Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ عامه دنیا پر است از افسانه‌های موجوداتی که به لحاظ شکلی متفاوت از انسان‌ها بوده‌اند و در زبان عامیانه به «آدم کوچولوها» شناخته می‌شدند.

به گزارش گروه رسانه های بی‌باک، فرهنگ عامه دنیا پر است از افسانه‌های موجوداتی که به لحاظ شکلی متفاوت از انسان‌ها بوده‌اند و در زبان عامیانه به «آدم کوچولوها» شناخته می‌شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داستان معروف سرزمین لی‌لی‌پوت که بیشتر به عنوان افسانه و داستان شناخته می‌شد، روایت ترس آدم کوچولوهایی را نشان می‌داد که به دلیل احساس خطر با افراد به ظاهرعادی چون گالیور، به دفاع از خود برخاستند. شاید آن روز ما این داستان را جز افسانه تعریف نکردیم، اما امروز واقعیت و اسناد موجود نشان می‌دهد با اندک اختلافی، ‌چنین روایتگری‌هایی چندان هم دور از واقعیت نخواهد بود. بعد از شنیدن شایعاتی چون رؤیت موجودات 30 تا 60 سانتی در شهرهایی چون ایلام و سوادکوه مازندران و کشف سرزمین‌هایی چون ماخونیک با ظاهری کاملاً متفاوت به عنوان سندی زنده از حیات لی‌لی‌پوتی‌ها اکنون نیز به گفته رئیس بنیاد بیماری‌های نادر ایران، افراد زیر 60 سانتی متر به حدود 400 نفر در کشور رسیده‌اند.

