Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بيروت-ايرنا-«مصطفي چمران» نه براي ايرانيان که براي لبناني ها نامي شناخته شده است؛ مردي که او را در کنار «امام موسي صدر» پايه گذار مقاومت در لبنان مي دانند. 36 سال پس از شهادت، نام و ياد او هنوز زنده است.

مصطفي چمران (1310 تهران – 31 خرداد 1360 دهلاويه)، فيزيک‌دان، فعال سياسي، وزير دفاع دولت موقت، از همراهان موسي صدر در تشکيل جنبش امل لبنان، وزير دفاع ايران، نماينده دوره اول مجلس شوراي اسلامي، از فرماندهان ايران در جنگ ايران و عراق و بنيان‌گذار ستاد جنگ‌هاي نامنظم در جريان جنگ ايران و عراق بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جنبش «امل» که سنگ بناي آن را چمران در لبنان گذاشت و هدف از آن گردهم آوردن جوانان لبناني براي مبارزه عليه اشغالگري صهيونيستي بود، روز پنجشنبه بزرگداشتي را براي بنيانگذار خود برگزار کرد.
در مراسم امسال هم يادي از چمران و دلاوري هاي او شد و هم با توجه به در پيش بودن روز جهاني قدس از فلسطين و ضرورت مقابله با رژيم اشغالگر قدس سخن گفته شد.

**نام چمران در کنار فلسطين و لبنان است
اين مراسم در سالن همايش هاي شهرداري منطقه «حاره حريک» در حومه جنوبي بيروت و با حضور ده ها تن از شخصيت هاي سياسي و مذهبي لبنان برگزار شد. مهمان ويژه اين مراسم نيز «محمد فتحعلي» سفير جمهوري اسلامي ايران در لبنان بود.
وي در سخنان خود با اشاره به تقارن بزرگداشت شهيد چمران و روز جهاني قدس گفت: اين دو مساله ارتباط محکمي با يکديگر دارند چرا که قدس يکي از موضوعات اساسي جهاد و مقاومت است و شهيد چمران نيز فرماندهي از فرماندهان مقاومت بود و همه زندگي خود را در مسير آزاد سازي سرزمين و قبله گاه اول مسلمانان يعني قدس و فلسطين صرف کرد.
فتحعلي افزود: چمران دانشمند فيزيک بود که در ميدان هاي جنگ با شجاعت و دليري بي مانند مي جنگيد. در عين حال معلم و الگويي بي نظير براي جوانان در عرصه اخلاق بود و درس زهد و ايثارگري در راه خدا را به آنها ياد مي داد.
سفير ايران در لبنان خاطر نشان کرد: با شکل گيري جنبش امل، شهيد چمران در کنار امام موسي صدر براي بسيج توده هاي محروم و مستضعف و رسيدگي به اوضاع آنها تلاش مي کرد. گوشه گوشه منطقه جبل عامل خاطره هاي باارزشي از اين فرمانده بزرگ در مبارزه با رژيم صهيونيستي در خود نهفته است. او به شايستگي، الهام بخش و استاد و مرشد فرزندان امام موسي صدر و همه آزادگان در لبنان شد.
به گفته فتحعلي با پيروزي انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني (ره) شهيد چمران آرزوهاي خود را در اين انقلاب متجسم ديد و يکي از برجسته ترين اشخاصي بود که در منصب وزرات دفاع و نماينده امام در شوراي عالي دفاع مسئوليت خدمت به جمهوري اسلامي را بر عهده گرفت.
سفير جمهوري اسلامي ايران به افزايش قدرت مقاومت در دهه هاي اخير اشاره کرد و گفت: رشادت هاي محرومان و رزمندگان و خون هاي بر زمين ريخته شهدا در سال 2000 به ثمر نشست و لبنان و ملت آن به مدد مقاومت اولين پيروزي کشورهاي عربي در برابر رژيم صهيونيستي رقم زد و طعم شکست را به اين رژيم چشاندند. در سال 2006 هم که همه دنيا پشت رژيم صهيونيستي جمع شده بودند تا اراده يک ملت در دستيابي به آزادي و کرامت را به شکست بکشانند به برکت خون هاي شهيدان پيروزي خيره کننده در جنگ 33 روزه نصيب ملت مقاوم لبنان شد و آنها را الگويي براي آزادگان و مجاهدان ساخت.
فتحعلي تاکيد کرد که قدس هم جز از طريق مسيري که شهيد مصطفي چمران و ديگر شهدا آن را پيمودند آزاد نخواهد شد و مسير سازش و توافق نامه هاي ننگين با رژيم صهيونيستي سودي به حال قدس نخواهد داشت. وي همچنين وحدت همه گروه هاي مقاومت جهت مقابله با گروه هاي تکفيري را ضروري دانست.ت
سفير جمهوري اسلامي ايران در پايان تاکيد کرد که ايران همواره در کنار ملت هاي مستضعف و مظلوم جهان و در راس آنها ملت عزيز لبنان و فلسطين خواهد ماند و از آنها در برابر توطئه هاي منطقه اي و بين المللي که با استفاده از غده سرطاني يعني رژيم صهيونيستي و گروه هاي تکفيري به دنبال تضعيف امت اسلام و غارت ثروت هاي مردم منطقه اند حمايت خواهد کرد.

