Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@10:11:50 GMT

برايان کاکس؛ از براندو تا چرچيل!

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۷۲۶۸۲

خبرگزاري آريا - روزنامه صبا - آرش واحدي: بازيگر کهنه‌کار انگليسي، برايان کاکس امسال در نقش‌هاي چالش‌برانگيز و عجيبي ظاهر شده است. نقش‌هايي که بازآفريني شخصيت‌هاي حقيقي در دنياي سينما و تلويزيون هستند. کاکس سال گذشته را در همين سبک و سياق به پايان رساند و در مجموعه تلويزيوني «مديچي: اربابان فلورانس» ظاهر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال وضعيت کمي پيچيده‌تر آغاز شده است، مجموعه تلويزيوني پرحاشيه «اسطوره‌هاي شهري» که بسياري از شخصيت‌هاي محبوب تاريخ را به قاب کوچک فرامي‌خواند با مشکلات عديده‌اي مواجه شده است و فعلا بايد در انتظار نقش‌آفريني کاکس در قالب مارلون براندوي پا به سن گذاشته بمانيم. نکته قابل توجه در مورد نقش‌آفريني کاکس در اين مجموعه به اين واقعيت بازمي‌گردد که او نقش پسر و دختر مارلون براندو را نيز به‌صورت همزمان ايفا کرده است.




در هر صورت تا پخش رسمي مجموعه «اسطوره‌هاي شهري» برايان کاکس باز هم خبرساز شده است و با فيلم «چرچيل» در قالب اين سياستمدار نام‌آشناي انگليسي هنرنمايي کرده است. کاکس که براي ايفاي اين نقش مشکلات زيادي را پشت‌سر گذاشته است در مصاحبه‌اي که مشاهده مي‌کنيد درباره فرآيند فرو رفتن در قالب شخصيتي چون وينستون چرچيل سخن مي‌گويد. نقشي که اين روزها باعث پديدار شدن عکس‌هاي کاکس در منابع مختلف سينمايي و افتادن نام وي بر سر زبان‌ها شده است.

لازم به ذکر است که اين نقش‌آفريني براي کاکس تقريبا جنبه‌اي رقابتي پيدا کرده است زيرا از سال گذشته که جان ليتگو در سريال «تاج» نقش چرچيل را ايفا کرد و براي آن نامزد جايزه گلدن‌گلوب شد، بسياري از کارشناسان در انتظار هنرنمايي برايان کاکس در اين نقش بودند و ناگفته پيداست که در پايان سال و اکران تازه‌‌ترين فيلم جو رايت با عنوان «تاريک‌ترين ساعت» و هنرنمايي گري اولدمن در قالب چرچيل بازار مقايسه ميان نقش‌آفرينان اين سه اثر شاخص گرم‌تر خواهد شد. باتوجه به اين توضيحات شنيدن روند آماده شدن برايان کاکس براي ايفاي نقش چرچيل از زبان خودش واجد جذابيت‌هايي دوچندان مي‌شود.

براي ايفاي نقش وينستون چرچيل در فيلم «چرچيل» مقدار زيادي وزن اضافه کرديد، اين جريان را چگونه مديريت کرديد!؟

بدون تعارف مي‌توانم بگويم، با هيچ کاري نکردن؛ من تقريبا هيچ کار خاصي براي بالا بردن وزنم انجام ندادم و در حقيقت فقط جلوي خودم را هنگام خوردن نگرفتم. زياد اهل افراط نيستم ولي زماني که خودت را در زمينه خوردن رها مي‌کني متوجه نمي‌‌شوي که چه زماني به اين اندازه اضافه وزن پيدا کرده‌اي، در حقيقت اين کار بسيار ساده‌تر از چيزي است که به‌نظر مي‌رسد و همين واقعيت براي من بسيار ترسناک بود.

بعد دوباره اين وزن را کم کرديد؟

اوه، بله... نزديک به 14 کيلوگرم وزن کم کرده‌ام، شبيه به دايان ابوت بيچاره شده‌ام. البته بايد بگويم که من ديابت هم دارم و تغيير وزن برايم بسيار دشوارتر از ديگران است. من مشکلات ابوت را در اين مدت حسابي درک مي‌کردم، زيرا وزن کم کردن براي فرد ديابتي کار بسيار دشوار و طاقت‌فرسايي است. دکترم با کمک مقدار زيادي اسموتي سبزيجات موفق شد وزنم را بارديگر پايين بياورد.

نوشيدن اين حجم اسموتي سبزيجات به نظر زياد جالب نمي‌‌آيد!

نه اتفاقا، بسيار جالب هستند، تقريبا به آن‌ها اعتياد پيدا کرده‌ام و هنوز هم آن‌ها را مي‌نوشم، هم براي سلامتي مفيد هستند و هم راه بسيار موثري براي کم کردن وزن است. فقط کافي است چند روزي پشت‌سر هم آن‌ها را بنوشيد تا متوجه تغيير وزن خود بشويد.

با اين سختي‌هايي که براي ايفاي نقش وينستون چرچيل متحمل شديد، آيا وسوسه نشديد از گريم يا پروتز استفاده کنيد!؟

خير؛ به‌هيچ عنوان، اصلا اعتقادي به گريم براي ايفاي نقش شخصيت‌هاي حقيقي ندارم، واقعا اهل اين قبيل گريم‌ها نيستم، تنها گريم من روي چانه‌ام بود زيرا من شکاف چانه دارم و بايد آن را پر مي‌کردند!




شما براي ايفاي نقش چرچيل از يک منبع خيلي عجيب الهام گرفته‌ايد.

اين‌که زندگي چرچيل را از کودکي مورد مطالعه قرار دهيم براي پرورش نقش بسيار حياتي بود، واقعيت اين است که نوزاد با نوزاد فرقي نمي‌‌کند، حال از ميان ده‌ها نوزادي که به‌دنيا مي‌آيند و کنار هم دراز کشيده‌اند، يکي چرچيل مي‌شود و ديگري فردي معمولي، در هر صورت او دوران کودکي بسيار سختي داشته است، از مادري آمريکايي متولد شده و پدرش نيز مبتلا به سفليس شده است. من اين داده‌ها را در ذهنم واکاوي مي‌کردم که روزي به‌همراه خانواده‌ام انيميشن «آدم خانواده دوست» را ديديم، کاراکتر استيوي گريفين به‌نظرم بسيار شبيه به کودکي‌هاي چرچيل آمد. او با لهجه تند انگليسي صحبت مي‌کرد و بسيار چموش بود و حتي تغييرات اخلاقي‌‌اش با سرعت اتفاق مي‌افتاد. اين بود که پايه‌هاي شخصيت چرچيل روي آن بنا شد.

برخي از منتقدان مخالف فيلم، روايت آن را ناصحيح و بي‌ربط به اتفاقات واقعي مي‌دانند، به نظر شما فقدان چنين عنصري در رسيدن به هدف اصلي فيلم مهم است؟

خير؛ فکر نمي‌‌کنم مهم باشد، ما مورخان بزرگ و خوبي داريم و وجود آن‌ها براي ساخته شدن جامعه مهم است، اتفاقا آن‌ها کارشان را خوب بلدند ولي مشکل اين‌جاست که همواره با متر واقعيت همه‌چيز را اندازه مي‌گيرند، لازم نيست آن‌ها هر محصول هنري و فرهنگي را با واقعيت‌هاي تاريخي مقايسه کنند زيرا اين شيوه برخورد آن‌ها در برخي از موارد جوابگو نيست. براي مثال آن‌ها هيچ‌گاه نمي‌‌توانند مشکلات روحي و ذهني شخصيت را از روي کتاب‌هاي تاريخ گمانه‌زني کنند. واضح است که چرچيل مشکلات زيادي داشت، او به نوشيدني‌هاي الکلي معتاد بود، در برهه‌هايي بسيار افسرده بود و نوشيدن را مانند دارو براي خود تجويز مي‌کرد.

مورخان جناح راست از تصويري که مي‌ديدند بسيار ناراحت شدند زيرا دوست داشتند چرچيل را مثل يک افسانه نشان دهيم و تصوري که اين روزها بسياري از مردم درباره چرچيل دارند تغيير نکند ولي من لازمه ايفاي چنين نقشي را در نشان دادن وجوه انساني کاراکتر مي‌ديدم. او در وهله اول يک انسان بود که اشتباهات زيادي مرتکب مي‌شد.

به همين دليل است که مردم هميشه دوست دارند اتفاق‌ها را از نگاه خودشان تعريف کنند؟

بله، دليلش هم اين است که ما همواره دوست داريم براي هر اتفاق يا هر پديده‌اي توضيح داشته باشيم، تا به‌نظر برسد از آن سر در آورده‌ايم. رفتار شايسته‌اي نيست، تصور کنيد شکسپير نيز نمايشنامه‌هايي که درباره شخصيت‌هاي واقعي مي‌نوشت را بسيار شخصي تلقي مي‌کرد و همواره مي‌خواست مشکلات دروني خودش با کاراکترها را هنگام نوشتن حل کند. اين کاري است که ما امروز بايد در مورد شخصيت‌هايي چون وينستون چرچيل انجام دهيم، در‌حال‌حاضر 70 سال از اتفاقاتي که در فيلم روايت شده است مي‌گذرد و ما بايد از اين شکاف زماني زياد درس بياموزيم و حقايق را بيان کنيم.

جديدا نظرات زيادي در مورد طبقه متوسط در بريتانيا و شباهت‌هاي آن با سيستم جايگزيني داده‌ايد، ممکن است کمي از اين نظرات را براي خوانندگان ما شرح دهيد.

تعداد کمي از مردم انگلستان اين روزها حال و هواي دهه 60 را به‌خاطر دارند. آن زمان طبقه، تعريف مشخص خودش را داشت. براي مثال ما از طبقه کارگر آغاز کرديم و در طبقه متوسط تحصيل مي‌کرديم و بازيگري آموختيم. من، آلبرت فيني، آلن بيتس و تام کورتني محصول چنين جرياني بوديم. دهه 70 وضعيت تغيير کرد، مشخصه‌هاي طبقه و حزب‌ها با هم ادغام شد و هدف اصلي از حضور در هر کدام از اين حزب‌ها فراموش شد. بگذاريد واضح بگويم من يک انگليسي‌دوست هستم ولي بايد اعتراف کنم که اين روزها ديگر فعاليت در حزب با طبقه بي‌معني شده است. مردم فعاليت‌هاي مجازي زيادي دارند و گويي از اول تمام اين دسته‌بندي‌ها براي بازي دادن ما بود.




شما مي‌گوييد که يک انگليسي‌دوست هستيد ولي مدتي پيش از حزب کارگر که سال‌ها عضو آن بوديد خارج شده و به حزب ملي اسکاتلند پيوستيد و حتي به استقلال اين کشور راي داديد! چه اتفاق‌هايي باعث شد چنين تصميمي بگيريد!؟

دلايل زيادي دارد زيرا ما تقريبا در يک هرج‌و‌مرج بسيار بزرگ در اين زمينه‌ها روزگار مي‌گذرانيم. من سال‌ها عضو حزب کارگر بودم ولي غرور توني بلر کار من را با اين حزب تمام کرد. من يک فدراليست هستم و به‌هيچ عنوان به عقب بازنمي‌گردم.

به‌عنوان آخرين سوال، چند بار پيش آمده که شما را با برايان کاکس فيزيکدان اشتباه بگيرند؟

چند‌باري پيش آمده است، اين هم جزو اتفاقات عجيب زندگي من است، او مي‌توانست نام خود را به پرفسور برايان کاکس تغيير دهد زيرا حتي زماني که شما در گوگل «برايان کاکس بازيگر» را نيز جست‌وجو مي‌کنيد تصويري از کهکشان به شما نشان مي‌دهد. به‌هر‌حال من چند‌بار به‌صورت خصوصي اعتراضم از اين شباهت نام را به اطلاعش رسانده‌ام، البته از نزديک با هم آشنا نشده‌ايم ولي به نظر مي‌رسد انسان خوبي باشد و در کل اين هم نامي اتفاق زياد مهمي نيست.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۷۲۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخ مراسم تشییع صدای ماندگار ورزش اعلام شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت صدا، شادروان مسعود اسکویی، گوینده و مجری کارشناس پیشکسوت شبکه رادیویی ورزش روز چهارشنبه درگذشت.

مراسم تشییع این هنرمند روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ساعت ۹:۳۰ از مسجد بلال برگزار خواهد شد. همچنین مجلس یادبود زنده یاد اسکویی روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ در مسجد بلال خواهد بود.

دوستداران ورزش از نسل قدیم گزارش های مسعود اسکویی پیشکسوت رسانه های ورزشی را در برنامه «ورزش از نگاه دو» تلویزیون از جمله فوتبال به یاد دارند. وی از سال ۶۰ به بعد به رادیو رفت و مسابقات ورزشی را در رادیو ورزش گزارش می کرد.

یکی از شاخصه های او در اجرا، ارایه گزارش مسابقات ورزشی بدون داشتن نگاه جانبدارانه بود.

کد خبر 6096348 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها