Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: سرزمین قزوین در دوران مختلف همواره مهد پرورش انسان‌های بزرگ، تأثیرگذار و جریان ساز بوده است.

به گزارش ایسنا، به منظور بزرگداشت میرزا حسن شیخ الاسلام عالم برجسته قزوینی و گرامیداشت یاد و خاطره سرلشگر خلبان شهید ایرج عیوضی مراسمی با حضور حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، ملکی مشاور استاندار و مدیرکل حمایت از سرمایه گذاری، محمدعلی حضرتی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین و جمعی از مسئولین در تالار بهشتی واقع در بنای تاریخی داعی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به اینکه سرزمین قزوین همواره و در سراسر دوران اسلامی یکی از خاستگاه‌های مهم علم و دانش بوده، اظهار کرد: خطه قزوین همواره مهد پرورش مردمان بزرگ، تاثیرگذار و جریان ساز بوده و با نگاهی به دوران پیش‌تر می‌توان دریافت که این شهر در سراسر دوران اسلامی به خصوص سده‌های سوم تا ششم به عنوان یکی از درخشان‌ترین و مهمترین مناطق ایران بزرگ در زمینه پرداختن به علوم مختلف مطرح بوده و در کتب مسالک و ممالک توصیف دقیقی از شهر قزوین ارائه و به چند ویژگی این شهر اعم از آبادانی و پرمحصولی علی رغم کم آبی و ویژگی مورد اتفاق همه گزارش نویسان خاستگاه علم و دانش بودن این شهر اشاره شده است.

وی افزود: در کتاب‌های جغرافیای قرن چهارم همانندی برای قزوین در بین شهرهای جبال قائل نبودند و تأکید شده که قزوین از مهمترین مراکز فقه و فلسفه بوده و در روزگاری که میزان سوادآموزی بسیار محدود و اندک است، مردم حریص به دانستن دانش‎های مختلف به خصوص در زمینه فقه، فلسفه، حدیث، کلام و علوم ادبی بودند به طوری که بر اساس گزارش رافعی در اوایل قرن هفتم، فهرستی از دانشمندان حدیث شناس شهر قزوین در چهار جلد معرفی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با ارائه توضیحاتی در خصوص خاندان شیخ الاسلام و خدمات ارزنده این خاندان در شهر قزوین یادآور شد: در دوره صفویه که قزوین به مرکز حکومت کشور تبدیل شد و پرداختن به آیین تشیع بیشتر مورد توجه قرار گرفت، به تدبیر شاه طهماسب عده‎ای از علمای جبل عامل و لبنان امروز برای تبیین علوم فقهی و شیعی به قزوین دعوت شدند که از جمله این خاندان‌های علمی، خاندان شیخ الاسلام است که ویژگی مهم آنها اهتمام به ایران دوستی در زمانه‎‌ای بود که هنوز مفهوم مدرن دولت، ملت یا وطن به معنای امروزی وجود نداشته است.

حضرتی تصریح کرد: یکی از افراد مهم این خاندان در شهر قزوین مرحوم میرزا مسعود شیخ الاسلام است که بانی تجدید بنای پیغمبریه امروز بوده و ادامه مسیر بازسازی این بنای تاریخی– مذهبی را فرزند وی میرزا حسن شیخ الاسلام معروف به رییس المجاهدین، از پیشوایان قزوین در دوره مشروطه ادامه می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: خانواده شیخ الاسلام از افراد پرقدرت قزوین به لحاظ مالی، اجتماعی و مذهبی بوده که فرزند ارشد میرزا مسعود، میرزا حسن از رهبران جنبش مشروطه قزوین است و نقش بسزایی در فتح تهران داشته که با نگاهی دقیق به متن کتیبه‌های دوسر در باقی مانده از وی می‌توان به میزان تعلق خاطر او به مذهب، آداب شیعی و خاندان پیامبر پی برد و به این نتیجه رسید که متاسفانه نسبت‌های ناروایی که به این چهره محبوب ملی داده شده قدری هم از گرایش‌های ملی و مشروطه خواهی وی نشات گرفته و نسبت دادن لقبی سخیف و دور از انسانیت و اخلاق برای کسی که از مظاهر غیرت ملی در ان زمان به شمار می‌آید نشان دهنده بغض و عداوتی است که در ارتباط با چهره‌های خدوم در دوره های مختلف وجود داشته است.

