Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - فهيم فرزادفرد، دانشجوي دکترا در موسسه فناوري ماساچوست موفق شد تا با مهندسي سلول‌ها، از آنها براي ضبط خاطرات رويدادهاي گذشته استفاده کند.
به گزارش خبرگزاري آريا، زيست شناسي سنتزي يک زمينه نسبتا جديد است که با مهندسي زيست شناسي مولکولي و سلولي پيوند خورده است. فهيم فرزادفرد توضيح مي‌دهد، دانشمندان از سيستم‌هاي بيولوژيکي موجود براي طراحي مجدد قابليت‌هاي سلول استفاده مي‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اظهار کرد: اما ما عملکردهاي جديد را در سلولها مهندسي کرده‌ايم و هدف ما اين است که توانايي‌هاي جديدي به آنها بدهيم. اساسا ما در حال ساخت ابزارهاي مولکولي هستيم و سعي مي‌کنيم عملکرد دروني سلول‌ها را درک کنيم و با استفاده از ابزارهاي موجود آنها را مهندسي کنيم.
سلول‌هاي زنده دائما محيط خود را سنجيده و از مولکول‌ها نمونه برداري کرده و يک پاسخ را براساس برنامه‌هاي ژنتيکي و نشانه‌هاي محيطي دريافت شده، ارزيابي مي‌کنند. به عنوان مثال، هنگامي که سلولهاي پانکراس غلظت بالايي از گلوکز را حس مي‌کنند، واکنش زنجيره‌اي مولکول‌هاي تنظيم کننده و سيگنالينگ آغاز شده که در نهايت منجر به توليد و انتشار انسولين مي‌شود.در زيست‌شناسي سنتزي، ژن‌ها مي‌توانند طراحي و مهندسي شوند تا به مولکول‌هاي سيگنالينگ واکنش نشان دهند و بيان ژن‌هاي ديگر را به گونه اي تنظيم کنند که بتوانند عملکرد منطقي داشته باشند. اين شبکه‌هاي متصل از ژن‌ها به طور مشابه با مدارهاي کامپيوتري، مدارهاي ژني ناميده مي‌شوند و مي‌توانند براي طراحي و برنامه ريزي سلول‌ها مورد استفاده قرار گيرند.از اين سلول‌هاي مهندسي شده با اين مدارها مي‌توان براي کاربردهايي مانند سنسورهاي نظارت بر محيط زيست يا پزشکي استفاده کرد.
در مطالعات قبلي که در نشريه Science منتشر شده محققان نشان داده‌اند که مي‌توان حافظه را در دي‌ان‌اي رمزگذاري کرد، اما اين رمزگذاري‌ها به صورت ديجيتال بودند يعني آنها فقط يک رويداد خاص را ثبت مي‌کردند. اما فرزادفر اين محدوديت را با ايجاد روش آنالوگ بر طرف کرده است که در آن اطلاعاتي در مورد شدت رويداد و يا مدت زمان آن نيز ثبت خواهد شد.
به گفته فرزادفرد، ظرفيت ثبت اطلاعات به صورت آنالوگ به اين معني است که شما مي توانيد مقدار ورودي‌ها و طول مدت آنها را نيز ثبت کنيد.
فرزادفرد همچنين نوعي از سيستم حافظه بارکدي دي‌ان‌اي را توسعه داد که در آن باکتري‌ها با يکديگر ارتباط برقرار مي‌کنند. در اين تحقيق، به دو باکتري متفاوت، A و B، بارکد دي‌ان‌اي مخصوص خودشان داده مي‌شود. فرزادفرد سيستمي را توسعه داد که در آن اگر باکتري A و B با استفاده از اتصال (انتقال دي‌ان‌اي) ارتباط برقرار کند، سپس بارکد جديدي به نام AB، در دي‌ان‌اي آنها رمزگذاري مي‌شود. اين امر به نظر ساده مي‌آيد، اما اين پتانسيل را دارد که نقشه‌هاي تعاملات سلولي را در وضوح تک سلولي نشان دهد. به گفته فرزادفرد از اين تکنيک مي‌توان روزي براي به تصوير کشيدن اتصالات شبکه اي نورون‌ها استفاده کرد.
فرزادفرد با استفاده از يک سيستم ذخيره سازي خاطرات آنالوگ با بهره‌گيري از دي‌ان‌اي سلول، زيست شناسي سنتزي را يک گام به جلو برده است.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۶۵۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح «دختران حاج قاسم» نمونه یک کار فرهنگی موثر است

به گزارش خبرگزاری مهر، سالار آبنوش شامگاه سه شنبه در صحن شورای شهر قزوین اظهار کرد: این نشانه عظمت جمهوری اسلامی است که قدرت را از تک نظری و تک قطبی زمان طاغوت نجات داد و امروز شوراها و پارلمان های مردمی تصمیم گیر مردم هستند.

وی افزود: اینکه با گرایش، سلایق و اندیشه های متفاوت در شوراها برای اقشار مردم تصمیم گیری می‌شود از برکات جمهوری اسلامی است که این موهبت باید برای نسل جوان تبیین شود.

منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی مناسبت های اردیبهشت ماه روز کارگر، روز معلم و سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مجدداً یادآور شده و اهمیت آن را متذکر شد.

آبنوش، اراده خداوند را در مسیر رو به رشد جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت همانند واقعه طبس موثر دانست و تصریح کرد: آنچه در آن تردید نیست، مسیر درستی است که همگام با رهبری امامین انقلاب و تفکر بسیجی به لطف خداوند متعال به این ملت منتج شده است.

وی ضمن یادآوری تصمیم گیری های اثرگذار و مهم شورای شهر قزوین در ادوار گذشته ازجمله ساخت سریال شوق پرواز در حوزه فرهنگی و ساخت نخستین پل های مهم شهر قزوین با همکاری قرارگاه خاتم الانبیا در آن دوره، نتایج کار گروهی، وحدت و انسجام در بین مدیران و مسئولان را متذکر شد.

منتخب مجلس دوازدهم شورای اسلامی در حوزه کار فرهنگی به نمونه ای از فعالیت های فرهنگی موثر انجام شده در سازمان تبلیغات اسلامی اشاره کرد که تحت عنوان طرحی به نام دختران حاج قاسم برگزار شده است، بیان کرد: امروز مهم ترین مسئله، پاسخ به شبهات است که لازم است برای این مهم نیز به تاسی از گذشته همان انسجام و وحدت بین همه دستگاه ها و متولیان امر ایجاد شود تا در استان شاهد شکوفایی فرهنگی و تبیینی باشیم.

آبنوش ضمن اشاره به جنگ رسانه ای و عملیات روانی دشمن علیه مردم کشورمان تصریح کرد: افکار عمومی مردم کشور ما پذیرنده حقیقت است و اگر در بزنگاه ها شاهد برخی رفتارهای ناخوشایند هستیم، به این معنی است که تبیین و عملیات فرهنگی مناسبی صورت نگرفته است چراکه اگر این تبیین صورت بگیرد متوجه می‌شویم اشکال نه از مردم بلکه از عدم مسئولیت پذیری در جهاد تبیین است.

در ادامه علی فرمانی رئیس شورای اسلامی شهر قزوین ضمن استقبال از طرح پیشنهادی آبنوش منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی از تشکیل قرارگاه فرهنگی و پشتیبانی دختران حاج قاسم با محوریت شورا، آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات اسلامی استان خبر داد.

کد خبر 6093783

دیگر خبرها

  • این ویتامین‌هادر کاهش یبوست موثر هستند
  • تل‌آویو به شکست سامانه‌های آمریکا دربرابر موشک ایرانی اعتراف کرد
  • کشف تکنیکی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
  • طرح «دختران حاج قاسم» نمونه یک کار فرهنگی موثر است
  • یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران
  • آشنایی با زنان عارفی که مردان دانشمند از محضرشان درس گرفتند
  • عوامل موثر بر قیمت طراحی سایت ۱۴۰۳
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • روش های موثر برای از بین بردن آسیب‌های ناشی از بدخوابی