Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مديرکل دفتر ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات سازمان حفاظت محيط زيست درباره مرگ هيرکان، پلنگ رها شده در پارک ملي گلستان توضيحاتي را ارائه کرد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاري ميزان، مرتضي فريد در خصوص نتيجه بررسي‌ها در مورد مرگ هيرکان (پلنگ ماده رها شده در پارک ملي گلستان) گفت: با بررسي سامانه‌اي که سينگال‌هاي ارسالي ردياب‌هاي ماهواره‌اي از سوي آن تجزيه و تحليل مي‌شد، مشخص شد هيرکان که پس از هماهنگي‌هاي اوليه و نصب ردياب ماهواره‌اي در 2 شهريورماه 1395 در پارک ملي گلستان رهاسازي شده بود تا 6 مهرماه 1395 يعني 35 روز پس از رهاسازي زنده بوده و اظهارات بعدي مبني بر زنده بودن هيرکان صحيح و مطابق با واقعيت نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




فريد افزود: پس از غيرعادي شدن وضعيت سيگنال ردياب ماهواره‌اي، چهار تن از افراد مرتبط با موضوع يعني سيدمجتبي حسيني - معاون اداره کل محيط زيست گلستان، فرزاد اکبرنژاد - کارشناس حيات وحش اداره کل، سياوش روشنيان - مسئول نگهداري و حميدرضا نجاري - سرپرست معاونت پارک ملي گلستان- با مراجعه به منطقه، با لاشه متلاشي شده پلنگ ماده رهاسازي شده مواجه مي‌شوند.


وي ادامه داد: افراد مذکور پس از مشاهده لاشه، ردياب را در همان محل زير يک درخت قرار داده و باقيمانده لاشه را در داخل کيسه پلاستيکي به محل اداره پارک ملي گلستان منتقل مي‌کنند و براي بررسي DNA در داخل فريزر قرار مي‌دهند.


مديرکل دفتر ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص برخي ادعاهاي مطروحه در مورد جابجايي ردياب ماهواره‌اي، اظهار کرد: اينکه عنوان شده چندين ماه ردياب در پارک ملي گلستان چرخيده، صحت ندارد و بررسي سامانه مربوطه و اطلاعات موجود در آن حاکي از آن است که ردياب از تاريخ 28 سپتامبر 2016 برابر با شش مهر 1395 ثابت بوده و جابجايي در سامانه ثبت نشده است.


وي همچنين درباره برخي ادعاها مبني بر اخذ حمايت‌هاي مالي از IUCN و مراکز بين‌المللي خاطرنشان کرد: هيچگونه اعتباري از طرف اين مراکز به اداره کل محيط زيست گلستان يا سازمان حفاظت محيط زيست اختصاص داده نشده است و در بررسي‌هاي به عمل آمده نيز مستندي در اين زمينه مشاهده نشد. ضمن آنکه اصولا بهره‌گيري از کمک‌هاي بين‌المللي، ساز و کار و فرآيند مشخص خود را دارد و اين ادعا نشان از بي‌اطلاعي از روندها دارد.


فريد با بيان اينکه اظهارات غيرواقع معاون اداره کل محيط زيست استان گلستان و عدم اعلام مرگ پلنگ به گونه‌اي که عنوان شده به منظور پيشگيري از ورود افراد سودجو در زمينه خريد و فروش گونه‌هاي حيات وحش و نگراني وي از احتمال جلوگيري از رهاسازي پلنگ نر بوده است، گفت: اين تصميم شخصي معاون اداره کل و کتمان موضوع از طرف ساير افراد و عدم اعلام آن به معاونت ذي‌ربط يا دفتر بازرسي سازمان حفاظت محيط زيست اقدامي اشتباه بوده و سازمان به طور قطع و بي‌اغماض با اينگونه رفتارها مخالفت دارد و به هيچ وجه دستوري از سوي سازمان به استان‌ها در اين زمينه‌ها صادر نمي‌شود.


وي افزود: بي‌توجهي افراد ذي‌ربط به ضوابط اداري از جمله عدم اطلاع به هنگام تلف شدن پلنگ با هر توجيهي که باشد، مراتب مطابق قوانين و ضوابط دستگاه‌هاي دولتي و سازمان‌ها در کميته مربوطه مورد بررسي و مورد اقدام قرار مي‌گيرد.


مديرکل دفتر ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات سازمان حفاظت محيط زيست خاطرنشان کرد: جداي از نحوه رسانه‌اي شدن اين موضوع، محدوديت‌ها و ايراداتي که در فرآيند نگهداري و رهاسازي پلنگ ماده وجود داشته، ترديدي نيست که بايد جنبه‌هاي مثبت آموزشي و علمي نگهداري و رهاسازي پلنگ به عنوان يک تجربه مهم که قبلا سابقه‌اي در کشور نداشته مد نظر قرار گيرد و شرايط براي تحقيقات و فعاليت‌هاي بعدي فراهم شود.


وي ادامه داد: آنچه در جريان رهاسازي هيرکان به دست آمد بي شک گران‌قيمت است. تجربيات دوران نگهداري و رفتارشناسي پلنگ و حفظ خصلت وحشي بودن آن همچنين پژوهش‌ها و تحقيقات کاربردي بعدي که مي‌تواند بر پايه تجربيات فعلي صورت گيرد تنها برخي از دستاوردهاي رهاسازي هيرکان در طبيعت است.


فريد با بيان اينکه طبق اظهارات افراد حاضر در محل، در سمت راست سر پلنگ تلف شده آثار پارگي وجود داشته که حاکي از درگيري پلنگ تلف شده با يک گونه قوي‌تر بوده است، اظهار کرد: بقاياي ميش شکار شده‌اي در معده پلنگ وجود داشته که نشان دهنده توانايي جانور در شکار طعمه بوده است.


وي با تاکيد بر اين موضوع که پلنگ رهاسازي شده به مدت 35 روز - که زمان قابل توجهي به شمار مي‌رود- در طبيعت دوام آورده، موفق به شکار و تداوم زندگي خود شده و نهايتا توسط گونه رقيب و قوي‌تر و احتمالا به دليل اختلاف بر سر قلمرو از بين رفته است، تصريح کرد: با مقايسه‌اي ساده بين اين پروژه و پروژه احياي ببر که ميلياردها ريال هزينه از خريد تجهيزات تا ساخت محل نگهداري و غيره شد، نشان دهنده فاصله زياد اين دو پروژه است زيرا ببرها حتي به مرحله انتقال به سايت احداثي نيز نرسيدند.

مديرکل دفتر ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص شرايط پلنگ نر و رهاسازي يا عدم رهاسازي ورکان در طبيعت، گفت: روشن است که کميته ارزيابي و رهاسازي گونه‌هاي شاخص و حائز اهميت حيات وحش به رياست معاونت محيط زيست طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست در مورد دومين پلنگ يعني ورکان تصميم گيري خواهد کرد.


وي با اشاره به سابقه نگهداري هيرکان و ورکان (دو توله پلنگ نر و ماده) در اداره کل حفاظت محيط زيست استان گلستان اظهارکرد: در مرداد 93 دو قلاده توله پلنگ نر و ماده که جلوي درب اداره حفاظت محيط زيست کردکوي رها شده بودند به اداره کل حفاظت محيط زيست گلستان در گرگان منتقل شدند که البته اين انتقال به دليل وجود محدوديت‌ها و با توجه به ضرورت دسترسي و نظارت مستمر بر زندگي اين توله پلنگ‌ها بود. گرچه در اداره کل نيز فضاي چندان مناسبي براي نگهداري آنها وجود نداشت.

فريد با بيان اينکه آماده‌سازي مکان ديگر و انتقال توله پلنگ‌ها که بر آنها نام هيرکان و ورکان گذاشته شده بود، مشکلات و ملاحظات خود را داشت، اظهار کرد: اداره کل حفاظت محيط زيست گلستان از ابتدا بنا را بر عدم تحويل توله پلنگ‌ها به باغ وحش‌ها گذاشت و گزينه رهاسازي آن‌ها را با نصب ردياب در نظر گرفت بنابراين با وجود مشکلات نگهداري، تلاش شد با نوع رژيم غذايي و عدم رويارويي با انسان، پلنگ‌ها را براي رهاسازي آماده کنند.


مديرکل دفتر ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات سازمان حفاظت محيط زيست افزود: مسئوليت نگهداري توله پلنگ‌ها در ابتدا به فردي به نام دکتر مسعود شکيبا سپس به سياوش روشنيان به دليل فعاليت‌هاي تجربي و سابقه همکاري وي در زمينه مراقبت و نگهداري حيات وحش با اداره کل و نيز به عنوان کارشناس اداره نظارت بر حيات وحش واگذار شد.


وي ادامه داد: طبق بررسي‌هاي انجام شده تغذيه دو قلاده پلنگ عمدتا از حيوانات وحشي آسيب ديده، تلف شده و شکار شده غير مجاز بوده است و جهت نگهداري و تغذيه هيرکان و ورکان از مشاوره و تجربه افراد صاحب نظر استفاده شده بود.

فريد تاکيد کرد: براي سازمان حفاظت محيط زيست، اصل رهاسازي گونه‌هاي حيات وحش به منظور بازگشت به طبيعت در مقايسه با گزينه تحويل حيات وحش به مراکز مجاز و جداسازي از چرخه طبيعت که به مرگ اکولوژيک آنها منتج مي‌شود ارجحيت دارد و تحويل به باغ وحش‌ها آخرين گزينه است.


وي در ادامه گفت: در خصوص هيرکان و ورکان نيز از آنجا که آماده‌سازي فضاي مناسب و نگهداري حيوان در مکان بزرگ‌تر در مدت زمان کوتاه فراهم نشد و معرفي به باغ وحش‌ها هم جزو برنامه‌هاي اداره کل نبود، بنابراين پس از هماهنگي‌هاي اوليه و نصب ردياب ماهواره‌اي در تاريخ 2 شهريورماه 95 نسبت به رهاسازي توله پلنگ ماده به نام هيرکان در پارک ملي گلستان اقدام شد.


مديرکل دفتر ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات سازمان حفاظت محيط زيست در پايان گفت: اين اتفاق در حالي رخ داد که گزينه واگذاري پلنگ‌ها به باغ وحش،راحت‌ترين گزينه براي محيط زيست گلستان بوده و موجب خلاصي اداره کل از زحمت و هزينه نگهداي آنها مي‌شد بنابراين نگهداري از هيرکان و ورکان با هزينه و زحمت فراوان تحمل شد تا آينده توله پلنگ‌ها به هيچ وجه با اسارت در باغ وحش‌ها گره نخورد و نبايد از اين تلاش مجدانه که حدود دو سال به طول انجاميد غافل شد.


انتهاي پيام/





منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۵۴۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادسازی پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل، حسین معصوم‌زاده افزود: برابر پیگیری‌های مکرر قضایی که از سوی این اداره اراضی ملی مورد نظر که در بخش شاهرود از توابع شهرستان خلخال قرار دارد، رفع تصرف شد.
وی بیان کرد: اراضی تصرف شده درون محدوده منطقه حفاظت شده آق داغ قرار داشت و با ایجاد فنس مورد تصرف قرار گرفته بود، اما با پیگیری‌های صورت گرفته، با حکم مقام قضایی آزادسازی شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست خلخال در ادامه از حامیان محیط زیست خواست تا در صورت مشاهده هر گونه تخلف زیست محیطی، موضوع را از طریق شماره ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ گزارش دهند.
منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال که ۹۳ هزار هکتار مساحت دارد، به دلیل برخورداری از تنوع زیستی و گونه‌های نادر گیاهی و جانوری از جمله انواع پرندگان شکاری، کبک، تیهو، کل و بز، پلنگ، سیاه گوش و سایر گونه‌ها تحت مدیریت اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل قرار دارد.

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: رهاسازی چاه‌های نفت آب و خاک خوزستان را آلوده می‌کند
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • تشدید برخورد محیط زیست با سودجویان اراضی ملی
  • آزادسازی پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال
  • رفع تصرف ۲ هکتار از اراضی ملی سیاهمزگی شفت
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • متخلفان صید ماهی در تور محیط بانان لرستان
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در دورود