Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسئول جمعیت و باروری سالم مرکز بهداشت استان مرکزی، گفت: طبق پژوهش‌های انجام شده توسط مرکز تحقیقات جهاد دانشگاهی کشور، مردان استان مرکزی نسبت به سایر استان‌ها تمایل کمتری به فرزنددار شدن دارند.

به گزارش ایسنا، اکرم حمزه‌لویی در جلسه کمیته تخصصی سلامت بانوان و خانواده استانداری بیان کرد: این پژوهش موضوع فرزندآوری و تمایل به این مهم را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه موضوع فرهنگ، اجتماع، اقتصاد و دین در این پژوهش مورد توجه واقع شده عنوان کرد: تمایل به فرزندآوری یا نبود این تمایل به بسیاری از مسائل مرتبط است و نمی‌توان برای تمامی مناطق و جوامع نسخه‌ای واحد برای جبران نواقص و کمبودها با هدف بهبود شرایط در نظر گرفت.

کارشناس مسئول جمعیت و باروری سالم مرکز بهداشت استان مرکزی با بیان اینکه در این پژوهش حجم نمونه جمعیتی 19 هزار نفر بوده است، افزود: بیشترین تمایل به فرزندآوری در زنان مربوط به استان کهکیلویه و بویراحمد است.

حمزه‌لویی با بیان اینکه میزان نرخ فرزندآوری در استان مرکزی 1.2 و این نرخ در کشور برابر با 1.29 است، ادامه داد: نرخ رشد باروری در استان مرکزی صرف نظر از شاخص مهاجرت "یک" است که برای بهبود این شرایط باید موضوع ازدواج جوانان مورد توجه قرار بگیرد. همچنین تعداد خانواده های تک فرزند در این استان بیش از نرم کشوری است.

وی با تاکید بر این نکته که سطح سواد بهداشتی مردان و زنان محدود است، افزود: در این شرایط نمی‌توان ادعا کرد که انتخاب تعداد کم فرزندان یا تک فرزندی و انتخاب فرزندآوری در سنین بالا و ... به صورت آزادانه انجام می‌شود.

کارشناس مسئول جمعیت و باروری سالم مرکز بهداشت استان در خصوص این موضوع، تصریح کرد: زمانی می‌توان ادعا کرد که انتخاب به صورت آزادانه انجام می‌شود که با آگاهی کامل همراه باشد. زمانی که یک زوج از مضرات تاخیر در فرزندآوری اطلاع ندارند یا یک فرد مجرد از ارتباط بین بالا رفتن سن و قدرت فرزندآوری مطلع نیست، یک انتخاب نامناسب انجام می‌دهد و به همین دلیل باید افراد جامعه نسبت به تمامی زوایا و مسائل فرزندآوری مطلع شده و بعد از روی آگاهی تصمیم‌گیری کنند.

حمزه‌لویی عنوان کرد: به عنوان نمونه هرچه میزان سن افراد بالا رود شانس فرزندآوری کاهش می‌یابد و هرچه زمان فرزندآوری زوجین با تعویق مواجه شود خطر برای مادر و جنین افزایش پیدا می‌کند.

کارشناس مسئول جمعیت و باروری سالم مرکز بهداشت استان تاکید کرد: موارد بسیاری در خصوص موضوع فرزندآوری وجود دارد که افراد جامعه نسبت به آن بی‌اطلاع هستند و یکی از راه‌های بهبود شرایط فرزندآوری و نرخ جمعیت توجه و پرداختن به این موضوعات است.

وی عنوان کرد: در این پژوهش به تفکیک زن و مرد، ادیان الهی، مناطق مختلف و سطح سواد افراد میزان تمایل به فرزندآوری یا نبود این تمایل در شرایط مختلف و با در نظر گرفتن تعداد فرزندان و... بررسی و آمار ارائه شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۵۷۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سال گذشته فرزندآوری در قم نیم درصد افزایش یافته‌است

مهدی مصری روز دوشنبه در جلسه جوانی جمعیت،گفت: قطعا یکی از دلایل این رشد جمعیت، برگرفته از اقدامات صورت گرفته توسط تیم‌های بهداشت و درمان در استان است که باید همواره گسترش یابد.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تاکید بر اهمیت فعالیت بر موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری، افزود: باید در این راستا با تمام توان برنامه‌ریزی کرد و اقدامات لازم انجام شود.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم به اقدامات صورت گرفته در این راستا اشاره و بیان کرد: میز خدمت ارائه مشاوره فرزندآوری در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت به‌صورت مستمر و هر هفته در خدمت نمازگزاران نماز جمعه می‌باشد.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: در راستای جوانی جمعیت، کارشناسان مامایی و مراقبین سلامت در ایام نیمه شعبان با حضور شبانه‌روزی در مسجد جمکران اقدام به ارائه مشاوره فرزندآوری و باروری سالم می‌نمایند.

به گفته مصری، ۱۷ تیم مشاوره با استقرار در شبستان‌ها و صحن‌های مسجد جمکران در قالب پویش نوسرباز در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت مشاوره لازم را به مراجعه‌کنندگان ارائه نمودند.

پویش نوسرباز از اربعین سال گذشته آغاز شد و در اعیاد نیمه شعبان به‌صورت شبانه روزی در مسجد جمکران انجام می‌شود.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی قم در زمینه اقدامات انجام گرفته در راستای جوانی جمعیت دانشگاه برتر در سطح کشور شناخته و مورد تجلیل قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • دیدگاه فرهنگی فرزندآوری باید در جامعه اصلاح شود
  • ازدواج‌های صوری برای دریفات وام ازدواج!
  • شکست کامل قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اصرار | نرخ فرزندآوری سال ١۴٠٢چطور شد؟
  • سال گذشته فرزندآوری در قم نیم درصد افزایش یافته‌است
  • چرا قانون فرزندآوری با آن همه بودجه شکست خورد؟
  • بیش از ۷۰ درصد متقاضیان وام‌های ازدواج و فرزندآوری تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند
  • قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد
  • چرا زوجین برای فرزند دوم دچار تردیدهای جدی می‌شوند؟
  • افزایش تسهیلات فرزندآوری
  • تاکید استاندار کرمان بر ضرورت ترویج ازدواج آسان