Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - گروه مجلس وشورا: شهردار تهران گفت: گاهي فکر مي کنيم اگر همه به جهت گرايش سياسي يکدست شوند، مشکلات حل مي شود. اين در حالي است که ما اين يکدست بودن را در شورا و مجلس تجربه کرده ايم و نشان داده که اينطور نيست. از اين رو بايد با منطق کارمان را انجام دهيم و قانون را به جاي گرايش ها محور قرار دهيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا که گرايش ها يک سليقه اي است که چطور مي خواهد قانون را اجرا کند نه اينکه خارج از قانون چه اقدامي انجام دهد.



به گزارش خبرگزاري آريا محمدباقر قاليباف عصر امروز طي سخناني در نشست مشترک با اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران و منتخبان پنجمين دوره شوراي شهر ضمن تاکيد بر ضرورت انتقال تجربيات به مديريت شهري جديد، ابراز داشت: هم اکنون فرصت مغتنمي است تا بتوانيم مشکلات، معضلات، چالش ها و فرصت هاي شهر را منتقل کنيم چرا که منتخبان شوراي شهر براي کار چهار ساله پيش رو بايد با مسايل آشنا شوند تا تصميم گيري ها به صورت دقيق تر انجام شود.
آماده انتقال تجربيات به صورت تمام و کمال هستيم
وي با اشاره به تجربه 12 ساله در اين دوره مديريت شهري، ابراز داشت: يک تجربه اي در اين مدت در شهرداري تهران ايجاد شده و انتقال اين تجربه نيز وظيفه ما است و ما آمادگي داريم تا اين کار را به صورت تمام و کمال انجام دهيم.
قاليباف در ادامه شوراهاي اسلامي شهر و روستا را يکي از ظرفيت هاي بي نظير قانون اساسي عنوان کرد و گفت: هفت اصل قانوني اساسي شامل اصل هفتم و اصول 101 تا 106 به اين موضوع پرداخته است. بنده نيز 12 سال در مديريت شهري و 4 سال در نيروي انتظامي با اين موضوع سر و کار داشته ام و پيش از آن نيز 23 سال در دانشگاه در همين حوزه مطالعه کرده ام.
شهردار تهران تاکيد کرد: مجموعا طي چهار دهه گذشته در نظام اسلامي با بحث شوراها - که به نظر من اساسي ترين محور مردم سالاري هستند - رفتار دسته دوم و دسته سوم صورت گرفته است؛ البته اين موضوع از جهت ساختاري و کارکردي بزرگ ترين چالش کشور است و تنها به شهر تهران نيز منحصر نمي شود.
وي با اشاره به محدود سازي قانون سال 1363 به منظور شکل گيري شوراها اظهار کرد: تا سال 76 که شوراها با تاخير شکل گرفتند، اين قانون چهار مرتبه مختصر و محدود شد؛ اوج اين محدوديت ها نيز کاهش تعداد اعضاي شوراي شهر به 21 نفر بود.
قاليباف در ادامه يادآور شد: گاهي فکر مي کنيم اگر همه به جهت گرايش سياسي يکدست شوند، مشکلات حل مي شود. اين در حالي است که ما اين يکدست بودن را در شورا و مجلس تجربه کرده ايم و نشان داده که اينطور نيست. از اين رو بايد با منطق کارمان را انجام دهيم و قانون را به جاي گرايش ها محور قرار دهيم. چرا که گرايش ها يک سليقه اي است که چطور مي خواهد قانون را اجرا کند نه اينکه خارج از قانون چه اقدامي انجام دهد.
تا زماني که امورات تولي گري و تصدي گري تعيين تکليف نشود، 90 درصد انرژي ها صرف تنش هاي بي دليل مي شود
وي در ادامه با تاکيد بر ضرورت تفکيک کار ملي و محلي و شکل گيري دولت هاي محلي تصريح کرد: تا زماني که براي امورات تولي گري و تصدي گري در کشور تعيين تکليف نشود، 90 درصد انرژي ها صرف تنش هاي بي دليل خواهد شد، ولو اينکه گرايش هاي سياسي يک دست باشند. متاسفانه يک رفتار فرهنگي در کشور وجود دارد که هيچ کس نمي خواهد قدرت در اختيار خودش را توزيع کند.
شهردار تهران گفت: همه مي دانيم درآمدهاي پايدار يکي از مشکلات جدي شهرداري ها است اما در همين دولت يازدهم و مجلس نهم -که از اصولگرايان بودند- با همديگر درآمد پايدار شهرداري ها را از بين بردند. به نحوي که تنها در سال جاري دو هزار و 500 ميليارد تومان از درآمد نقد شهرداري تهران در بخش ماليات بر ارزش افزوده را کاهش دادند. در واقع دولت نه تنها به تعهدش عمل نکرد و لايحه درآمدهاي پايدار ارايه نشد بلکه درآمد هاي پايدار شهرداري ها نيز کاهش پيدا کرد.
آنقدر به لايحه مديريت يکپارچه شهري قيچي زدند که درخواست کردم ما را به همان لايحه سال1334 برگردانند
وي در ادامه با اشاره به آماده سازي لايحه مديريت يکپارچه شهري از سوي شهرداري تهران در سال 1392، گفت: اين لايحه با همکاري همه دانشگاه ها، صاحب نظران، مديران اجرايي با سابقه در 320 ماده و تبصره تنظيم شد و به دولت رفت. سال اول اين لايحه در کميسيون امور زيربنايي که مختص تهران و کلانشهرها است قرار گرفت و سپس به دستور کار وزارت کشور رفت اما امروز ببينيد لايحه چه شده است؟ کار تا جايي پيش رفت که من از دوستان دولت و مجلس خواهش کردم ما را به همان لايحه سال 1334 برگردانيد چرا که هر کدام از دستگاه هاي اجرايي يک قيچي به اين لايحه زدند.
قاليباف تصريح کرد: ما در آن لايحه گفتيم شهردار بايد با راي مستقيم مردم انتخاب شود؛ البته هم اکنون همه شوراها نيز مخالف اين موضوع هستند چون اگر همين اختيار را از شوراها بگيرند ديگر هيچ اختيار ديگري براي شوراها باقي نمي ماند.
شهردار تهران در ادامه خطاب به منتخبان پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران گفت: تا ديروز به ده ها دليل و وجود فضاهاي رقابتي ممکن بود حرف هايي بزنيم اما اداره شهر منطق خودش را دارد. من نيز به نوبه خودم هر کاري از دستم بر بيايد انجام مي دهم تا اين مديريت يکپارچه شهري اتفاق بيفتد. چون احساس مي کنم با اين اتفاق دولت هم نجات پيدا مي کند تا بتواند به موضوعات ملي و مهم بپردازد.
براي چالش الودگي هوا، اب و خاک کاري از دست شوراها برنمي آيد
وي در ادامه آلودگي هوا ، آب و خاک را مهم ترين چالش شهر تهران دانست و گفت: به عنوان خدمتگزار مي گويم هيچ کاري از دست شوراها براي اين موضوع بر نمي آيد. بر اساس شناختي که از وزارتخانه هاي مختلف و وزارت کشور دارم عنوان مي کنم که وجود مشکلات اجازه نمي دهد اين مسايل کليدي حل و فصل شود؛ امان از روزي که سلايق سياسي نيز به اين مشکلات اضافه شود تا مسايل و مشکلات بيشتري را ايجاد کند.
قاليباف با بيان اينکه دوران تغيير و تحول بايد به نوعي انجام شود که الگويي براي بقيه نقاط باشد، ابراز داشت: من آمادگي کامل دارم که اگر شهردار منتخب پنجمين دوره شوراي شهر از الان مشخص است و يا حتي به دو يا سه نفر رسيده ايد، از همان روز تا روز تحويل گيري شهرداري تهران هر روز آن افراد را در کنار خودم داشته باشم و در هر جلسه اي هستم، آن ها نيز با من بيايند.
شهردار تهران عنوان داشت: روزي که انتخابات تمام شد من به مديران شهرداري تهران گفتم هيچ کس حق ندارد هيچ تصميم کليدي که به آينده شهر بر مي گردد، اتخاذ کند. حتي بزرگ ترين قراردادهاي کليدي را نيز متوقف کردم و گفتم حتي اگر احساس مي کنيد فرصت از دست مي رود با افراد با تجربه اي که در شوراي پنجم هستند مشورت کنيد تا آن ها نيز نگاه کنند و اگر فکر مي کنند خوب است، اين کار انجام شود.
اداره و تحويل گيري شهر بايد مبتني بر مسائل قانوني، کاري، واقعيت ها، چالش ها و فرصت ها باشد
شهردار تهران تاکيد کرد: وقتي مي خواهيم براي اداره و تحويل گيري شهر صحبت کنيم بايد مبتني بر چهارچوب مسايل قانوني، کاري، واقعيت ها، چالش ها و فرصت ها باشد. بنده نيز به عنوان خدمتگزار مي توانم بزرگ ترين فرصت ها و چالش ها را براي اعضاي شورا ترسيم کنم تا نکاتي که در شفافيت هاي مالي، آلودگي هوا، حوزه هاي حمل و نقل، پسماند، مديريت يکپارچه شهري، درآمدهاي پايدار و برنامه ريزي شهري وجود دارد، روشن شود.
از افتخارات شهرداري تهران رابطه 70 به 30 بودجه عمراني به جاري است
قاليباف در ادامه به رابطه بودجه جاري و عمراني در شهرداري تهران اشاره و تاکيد کرد: هم اکنون اين رابطه در دولت به صورت خوشبينانه 80 به 20 است و حتي در بعضي سال ها در ميدان عمل 90 درصد بودجه صرف مسايل جاري و 10 درصد صرف مسايل عمراني مي شود. اين در حالي است که يکي از افتخارات شهرداري تهران آن است که رابطه بودجه عمراني به جاري 70 به 30 است؛ يعني 70 درصد بودجه به کارهاي توسعه اي پرداخته مي شود و 30 درصد بودجه به حوزه جاري و نگهداشت شهر اختصاص دارد.
وي با اشاره به روند اجراي برنامه دوم شهر تهران ابراز داشت: با اين روند بالاي 95 درصد برنامه تحقق پيدا مي کند و در کنار آن پايه گذاري هاي برنامه سوم شهرداري تهران نيز آماده است.
قاليباف رويکرد شهرداري تهران را رويکرد اجتماعي و فرهنگي عنوان کرد و گفت: با اطمينان عرض مي کنم مجموعه شهرداري تهران در حال يک جهش است. شما مي توانيد به اين جهش شتاب بيشتري دهيد و بنده نيز وظيفه دارم از ديد خودم همه اين جزئيات را به شما منتقل کنم؛ حتما تا روزي که شهردار بعدي از من بخواهد نيز من در خدمت خواهم بود.
شهردار تهران با اشاره به ارتباط کميسيون هاي تخصصي شوراي شهر با منتخبان جديد، گفت: در حال حاضر تخصص ها روشن شده و کميسيون ها نيز در بين منتخبان جديد شکل گرفته است. در اين ميان ما نيز آمادگي داريم تا هر کدام از مسايل مورد نياز را به صورت بخشي و يا جمعي از سوي معاونت هاي مربوطه در شهرداري تهران ارايه کنيم.

درخواست دارم به حرف ها، نقل قول ها و مطالب فلان روزنامه و سايت اتکا نکنيد
وي به برخي شايعات منتشر شده در فضاهاي رسانه اي پيرامون موضوعات شهري نيز اشاره کرد و گفت: درخواست دارم به حرف ها، نقل قول ها و مطالب فلان روزنامه و سايت اتکا نکنيد. يک نفر مي گويد بدهي شهرداري تهران 60 هزار ميليارد تومان است و ديگري مي گويد شهرداري 35 هزار ميليارد بدهي دارد اما اين حرف ها را نبايد از بيرون بشنويم. من يک بار در جلسه شوراي شهر به صورت جزئي و به ريز درباره بدهي هاي شهرداري توضيح دادم و همه اينها روشن و مشخص است.
شهردار تهران افزود: درباره نيروي انساني مي توانيد اين موضوع را از سازمان استخدامي کشور سوال کنيد که آيا اين کار درست است يا خير؟ موضوع نيروهاي انساني شهرداري تهران براي ديروز و امروز نبوده و حداقل دو سال و نيم است که دنبال مي شود و همه مسيرهاي قانوني خود را نيز طي کرده است. در اين زمينه مر قانون اجرا شده و هيچ ارتباطي با تغيير و تحول در شهرداري هم ندارد.
درآمد روزانه و هزينه شهرداري براي عموم قابل مشاهده است
قاليباف تاکيد کرد: شهرداري تهران در حوزه شفاف سازي زير ساختي و هوشمند سازي در بين همه دستگاه هاي دولتي و نهاد هاي عمومي غير دولتي بي نظير است. اگر قرار است بودجه را هر شش ماه يکبار به اطلاع مردم برسانيم هم اکنون در سايت شهرداري تهران درآمد روزانه و هزينه شهرداري از سوي عموم مردم قابل مشاهده است.
دارايي هاي ثابت شهرداري تهران نسبت به 12 سال قبل از جهت متراژي و قيمتي افزايش پيدا کرده است
شهردار تهران ابراز داشت: برخي مي گويند هرچه املاک شهرداري بوده است را فروخته اند و تعبير آنچناني به کار مي برند که غلط است! املاک شهرداري سند دارد و اموال نيز مشخص است. اين در حالي است که داراييهاي ثابت شهرداري تهران نسبت به 12 سال قبل از جهت متراژي و قيمتي افزايش پيدا کرده و عدد و رقم ها نيز در اين زمينه روشن است.
وي با اشاره به برخي انتقادات براي عزل و نصب ها در شهرداري تهران گفت: بعضي جا به جايي ها طبق روال خودش صورت گرفته است. يک فردي در ناحيه اي مشغول به کار بوده و حداقل سه ماه در آنجا سرپرست بوده است، حالا حکمش صادر شده است و شهردار ناحيه شده است و يا شهردار ناحيه عوض شده است. مهم اين است که تصميمي گرفته نشود که اين تصميمات کلان باعث شود منتخبان نتوانند تغييري انجام دهند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۵۹۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری انتقال مدیریت زندان قزلحصار از تهران به استان البرز

ایسنا/البرز رئیس کل دادگستری استان البرز در دیدار رئیس و اعضای شورای شهر کرج با وی بر لزوم نظارت درون سازمانی تاکید کرد و متذکر شد: در صورت مشاهده تخلف و بزه، دستگاه قضایی بدون اغماض ورود و برخورد قاطع خواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از دادگستری البرز، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر کرج با حضور در دادگستری استان البرز با رئیس کل دادگستری دیدار و گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های شورای شهر در سال گذشته و این دوره شورا ارائه کردند.

حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری البرز در این نشست یکی از ویژگی‌های بارز استان البرز را تعامل، همکاری و هم افزایی اجزای مختلف مدیریتی استان دانست و با اعلام اینکه از آغاز فعالیت خود در استان، افزایش تعاملات با سایر بخش‌ها را با حفظ استقلال دستگاه قضایی سرلوحه اقدامات مجموعه قضایی قرار داده است تصریح کرد: رئیس قوه قضائیه تعاملات و همکاری بین دستگاه قضایی و سایر مجموعه‌ها اعم از اجرایی و شهری به منظور شناسایی و حل مشکلات را به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم استان البرز یاد می‌کند.

وی اجرای طرح پارکرود در اراضی آزادسازی شده رودخانه کرج، تعطیلی زندان رجایی شهر و پیگیری رفع مشکل سند اراضی اسلام آباد را از مصادیق همکاری دستگاه قضایی با مدیریت شهری بیان کرد و افزود: مطمئنا اگر همکاری سازنده بین همه دستگاه‌ها نباشد انجام بسیاری از ماموریت‌ها با مشکل مواجه خواهد شد.

نقش مدیریت شهری در کاهش پرونده‌های حقوقی

رئیس کل دادگستری استان البرز در ادامه با اشاره به اینکه افزایش ورودی پرونده‌ها یکی از معضلات دستگاه قضایی است، تصریح کرد: برخی از این پرونده‌ها با همکاری و انجام وظایف مدیریت شهری و با اقدامات پیشگیرانه قابلیت کاهش دارد به عنوان نمونه بخشی از پرونده‌های حقوقی استان، اختلافات مرتبط با مشارکت در ساخت یا پیش فروش است که شهرداری می‌تواند با انجام وظایف قانونی خود در این زمینه کمک کند تا شاهد کاهش ورودی باشیم.

پیگیری انتقال مدیریت زندان قزلحصار از تهران به استان البرز

وی در ادامه با اشاره به موضوع تعطیلی زندان رجایی شهر و بحث انتقال مدیریت زندان قزلحصار به عنوان مصوبات سفر ۱۷ فروردین سال گذشته رئیس قوه قضائیه به استان البرز متذکر شد: یکی از این مصوبات که مربوط به تعطیلی زندان رجایی شهر بود انجام شد اما در مورد زندان قزلحصار، نظر مجموعه قضایی استان با توجه به محدودیت‌های فضای فیزیکی ندامتگاه‌های البرز، انتقال مدیریت آن از تهران به استان البرز است.

وی در پایان بر لزوم توجه به سلامت مجموعه شهرداری و کارکنان آن و گسترش نظارت درون سازمانی در شهرداری‌ها و مدیریت شهری تاکید کرد و گفت: با توجه به تنوع اختیارات و حوزه‌های فعالیت مدیریت شهری، اقتضا دارد نظارت درون سازمانی در تقدم باشد و در صورت مشاهده تخلف و بزه، دستگاه قضایی نیز بدون اغماض ورود و برخورد قاطع خواهد کرد.

در ابتدای این نشست «مسعود محمدی» رئیس شورای شهر کرج گزارشی از اقدامات مدیریت شهری، تصویب بودجه و اجرای پروژه‌های عمرانی ۱۴۰۳ ارائه کرد و در خصوص اجرای خطوط تندرو اتوبوس و احداث و تکمیل مصلی کرج ابراز امیدواری کرد در سال جاری به نتیجه برسند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نیروی انتظامی آماده تعامل بیشتر با مدیریت شهری است
  • عملکرد مدیریت شهری خوی با کلانشهرهای کشور قابل مقایسه است
  • آماده‌باش کامل شهرداری شیراز برای بارندگی‌های پایان هفته جاری
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • چالش‌های قانونی جدید شهردار قم برای ادامه حضور در مدیریت شهری
  • تقدیر استاندار کرمان از اقدام مدیریت شهری رفسنجان/ دهه هشتادی‌ها مدیران فردای جامعه هستند
  • مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است
  • پیشرفت‌های شهرداری مبارکه نتیجه تعامل موثر با شورای شهر است
  • امیرعبدالهیان: روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است
  • پیگیری انتقال مدیریت زندان قزلحصار از تهران به استان البرز