این مقام مسئول در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره خلبان شهید ایرج عیوضی تصریح کرد: این مجلس همچنین مزین به نام شهید عزیز و بزرگوار سرلشگر خلبان ایرج عیوضی از سلسله شهدایی عرصه دفاع مقدس بود که در روزگار معاصر ایران نام بلند داشته و برخاسته از منطقه‌ای است که در نزدیکی آن خاک مقبره میرزا حسن شیخ الاسلام واقع شده، این شخصیت بزرگوار از چراغ‌های هدایتی است که در زمانه ما روشن شد و پیکر پاکش پس از سه دهه به زادگاهش بازگشته است.

حضرتی اضافه کرد: در عملیات رمضان تیر ماه سال 61 همزمان با شب بیست و دوم رمضان، حضور موثر ارتش جمهوری اسلامی به ویزه هوانیروز و نیروی هوایی برای پشتیبانی از رزمندگان فراموش نشدنی است و یکی از مظاهر نصرت الهی در آن زمان برای نیروهای زمینی، پرواز خلبان‌هایی بود که با فانتوم‌ها و هلی کوپترها نیروهای زرهی عراق را مورد حمله قرار دادند و یکی از افرادی که در آن هنگامه نقش به سزا و موثری داشت شهید ایرج عیوضی بود که این مجلس به نام و یادآور و گرامیداشت سالگرد شهادتش برپا شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۶۸۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسکان مسافران نوروزی در ۷۰۰۰ فضای آموزش و پرورش اصفهان از ۶۵۰ هزار نفر عبور کرد

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: تا شب گذشته هشتم فروردین، اسکان مسافران نوروزی در ظرفیت‌های تعیین شده اسکان آموزش و پرورش از عدد ۳۶۵ هزار نفر عبور کرد که ۵۰ درصد از آنها غیرفرهنگی بودند و این موضوع اتفاقی جدید و بزرگ محسوب میشود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدعلی مدینه امروز _پنجشنبه نهم فروردین_ در جلسه ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان ضمن تبریک فرارسیدن دو بهار طبیعت و قرآن اظهار کرد: ستاد سفر اصفهان به‌طور قطع از نظر کیفی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است و آموزش و پرورش در این خصوص سهم قابل توجهی معادل ۴۰ درصد را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: تا شب گذشته هشتم فروردین، اسکان مسافران نوروزی در ظرفیت‌های تعیین شده اسکان آموزش و پرورش از عدد ۳۶۵ هزار نفر عبور کرد که ۵۰ درصد آن‌ها غیرفرهنگی بودند و این موضوع اتفاقی جدید و بزرگ محسوب می‌شود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: این اتفاقی بزرگ است که بتوانیم اصفهان را بیش از پیش به دیگر هم‌وطنان معرفی کنیم و در پرتوی این اتفاق، مقداری از اصفهان‌ستیزی کاسته شود.

مدینه با اشاره به اینکه مردم اصفهان، مردمی مهمان‌نواز هستند، ادامه داد: طی سال جاری به منظور اسکان مسافران، ۶۰۰ مدرسه و ۷ هزار فضا در استان تدارک دیده شده بود و از روز نخست آغاز سفرهای نوروزی همراه و همگام ستاد سفر بودیم.

وی گفت: با توجه به حادثه حریق که طی سه یا چهار ماه گذشته اتفاق افتاد، حدود ۶۳۰ فرش و پتو از بین رفت که انتظار می‌رود مسئولان ذی‌ربط برای تأمین تجهیزات از جمله فرش، پتو و یخچال توجهی ویژه داشته باشند.

کد خبر 739960

دیگر خبرها

  • اسکان مسافران نوروزی در ۷۰۰۰ فضای آموزش و پرورش اصفهان از ۶۵۰ هزار نفر عبور کرد
  • ایران در برابر سه تهدید بزرگ
  • اجتماع بزرگ «امام حسنی‌ها» تجدید میثاق مردم با قرآن و عترت بود
  • هنرمندان در قرارگاه فرهنگی شهر فعالیت داشته باشند
  • خدمات عدالت محور شهرداری در مناطق مختلف شهر قم قابل تحسین است
  • سازمان دانش آموزی یک مجموعه منظم، برنامه محور و منسجم در بُعد تربیتی و پرورشی است
  • ساده‌زیستی در میان دانش‌آموزان استان قزوین ترویج شود
  • بزرگترین آب انبار تک گنبدی ایران در قزوین + فیلم
  • سازمان دانش‌آموزی، بستری برای حضور اجتماعی ومسئولیت‌پذیری دانش آموزان
  • دریاچه اُوان نگینی در الموت