Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - به تازگي اسباب بازي جديد در فروشگاه هاي سراسر دنيا عرضه شده است که گفته مي شود پادزهري است براي هر نوع اختلال در فرد از جمله بيش فعالي، اوتيسم و غيره. اما استفاده از آن در مدارس در کشورهاي مختلف ممنوع شده است. اين اسباب بازي اسپينر نام دارد.
به گزارش خبرگزاري آريا، اسپينر ها يا فيجت اسپينر در واقع نوعي دستگاه هاي بلبرينگي هستند که فرد در بين انگشتان خود قرار مي دهد و آن را به چرخش در مي آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع چرخش اين اسباب بازي باعث مي شود تا به فرد حس لذت بخشي القا شود و وقتي که فرد با چالش هايي از جمله پرتاب کردن، چرخش آن مواجه مي شود حس خوشايندي خواهد داشت.
بسياري از اسپينر ها با هدف کمک به افرادي که دچار عصبانيت زياد هستند و يا از اختلالاتي مثل اوتيسم و ADHD رنج مي برند ساخته شده و به بازار فروش روانه شده اند. مثلاً اگر به سايت آمازون براي خريد اسپينر مراجعه کنيد متوجه مي شويد که در آنجا بازار هدف و خريداران هدف اين محصول بيشتر افرادي که دچار اختلالات ياد شده هستند، ذکر شده اند. به علاوه گفته مي شود اين ابزار يا اسباب بازي براي بيدار کردت حس خلاقيت نهفته در افراد بسيار مناسب و کارآمد است.
اما دانشمندان مي گويند در خصوص تأثير اين اسباب بازي بر روي موارد ذکر شده در بالا اغراق شده است. به گفته مارک راپورت، روانشناس باليني از دانشگاه مرکزي فلوريدا که مطالعاتي در زمينه تأثيرات و فوايد بهره گيري از حرکت براي تمرکز و جلب توجه در افراد دچار اختلال ADHD انجام داده است، در واقع اگر اسپينر ها مانند انواع گجت هاي بازي استفاده شوند نه تنها اثرات مثبتي براي سلامت فرد و رفع اختلالاتي همچون عصبانيت و غيره را نخواهند داشت بلکه اثرات سوء آن ها بر روي سلامت افراد و ايجاد برخي اختلالات جديد قابل مشاهده خواهد شد.
به گفته يکي از محققين دانشگاه سانتا کروز کاليفرنيا، استفاده از مکعب هاي پلاستيکي که در آن از دکمه هاي مختلف استفاده شده است و براي به حرکت در آوردن دست ها و انگشتان بسيار مفيد هستند اثرات بسيار مطلوب تري بر روي توانايي دست ها خواهند داشت و ابزار مناسبي براي استفاده در کلاس هاي مختلف به منظور بالا رفتن توانايي دست ها در افراد دچار اختلالاتي مثل اوتيسم و يا سايرين است.
البته صرف نظر از تأثير مثبت اسپينر ها در ايجاد تمرکز در کودکان دچار برخي اختلالات تمرکزي، اسپينر ها براي ايجاد حس توجه کودکان به سايرين ممکن است مفيد باشند. هر چند هنوز مستندات کافي در خصوص اين ادعا که کودکان امروزي نسبت به کودکان گذشته از قدرت تمرکز کمتري برخوردار هستند اما در عين حال برخي از مطالعات نشان داده اند که توجه به حرکتي چرخشي در اسپينر ها باعث کاهش عدم تمرکز در کودکان مي شود به علاوه اينکه قدرت کودکان را براي انجام چند کار به صورت هم زمان افزايش مي دهد. به گفته روانشناسان روش هاي مختلف وجود دارد که به کودکان کمک کند تا تمرکز خود بر روي دست هايشان را افزايش دهند. يکي از اين روش ها استفاده از اسپينر ها است.

