.


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۵۴۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش تفکیک پسماند به بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه این سازمان در راستای پرورش نگرش‌های محیط زیستی و نهادینه‌سازی مفاهیم مدیریت پسماند اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه کودکان کرده است، گفت: سال گذشته ۱۵۱۲ نفر از دانش‌آموزان در مقاطع تحصیلی پیش‌دبستانی و ابتدایی در این دوره‌ها شرکت کردند.

غلامرضا ساکتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی و تجهیز مشترکین در راستای ارتقای کیفیت مشارکت و اعتلای فرهنگ زیست محیطی شهروندان اظهار کرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اقدام به برگزاری برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در قالب‌های مختلف و اهدای زیرساخت‌های سخت‌افزاری به شهروندان کرده است.

وی با تاکید بر اینکه اهمیت آموزش محیط زیست به خوبی در سطح جهان میان جوامع شناخته شده است، افزود: دوران کودکی اهمیت بسیاری در ایجاد نگرش‌های محیط زیستی دارد و آموزش حفاظت از محیط زیست در این دوران، راهی برای پرورش نگرش‌های محیط‌زیستی در انسان است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تصریح کرد: این سازمان در راستای پرورش این نوع نگرش اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه کودکان و نوجوانان برای نهادینه‌سازی مفاهیم مدیریت پسماند با محوریت اهمیت تفکیک از مبدأ و تحویل اصولی آن کرده است.

ساکتی با بیان اینکه سال گذشته این دوره آموزشی ویژه ۱۵۱۲ نفر از دانش آموزان در مقاطع تحصیلی پیش‌دبستانی و ابتدایی برگزار شد، گفت: شناسایی انواع پسماند، اهمیت کنترل شیرابه، اهمیت تفکیک از مبدأ پسماندها و تحویل اصولی آن، آشنایی با فرایند بازیافت هر یک از انواع پسماندها، آشنایی با مضرات ناشی از مدیریت ناصحیح پسماندها و شناسایی پسماندهای خطرناک از موضوعات این دوره آموزشی بوده است.

کد خبر 746622

دیگر خبرها

  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود
  • مدیریت پسماندها خیلی از مشکلات محیط زیست را برطرف می‌کند
  • برخورد بدون اغماض دستگاه قضایی با تخلفات شهری
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • بازدید اعضای کمیسیون محیط زیست شورای شهر از مرکز کنترل عملیات شهرداری اصفهان
  • تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن پسماند پزشکی در هرمزگان ‌
  • تولید سالیانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن پسماند صنعتی در هرمزگان
  • آموزش تفکیک پسماند به بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان
  • پسماند و پساب مشکل اصلی شهرهای ساحلی
  • پویش بزمان زیبا با طبیعت بدون زباله اجرا شد