Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - زماني که صحبت از «برق وايرلس» مي شود، شايد «نيکولا تسلا» را در ذهنتان مجسم کنيد که قصد داشت برق را به صورت بيسيم در اختيار جهانيان قرار دهد. اگرچه تسلا به عنوان پرچمدار اين حوزه محسوب مي شود، اما تحقيقات او در اواخر سده نوزدهم و ابتداي قرن بيستم با شرايط دنياي واقعي فاصله زيادي داشت. با اين حال دانشمندان از آن زمان تا به امروز توانسته اند ايده هاي تسلا را به فناوري هايي کاربردي بدل سازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



برخلاف نظر تسلا، برق را نمي توان از طريق هوا انتقال داد. در واقع منظور ما از «وايرلس» اين است که نيازي به اتصال دستگاه به پريز برق يا ديگر منابع الکتريسيته از طريق سيم هاي رابط نداريم، بلکه سطح شارژر و دستگاه صرفاً بايد در تماس با يکديگر باشند.
در حال حاضر دو استاندارد اصلي براي شارژ وايرلس وجود دارند. يکي از آنها به نام Qi توسط گروهي از شرکت ها به نام «کنسرسيوم برق وايرلس» يا WPC توسعه يافته و پيشنهاد مي شود. ديگري نيز به «اتحاديه AirFuel» تعلق دارد که مجموعه اي از دستگاه ها را معمولاً با برند PowerMat عرضه مي کند. اگرچه اين دو گروه رقيب يکديگر محسوب مي شوند، اما فناوري هاي مورد استفاده توسط آنها اساساً يکسان است.

هر دو استاندارد وفق بر اساس «کوپلينگ القايي رزونانس» (Resonant Inductive Coupling) عمل مي کنند که اگرچه اسمش کمي پيچيده به نظر مي رسد، اما انتقال نيرو از اين طريق بسيار ساده است. در اين فناوري از دو کويل (سيم پيچ)، يکي به عنوان فرستنده و ديگري در نقش گيرنده، براي ايجاد ارتباط الکتريکي استفاده مي شود که در ادامه بيشتر آن را توضيح مي دهيم.
شارژ بيسيم چگونه عمل مي کند؟کوپلينگ القايي رزونانس (که به آن انتقال نيروي رزونانسي يا القايي نيز مي گويند) بدين صورت عمل مي کند: جريان برق مستقيم (DC) از طريق منبع تغذيه به سيستم شارژ انتقال مي يابد. در کويل انتقال دهنده، انرژي برق به جريان متناوب (AC) تبديل مي شود. جريان متناوب در کويل انتقال دهنده، يک ميدان مغناطيسي ايجاد مي کند که دستگاه مقابل در محدوده آن جاي مي گيرد.

با قرار گرفتن کويل گيرنده در ميدان مغناطيسي کويل فرستنده، جريان متناوب درون آن توليد يا القاء مي شود و فرايند فوق به صورت برعکس براي شارژ کردن دستگاه رخ مي دهد. در اجاق هاي القايي آشپزخانه نيز فرايند مشابهي را مي بينيم: ميدان مغناطيسي باعث داغ شدن قطعه فلز به کار رفته در لوازم آشپزي مخصوص شده و عمليات پخت مواد غذايي را ممکن مي سازد. البته انتقال انرژي وايرلس به جاي اينکه حرارت زيادي توليد کند، باتري را شارژ خواهد کرد.
مزاياي شارژ وايرلس چيست؟فناوري شارژ بدون سيم چندين مزيت آشکار را به همراه دارند که يکي از واضح ترين اينها، فقدان استفاده از سيم است. بدون شک در شرايط کنوني و با وجود انبوهي از کابل هاي مختلف متعلق به دستگاه هاي الکترونيکي متعدد در اطرافمان، حتي کاهش يکي از آنها بسيار مطلوب خواهد بود. مزيت ديگر اين فناوري، قابليت تعبيه آن در اکثر اشياء و وسايل عادي در گوشه و کنار منزل و اتاق کار است. در واقع هر سطح يا وسيله اي را مي توان به راحتي به پَد شارژ وايرلس بدل کرد.

از سوي ديگر فقدان درگاه شارژ فيزيکي، به توليد کنندگان دستگاه هاي مختلف اجازه مي دهد تا يکي از منافذ بالقوه براي نفوذ آب، گرد و غبار و ديگر ترکيبات خورنده و آسيب زا را ببندند و مانع از ورود آنها به ابزار الکترونيکي شوند. همچنين به راحتي مي توان سازوکاري را در دستگاه به کار گرفت که در صورت پر شدن باتري، شارژ را به صورت خودکار متوقف سازد.
شارژ وايرلس چه معايبي دارد؟فارغ از فناوري مورد استفاده، شارژ وايرلس هنوز فرايند بسيار ناکارآمدي محسوب مي شود. در اين روش تقريباً نيمي از انرژي، يا در فرايند توليد ميدان مغناطيسي يا در حين انتقال انرژي از دستگاه شارژ به کويل گيرنده، تلف خواهد شد. به همين دليل است که سرعت شارژ بيسيم به سرعت شارژ معمولي نمي رسد و کندتر از آن انجام مي شود.