**دشمني ها با ايران به خاطر حمايتش از فلسطين است
پس از سخنراني سفير جمهوري اسلامي ايران، «خليل حمدان» عضو هيات رئيسه جنبش امل در سخناني اظهار داشت: امسال تقارن سالگرد شهادت مصطفي چمران با روز جهاني قدس اهميت مضاعفي به اين روز بخشيده است. امام خميني (ره) با اعلام آخرين جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهاني قدس، بعد بين المللي به اين موضوع بخشيد. اين مساله يک اتفاق تصادفي نبود بلکه به منزله پيروزي قدس بود.
حمدان افزود: بر خلاف خط مشي امام خميني (ره)، برخي حکومت هاي عربي با وحشي گري هاي رژيم صهيونيستي همراه شده و سعي کردند قدس و فلسطين را به موضوع حاشيه اي تبديل کنند. سير تنازلي اين حکومت ها از آرمان فلسطين با حمايت از گروه هاي تکفيري که هيچگاه قدس برايشان اولويت نداشته و نيز با مخالفت اين کشورها با مقاومت، چه مقاومت دولت ها مانند مقاومت جمهوري اسلامي ايران و چه مقاومت مردمي و حزبي مانند مقاومت مردم لبنان روز به روز شدت گرفت.
به گفته اين مقام ارشد جنبش امل، برخي از کشورهاي عربي همواره سعي کردند قدس را مساله اي داخلي و مربوط به مردم فلسطين معرفي کنند اما امام خميني با تعيين روز جهاني قدس از همه مردم جهان دعوت کرد تا در برابر رژيم صهيونيستي واکنش نشان دهند و امروز هم رهبران صادق و امانتدار و با اخلاص ايران براي ترويج اين روز در بعد جهاني تلاش مي کنند و بزرگترين و باشکوه ترين راهپيمايي هاي ايران همواره در حمايت از فلسطين و قدس رقم خورده است.
عضو هيات رئيسه جنبش امل تصريح کرد: دشمني ها با ايران و جمهوري اسلامي ريشه در حمايت هاي ملت ايران از فلسطين دارد؛ چه آن روز که رژيم شاه مرتکب آن جنايت بزرگ در حوزه علميه قم شد و امام را به خارج از کشور تبعيد کرد و چه در مرحله بعد از انقلاب مي توان نمونه هاي دشمني ها با ايران به خاطر مساله قدس و فلسطين را مشاهده کرد و همه اينها براي آن است که جمهوري اسلامي ايران دغدغه امت و مقدسات امت را دارد.
حمدان با بيان اينکه ما اين فرهنگ را از امام موسي صدر و شهيد چمران آموخته ايم گفت: امام موسي صدر مي گفت که زندگي بدون قدس فرقي با ذلت ندارد. عبارت معروف «بزرگترين آرزويم در زندگي آزادي قدس است» از شهيد چمران براي ما به ارث مانده و در روز جهاني قدس، پيروزي هاي پي در پي رزمندگان مقاومت در سوريه و عراق و مناطق ديگر خاورميانه بارقه اميد را در دلهاي ما زنده نگه مي دارد.
خاورم*390*2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئي



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۷۲۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری برنامه های تبیینی اندیشه شهید مطهری در هفته معلم

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری چهل و پنجمین سالگرد شهادت استاد مرتضی مطهری با حضور رشید جعفرپور دبیر ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد آیت الله مرتضی مطهری امروز یکشنبه نهم اردیبهشت ماه در بنیاد علمی فرهنگی شهید مطهری برگزار شد.

جعفرپور در ابتدای این نشست با اشاره به جنبش دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکایی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، این اقدام قابل توجه را تقدیر کرد با محکوم کردن برخورد پلیس آمریکا نسبت به این اعتراض مدنی اظهار کرد: اعتراضات صورت گرفته در دانشگاه‌های آمریکا اتفاق نادری است و از سویی نوعی استاندارد دوگانه است که در کشورهای دیگر حضور پلیس را در دانشگاه‌ها با آزادی بیان مغایر می‌دانند ولی در کشورهای خود این اتفاق صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه امروز نیز کلاس‌های دانشگاه‌های سراسر کشور از ساعت ۱۲ تا ۱۴ برای شرکت در تجمعات حمایت از دانشجویان آمریکایی تعطیل است، خاطرنشان کرد: ظلم زیادی در غزه علیه کودکان و زنان اتفاق می‌افتد و ما هر چقدر می‌توانیم باید در حمایت از مردم مظلوم غزه تلاش کنیم.

دبیر ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک هفته معلم به همه استادان و معلمان عزیز که در پرورش نسل جوان و آینده ساز کشور نقش بسزایی ایفا می‌کنند، گفت: نزدیک به ۹۰۰ هزار معلم در کشور داریم که زحمت علم آموزی و پرورش نسل کشور را عهده دار هستند و برای این معلمان عزیز که تلاش می‌کنند بتوانند آینده سازان خوبی برای کشور تربیت کنند، آرزوی موفقیت داریم.

جعفرپور با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی و علمی استاد شهید مطهری گفت: ایشان دارای ابعاد و ویژگی‌های متعددی است و شهید مطهری دارای مکتب است. همانطور که شهید قاسم سلیمانی دارای مکتب است، شهید مطهری هم به عنوان شهیدی است که صاحب اندیشه و مکتب است که در پرورش و ساختن نیروهای انقلاب تأثیرگذار بوده است.

وی افزود: نسل‌های اول انقلاب تاکنون با آثار شهید مطهری مأنوس بوده و از آن استفاده کرده‌اند و اندیشه‌های ایشان در ساختن فکر و آینده بسیاری مؤثر بوده است و برای نسل‌های آینده نیز می‌تواند مؤثر باشد.

دبیر ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری با بیان اینکه شهید مطهری یک شهید جامع الاطراف بوده است که در حوزه‌های مختلف مانند فلسفه بسیار اثرگذار و دقیق و فنی ورود کرده است، اضافه کرد: شهید مطهری یک فیلسوف مطرح و مقتدر و توانمند در حوزه فقه، کلام و تفسیر و … است.

جعفرپور، استاد مطهری را انسانی بسیار مهذب دانست و گفت: در زمان تحصیل در حوزه علمیه قم بسیار دقیق و مهذب همه عبادات را انجام می داده است و الگو و نمونه‌ای برای طلاب بوده است.

وی افزود: شهید مطهری در سطح تراز یک انسان مسلمان و متقی و در عین حال یک عالم و شخصیت دانشمند بوده است. شهید مطهری دارای نظریه و تئوری برای نظام سازی نظام اسلامی بوده است. ایشان در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی هم در حوزه نظام سازی صاحب حرف بوده است.

دبیر ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری گفت: شهید مطهری در سال ۱۳۴۸ علیه اسرائیل صحبت کرده است و هنوز هم اگر سخنرانی ایشان درباره اسرائیل را بشنوید مثل اینکه سخنران امروزی است. همین ویژگی‌ها در این شخصیت بوده که مخالفان نظام اسلامی وجود ایشان را نمی‌پذیرفتند. آنها حذف فیزیکی را تنها راه برای ضربه زدن و محروم کردن نظام اسلامی از وجود آیت الله مطهری در پیش گرفتند و سرانجام ایشان را به فیض شهادت رساندند و نظام اسلامی از وجود ایشان محروم شد. اما آثار و برکات ایشان در نظام اسلامی و هم برای نسل‌هایی که تاکنون بوده و برای آیندگان مؤثر است.

جعفرپور در ادامه با اشاره به فعالیت‌های ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری اظهار داشت: ۲۵ دستگاه اجرایی و فرهنگی در ستاد شهید مطهری ازجمله وزارت کشور، آموزش و پرورش، وزارت علوم و دستگاه‌های نظامی در این ستاد تعریف شده است.

وی گفت: در هفته معلم و بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری برنامه‌های تبلیغی و ترویجی که ماهیت آن فضاسازی محیطی است توسط شهرداری‌های سراسر کشور اجرا می‌شود و سطح شهرها به تصاویر شهید مطهری و جملاتی درباره ایشان مزین می‌شود.

دبیر ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری، برگزاری برنامه‌های تبیینی در مدارس و دانشگاه‌ها که ماهیت آن به اندیشه‌های شهید مطهری پرداخته می‌شود و همچنین تقدیر از معلمان و اساتید دانشگاه‌ها را از دیگر اقدامات ستاد بزرگداشت سالگرد شهید مطهری عنوان کرد.

