Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگارحوزهکلینیکگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛روزهای گرم از راه رسیده و دمای هوا به 30 تا 40 درجه سانتی گراد و یا حتی بیشتر هم می‌رسد که این موضوع باعث می شود رطوبت و گرمای هوا روی شانه‌هایمان سنگینی کند.

به همین جهت بسیاری از مردم دنبال راهی برای خنک شدن و خلاصی از این گرمای بی‌امان هستند؛ یکی از مسائلی که با گرم شدن هوا مطرح می‌شود تغذیه است و اینکه چه بخوریم و چه نخوریم؟ فرقی نمی‌کند هوا گرم باشد یا سرد زیرا بدن انسان همیشه تلاش می‌کند دمای خود را در 30 درجه تنظیم و نگه دارد زیرا وقتی هوا گرم می‌شود بدن به وسیله‌ سیستم تعریق، خود را خنک نگه می‌دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معمولا زمانی که هوا خیلی گرم است میل و اشتها به غذا کاهش می‌یابد اما در هر حال باید اصول تغذیه‌ صحیح را رعایت کرد.

با ما باشید تا مروری بر نحوه‌ تغذیه‌ صحیح در گرمای بی‌امان تابستان داشته باشیم.

آش آبغوره
مواد لازم

3 عدد پیاز متوسط
یک کیلوگرم سبزی آش
یک پیمانه بلغور گندم
یک پیمانه عدس
یک پیمانه لوبیا چشم بلبلی
یک پیمانه برنج
2 پیمانه آب مرغ یا آب گوشت
4 پیمانه آب جوشیده
2 پیمانه آبغوره
نصف پیمانه غوره
2 قاشق سوپ خوری پودر نعنای خشک شده
نمک و فلفل سیاه به میزان دلخواه
4 قاشق سوپ خوری روغن مایع سرخ کردنی

طرز تهیه
1. همه حبوبات را به طور جداگانه از چند ساعت قبل در آب خیس کنید؛ سبزی آش که شامل تره، جعفری، گشنیز، برگ چغندر یا اسفناج است را بشویید و پس از خشک شدن خرد کنید.

2. پیازها را به صورت خلالی خرد کنید و سپس داخل قابلمه بزرگی حاوی مقداری روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شود سپس مقداری از پیاز داغ را بردارید و برای تزئین روی آش کنار بگذارید و 2 قاشق سوپ خوری پودر نعنا خشک را به پیاز داغ اضافه کنید و کمی تفت دهید.

3. آب مرغ یا آب گوشت را به مخلوط پیاز داغ اضافه و حرارت گاز را کمی زیادتر کنید تا آب مرغ یا گوشت به جوش آید.

4. با توجه به اینکه بلغور گندم در مقایسه با دیگر حبوبات موجود دیرتر می پزد، ابتدا بلغور گندم را به مواد داخل قابلمه بیفزایید و بگذارید حدود یک ربع بجوشد، پس از آن لوبیا چشم بلبلی و عدسی را به طور همزمان اضافه و شعله اجاق گاز را کم کنید و بگذارید تا حبوبات نیم پز شوند؛ در مرحله بعد برنج را اضافه کنید و هرازگاهی مواد داخل آش را هم بزنید تا آش ته نگیرد، در صورت نیاز می توانید مقداری آب جوشیده نیز به مواد بیفزایید پس از آنکه مطمئن شدید حبوبات کاملا پخته اند، سبزی آش را اضافه کنید.

5. در این مرحله نوبت به اضافه کردن سبزی خردشده آش است پس از اضافه کردن سبزی، دوباره در قابلمه را بگذارید تا سبزی پخته شده و آش کاملا جا بیفتد.

6. در پایان آبغوره و درصورت دلخواه غوره را هم به آش اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه بجوشد پس از طی این مدت، آش را در ظرف مخصوص کشیده و با پیاز و نعنا داغ و در صورت دلخواه حبوبات پخته شده آش تزئین کنید.

آش دوغ
مواد لازم

2 لیتر دوغ آماده غیرگازدار
500 گرم سبزی آش (شامل گشنیز، کمی شوید و سیر تازه)
یک عدد تخم مرغ
یک و نیم پیمانه نخود
2 پیمانه برنج
250 گرم گوشت چرخ کرده
یک عدد متوسط پیاز
نعنا خشک، مقداری برای نعنا داغ
روغن، به میزان لازم
نمک، به میزان لازم

طرز تهیه
1. نخود را از شب قبل در آب خیس کنید، سپس در قابلمه کوچکی آن را بپزید.

2. دوغ آماده را داخل قابلمه بزرگی بریزید، سپس یک عدد تخم مرغ را به صورت خام داخل دوغ بشکنید، برنج را پس از شستن داخل مخلوط دوغ و تخم مرغ بریزید و روی شعله متوسط اجاق گاز قرار دهید، در طول این مدت مرتب آن را هم بزنید تا دوغ به جوش آید.

3. پس از اینکه نخود به طور کامل پخته شد آن را به همراه کمی نمک به مواد اضافه کنید، سبزی آش را هم به صورت درشت خرد کنید و به همراه سیر رنده شده به بقیه مواد بیفزایید.

4. پیاز را در گوشت چرخ کرده رنده کنید و پس از اضافه کردن اندکی نمک و زردچوبه و زعفران این مخلوط گوشتی را به صورت کوفته های ریز درآورید پس از آماده شدن کوفته ها، آنها را داخل آش بریزید و به مدت یک ساعت روی شعله ملایم اجاق گاز قرار دهید.

در صورتی که برنج موجود در آش نرم شد و به طور کامل پخت، زمان طبخ این آش نیز کامل شده است، در پایان، هنگام سرو کردن، آش را در کاسه ای بریزید و روی آن را با مقداری نخود پخته و نعنای داغ تزئین کنید.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۷۲۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه مواد غذایی از آسیب های آلودگی هوا محافظت می‌کند

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: برای داشتن برنامه غذایی مناسب که زیان های آلودگی هوا را به حداقل برساند، حداقل ۴۰۰ گرم سبزی و میوه تازه در طی روز باید مصرف شود و سبزی‌ها را بیشتر بصورت تازه و خام مصرف کرد چرا که ویتامین‌های آن بخصوص ویتامین C بیشتر حفظ می‌شود.

سیده سمیه اصغری، در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: مواد آلوده کننده هوا شامل مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، اکسیدهای نیتروژن دار، هیدروکربن‌های سوخته نشده، ذرات ریز معلق، برمید سرب، سایر ترکیبات سربی و... است.

وی افزود: ازجمله گروه‌های در معرض خطر در آلودگی هوا؛ کودکان، سالمندان ، مادران باردار و مبتلایان به بیماری های قلبی، ریوی است که بیشتر از افراد دیگر آسیب می‌بینند و باید امکانات لازم برای حفظ سلامت آن‌ها مهیا شود بنابراین لازم است برای مقابله با آلودگی‌ها و حفظ سلامت اعضای خانواده با برخی از موارد تغذیه‌ایی آشنا بود.

اصغری با بیان اینکه آلاینده‌های موجود در هوا با حمله به سلول‌های بدن عوارض نامطلوبی را به جا می‌گذارند، بیان کرد: در حالت عادی، سیستم دفاعی بدن، سلول‌ها را از تمامی آسیب‌های بیرونی محافظت می‌کند اما عوامل مخرب محیطی مثل اشعه ماوراء بنفش، الکل و آلودگی‌های محیط باعث می‌شوند بدن نتواند مبارزه کند در نتیجه ساختمان و عمل سلول‌های بدن توسط مخرب‌ها نظیر رادیکال‌های آزاد تخریب می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: در مقابل آنتی اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که جلوی عمل رادیکال‌های آزاد را گرفته و مانع از تخریب سلول‌های حیاتی بدن می‌شوند و لذا مصرف بیشتر آنتی اکسیدان‌ها زمینه‌ایی را فراهم می‌کنند که بدن به راحتی رادیکال‌های آزاد مضر را از بین ببرد.

وی بیان کرد: عملکرد عمده ویتامین E نقش آنتی اکسیدانی دارد که این ویتامین نسبت به شرایط طبخ مقاومت بیشتری داشته که روغن‌ها (غنی ترین) منبع این ویتامین بوده که با پختن از بین نمی‌روند ولی با سرخ کردن تخریب می شوند.

اصغری افزود: روغن سویا ، روغن آفتابگردان، جوانه گندم و سایر روغن های گیاهی بوده که باید سعی شود در طبخ و فرآوری غذاها حتما" از انواع روغن‌های خوراکی گیاهی استفاده شود ضمن معرفی روغن ماهی، روغن زیتون و انواع مغزها به عنوان منابع خوب این ویتامین ولی نباید بیش از نیاز مصرف شوند زیرا در صورت مصرف بیش از حد نیاز با تولید انرژی می‌توانند منجر به اضافه وزن یا چاقی می‌شوند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه عملکرد ویتامین c  به دلیل وجود آنتی اکسیدان،  افزایش مقاومت به عفونت‌ها وافزایش جذب آهن است، گفت: این ویتامین در ‌سبزی‌ها و میوهای تازه موجود است لذا باید در برنامه روزانه حتما" از تمامی سبزی‌ها و میوه‌های فصل مصرف شود و برای کلیه افراد خانواده تاکید بر مصرف سبزی و میوه به شکل تازه درشرایط آلودگی است.

وی با بیان اینکه توصیه می شود روزانه از گروه سبزی‌ها ۳ تا ۵ واحد و گروه میوه‌ها روزانه ۲تا ۴ واحد استفاده شود، بیان کرد: هر واحد میوه برابر است با یک عدد میوه متوسط یا نصف لیوان آب میوه تازه یا یک چهارم میوه خشک و هرواحد سبزی با یک لیوان سبزی برگی (سبزی خوردن یا کاهو) یا نصف لیوان سبزی پخته یا خردشده ، یایک عدد گوجه فرنگی یا پیاز متوسط برابر است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۸۴ درصد پهپادهای کشاورزی در داخل تولید می‌شوند
  • ثبت رکورد گرمای هوا از غرب کره زمین به شرق رسید
  • ۴ سبزی مفید برای سم‌زدایی بدن
  • گرمای گوشی و لپ‌تاپ باعث ناباروری می‌شود
  • صنایع در صورت رعایت مصرف از مشوق‌های پیش‌بینی شده بهره‌مند می‌شوند
  • 5 تفریح جذاب برای اینکه گرمای هوا در تور دبی تابستان 1403 را احساس نکنید!
  • بازار سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی تامین است
  • چه مواد غذایی از آسیب های آلودگی هوا محافظت می‌کند
  • طرز تهیه خورشت کنگر مخصوص مرحله به مرحله
  • افتتاح گلخانه سبزی و صیفی هفشجان