Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدای ایران روزنامه اعتماد نوشت؛ محسن‌هاشمی شهردارنمی‌شود ، محمدعلی نجفی در صف‌گزینه‌ها قرار گرفت حجتی همچنان شانس نخست‌است.
دو ماه تا پایان کار شورای شهر چهارم و 12 سال کار محمدباقر قالیباف باقی مانده است و این روزها یکی از سوالات مهم در فضای سیاسی، اجتماعی و... در کشور این است که چه کسی بر صندلی شهردار پایتخت تکیه خواهد زد؟
از گزینه‌های مختلفی برای حضور در ساختمان شهرداری تهران نام برده می‌شود که در بین آنها نام‌هایی همچون «محمد علی نجفی»، «محمود حجتی»، «حسین مرعشی»، «حبیب‌الله بی‌طرف»،«رضا اردکانیان» و «محسن هاشمی» بیش از دیگران شنیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته در روزهای گذشته تحولات سیاسی و جلسات و نشست‌های اعضای منتخب شورای پنجم که درنهایت باید تا حدود دو ماه و نیم آینده شهردار را انتخاب کنند، به گونه‌ای بوده که یکی از گزینه‌ها یعنی «محسن هاشمی» از دور خارج شده است. اعضای منتخب شورای پنجم در آخرین جلسه خود توافق کردند که هیچ کدام از منتخبان به دلیل احترام به رای مردم از شورا استعفا ندهند و این توافق درواقع به معنی حذف «محسن هاشمی» از گزینه‌های مطرح است. اما در این بین و در چند روز گذشته برخی گزینه‌های دیگری هم که مطرح هستند گفت‌وگوهایی کرده‌اند که به نظر قابل توجه می‌رسد. حسین مرعشی با تایید اینکه با او برای شهرداری تهران صحبت شده است به هفته‌نامه سازندگی گفت: «محمدعلی نجفی، محمود حجتی و حبیب‌الله بی‌طرف نیز برای شهرداری تهران مطرح شده‌اند و البته محسن هاشمی هم در کنار این اسامی مطرح است. گزینه محسن هاشمی در صورتی جدی می‌شود که از دوستان خارج از شورا و شخصیت‌های شناخته شده مطرح و ملی، کســی قبول نکند شهردار شود یا در دولت مسوولیت‌هایی داشته باشند و حاضر نشوند به شهرداری بروند.»
همچنین روز گذشته محمد علی نجفی نیز در حاشیه جلسه هیات دولت به جمع خبرنگاران آمد و در پاسخ به سوالی درباره حضورش در شهرداری تهران گفت: اگر پیشنهاد شهرداری تهران به من بشود به آن فکر می‌کنم، هنوز درباره آن فکر جدی نکرده‌ام اما پیشنهاد قابل فکری است.»
جلسه اعضای شورای پنجم وتوافقنامه
شاید روزی که کاندیداهای منتخب شورای پنجم در روزهای قبل از انتخابات، میثاقنامه شورای عالی سیاستگذاری را امضا می‌کردند تا در لیست اصلاح‌طلبان قرار گیرند، هرگز تصور نمی‌کردند که یکی از بندهای آن به نخستین چالش شورای بعد بدل شود.‌بندی که براساس آن اعضای شورای شهر را از قبول مسوولیت در هر پست و سمتی ازجمله شهرداری تهران منع می‌کرد. با این وجود و بعد از برگزاری انتخابات و زمانی که نوبت به بررسی گزینه‌های شهردار آینده تهران که باید تا شهریور معرفی شود، شد، اسامی تعدادی از اعضای شورا شهر نیز به عنوان گزینه‌های پیشنهادی برای شهرداری تهران منتشر شد. اما این گزینه‌ها حالا با مشکلی جدی مواجه هستند، چرا که با رضایت میثاقنامه‌ای را امضا کرده‌اند که رسما آنها را از قرار گرفتن در جایگاه شهرداری تهران منع کرده است. با این وجود از هفته گذشته اخباری در فضای مجازی منتشر شد که حکایت از توافق اعضا برای حذف این بند از میثاقنامه داشت. این اخبار با وجود انعکاس وسیعی که در رسانه‌ها پیدا کرد تا دیروز از سوی اعضای جدید شورا نه رد شده بود و نه تایید تا اینکه با بالا گرفتن موج این اخبار و قوت گرفتن حضوربرخی از اعضا به گزینه جدی شهرداری تهران، درجلسه سه‌شنبه اعضای منتخب شورای پنجم این مساله مورد بحث قرار گرفت و در نهایت اعضا توافق کردند میثاقنامه به همان شکل گذشته باقی بماند.
در این توافق آمده است: «به پاس احترام به رای مردم و امانتداری در مسوولیتی که بر عهده ما گذاشته‌اند و با تاکید بر پایبندی به میثاقنامه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، اعضای دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، در یک توافق جمعی متعهد شدند در طول ۴ سال نمایندگی مردم در این شورا هیچ‌گونه مسوولیتی که قابل جمع با عضویت در شورا نباشد، بر عهده نخواهند گرفت». مرتضی الویری، رییس موقت شورای پنجم چند روز قبل درباره حذف بند ۱۶ میثاقنامه گفته بود: حذف بند ۱۶ میثاقنامه – مبنی برمنع انتخاب شهردار از میان اعضای شورای شهر – به نفع یا بر علیه هیچ نامزدی نبود، اما اعتقاد داشتیم که جای این بند در میان شاخصه‌های عمومی شهردار آینده تهران نیست. تلقی من این است که اکثریت یا تمام اعضای شورای شهر میثاقنامه را امضا کرده و به آن پایبندند. حداقل من آن را امضا کردم و به امضای خود پایبند هستم، اما نباید فراموش کنیم تصمیم‌گیری نهایی به عهده اکثریت اعضا است.
او در این گفت‌وگو به اعضایی که قصد رفتن از شورای پنجم را دارند چه به مقصد دولت و چه شهرداری ۲ هشدار را داده و گفته بود: اگر فردی می‌خواهد از شورا به شهرداری برود دو قفل را باید باز کند؛ در مرحله اول باید رای کافی برای شهردار شدن داشته باشد و در مرحله دوم باید نظر شورا را برای استعفا جلب کند. زهرا صدراعظم‌نوری یکی دیگر از اعضای منتخب شورای پنجم هم با بیان اینکه در جلسه اخیر اعضای منتخب شورای شهر پنجم یک توافق جمعی ایجاد شد، گفت: به پاس احترام به رای مردم و امانتداری در مسوولیتی که برعهده ما گذاشته شده است و با تاکید بر پایبندی به میثاقنامه شورای عالی سیاستگذاری که این انتخاب انجام شد. وی با بیان اینکه براساس این توافق 21 نفره اعضای دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش متعهد شدند در طول چهار سال نمایندگی مردم در این شورا هیچ گونه مسوولیتی که قابل جمع با عضویت در شورا نباشد را برعهده نخواهند گرفت.
منتخب پنجمین دوره شورای شهر تهران، با تاکید بر اینکه در جلسات اخیر منتخبان شورای شهر تهران اصلا بحث بررسی و تغییر میثاقنامه مطرح نبوده و در میثاقنامه لیست امید شورای شهر تهران هیچ تغییری ایجاد نشده است، گفت: منتخبان بر میثاق خود پایبند هستند. همچنین محمد علیخانی دیگر عضو منتخب شورای پنجم نیز با اشاره به توافق صورت گرفته فی‌مابین ۲۱ نفر از منتخبین مردم در شورای شهر تهران اظهار کرد: بنا به این توافق قرار شد از اعضای شورای پنجم کسی برای قبول مسوولیت در بخش‌های مختلف از شورا خارج نشود. وی ادامه داد: بر همین اساس اعضای شورای پنجم تصمیم گرفتند که در جلسه بعدی گزینه‌های پیشنهادی خود را با شاخص‌های تعیین شده در جلسه مطرح کنند و در نهایت در خصوص تعیین شهردار تهران تصمیم‌گیری شود. علیخانی افزود: اولویت ما یک شورای منسجم برای آینده است و این در حالی است که هم‌اکنون هیچ اختلاف‌نظری در بین ۲۱ عضو شورای پنجم وجود ندارد به طوری که برخی از خارج شورا به دنبال مطرح کردن برخی از مسائل و ایجاد حساسیت در شورا هستند.
منتخب مردم در شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که چه کسانی گزینه احتمالی شهردار تهران هستند؟ گفت: در این زمینه فقط گمانه‌زنی در خارج از شورا شده است و در جلسات شورا به صورت رسمی هنوز فردی مطرح نیست. وی تصریح کرد: بر همین اساس در جلسه بعدی شورای شهر تهران که حدود ۱۰ روز آینده برگزار خواهد شد، اعضای شورای پنجم هر کدام سه نفر را به عنوان گزینه پیشنهادی شهردار تهران در جلسه مطرح خواهند کرد و در نهایت در خصوص گزینه‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد. علیخانی بیان کرد: اعضای شورای پنجم در تلاش هستند تا قبل از آغاز رسمی شورای پنجم، فرد مورد نظر را برای شهرداران تهران انتخاب کنند تا از زمان باقی‌مانده استفاده کنند.
البته با این وجود این توافق باز هم دیروز شایعات مختلفی درباره شورا و شهرداری مطرح شد و حتی در فضای مجازی اخباری درباره استعفای محسن هاشمی از شورای شهر پخش شد که از سوی دفتر او به صورت جدی تکذیب شد. در متن بیانیه دفتر او که از طریق کانال وی منتشر شده آمده است: پیرو انتشار شایعاتی در برخی شبکه‌های اجتماعی در مورد احتمال استعفای مهندس محسن هاشمی از عضویت در شورای شهر منتخب تهران، دفتر مهندس هاشمی با بی‌اساس خواندن این شایعات، این احتمال را تکذیب کرد.» موضوعی که نشان می‌دهد شهردار آینده تهران فردی غیر از اعضای منتخب شورای پنجم خواهد بود.

منبع: صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۶۵۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری یکی عضو شورا و رییس اداره دولتی این شهر


به گزارش تابناک، رییس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: مدیر یکی از دستگاه های اجرایی به همراه یک نفر از اعضای شورای شهر سردشت به اتهام دریافت رشوه دستگیر شدند.

 ناصر عتبانی در این خصوص اظهار کرد: طبق دستورات قضایی صادره به اداره اطلاعات و هماهنگی های به عمل آمده و با انجام کار دقیق اطلاعاتی یکی از اعضای شورای شهر سردشت و نیز رییس یکی از ادارات تابعه شهرداری سردشت به اتهام اخذ رشوه دستگیر و تحت قرار بازپرسی رسیدگی کننده قرار گرفتند.

وی تاکید کرد: مبارزه با فساد با قاطعیت در جریان است و اجازه نخواهیم داد کسی با سوء استفاده از مقام و موقعیت شغلی خود قوانین را زیر پا بگذارد.

سردشت از شهرهای جنوبی آذربایجان غربی است.

 

ایرنا

دیگر خبرها

  • در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای شیراز چه گذشت؟
  • بازداشت ۳۷ عضو شورا‌های تهران در سال ۱۴۰۲
  • تنش در جلسه شورای شهر تهران؛ ترک جلسه برخی اعضا موقع سخنرانی زاکانی
  • ادعا درباره اشکال در مفاد قرارداد‌ حمل‌و‌نقلی چین مردود است
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال گذشته
  • آبستراکسیون ناموفق در شورای شهر تهران در اعتراض به شهردار!
  • تلاش ۷ عضو شورای شهر تهران برای از حدنصاب انداختن جلسه شورا
  • دستگیری یکی عضو شورا و رییس اداره دولتی این شهر
  • عضو شورای شهر کرج: ارتباط نامعقول طرح سوال اعضای شورا از شهردار کرج با جابجایی مدیران شهرداری
  • اعضای شورا در سختی‌ها کنار مردم است