Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@06:09:52 GMT

روزنامه پیمان یزد و چند سطری درباره شهر زارچ

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۶۳۲۲۰

روزنامه پیمان یزد و چند سطری درباره شهر زارچ

در این مطلب که توسط سعید صادقی مقدم تهیه شده، آمده است: «زارچ» نام یکی از شهرهای استان یزد است که قدمت بیش از 3000 ساله دارد و در پنج کیلومتری باختر شهر یزد، مرکز ایران قرار گرفته است.
شهر زارچ تا سال 1342 خورشیدی جزو نواحی روستایی به شمار می رفت و از این سال به عنوان منطقه شهری شناخته شد. این شهر از شمال به کوه های «دربید» و «انجیر» از شرق به شهر «شاهدیه» و یزد، از جنوب به جاده خضرآباد و از غرب به «اشکذر» محدود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«زارچ» بعد از میبد، قدیمی ترین آبادی یزد است و تا سال 1340 شمسی معماری این شهر عمدتا معماری رسمی رایج این مرز و بوم بود، ولی اکنون بسیاری از خانه های قدیمی نوسازی شده و خانه های خشت و گلی جای خود را به خانه های آجر و آهن و سیمانی داده است.
«زارچ» بر اثر مجاورت با کویر خشک و پهناور نمک، نهایتا تحت تاثیر آب و هوای خشک صحرایی قرار گرفته است.
منطقه «زارچ» دارای هفت رشته قنات بوده است که قنات زارچ، طولانی ترین قنات جهان با قدمت بیش از 3000 سال چندی پیش در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. یکی از ویژگی های قنات زارچ مقطع مربعی آن است که پیشینه حفر آن، به زمان زرتشتیان بر می گردد.
قنات زارچ، از روستای فهرج در 60 کیلومتری شهر یزد سرچشمه می گیرد و حدود 30 کیلومتر آن نیز از «اکرمیه» تا دروازه قرآن، از زیر شهر یزد می گذرد و پس از خروج از یزد و طی چند کیلومتر دیگر، به بخش زارچ می رسد.
پس از ورود اسلام به ایران، مسجد جامع، بزرگ ترین و معروف‌ترین مسجد تاریخی یزد در حریم قنات زارچ ساخته شد و چند میله چاه این قنات در محدوده این مسجد قرار گرفت تا علاوه بر پر کردن آب انبار وسیع زیر مسجد، نمازگزاران هم بتوانند از طریق پایاب، برای وضو گرفتن از آب قنات استفاده کنند که این پایاب هنوز هم قابل استفاده است.
تا 40 سال قبل، آبدهی قنات زارچ بیش از 150 لیتر در ثانیه بود، اما به دلیل حفر بی رویه چاه های عمیق و نیمه عمیق در حریم آبی قنات، آبدهی آن به شدت کاهش یافته، به طوری که آبدهی قنات زارچ 28 لیتر در ثانیه است و سال هاست در حال دست و پنجه نرم کردن با فاضلاب و خشکسالی است.
همچنین زارچ رابه دلیل وجود بیش از 30 حسینیه و مسجد، شهر حسینیه‏ها می نامند و بسیاری از مردم، زارچ را به علت مراسم‎ عاشورایی و شور حسینی در ایام محرم و صفر می‎شناسند.
7532 / 6014/ انتشار: کاظم شاملو
irnayazdd@

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۶۳۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام مرمت و لایروبی دو رشته قنات کشاورزی در ورزقان

 عزتی با اشاره به اهمیت آب و روش‌های صرفه جویی در آب کشاورزی گفت: با مرمت و لایروبی دو رشته قنات به طول ۴۵۰ متر در روستا‌های صیفار و کلو  ورزقان موجب افزایش دبی آب خروجی از این قنات شده است.

وی افزود: هزینه مرمت و لایروبی این قنات مبلغ ۷۰۲ میلیون تومان است که از محل اعتبارات استانی تامین شد.

مدیر جهادکشاورزی ورزقان افزود: اراضی پایاب این قنات ۴۰ هکتار می‌باشد که با اتمام پروژه از آب مطمئن برخوردار می‌شوند و بهره وری استفاده از آب کشاورزی افزایش می‌یابد.

وی افزود: مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ورزقان براساس سیاست افزایش بهره وری استفاده از آب کشاورزی تلاش دارد با تامین منابع مالی پروژه‌های آبیاری باعث توسعه آبیاری‌های نوین در این شهرستان شود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • سانسور شعر حافظ به سبک پیمان یوسفی در پایان مسابقه استقلال - ذوب‌آهن
  • شعرخوانی با سانسور به سبک پیمان یوسفی! / فیلم
  • اجرای ۱۰۷ میلیاردی پروژه دفع آب‌های سطحی در بافت تاریخی یزد
  • اتمام مرمت و لایروبی دو رشته قنات کشاورزی در ورزقان
  • برپایی نمایشگاه مشاغل دانش‌آموزی زارچ 
  • تنظیم بازار و جهش تولید با مشارکت تشکل ها
  • مسدودی چند رشته قنات در تفت از پیامد‌های بارش‌های بهاری
  • ترمیم شکستگی لوله اصلی آب شهر ندوشن
  • ژست سیگار به دستِ سحر دولتشاهی در کنار پیمان معادی در پشت صحنه افعی
  • (تصاویر) گزارش رسانه خارجی از قنات‌های تاریخی یزد