از ابتداي بهار سال جاري، مصرف کنندگان و فروشندگان اسباب بازي هاي مختلف با هجوم ابزاري با نام اسپينر به فروشگاه ها مواجه شدند که منبع عرضه آن ها کاملاً نا شناخته بود. تا پيش از آن اگر مثلاً در ماه سپتامبر و قبل از آن در سال گذشته ميلادي در گوگل به دنبال اصطلاحي با نام اسپينر يا Fifget spinner  جستجو مي کرديم نمي توانستيم چني واژه اي را بيابيم. اما امروز با اولين جستجو به خيل عظيمي از کامنت ها و وب سايت ها مواجه مي شويم که در آن ها از اسپينر صحبت شده است. حتي بسياري از معلمان در خصوص استفاده دانش آموزان از اين اسباب بازي يا به نوعي گجت در کلاس هايشان ابراز نگراني کرده اند.
در واقع استفاده از اين اسپينر ها در کلاس هاي درس باعث مي شود تا دانش آموزان تمرکز خود به آنچه که معلم در کلاس درس مي دهد و يا به طور کلي آنچه در کلاس در حال رخ دادن است را از دست بدهد و از اين رو اين مسئله مي تواند در دراز مدت باعث افت تحصيلي دانش آموز شود. اما در عين حال بسياري از والدين دانش آموزاني که فرزندان آن ها با اختلالاتي دست به گريبان هستند مي گويند استفاده از اين اسپينر ها توانسته تا حد زيادي به فزندشان کمک کند و فوايد زيادي براي وي به همراه داشته است.
يک وبلاگ نويس که /در دختر 8 ساله مبتلا به اوتيسم بوده است نوشته است همين مسئله که همکلاسي هاي دخترم نسبت به اسپينري که در دست دخترم بوده است واکنش مثبت نشان داده اند و تمايل به داشتن يکي شبيه آن را داشته اند، توانسته براي دخترم هيجان انگيز باشد و حس خوبي را براي وي القا نمايد.
براي اين دختر 8 ساله اسپينر چيزي نيست که در واقع باعث شده است ميان او و همسالانش شباهت ايجاد کند بلکه وسيله اي است که است که باعث شده استفاده از آن تا حد زيادي استرس را در وي کاهش دهد. به عقيده بسياري از والدين ممنوعيت استفاده از اسپينر ها در مدرسه به نوعي اقدام براي منزوي کردن هر چه بيشتر کودکان دچار برخي اختلالات از جمله اختلالات تمرکزي است. برخي از کارشناسان نيز اقدام برخي از مدارس براي ممنوع کردن استفاده از اسپينر در کلاس هاي درس را اقدام اشتباهي عنوان کرده اند. به عقيده اين کارشناسان اسپينر ها براي مقابله با رفتارهايي مانند بروز بي ‌قراري و شبيه به آن بسيار مفيد بوده اند.
اما اسپينرها مزايايي براي کاربران خود دارند که در ادامه به توضيح آن ها خواهيم پرداخت. بدون شک استفاده از هر ابزاري که بتواند به نوعي باعث بروز تمرکز در فرد شود براي افراد دچار اختلال اوتيسم بسيار مفيد و سودمند است. استفاده از انواع اسباب بازي هاي حسي مثل ديسک هاي لمسي، توپ هاي کوش و غيره همواره مورد توجه درمانگراني بوده است با کودکان دچار اختلال حسي و احسايسي سر و کار داشته اند. از طرفي پژوهشگران در مطالعه اي که بر روي کودکان 8 تا 12 مبتلا به ADHD انجام داده اند نشان داده اند که آن دسته از کودکاني که در فعاليت هايي مثل حرکت دادن بخش هايي از بدن شرکت کرده اند عملکرد بهتري از خود براي انجام ساير فعاليت ها نشان داده اند. البته هنوز مطالعات بيشتري لازم است تا بتوان گفت استفاده از اسپينر ها در کودکان دچار اختلال ADHD مفيد است و به آن ها کمک خواهد کرد.
به گفته راپورت، انجام چند فعاليت به صورت هم زمان مثل کتاب خواندن در حالي که فرد در حال حرکت دادن پدال هاي دوچرخه ثابت است و يا نشستن بر روي توپ و به حرکت د رآوردن آن در حالي که در پشت ميز تحرير خود مشغول نقاشي کشيدن است مي تواند به کودکان دچار اختلال ADHD کمک کند.
از طرفي اکثر والدين در خصوص ايمن بودن استفاده از اسپينرها براي کودکان ابراز نگراني کرده اند. در واقع بيشتر اين نگراني ها در خصوص از هم جدا شدن و پاشيده شدن اجزاي کوچک به کار رفته در اسپينرها هنگام چرخش است که بررسي هاي لازم در اين خصوص در حال انجام شدن است و نتايج آن به زودي منتشر خواهد شد.



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۷۹۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر نام «مثبت آموزش» به «استودیو معلم»/ سیروس همتی مجری شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شبکه آموزش سیما، از امروز ۸ اردیبهشت سیروس همتی که معلم ریاضی دبیرستان است اجرای برنامه عصرگاهی «مثبت آموزش» را که به «استودیو معلم» تغییر نام داده، به عهده گرفته است. در این برنامه که به صورت ام سی از صبح تا عصر هر ساعت یک ربع روی آنتن می رود از معلمان حوزه های مختلف دعوت شده و دغدغه های آنها مطرح می شود.

همچنین در بخش هایی از این برنامه نیز فیلم های سینمایی ایران و جهان که مرتبط با شخصیت های ماندگار معلم در سینما بوده اند، پخش می شود.

توجه ویژه به نوجوانان و جوانان با معرفی استعدادها، بررسی روند مطالبات معلمان و مسایل مرتبط با آموزش و پرورش، آموزش های مرتبط با تغذیه دانش آموزان، مرور اتفاقات و رویدادهای مرتبط با نوجوانان و تلاش برای پرورش قوه خلاقه آنها از جمله رویکردهای برنامه است.

برنامه «مثبت آموزش» هر روز از ۸ صبح تا ۱۸ به صورت متناوب و در ۱۵ دقیقه پایانی هر ساعت پخش می شود.

کد خبر 6089934 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • بررسی خلیج فارس از نگاه نوجوانان روی موج سلامت
  • مذاکرت مثبت لوپتگی با میلان
  • تغییر نام «مثبت آموزش» به «استودیو معلم»/ سیروس همتی مجری شد
  • قیمت نفت از نردبان عوامل مثبت بالا رفت
  • مثبت شدن تراز درآمد و هزینه تأمین اجتماعی
  • رشد بخش مسکن از منفی ۳.۸ در سال ۱۳۹۹ به مثبت ۴.۸ در سال گذشته
  • رشد بخش مسکن از منفی ۱۳.۸ در سال ۹۹ به مثبت ۴.۸ در سال ۱۴۰۲
  • انتقاد چین از تاثیرات منفی گسترش «آکوس» بر صلح و ثبات منطقه
  • آخرین وضعیت سلامتی صدیقه وسمقی/ همسر و وکیل صدیقه وسمقی: بینایی او قبل از زندان از دست رفته بود/ وسمقی در زندان دچار بیماری قلبی شده است
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم