Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- فرانس پرس نوشت: محمد بن سلمان پله‌هاي ترقي را خيلي سريع طي کرد و در 31 سالگي وليعهد عربستان سعودي شد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، خبرگزاري فرانسه در گزارشي از رياض به قلم جئوفري تيمبرليک درباره وليعهد جديد عربستان سعودي نوشت: شاهزاده محمد بن سلمان روز چهارشنبه در 31 سالگي، با طي کردن يک سير صعودي سريع و در فضاي بحران تمام عيار با کشور همسايه، قطر، وارث تخت پادشاهي سعودي شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرمان پادشاهي در مورد انتصاب محمد بن سلمان به عنوان وليعهد صبح زود منتشر شد و تعجب عمومي را برانگيخت. محمد بن سلمان زماني هم که جانشين وليعهد بود از اختيارات استثنايي براي يک مرد سي ساله برخوردار بود.
يک ديپلمات غربي گفت: «او به وضوح درخشنده، بسيار باهوش و مسلط بر همه پرونده‌هايش است و نفوذ زيادي روي پدرش، ملک سلمان 81 ساله، دارد.»
اين شاهزاده جوان از 29 آوريل 2015 که به عنوان جانشين وليعهد انتخاب شد، معمار اصلي مداخله عربستان در يمن و الهام دهنده برنامه وسيع اصلاحات اقتصادي کشورش بود، کشوري که به طور قطع بزرگ‌ترين صادر کننده نفت در جهان است اما وابستگي بسيار بالايي به اين منبع دارد. او با پيشنهاد فروش کمتر از پنج درصد سهام شرکت بزرگ نفتي آرامکو در بورس و مجهز شدن به يک صندوق ذخيره ارزي دو هزار ميليارد دلاري که بزرگ‌ترين صندوق از اين نوع در جهان است، تابوشکني کرد.
اين مرد جوان، متولد 31 اوت 1985، با ريش سياه و موي کم پشت، 16 ساعت در روز کار مي کند و مي گويد که مادرش در تربيت او بسيار سختگير بوده است. او که مشهور است که يک اصلاح طلب عجول است، تا پيش از اين در نظم جانشيني نفر دوم بود، موقعيتي که او پس از رسيدن پدرش به پادشاهي در ژانويه 2015 به همراه رشته مسئوليت‌هاي اقتصادي و نظامي به دست آورد. بر اساس فرامين جديد، محمد بن نايف وليعهد سابق کنار گذاشته شد و تصدي وزارت کشور را که در رأس آن جنگي بي رحمانه را با گروه‌هاي تندرو آغاز کرده بود، از دست داد. اقدام او در زمينه مبارزه با گروه‌هاي تروريستي تمجيد غربي‌ها را برانگيخته بود.
وليعهد جديد سمت‌هاي معاون رئيس هيأت وزيران (نخست وزير)، وزير دفاع، مشاور ويژه پادشاه و به ويژه رياست شوراي امور اقتصادي و توسعه، نهادي که بر شرکت نفت «سعودي آرامکو» نظارت مي کند، را نيز برعهده خواهد داشت.
فردريک وري Frederic Wehrey از بنياد کارنگي براي صلح بين المللي در واشنگتن معتقد است محمد بن سلمان موفق شد قدرت و نفوذي خارق العاده را در مدت زمان کوتاهي به دست بياورد.
تهاجمي و جاه طلب
محمد بن سلمان به عنوان وزير دفاع بر عمليات نظامي که کشورش مارس 2015 در رأس ائتلافي عربي در يمن براي مبارزه با شبه‌نظاميان شيعه «انصارالله» آغاز کرد، نظارت داشت. عربستان که در دوران پادشاهي سلمان، سياست خارجي تهاجمي‌تر و موضعي که در عرصه بين المللي بيشتر به چشم بيايد، اتخاذ کرد، براي داشتن مناسبات مداوم و نزديک با متحد آمريکايي به ويژه پس از توافق هسته‌اي آمريکا با ايران ترديدي به خود راه نمي دهد. بحران آشکار با قطر که رياض و متحدانش آن را به حمايت از تروريسم متهم مي کنند و روابط ديپلماتيک و اقتصادي خود را با آن قطع کردند، نمايان‌گر اين سياست جديد است.
محمد بن سلمان که فارغ التحصيل حقوق از دانشگاه ملک سعود است، دو فرزند پسر و يک فرزند دختر دارد و طرفدار چند زني که در کشور رايج است،‌ نيست. او دسامبر 2015 نخستين کنفرانس مطبوعاتي را براي اعلام تشکيل «ائتلاف اسلامي ضد تروريسم» با مشارکت 39 کشور که براي مبارزه با افراطي‌گري مصمم هستند، برگزار کرد. اعلام تشکيل اين ائتلاف در حالي بود که عربستان سعودي اغلب از سوي غربي‌ها بابت «جدي نبودن در مبارزه با تروريسم» مورد انتقاد واقع مي شد.
بروس ريدل افسر سابق سيا که مدير مؤسسه بروکينگز (Brookings Intelligence Project) در واشنگتن اعلام کرد: «او به تهاجمي بودن و جاه طلب بودن مشهور است.» او سال 2009 مشاور ويژه پدرش شد که در آن دوران فرماندار رياض بود و بعد سال 2013 زماني که پدرش وليعهد شد، به دربار راه يافت و مديريت دفتر شاهزادگان را برعهده گرفت. محمد بن سلمان آوريل 2014 وزير مشاور و عضو دولت شد و 23 ژانويه 2015 روزي که پدرش جانشين عبدالله پادشاه سابق شد که در 90 سالگي درگذشت، وزير دفاع و رئيس دفتر پادشاهي شد. ملک سلمان با انتصاب پسر 31 ساله‌اش به وليعهدي، راه را براي نسل جديد آل سعود جهت رسيدن به پادشاهي اين قدرت نفتي که با چالش‌هاي متعددي روبروست، باز کرد.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۵۷۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستاره کره ای تاتنهام در راه عربستان

به گزارش خبرنگار مهر، تیم فوتبال الاتحاد عربستان که در فصل جاری لیگ عربستان علی رغم جذب بازیکنان مطرحی چون کریم بنزما، انگولو کانته، احمد حجازی و ژوتا نتوانست به موفقیتی دست پیدا کند و گوی رقابت را به رقیب خود یعنی الهلال واگزار کرد.

به دنبال این ناکامی ها، مسوولان باشگاه قصد دارند در فصل آینده به خریدهای نجومی خود ادامه دهند و در هفته های اخیر اخباری مبنی بر تمایل این تیم به جذب «محمد صلاح» مهاجم مسلمان لیورپول منتشر شد. اما به نظر می رسد این بازیکن تمایلی به خروج از آنفیلد ندارد و الاتحاد باید به دنبال گزینه های دیگری باشد.

«رودی گالتی» خبرنگار مطرح ایتالیایی مدعی شده است که «سون هیونگ مین» بازیکن کره ای تاتنهام به گزینه مدنظر این تیم عربستانی تبدیل شده است و هرچند محمد صلاح همچنان گزینه اصلی این تیم است اما از آنجا که مذاکرات با این بازیکن به کندی پیش می رود به همین دلیل سون هیونگ مین به جدی ترین گزینه برای ببرهای آسیا تبدیل شده است.

کد خبر 6093931

دیگر خبرها

  • واکنش کریستیانو رونالدو به رویارویی النصر و الهلال در فینال جام پادشاهی
  • النصر 3-1 الخلیج؛ رونالدو و الهلال دوباره به هم رسیدند
  • ستاره کره ای تاتنهام در راه عربستان
  • جام پادشاهی عربستان؛ تلاش النصر برای فتح تنها جام فصل
  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم
  • ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم
  • بن سلمان: مخالف آوارگی مردم غزه هستیم
  • النصر و رونالدو به دنبال شکست طلسم ۳۴ ساله
  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین