Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@13:45:04 GMT

مشکلات مهر اقتصاد و ثامن فقط شايعه بود

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۶۲۷۲۸

خبرگزاري آريا - معاون نظارتي بانک مرکزي گفت: در دو روز گذشته شايعاتي منتشر شد مبني بر اينکه مشکلاتي براي مؤسسات ثامن و مهر اقتصاد ايجاد شده است که موجب نگراني هايي شد. اين اخبار فقط شايعه بود و بانک مرکزي قاطعانه از اين دو حمايت مي کند.

به گزارش سرويس اقتصادي جام نيـوز، فرشاد حيدري افزود: در کشور بيش از 35 بانک رسمي و صاحب مجوز شامل بانک ها و مؤسسات اعتباري داريم که همه آن ها تحت نظارت بانک مرکزي هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وي ادامه داد: در دو روز گذشته شايعاتي منتشر شد مبني بر اينکه مشکلاتي براي مؤسسات ثامن و مهر اقتصاد ايجاد شده است که موجب نگراني هايي شد و هموطنان به اين دو مؤسسه مراجعاتي داشتند.

حيدري تاکيد کرد: اين فقط شايعه بود و حمايت هاي لازم از اين دو موسسه انجام شد و بانک مرکزي قاطعانه از اين دو حمايت مي کند.

وي افزود: طبيعي است که هر بانکي در هر جاي دنيا اگر همه مشتريان در يک روز به آن مراجعه کنند و وجه خود را مطالبه کنند امکان پرداخت براي هيچ بانکي وجود ندارد زيرا اساساً بانک ها سپرده هاي مردم را دريافت و در جاهايي سرمايه گذاري مي کنند و تسهيلات مي پردازند و درصدي را به صورت نقد براي مصارف و نيازهاي مشتريان نگه مي دارند تا روزانه پرداخت هايي را داشته باشند.

معاون نظارت بانک مرکزي گفت: اين نگراني مردم به برخورد قاطع بانک مرکزي با مؤسسات غيرمجاز در کشور برمي گردد که حسب قانون وظيفه بانک مرکزي است که با اين مؤسسات غيرمجاز برخورد کند.
حيدري با بيان اينکه اين برخوردها با قاطعيت در حال انجام است ابراز اميدواري کرد در پايان سال 1396 شاهد حضور هيچ مؤسسه غيرمجاز در عرصه اقتصادي کشور نباشيم.

وي با اشاره به اينکه ادغام بانکي را در دستور کار نداريم، افزود: ادغام برخي مؤسسه هاي مالي در جهت بهبود فرآيند است و بايد با اجازه بانک مرکزي انجام شود و در ادغام ها کنترل، حسابرسي و نظارت مي کنيم.

حيدري اضافه کرد: اگر قرار باشد ادغامي به سپرده گذاران لطمه وارد کند از آن جلوگيري مي شود.

چهار مؤسسه مالي غيرمجاز تا پايان امسال ساماندهي مي شوند

معاون نظارتي بانک مرکزي افزود: تاکنون 134 مؤسسه مالي ـ اعتباري غيرمجاز در کشور ساماندهي شده اند و چهار مؤسسه باقيمانده نيز تا پايان امسال تعيين تکليف خواهند شد.

فرشاد حيدري در گفتگوي ويژه خبري افزود: بررسي ها درباره وضعيت دو مؤسسه در شرف کسب مجوز ثامن (ع) و مهراقتصاد در بانک مرکزي همچنان ادامه دارد.

وي گفت: براي تعيين تکليف وضعيت بانک هاي نظامي هم اقداماتي در دست انجام است.
حيدري افزود: توافقات اوليه ميان مؤسسات کوثر و ميثاق ميان خودشان صورت گرفته بود هرچند که ادغام شدن اين دو مؤسسه نبايد براي مردم و سپرده گذاران نگراني ايجاد کند.

وي گفت: ادغام مؤسسات مالي ـ اعتباري براي تشکيل مؤسسات قوي تر است.

معاون نظارتي بانک مرکزي افزود: انحلال يا ادغام مؤسسات مالي از سوي بانک مرکزي تماماً براي صيانت از حقوق سپرده گذاران صورت مي گيرد.

حيدري گفت: مؤسسه کاسپين صرفاً براي ساماندهي هشت تعاوني منحل شده تشکيل شده و مصداق ادغام نيست.

وي افزود: در مورد مؤسسات مالي مجاز هيچ مشکلي نداريم و عملکردشان تحت نظارت و کنترل بانک مرکزي است.

حيدري با اين حال تصريح کرد: مؤسسات غيرمجاز يک عارضه هستند و طبيعتاً ساماندهي آنها پيامدهاي خاص خود را دارد.

وي با اشاره به شکل گيري برخي مؤسسات مالي و اعتباري در دهه هاي 70 و 80 با مجوز وزارت تعاون گفت: از سال 83 و پس از تصويب قانون ساماندهي مؤسسات مالي، اين تعاوني ها غيرمجاز تلقي شدند و بايد از بانک مرکزي مجوز مي گرفتند.

حيدري با اشاره به تلاش بانک مرکزي در سال 90 بر اساس مصوبه شوراي پول و اعتبار براي ساماندهي وضعيت مؤسسات مالي و اعتباري غيرمجاز افزود: در نخستين سال ساماندهي، 25 درصد نقدينگي کشور در اين مؤسسات غيرمجاز بود در حالي که اين رقم هم اکنون به 10 درصد کاهش يافته است و اين نشان از قاطعيت بانک مرکزي در برخورد با مؤسسات مالي ـ اعتباري غيرمجاز است.
معاون نظارتي بانک مرکزي گفت: بانک مرکزي با تشکيل صندوق هاي قرض الحسنه موافق است اما معتقديم تشکيل هر صندوق هم بايد با مجوز بانک مرکزي باشد.

حيدري افزود: در سال 97 بازار پولي ـ مالي کشور به طور کامل مجاز، قانوني و زير نظر بانک مرکزي فعاليت خواهد کرد.

وي گفت: بانک ها و مؤسسات مالي از ثبات نسبي برخوردارند و هيچگونه مشکلي ندارند و تحت نظارت بانک مرکزي فعاليت مي کنند.

معاون نظارتي بانک مرکزي از مردم خواست تحت تأثير شايعات قرار نگيرند و به اندازه نيازشان به بانک ها مراجعه کنند و صرفاً به اطلاع رساني هاي بانک مرکزي توجه نمايند.

حيدري گفت: مؤسسات ثامن (ع) و مهر اقتصاد هم از ثبات نسبي برخوردارند و سپرده گذاران آنان نگراني نداشته باشند.
صبحانه
110


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۶۲۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد جدی با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی

معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: با تورهای غیرمجاز گردشگری در استان بدون اغماض برخورد جدی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، مسعود فرخی اظهار کرد: سومین جلسه کارگروه امنیت گردشگران با حضور نمایندگانی از حوزه سیاسی امنیتی استانداری، کانون اتومبیلرانی و جهانگردی انجمن صنفی دفاتر، انجمن تشکل حرفه‌ای راهنمایان و کارشناسان حوزه گردشگری اداره کل با موضوع بررسی و شناسایی تورهای غیر مجازی که به صورت کلوپ سافاری فعالیت دارند، برگزار شد.

وی با تاکید بر اینکه افراد و یا گروه‌هایی که به صورت غیر مجاز اجرا کننده تورهای کلوپ سافاری هستند از طریق واحد حقوقی پیگیری حقوقی و به پلیس فتا معرفی می‌شوند افزود: آئین نامه‌های مرتبط با کانون اتومبیلرانی و جهانگردی در این جلسه بررسی و بر لزوم رعایت موارد قانونی تاکید شد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، پیگیری قضائی و شکایات از افراد اجرا کننده تورهای غیر مجاز، معرفی افراد اجرا کننده تورهای غیر مجاز به پلیس فتا به منظور بستن صفحات مجازی و شماره تماس‌های تبلیغاتی آنها و همچنین معرفی این افراد به پلیس اماکن عمومی با هدف بستن فضاهای تبلیغاتی آنان، را از اقدامات این اداره کل در راستای جلوگیری از تورهایی که بدون مجوز قانونی اجرایی می‌شوند دانست.

فرخی گفت: تا کنون سه جلسه تحت عنوان کارگروه امنیت گردشگران برگزار شده که در این کارگروه دستگاه‌های قضائی، انتظامی، نظارتی و ادارات و نهادهای مرتبط عضو هستند.

وی تصریح کرد: تورهای غیرمجاز گردشگری در استان دفتر فیزیکی ندارند و فعالیت‌های آن‌ها به صورت آنلاین و در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود و لازم است پلیس فتا با آن‌ها برخورد کند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان اینکه متولیان تورهای غیرمجاز شناخت کافی از گردشگری ندارند افزود: این نوع تورها هیچ گونه پوشش بیمه‌ای برای گردشگر قرار نمی‌دهند و در صورتی که در طول سفر مخاطره‌ای برای مسافران پیش بیاید و یا صدمه‌ای ببینند، کسی مسئولیت آن را به عهده نمی‌گیرد.

فرخی تاکید کرد: با تورهای غیرمجاز گردشگری در استان بدون اغماض برخورد جدی خواهد شد.

وی اظهار کرد: امید می‌رود با همکاری نهادهای مربوطه به ویژه اداره نظارت بر اماکن عمومی، پلیس‌راه و فعالان بخش خصوصی شاهد امنیت و رضایتمندی گردشگران و مسافران در منطقه باشیم.

کد خبر 750911

دیگر خبرها

  • دستور سرپرست فرمانداری ملارد برای برخورد با انشعابات غیرمجاز
  • چرا بیمه سلامت حساب واحد بانکی ندارد
  • جنجال تصویر گردشگر روس با یک بغل اسکناس ایرانی/ کارت‌های گردشگری چه نقشی دارند؟
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی، بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی در کشور بدتر از تحریم خارجی است
  • واکنش یحیی گل‌محمدی به یک شایعه جنجالی
  • جایگزین اسکناس کیلویی
  • برخورد جدی با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • تکذیب یک شایعه تبلیغاتی؛ باشگاه هوادار به فروش نرفته است