Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - گرچه مسئله برکناري محمد بن نايف و جايگزين کردن محمد بن سلمان به جاي او در ولايت عهدي پادشاهي عربستان سعودي براي هيچ کس غير منتظره نبود، اما شتابزدگي و حصول آن در اين برهه حساس، براي بسياري ابهام انگيز است.
سعودي
براساس ويدئوي هدفمندي که هيات حاکمه سعودي آن را به نشانه رضايتمندي محمد بن نايف از فرمان پادشاه عربستان منتشر کرده است، بيش از آن که نگراني ها را از اختلافات داخلي در بين امري آل سعود کاهش دهد، به نظر مي رسد آن را تشديد کرده و اين امر در توئيت هاي `مجتهد` شخصيت مطلع از داخل هيات حاکم آل سعود نيز کاملا روشن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمد بن نايف بر خلاف عرف خانواده آل سعود، به صورت سرپايي در عرض 25 ثانيه با وليعهد جوان ديدار مي کند و علي الظاهر به او تبريک مي گويد، اما عبارتي که بن نايف در تهنيت به وليعهد جوان به کار برد بيش از اين که تبريک باشد، شبيه به نوعي تهديد است.

او به محمد بن سلمان که به دست و پاي عموزاده سابقه دارش در پست هاي امنيتي افتاده و آنها را مي بوسد، گفت: `خدا کمکت کند.` اين ترجمه تحت اللفظي عبارت است، اما فحواي آن اين است که `خدا به دادت برسد!`.
معلوم نيست که محمد بن نايف به خاطر سنگيني بار مسووليتي که به وليعهد جوان از طرف پدر کهنسالش واگذار شده به او اين عبارت را گفته يا به نسبت به توطئه و نقشه هايي که در آينده براي وي تدارک ديده شده، هشدار داده است!؟.
برهمين اساس مجتهد شخصيت مطلع از داخل خاندان آل سعود امروز چهارشنبه در توئيت هايي نوشته است، آنچه (در عربستان) اتفاق افتاده يک کودتا است و بعيد است که محمد بن نايف در برابر آن ساکت بنشيند.
از محمد بن نايف به عنوان شخصيت امنيتي محبوب دستگاه هاي اطلاعاتي اروپايي و آمريکا ياد مي شود، او قبلا وزير کشور عربستان بوده و گفته مي شود که همچنان نبض امنيت داخلي را در قبضه خود دارد.
شايد شرايط ضعفي که محمد بن سلمان در هنگام تبريک و تهنيت عموزاده اش از خود نشان داد و برخلاف معمول ولي عهدها دست و پاي محمد بن نايف را بوسيد، به خاطر ترس از لبخند مرموز و عبارت هاي کنايه آميز محمد بن نايف باشد.
براي همين وقتي بن نايف به بن سلمان گفت خدا کمکت کند، محمد بن نايف به نشانه کسب محبت و اعتماد عموزاده اش گفت که `با وجود شما!` يعني اينکه همچنان به خدمات بن نايف در دوره وليعهدي و پادشاهي آينده عربستان نياز دارد.
محمد بن نايف شايد در باورش هم نمي گنجيد در اين شرايطي که عربستان سعودي از يکسو در باتلاق جنگ يمن گرفتار شده و از طرفي درگير محاصره قطر است، بامداد امروز چهارشنبه با فرمان شتابزده ملک سلمان براي کنار گذاشتن او از ولايت عهدي مواجه شود.
اين چهره امنيتي سعودي، مشهور به دنبال کردن برنامه ها و نقشه هايش در خفا است و منتظر مي ماند تا آب از آسياب بيفتد، براي همين مجتهد شخصيت مطلع از دهليز اسرار آميز خاندان آل سعود گفته است که بن نايف به اکراه و تحت زور سلاح ناچار شده است به بن سلمان تبريک بگويد.
او حتي محافظ شخصي محمد بن سلمان را در هنگام ورود محمد بن نايف در نوار ويدئوي منتشر شده هيات حاکمه سعودي نشان مي دهد که سلاحي به کمر بسته و به نشانه آماده باش دست چپ اش را پشت نگه داشته و مي نويسد: `اين عکس نشان مي دهد که محمد بن نايف تحت فشار سلاح ناچار شده است به محمد بن سلمان تبريک بگويد.`
اما سوال اين است که اميرزادگان آل سعود که به خودي خود يک ارتش چند هزار نفري هستند، به اين فرمان پادشاهي گردن خواهند نهاد و اجازه مي دهند که حاکميت در خانواده سلمان و فرزندانش متمرکز شود؟.
سوال مهمتر اينکه اين شتابندگي در معرفي محمد بن سلمان براي ولايت عهدي گرچه از قبل انتظار مي رفت براي چيست، آيا سلمان بن عبدالعزيز به مرحله بحراني از حيات خود رسيده و بايد اين تصميم قبل از مرگ او اتفاق مي افتاد.
نقش دونالد ترامپ رييس جمهور آمريکا در اين کودتا چيست، آيا همان طور که خانم `حنان الفتلاوي` نماينده پارلمان عراق گفته است اين کودتا از دستاوردهاي سفر ترامب به رياض در 21 و 22 ماه مي 2017 است.
ابهامات پيرامون اين تصميم عجولانه زياد است و هنوز معلوم نيست که تسونامي اين کودتا به اميرنشين هاي ديگر خليج فارس نيز مي رسد و آينده محاصره قطر که گفته مي شود محمد بن نايف مهندس آن بوده چه مي شود؟.
محمد بن سلمان که سمت وزير دفاع را همچنان در قبضه خود گرفته و جنگ يمن را به راه انداخت، با تغييرات جديد چه تصميمي پيرامون آن خواهد گرفت و بالاخره آينده روابط رياض و واشنگتن چه سرنوشتي پيدا مي کند، آيا دستگاه هاي امنيتي آمريکا همانند ترامپ، محمد بن سلمان را بر محمد بن نايف ترجيح مي دهند يا اين کودتا، سياست خارجي آمريکا را تحت تاثير قرار مي دهد؟.
تحليل گران تاکنون نتوانسته اند از تصميم عجولانه براي برکناري محمد بن نايف، تحليل جامع و شاملي ارائه کنند و خانواده آل سعود نيز با حلقه امنيتي که پادشاه و پسرش بر آنها تحميل کرده و از درز کردن هرگونه خبر پيرامون آن جلوگيري مي کنند، بيش از پيش بر ابهامات اين رويداد افزوده است.
آنچه مسلم است و با نگاه به شبکه هاي اجتماعي و ديدگاه هاي صاحب نظران مي توان، برآورد کرد اين تصميم شتابزده، رژيم آل سعود را بيش از هر زمان در شرايط ضعف قرار داده و اين رژيم را به پرتگاه سقوط و انحلال نزديک کرده است.
کارشناسان معتقدند که وليعهد جوان و پدرش شايد براي تسلط بر اوضاع ناچار شوند که در داخل خاندان آل سعود دست به بازداشت ها و بعضا قلع و قمع هايي بزنند و اگر نياز شد شايد با تنش آفريني و ايجاد شرايط جنگي در خارج از مرزهاي عربستان درصدد فرافکني مشکلات داخلي خود برآيند.
رژيم سلطنتي عربستان سعودي به باور کارشناسان در اين برهه با توجه به فرسايش اقتصادي که اين رژيم با آن مواجه شده و درگير شدن در جنگ هاي مختلف منطقه اي و تشديد اختلافات در خاندان آل سعود، تحول سياسي جديد، اين رژيم را در نقطه عطف خطرناکي قرار داده است که برخي خروج امن از آن را بي هزينه نمي دانند./منبع : ايرنا

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۶۰۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسابقه عجیب شترسواری زنان در عربستان؛ سقوط برخی سوارکاران زن از روی شتر و مصدومیت آنها + ویدئو

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: مهر

tags # عربستان سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • (ویدئو) حضور شترمرغ گردن قرمز پس از ۱۰۰ سال در عربستان
  • این سکانس خلیل و سلمان در سریال نون خ پربازدید شد | ویدئو
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • تبریک خاص قلعه نویی برای بازیکنان تیم ملی فوتسال | ویدئو
  • تصاویری از لحظه سقوط زنان در مسابقات شترسواری در عربستان! | ویدئو
  • مسابقه عجیب شترسواری زنان در عربستان؛ سقوط برخی سوارکاران زن از روی شتر و مصدومیت آنها + ویدئو
  • آخرین فرصت عربستانی‌ها به محمد صلاح
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • (ویدئو) ماجرای خواستگاری بازیگر معروف «نون خ» از دختر ترامپ