Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت که پنجشنبه شب از شبکه سه سیما پخش شد در ادامه بحث خانواده اظهار کرد: با شناسایی حقوق پدر، مادر و فرزند بهتر می‌توان از آسیب‌های خانوادگی جلوگیری کرد و حقوق یکدیگر را به جا آورد.

وی ادامه داد: حق یک جانبه نیست، حق همیشه دو جانبه است یعنی اگر کسی بر گردن کسی حق داشت آن طرف مقابل هم حتما حقی بر گردن او دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مرجع تقلید در ادامه با تأکید بر دو طرفه بودن حق اضافه کرد: مثلا طلبکار از بدهکار حق طلب دارد، متقابلا بدهکار هم بر طلبکار حق دارد و حق او این است که اگر نداشت بدهی خود را در زمان خاصی پس دهد او را زندان نکنند، کسانی که واقعا ندارند و به خاطر نداری به زندان می‌روند این حرکت خلاف قوانین اسلام است.

آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان کرد: در قرآن آمده است اگر طلبی داشتید و بدهکار چیزی نداشت که به شما بدهد، به او مجال دهید تا فراهم کند.

وی بیان کرد: مثلا می‌گوییم که پیامبر(ص) بر امت حق دارد و البته که حق هم دارد، ولی امت هم بر پیامبر(ص) حق ارشاد، هدایت، امر به معروف و نهی از منکر دارند.

این مرجع تقلید عنوان کرد: حتی همانگونه که خداوند بر گردن انسان حق دارد چون دین ما، آسمان و زمین و سایر نعمت‌هایی که در اختیار ما قرار می‌گیرد از او است، ما هم بر خداوند حق داریم و خداوند باید برای هدایت ما پیامبران و کتاب هدایت بفرستد، مطالب کتاب آسمانی باید حکیمانه و با رونق باشد، بنا بر این روشن شد که حق دو جانبه است و اینگونه نیست که والدین بر فرزندان حق داشته باشند ولی فرزندان بر والدین حق نداشته باشند.

*برخی از حقوق پدر و مادر بر فرزند

آیت‌الله مکارم شیرازی اضافه کرد: حق پدر و مادر بر فرزند این است که با آن‌ها محترمانه رفتار شود و از انجام کارهایی که موجب آزار و اذیت آنان می‌شود باید پرهیز کرد، البته محرمات را باید ترک کرد و واجبات را باید انجام داد هر چند پدر یا مادر موافق آن نباشند ولی در انجام کارهای مستحب و... اگر موجب آزار پدر و مادر می‌شود یا آن‌ها راضی به انجام آن نیستند، باید پرهیز کرد.

وی با اشاره به آیه هشتم سوره عنکبوت گفت: قرآن کریم در این آیه آورده است «سفارش کرده‌ایم به انسان که نسبت به پدر و مادرش نیکی کند ولی اگر آن‌ها تو را به انجام کارهای باطله دعوت کردند و یا اصرار کردند که از اسلام خارج شو و به سراغ مکتب‌های مادی بیا(مثلا شیطان‌پرست بشو)، اطاعت از آن‌ها نکن»، ولی احترام آن‌ها را حفظ کن، در هر صورت باید با بیان خوش با پدر و مادر صحبت کرد و نباید با خشونت با آن‌ها رفتار کرد.

این مرجع تقلید افزود: در سوره لقمان علاوه بر تعبیری که در سوره عنکبوت به کار رفته است جمله‌ای دیگر را نیز اضافه کرده است مبنی بر اینکه «با پدر و مادر همنشین خوبی باش»، یعنی به صورت شایسته با آن‌ها زندگی کن، از آیه مربوط به این مطلب در سوره لقمان دریافتم که نباید فورا پدر و مادر را به خانه سالمندان فرستاد بلکه باید با آن‌ها مصاحبت داشت چرا که زمانی که فرد ناتوان بوده است پدر و مادر به او خدمت کرده‌اند و فرزندان باید مقابله به مثل کنند و زمانی که پدر و مادر ناتوان می‌شوند به آن‌ها خدمت کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی صبر و تحمل را از شاخصه‌های دین اسلام برشمرد و گفت: در معاشرت با پدر و مادر پیر باید تحمل به خرج داد و این صبر و تحمل سبب طول عمر فرزند و موفقیت و پیشرفت در زندگانی او می‌شود.

این مرجع تقلید بیان کرد: هرگونه با پدر و مادر خود رفتار کنید، فرزندان شما با شما همان رفتار را می‌کنند و همانگونه که شما با پدر و مادر خود معاشرت و معامله می‌کنید فرزندان شما نیز با شما همانگونه برخورد می‌کنند.

انتهای پیام/ج/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۷۴۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر معنوی حج فرصتی مناسب برای ترویج وحدت جامعه اسلامی است

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، فرزاد مخلص‌الائمه در همایش زائران حج تمتع استان مرکزی با اشاره به لزوم توجه به شاخصه‌های وحدت بخش در مراسم معنوی حج، اظهار داشت: تقویت وحدت، توحید، ایمان و تقوا از مهم‌ترین دستاوردهای آئین معنوی حج است که مسلمین باید به آنها توجه ویژه داشته باشند.

وی رمز پیروزی و موفقیت هر ملت، مذهب و دینی را در اتحاد و یکپارچگی دانست و افزود: همانطور که رمز پیروزی ما در انقلاب اسلامی نیز همین بود، امروز نیز آنچه می‌تواند اسلام را از گزند دشمنان مصون بدارد، وحدت و یکپارچگی مسلمین است.

استاندار مرکزی، سفر معنوی حج را فرصتی مناسب برای ترویج وحدت اسلامی توصیف کرد و گفت: حج یک عمل عبادی سیاسی و جز خدا کسی را ندیدن است، دولت همه مقدمات و برنامه‌ریزی‌ها را برای مناسک حج انجام داده و لذا حاجیان بدون نگرانی در این مراسم معنوی حضور می‌یابند و در ایران و عربستان شرایط لازم مهیا شده است.

وی ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به نگاه ویژه خود معتقد است حج یک عمل عبادی سیاسی است و دین از سیاست جدا نیست، در این سفر معنوی هیچ امتیاز خاصی برای افراد وجود ندارد بلکه همه با یک پوشش به گرد کعبه طواف می‌کنند و اعمال خود را انجام می‌دهند. ‌

حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی امام جمعه موقت اراک نیز با بیان اینکه پیام حج با حضور و همبستگی حاجیان به جهان اسلام و خارج از اسلام مخابره می‌شود، گفت: حجاج بیت‌الله الحرام سفیران کشور، استان و شهر خود هستند، بنابراین باید تلاش کنند همه اعمال را به درستی و شایسته انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه برگزار کنندگان مراسم حج در کشور زحمات بسیاری به منظور برگزاری هر چه بهتر این مراسم انجام داده‌اند، اظهار کرد: ضروری است ضمن رعایت فرامین اخلاقی، حلالیت گرفته شود که حج مورد قبول حق واقع شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • در بلوجونیور حساب باز کنید، 50 هزار تومان هدیه نقدی دریافت کنید
  • آیت‌اللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن‌» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
  • بچه‌ها الگوی خوابشان را از والدین می‌آموزند
  • آیت‌الله رمضانی: اسلام گنج وجودی انسان را معرفی می‌کند / ویژگی‌های مسلمان واقعی براساس روایات اهل‌بیت(ع)
  • چگونه کودک باهوش‌تری داشته باشیم؟
  • سفر معنوی حج فرصتی مناسب برای ترویج وحدت جامعه اسلامی است
  • ترویج ازدواج شرعی احیای سیره و سنت پیامبر اسلام (ص) است
  • امام جمعه اهواز: والدین باید تمرین حجاب را در کودکی به فرزندان خود بیاموزند
  • بزرگترین خدمت و جهاد خدمت به مردم است