همان طور که پيش تر هم اشاره کرديم، سطح شارژر و دستگاه گيرنده بايد در تماس با يکديگر (يا در فاصله بسيار ناچيز) قرار بگيرند، بنابراين اگر موبايل را از محل مخصوص خود روي شارژر برداريد، عمليات شارژ متوقف خواهد شد. حتي ديده شده است که برخي قاب هاي محافظ به خاطر ضخامت زياد، مانع از عملکرد صحيح سيستم شارژ وايرلس خواهند شد.
از طرف ديگر، فناوري شارژ بيسيم هزينه بيشتري را در مقايسه با روش هاي مرسوم کابلي در پي خواهد داشت و به همين دليل، شرکت هاي زيادي از خير پياده سازي آن در محصولاتشان مي گذرند. اگر موبايل شما به صورت پيش فرض به اين قابليت مجهز نشده، بايد مبلغ زيادي را بپردازيد تا به نحوي توانايي شارژ بيسيم را در آن تعبيه نماييد.
کدام استاندارد بهتر است؟از آنجا که هر دو استاندارد تکنولوژي در اين زمينه به يک شيوه عمل مي کنند، به سختي مي توان مزيتي را در يکي از آنها نسبت به ديگري مشاهده کرد. با اين حال استاندارد Qi تا به امروز بيشتر مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر بيش از 200 کمپاني در اين گروه عضويت دارند که در بين آنها، 24 شرکت به عنوان اعضاي اصلي مطرح هستند. در بين اين 24 شرکت نام هاي بزرگي از جمله سامسونگ، ال جي، اپل، اچ تي سي، توشيبا، نوکيا، ورايزن، کوالکام، سوني و پاناسونيک به چشم مي خورند.

اکثر توليد کنندگان موبايل از استاندارد Qi با توان 5 وات در محصولاتشان استفاده مي کنند، اما در اين استاندارد شاهد گزينه 120 واتي براي مانيتورها و لپ تاپ ها نيز هستيم، ضمن اينکه موارد پيشرفته تري تا حداکثر توان 1 کيلو وات براي کاربردهاي خاص نيز پيشنهاد شده است.
البته همه اينها باعث نمي شود تا AirFuel Alliance را دست کم بگيريم. اين گروه اگرچه بيشتر روي شارژ القايي تمرکز دارد، اما در سال 2014 با گروه فعال ديگري در حوزه انتقال انرژي بيسيم به نام A4WP ادغام شد. در فناوري هاي A4WP از آهنرباهاي ويژه براي انتقال انرژي استفاده مي شود و با ادغام منابع و پتنت هاي اين دو گروه، مي توان آينده نويدبخشي را در حوزه شارژ وايرلس انتظار داشت.
چه موبايل هايي از اين فناوري پشتيباني مي کنند؟تعبيه سيستم شارژ وايرلس به صورت داخلي در موبايل ها، آنچنان که فکر مي کنيم مرسوم نبوده و البته اکثر همان دستگاه هايي هم که به اين قابليت مجهز شده اند، از استاندارد Qi بهره مي گيرند.

در بين معروف ترين تلفن هاي هوشمند با پشتيباني از شارژ بيسيم Qi مي توان موارد زير را نام برد:
بلک بري Privبلک بري پاسپورتگوگل نکسوس 5گوگل نکسوس 6اچ پي اليت X3ال جي جي 2ال جي جي 3ال جي جي 6مايکروسافت لوميا 950نوکيا لوميا 1520نوکيا لوميا 930سامسونگ گلکسي اس 6 / اِجسامسونگ گلکسي اس 7 / اِجسامسونگ گلکسي اس 8 / پلاسفهرست کامل دستگاه هاي مجهز به استاندارد شارژ بيسيم Qi را مي توانيد در اين لينک ببينيد. لازم به ذکر است که سامسونگ در مدل هاي مختلف گلکسي اس 7 از فناوري AirFuel نيز پشتيباني مي کند.

با اين حال همان طور که مي بينيد، موبايل هاي متعددي هستند که از هيچگونه فناوري شارژ وايرلس برخوردار نشده اند، و آيفون هاي اپل معروف ترين آنها به شمار مي آيند. البته براي رفع اين معضل، شرکت هاي سازنده لوازم جانبي به توليد قاب هاي محافظ يا گيرنده هاي مخصوص پرداخته اند که با اتصال از طريق درگاه USB مي توانند شارژ بيسيم را براي اين دستگاه ها به ارمغان بياورند، هرچند کارآيي و سهولت استفاده از آنها چندان بالا نيست.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۷۱۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرب الاجل کمیسیون اصل ۹۰ مجلس برای دستگاه‌های کم‌کار در ارائه اطلاعات به سامانه اعتبارسنجی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای را با موضوع «عملکرد دستگاه‌های حاکمیتی در ارائه اطلاعات مورد نیاز پایگاه داده اعتباری (سامانه اعتبارسنجی)» با حضور نمایندگانی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور اقتصادی و دارایی، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی، سازمان ثبت احوال، سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی (فراجا)، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برگزار نمود.

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره‌ی مصوبات این جلسه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: در مورد اطلاعات تخلفات رانندگی، مقرر شد فراجا همکاری لازم برای ارائه اطلاعات سوابق نوع و حجم تخلفات رانندگی را به پایگاه داده اعتباری داشته باشد تا در مراحل بعدی در تهیه گزارش‌های اعتباری مورد استفاده قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در ادامه افزود: مطابق اظهارات نماینده بانک مرکزی، اطلاعات «دهک‌بندی توسط وزارت رفاه»، «محکومیت مالی توسط قوه قضائیه» و «استعلام اعلام رضایت اعتبارسنجی کاربر توسط سازمان فناوری اطلاعات» به پایگاه داده اعتباری ارائه شده است، اما سرویس‌های اطلاعاتی فوق، بسیار ناپایدار بوده و زمان پاسخ دهی بالا است؛ که این امر منجر به اختلال در ارائه گزارش‌های اعتباری خواهد شد. در این خصوص مقرر شد دستگاه‌های وزارت رفاه، قوه قضائیه و سازمان فناوری اطلاعات همکاری لازم برای رفع مشکل ناپایداری و زمان پاسخ‌دهی را ظرف مدت حداکثر یک ماه صورت دهند.

خضریان همچنین گفت: اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی شامل «استعلام بیمه کارگاهی، جمع سابقه بیمه، سابقه بیمه پردازی و بدهی بیمه کارگاهی» توسط سازمان تأمین اجتماعی در بستر GSB پیاده سازی شده است. این سازمان، ارائه رمز برداشت اطلاعات را منوط به امضای توافق‌نامه محرمانگی (NDA) کرده است. به گفته دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، امضای توافق‌نامه، خارج از مصوبات کارگروه تعامل‌پذیری خلاف قانون است و نباید انجام گیرد. مقرر شد در اسرع وقت (نهایاتا ظرف مهلت یک هفته)، سازمان تأمین اجتماعی اجازه برداشت اطلاعات به پایگاه داده اعتباری را صادر کند.

خضریان درباره‌ی ارائه اطلاعات توسط سازمان ثبت احوال گفت: سازمان ثبت احوال سرویس‌های مرتبط با تاریخچه‌ی محل اقامات و مشخصات اعضای خانوار را ظرف مدت یک ماه در اختیار پایگاه داده اعتباری قرار دهد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در ادامه افزود: در مورد گمرک، اطلاعات اظهارنامه گمرکی و داشتن بدهی گمرکی به بانک مرکزی ارائه شده است. سرویس اطلاعات قاچاق حداکثر تا دو هفته آینده در بستر GSB به بانک مرکزی ارائه خواهد شد. سرویس اطلاعات تخلفات و مبلغ بدهی گمرکی در دست تهیه است و به دلیل مشکلات زیرساختی تاکنون امکان ارائه آن فراهم نشده است. بر همین اساس مقرر شد گمرک حداکثر تلاش برای رفع مشکلات سرویس تخلفات و مبلغ بدهی گمرکی را صورت داده و حداکثر تا یک ماه آینده مشکل ارائه اطلاعات رفع گردد.

دیگر خبرها

  • ضرب الاجل کمیسیون اصل ۹۰ مجلس برای دستگاه‌های کم‌کار در ارائه اطلاعات به سامانه اعتبارسنجی
  • نکات ایمنی مهم برای شارژ کردن گوشی های هوشمند؛ اگر موبایل دارید، بخوانید
  • آی پدهای اپل رونمایی شدند/تراشه نوین اپل متمرکز بر هوش مصنوعی
  • انتقال مهارت با ۳۰۰ دانشجوی بورسیه صنعت کاشی/ جنس دانشگاه آزاد یزد فناوری است
  • هندزفری بی‌سیم سنهایزر Accentum عرضه شد
  • دیگر نیازی به نمونه خون نیست/ ابداع فناوری سنجش اکسیژن در تنفس 
  • پاوربانک‌های جدید سامسونگ معرفی شد
  • اسلامی: آماده‌ انتقال فناوری‌ها را به سایر کشورها داریم
  • تراشه‌های مغزی به‌زودی از رده خارج می‌شوند/ چه بلایی بر سر بیماران می‌آید؟
  • میزان تشعشعات گوشی تلفن همراه ارزیابی می‌شود