جعفرپور با بیان اینکه در سالگرد شهادت استاد مطهری پنج همایش ملی در سطح کشور انجام می‌شود، اضافه کرد: در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ همایش مطهر توسط سازمان بسیج مستعضفین، روز ۱۱ اردیبهشت ماه همایش حکمت مطهر در دانشگاه صداوسیما، روز ۱۲ اردیبهشت ماه همایشی به صورت وبیناری با عنوان گفتمان مقاومت و رسالت دانشگاهیان و نخبگان امت اسلامی در اندیشه استاد مطهری با محوریت فلسطین و غزه، روز ۱۰ اردیبهشت همایشی در دانشگاه الهیات دانشگاه تهران و نشست علمی نقش عفاف در نظام خانوادگی اسلام در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری، پنج کتاب جدید درباره اندیشه شهید مطهری رونمایی خواهد شد. کتاب مطهری و قرآن نوشته دکتر معارف از اساتید دانشگاه تهران، کتاب مطهری و ادراکات اعتباری نوشته دکتر هوشنگی از اساتید دانشگاه امام صادق و کتاب مطهری و عرفان توسط دکتر رودگر. دو کتاب دیگر توسط انتشارات صدرا به نام مقدمه‌ای بر تاریخ فلسفه جدید و خطابه‌های اخلاقی در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب در سرای اهل قلم رونمایی خواهد شد.

دبیر ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری عنوان کرد: در شبکه آموزش سیما به مناسبت گرامیداشت مقام معلم پویش معلم خوب من راه اندازی شده است. همچنین به این مناسبت مستند مرتضای امت بازپخش خواهد شد. این مستند جز برنامه‌های پرمخاطب صدا و سیما بود که روایت خوبی از زندگی شهید مطهری است. در صدا و سیما به مناسبت هفته معلم در شبکه‌های مختلف برنامه‌های متعددی درباره زندگی، شخصیت و اندیشه شهید مطهری پخش خواهد شد.

جعفرپور اظهار کرد: در مجموعه دانشگاه‌های کشور برنامه‌های متعددی ازجمله کرسی‌های آزاد اندیشی با محوریت اندیشه شهید مطهری که بیشتر دانشجویان برگزار خواهند کرد. کرسی‌های نقد و نظریه پردازی هم که در سطح اساتید برگزار می‌شود در این هفته با محوریت اندیشه‌های شهید مطهری برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سالگرد شهادت استاد مطهری در محل شهادت و تدفین و محل تولد استاد مراسماتی برگزار خواهد شد و این مکان‌ها گلباران خواهد شد، ابراز کرد: در شهر فریمان که زادگاه استاد مطهری است مراسمی برگزار خواهد شد و با برگزاری نشستی یاد و نام شهید مطهری گرامی داشته می‌شود. ضمن اینکه مراسمی با عنوان شهید مطهری در مطبوعات در منزل استاد در تهران که به موزه تبدیل شده برگزار می‌شود. خانه موزه استاد مطهری محیط بسیار جذابی است که افرادی که از آن بازدید می‌کنند علقه پیدا می‌کنند.

دبیر ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری اظهار داشت: پنجشنبه شب (۱۳ اردیبهشت) بعد از نماز مغرب و عشا با حضور اقشار مختلف مردم برگزار خواهد شد. امام جماعت مسجد یک شخصیتی است که با شهید مطهری ارتباط داشته است و شهید مطهری در مسجد نارمک سخنرانی داشته است. شهید مطهری فقط با نخبگان صحبت نمی کرده و بخشی از سخنرانی ایشان با توده مردم بوده است.

جعفرپور گفت: در پایگاه‌های بسیج اعم از شهری و روستایی و حوزه مقاومت بسیج به مناسبت سالروز شهادت استاد مطهری هفته عقیدتی سیاسی بسیج نامگذاری شده است و در ۴۵ هزار پایگاه بسیج مراسمی برای شهید مطهری برگزار خواهد شد.

کد خبر 6090829 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • دانشجویان لبنانی هم به جنبش بزرگ حمایت از غزه پیوستند
  • آغاز تحصن دانشجویان لبنانی در حمایت از غزه
  • شلیک ۱۵ موشک از لبنان به الجلیل غربی
  • حملات حزب‌الله به چند پایگاه صهیونیستی
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • برگزاری برنامه های تبیینی اندیشه شهید مطهری در هفته معلم
  • حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان
  • بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ده‌ها موشک به پایگاه میرون
  • بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ۳۰موشک به پایگاه میرون صهیونیستی
  • آژیر خطر در کریات شمونا به صدا درآمد/ حمله جدید به المالکیه