چند سال پیش بود که در بین مردم ایلام شایعه شد حین عملیات راه‌سازی در محور ایلام - حمیل به کرمانشاه و در منطقه‌ای به نام تنگه قیر دو آدم کوتوله پیدا کردند که یکی از آنها فرار کرده و دیگری اکنون نزد کارگران شرکت راه‌سازی این محور است. برخی هم می‌گفتند این آدم کوتوله‌ها دو نفر بودند که یکی از آنان حین فرار با پرتاب سنگ توسط چوپانی کشته می‌شود و دیگری موفق به فرار نشده و چوپان زنده آن را می‌گیرد. چندی بعد از آن هم کلیپی دست به دست چرخید که به ظاهر موجودی اندازه یک بند انگشت و دارای موهای بلند را نشان می‌داد.  البته بیان چنین شایعاتی در زمان احداث متروی تهران نیز بارها و بارها شنیده شد، چنانچه برخی می‌گفتند همواره در طول حفاری و گودبرداری‌های عمیق پایتخت، موجودات عجیب و کوتاهی مشاهده شده است که به محض رویت فرار کرده‌اند.  پس از جدی شدن بحث‌های اجتماعی در این زمینه و البته سکوت مسئولان در این‌باره، کارشناسان بحث‌های مطرح شده را غیرواقعی و تصاویر دستکاری شده با استفاده از فن فتو‌شاپ توصیف کردند. 
  شهداد، شهر زیر‌زمینی کرمان معروف به شهر کوتوله‌ها
اگر چه وجود آدم کوتوله‌ها در حد یک افسانه یا شایعه باقی مانده بود، اما چند سال پیش در شرق استان کرمان در شهر شهداد، شهری تاریخی از زیر خاک بیرون آورده شده که به دلیل ساختار کوچه‌ها و خانه‌های آن و کوچک بودنشان به شهر کوتوله‌ها شهرت یافت.   شهری دارای قدمت 5 هزار ساله در حاشیه جنوبی کویر لوت که هم‌اکنون نیز قسمتی از این شهر کهن برای بازدید علاقه‌مندان در معرض دید عموم قرار گرفته شده است و اوج شگفتی این شهر در آن است که برای انسان‌هایی با قد کمتر از یک متر ساخته شده بود.  هر چند تا به حال کسی در این منطقه آدم کوتوله‌ها را به چشم خود ندیده و اطلاعات چندانی از ساکنان این شهر توسط باستان‌شناسان به دست نیامده است، اما وجود شهر کوتوله‌ها در شهداد وقایع و افسانه‌های مختلفی را در پی داشته است.  نکته قابل‌توجه در خصوص این شهر نوع معماری عجیب خانه‌ها و کوچه‌های آن می‌باشد. به طوری که دیوارها، سقف، تنور، طاقچه‌ها و تمام اجزای خانه‌های آن برای افرادی ساخته شده که از قامت بسیار کوتاهی برخوردار باشند، به همین دلیل شهر شهداد به شهر کوتوله‌ها شهرت یافته است. 
هر از چند گاهی هم با کشف اسکلت‌های بسیار کوچک شایعه کشف مومیایی یا اسکلت کوتوله‌های شهداد سر زبان‌ها می‌افتد که بلافاصله نیز از سوی مسئولان تکذیب می‌شود، مواردی هم که با عکس همراه است یا سکوت می‌کنند یا اینکه عکس‌ها به کودکان یا بیماری‌های خاص آن دوره نسبت داده می‌شود.  جالب اینجاست که به گفته یک  باستان‌شناس در شهر شهداد تمام نمادهای یک تمدن غنی وجود دارد از کشاورزی تا صنعت و ساخت و ساز و گورستان و ساخت وسایل زندگی. آنها معتقدند مردم به یکباره شهر را ترک کرده‌ و از شهداد رفته‌اند؛ دلیل این مسئله نا‌مشخص است، نکته جالب اینکه مردم برای بازگشت به شهر امید داشته‌اند زیرا در خانه‌ها را با خشت بسته‌اند و وسایل خانه و اجناس ارزشمند سرجای خود نگه داشته شده است. بدون شک آنها می‌خواستند که پس از مدتی باز گردند، اما این امر هیچ‌گاه روی نداده است. 
  حل معمای افسانه شهداد در روستای ماخونیک 
نظریه مهاجرت کوتاه‌مدت اما بی‌بازگشت مردم کوتاه‌قد شهداد در حالی مطرح شد که برخی از کارشناسان به کلی در خصوص وجود آدم‌های کوتاه قد تردید دارند، اما اهالی کوتاه قد روستای ماخونیک بیرجند، به عنوان نمونه‌ای عینی و زنده از مردمانی با قد یک متری و حداکثر 130 سانتی، شاید نمونه‌ای است که پس از صدها سال، راز و رمز غیب شدن اهالی شهر لی‌لی‌پوت‌های کرمان را بازگشایی کند. 
روستای دورافتاده «ماخونیک» با خانه‌های کوچک که نصفشان زیر زمین قرار دارد، با مردمانی که متوسط قد کوتاهی دارند، یکی از هفت روستای شگفت‌انگیز جهان معرفی شده است که پس از ورود به روستا، قبل از هرچیز خانه‌های کوچک و سپس قد اهالی آن جلب توجه خواهد کرد. 
مردمان این روستا در شهرستان بیرجند، دارای اصلیتی افغانستانی هستند که حدود سه قرن پیش، وارد ایران می‌شوند و از آنجایی که روستا قابل دسترسی نبوده، ازدواج فامیلی در بین آنها رواج پیدا می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا کوتاهی قد، نسل به نسل ادامه پیدا کند. 
فعالان میراث فرهنگی با تأکید بر ضرورت‌های مطالعاتی دراین‌باره این فرضیه را مطرح کردند که احتمال ارتباطی بین این دو تمدن وجود دارد و به گفته آنها با توجه اینکه گفته می‌شود. این تمدن 5 هزار سال قدمت دارد و با شهر کوتوله‌های شهداد هم عصر است و دور از انتظار نیست که این دو تمدن با هم در ارتباط بوده‌اند. 
با همه موارد مطرح شده اکنون علی داودیان، رئیس بنیاد بیماری‌های نادر ایران با تأکید بر اینکه بیماری‌هایی مانند MS و HIV به دلیل شیوع زیاد از حالت نادر خارج شده‌اند، گفته است: در حال حاضر حدود 400 نفر در کشور افرادی هستند که قد آنها زیر 60 سانت است. 
وی در ادامه از همه این افراد خواسته است تا به عضویت انجمن درآیند و همین نشان می‌دهد، شاید راز و رمز غیب شدن اهالی شهر لی‌لی‌پوتی‌ها کم‌کم در حال بازگشایی بوده و چندان دور از ذهن نباشد که برای آنها سرزمین مشخص و با امکانات فراهم کرد!

منبع: روزنامه جوان


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۶۱۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستند «عشق و فلسفه» در مورد زندگی «نادیا مفتونی» استاد فلسفه دانشگاه تهران

به گزارش مبلغ مستند«عشق و فلسفه»؛ پرتره‌ای درباره «نادیا مفتونی» استاد فلسفه دانشگاه تهران است که پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ساعت ۱۹:۰۰ روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.

این مستند، یازدهمین فیلم از مجموعه مستندهای «آئینه عمر» است که به کوشش گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما به تهیه کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی حسن علیزاده فرد از قاب این شبکه تلویزیونی پخش می‌شود.

حسن علیزاده فرد کارگردان این فیلم با اشاره به بخش هایی از زندگی نامه «مفتونی» گفت: دکتر نادیا مفتونی پژوهشگر فلسفه و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است که به نمایشنامه‌نویسی و نقاشی نیز به صورت حرفه ای می پردازد. او با رتبه دانشیاری به تدریس در دانشکده الهیات و معارف اسلامی اشتغال دارد و از معدود چهره‌های فلسفه معاصر ایران است که با فلاسفه جهانی تعامل مستقیم دارد.

