Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در جمع خبرنگاران از اجرا و تکمیل ۱۲ طرح تحقیقاتی کاربردی ملی و منطقه‌ای با اعتبار ۸۵۰ میلیون ریال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آذربایجان غربی، رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در جمع خبرنگاران از اجرا و اتمام ۱۲ طرح تحقیقاتی کاربردی در سطح ملی و منطقه‌ای توسط این مرکز خبر داد و گفت: این طرح‌ها با صرف اعتباری بالغ بر ۸۵۰ میلیون ریال اجرایی شده‌اند که نتایج آن ۱۵ مقاله علمی، تولید ۷ یافته علمی، پنج یافته ترویجی و سه دستاورد علمی قابل تجاری سازی شدن توسط بخش خصوصی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسدپور اضافه کرد: همچنین پنج طرح تحقیقاتی از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه در قالب کوتاه، میان و بلندمدت توسط این مرکز در دست تنظیم است که اعتبار مورد نیاز آنها ۲۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی همچنین با بیان اینکه سه طرح تحقیقاتی ادامه دار نیز در این مرکز در حال اجراست گفت: برای توسعه صنعت آرتمیا سه طرح نیز خارج از استان در استانهای قم، هرمزگان و فارس اجرایی شده است.

اسدپور با بیان اینکه در حال حاضر هیچ صادراتی در زمینه آرتمیا صورت نمی‌گیرد گفت: تاکید ما بر تولید صد درصدی آرتمیا از منابع آبی داخل کشور است به طوری که هر هکتار تکثیر و پرورش آرتمیا به صورت متوسط به صورت مستقیم و غیرمستقیم زمینه ساز ایجاد ۵ نفر اشتغال است.
اسدپور با بیان اینکه سیست آرتمیا قادر به زندگی در سالیان متمادی است گفت: بر اساس پایش های این مرکز در سه ماهه اول امسال بر اثر سیلابها و نیز رهاسازی آب به دریاچه ارومیه در هر ۱۰ لیتر آب دریاچه ارومیه سه عدد آرتمیا بالغ قابل مشاهده است.

وی گفت: بر این اساس همچنین در هر شش لیتر آب دریاچه نیز دو عدد آرتمیای بالغ قابل مشاهده است ولی با توجه به افزایش شدید دمای هوای در روزهای آتی شاهد نامساعد شدن شرایط زیستی برای این موجود باارزش هستیم که در ماه‌های آتی موجب از بین رفتن این آرتمیاها خواهد شد
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: بر اساس برآوردها هم اکنون صنعت آبزی پروری کشور برای تکثیر و پرورش انواع ماهیان گرمابی، سردآبی و زینتی ۳۰ الی ۵۰ تن آرتمیا در سال نیاز دارد.
وی با بیان اینکه این مرکز جهت حفاظت از آرتمیا و توسعه صنعت آبزی پروری در ۵۰۰ هکتار تکثیر و پرورش آرتمیا را در سطح کشور انجام می‌دهد افزود: این اقدام با هدف آموزش، ترویج و انتقال یافته‌های علمی و دانش فنی اجرا می‌شود که سهم استان ۱۵ هکتار به صورت پایلوت تحقیقاتی فعال و ۱۵ هکتار به صورت غیرفعال است.

اسدپور با اشاره به اینکه راستای توسعه آرتمیا این فعالیت به عنوان کشت جایگزین در شرایط فعلی دریاچه پیشنهاد می‌شود افزود: در این راستا پیشنهاد می‌شود که دراراضی شور و حاشیه و آبهای شوری که هیچ استفاده‌ای در بحث کشاورزی ندارد برای تکثیر و پرورش آرتمیا مورد استفاده قرار بگیرد.

اسدپور گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته هم اکنون صنعت آبزی پروری کشور برای تکثیر و پرورش انواع ماهیان گرمابی، سردآبی و زینتی ۳۰ الی ۵۰ تن آرتمیا در سال نیاز دارد با شرایط موجود توانایی تولید این میزان وجود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با تاکید بر اینکه توسعه این صنعت به عنوان یکی از مؤلفه‌های ایجاد اشتغال و تولید می‌تواند مطرح شود عنوان کرد: این مرکز علاوه بر پیگیری طرح‌های تحقیقاتی کاربردی با تاثیرگذاری ملی و منطقه‌ای برای توسعه صنعت آبزی پروری به دلیل داشتن منابع مساعد آبی نظیر سد ارس و حسنلو و سایر منابع آبی بحث پرورش انواع ماهی در قفس را در راستای اقتصاد مقاومتی انجام می‌دهد.

اسدپور ایجاد بانک ژن سیست و آرتمیا را از دیگر طرح‌های تحقیقاتی این مرکز برشمرد و گفت: این مرکز برای حفظ ذخایر ژنتیکی این طرح تحقیقاتی در کنار ذخیره سازی ژنتیکی آرتمیای کشور و آرتمیاهای موجود در کشورهای منطقه انجام می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور مکانیزاسیون فعالیت‌های تکثیر پرورش ماهیان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را یکی دیگر از طرح‌های شاخص این مرکز عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح تکثیر و پرورش ماهیان با کاهش ۵۰ درصدی آب مصرفی معادل ۵۰۰ میلیون مترمکعب در سال انجام می‌شود که صرفه جویی خوبی در این بخش به شمار می‌رود.

اسدپور اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح را ۱۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این طرح به تصویب معاونت آموزش و ترویجی وزارت جهاد کشاورزی رسیده و در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز در قالب طرح ۵ ساله اجرایی می‌شود.
در پایان این نشست خبرنگاران از بخشهای مختلف مرکز تحقیقات آرتمیای کشور بازدید کردند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۶۷۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بومی سازی کاربردی ترین تجهیزات گلخانه ای کشور در مازندران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان صنعتی در مازندران گفت : دستگاه دی اکسید کربن ساز ، از دود خروجی بویلر های حرارتی برای تولید و تزریق گاز دی اکسید کربن به گلخانه ها استفاده می کند.


حسین زاده افزود :هر سه نوع دستگاههای دی اکسید کربن سازبومی سازی شده این واحد صنعتی ، برای گلخانه ای صنعتی ،نیمه صنعتی و نیز گلخانه هایی در مقیاس کوچک قابل استفاده است.

مدیر واحد تحقیق و توسعه شرکت صنعتی دانش بنیان دابو صنعت ، با اشاره به اینکه استفاده از این دستگاه تولید محصولات گلخانه ای به ویژه سبزی و صیفی را تا 40 درصد افزایش می دهد ،قیمت تمام شده محصول بومی سازی شده را نیز 50 درصد ارزانتر از نمونه های مشابه خارجی عنوان کرد.

ازدستگاههای دی اکسید کربن ساز در گلخانه ها برای افزایش فتوسنتز به منظور تقویت ریشه زایی ،جوانه زنی ،گلدهی ومیوه دهی گیاهان استفاده می شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور
  • دستگیری قاتل فراری جوان محلاتی
  • بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی در ایجاد پایگاه‌های بزرگ‌داده
  • ۳۱ پروژه تحقیقاتی در مرکز پردیس آموزش و تحقیقات کشاورزی بروجرد در حال اجرا است
  • تخصیص ۸ میلیارد تومان به مرکز تحقیقات فسیل مراغه
  • تخصیص ۸ میلیارد تومان برای مرکز تحقیقات فسیل ایران در مراغه
  • ۹۰ طرح تحقیقات کشاورزی در دست اجرا
  • بومی سازی کاربردی ترین تجهیزات گلخانه ای کشور در مازندران
  • مشخص شدن دلیل کیفیت پایین نان خوزستان
  • ارائه آخرین دستاورد‌های علمی در زمینه تولید گندم