او اضافه کرد: «مفتونی» در جامعه فلسفی ایران بیشتر به دلیل احیای فلسفه هنر فارابی، تبیین فلسفه علم حکمای مسلمان و استخراج مباحثی جدید از حکمت اشراق شهاب الدین سهروردی شناخته می شود.او پژوهشگر ارشد (Senior Research Scholar) در دانشکده حقوق دانشگاه ییل (Yale) و از اعضای بُرد مشاوران فصلنامه تاریخ فلسفه دانشگاه ایلینوی نیز هست.

کارگردان فیلم مستند«عشق و فلسفه» درباره مهمترین بخش پژوهش های نادیا مفتونی، اظهار کرد: نادیا مفتونی بیشتر با تمرکز او بر آثار ابونصر فارابی و بازخوانی ابعاد مختلف دیدگاه‌های او شناخته می‌شود. آثار اولیه او به استخراج، تحلیل و تبیین فلسفه هنر فارابی می‌پردازد. بخشی از این مطالب ناظر به جایگاه هنرمندان در مدینه فاضله و نقش کلیدی آن‌ها در ساختار اجتماعیِ آن است. بخش دیگر که به نوعی نسبت هنر با قوای خیالی انسان است متمرکز بر تأثیرپذیری عموم مردم از خیال و در نتیجه تأثیرپذیری ایشان از آثار هنری است. تا پیش از «مفتونی» توجه به فلسفه هنر نزد فلاسفه مسلمان به گونه‌ای بود که بیشتر به نکاتی از ابن سینا و غزالی در این زمینه اشاره می‌شد و نگاه قابل توجهی به فارابی وجود نداشت، اما مقالات و کتاب‌های مفتونی باب جدیدی از مطالعات فلسفه هنر اسلامی را با توجه به فارابی گشود.

علیزاده در ادامه با اشاره به ساختار این فیلم مستند گفت: در مستند«عشق و فلسفه» ضمن بررسی شخصیت و سلوک علمی و فرهنگی دکتر نادیا مفتونی روایتی جذاب از نحوه ازدواج او با استاد حسین نوری (جانباز و هنرمند نقاش و کارگردان سینما و تئاتر) به تصویر کشیده است. به نظر من مخاطب با دیدن این فیلم از شوق فراوان این استاد دانشگاه برای تحصیل، تحقیق و تدریس در کنار مصائب و مشکلاتی که در زندگی شخصی،گریبانگیر او بوده است؛ شگفت زده خواهد شد.

کارگردان مستند «عشق و فلسفه» تأکید کرد: در این فیلم، تعدادی از استادان فلسفه، الهیات و علوم قرآنی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران درباره جایگاه علمی دکتر مفتونی در ایران و جهان تفکر سخن گفته اند که در کنار روایت مفتونی از زندگی علمی و فرهنگی خود، درون مایهِ پژوهشی این فیلم را غنی و پربار کرده است.

بر اساس این گزارش، عوامل این مستند ۴۰ دقیقه ای عبارتند از: مجری طرح: محراب محمدزاده، مشاور رسانه‌ای: سیده الهام کاظمی، تحقیق و پژوهش: محمد آسیابانی و سیامک صدیقی، تدوین: مینا سیفی، دستیار تدوین: کارن درآینده، صداگذاری و انتخاب موسیقی: عرفان حسن زاده، صدابرداران: مجید نجاتی، سینا الله وردی پور و علی کرامت منش، تصویربردار:‌ حسن علیزاده فرد، دستیاران تصویر: مبینا سلمانی، محمدحسین سلطانی، میلاد محمدزاده، دستیار کارگردان: علی محمد صادق و مدیر تولید: علی هیهاوند.

«آئینه عمر» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما است که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی ۲۶ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.

مجموعه مستند «آئینه عمر» پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹:۰۰ پخش و جمعه‌ها ساعت ۱۲:۳۰ تکرار می شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899203

دیگر خبرها

  • سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد
  • عروس بزرگ امام خمینی درگذشت
  • بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟
  • تلاش راهداران برای بازگشایی راه روستایی جهربه پشوئیه شهداد
  • وقوع سیل در روستای پشوئیه شهداد + فیلم
  • فیلم | جاری شدن سیلاب در شهداد کرمان
  • مستند «عشق و فلسفه» در مورد زندگی «نادیا مفتونی» استاد فلسفه دانشگاه تهران
  • آخرین وضعیت بارندگی و سیلاب در بخش شهداد کرمان/ تخریب قنات یک روستا
  • یادداشت| پیمانه‌ای که پُر شد