Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وب‌سايت جي اس ام - حامد صفا: واتس‌اپ، تلگرام و سيگنال نام سه نرم‌افزاري است که با «رمزنگاري پيشرفته» اطلاعات ردوبدل شده به‌عنوان امن‌ترين نرم‌افزار‌هاي پيام‌رسان شناخته مي‌شوند و سازندگان آن مدعي‌اند که با حفظ کامل حريم خصوصي؛ هيچ‌کس امکان نفوذ و يا کشف اطلاعات شما را نخواهد داشت. در اين مقاله قصد داريم به بررسي عملکرد امنيتي سه نرم‌افزار، تلگرام، واتس‌اپ و سيگنال بپردازيم و ببينيم کدام يک از اين سه اپليکيشن نسبت به بقيه امن‌تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




نرم‌افزارهاي پيام‌رسان بخش جدايي‌ناپذير تلفن‌هاي هوشمند شده‌اند؛ اما در حال حاضر در بين نرم‌افزارهاي مختلف و فراوان پيام‌رسان، نام سه نرم‌افزار که ازلحاظ امنيتي شناخته‌شده هستند را موردبررسي قرار مي‌دهيم. واتس‌اپ، تلگرام و سيگنال نام سه نرم‌افزاري است که با «رمزنگاري پيشرفته» اطلاعات ردوبدل شده به‌عنوان امن‌ترين نرم‌افزار‌هاي پيام‌رسان شناخته مي‌شوند و سازندگان آن مدعي‌اند که با حفظ کامل حريم خصوصي؛ هيچ‌کس امکان نفوذ و يا کشف اطلاعات شما را نخواهد داشت.




اما از قبل از شروع به بررسي امنيتي اين سه نرم‌افزار بد نيست نظر ويکي‌ليکس را در مورد نرم‌افزارهاي پيام‌رسان امن بدانيد. چراکه مدتي قبل سايت افشاگر ويکي‌ليکس اطلاعاتي را در مورد برنامه‌هاي هک جهاني سازمان CIA منتشر کرد. يکي از اين يافته‌ها مي‌گويد: «برنامه‌هاي پيام‌رسان محبوب ازجمله واتس‌اپ، سيگنال و تلگرام مي‌توانند که از آن‌ها به‌عنوان امن‌ترين نرم‌افزارهاي پيام‌رسان ياد مي‌شود مي‌توانند به‌راحتي توسط سازمان سيا شنود گردند. طبق اين گزارش: در پايان سال 2016 ميلادي بخش هک سازمان سيا، بيش از 5000 هکر را استخدام و بيش از 1000 سيستم مختلف را براي توليد تروجان‌ها و ويروس‌ها و بدافزارهاي مختلف را به کار گرفت. اين تکنيک به CIA اين اجازه را مي‌دهد تا در مدت کوتاهي رمزنگاري نرم‌افزارهاي پيام‌رساني همچون واتس‌اپ، سيگنال، تلگراف و ... را کشف و به جمع‌آوري متون تايپ‌شده و تصاوير و ويدئو و ديگر اطلاعات ردوبدل شده بپردازند.» (+)

جداي از اين موضوع و با در نظر گرفتن اين تهديدات در اين مقاله قصد داريم به بررسي عملکرد امنيتي سه نرم‌افزار، تلگرام، واتس‌اپ و سيگنال بپردازيم و با الهام از فيلم ماندگار وسترن «خوب، بد، زشت» از همين سه برچسب براي تقسيم‌بندي هرکدام از اين نرم‌افزارها استفاده کنيم.

خوب: سيگنال

سيگنال يک برنامه پيام‌رسان آزاد و متن‌باز است که توسط يک سازمان غيرتجاري با نام «Open Whisper System» توليد و گسترش يافته است. اين برنامه تمامي مکالمات ردوبدل شده بين شما و ديگران را به‌صورت رمزنگاري‌شده ارسال مي‌کند.




«حريم شخصي شما قابل احترام است، ما به‌راحتي آن را فراهم مي‌کنيم.» اين شعار برنامه پيام‌رسان سيگنال است و به کاربران نويد استفاده از يک محيط امن براي تبادل و انجام گفتمان‌هاي خود را مي‌دهد.

رابط کاربري و رمزنگاري پروتکل سيگنال اين برنامه قابل‌اعتمادترين و امن‌ترين نوع شناخته‌شده تاکنون است. جالب است بدانيد که پروتکل رمزنگاري مورداستفاده توسط سيگنال؛ توسط بسياري از کارشناسان امنيت کامپيوتر مورد قدرداني و نظرات مثبت قرارگرفته است.




سيگنال از آن دست برنامه‌هاي ارتباطي است که مي‌توان به آن اعتماد کرد! اين اپليکيشن ابتدا در سال 2014 و فقط براي پلتفرم‌هاي توليدي شرکت اپل به بازار آمد و چند سال بعد براي پلتفرم‌هاي مبتني بر سيستم‌عامل اندرويد نيز توسعه داده شد و در اختيار کاربران قرار گرفت.

سيگنال به‌واسطه استفاده از رمزنگاري دوطرفه‌اي (end to end) که ميان پيام‌هاي ارسالي کاربران در نظر گرفته است، از حريم خصوصي آن‌ها به بهترين شکل ممکن محافظت مي‌کند. ادعاي اين شرکت در خصوص امنيت بالاي ارتباط افراد در اين اپليکيشن تا حدي بوده که ادوارد اسنودن اين اپليکيشن را به‌عنوان امن‌ترين اپليکيشن ارتباطي در عصر حاضر مي‌داند.

سال گذشته اسنودن در يکي از توييت‌هاي خود اعلام کرد:

اين سرويس (سيگنال) بسيار خوب است، مدل امنيتي‌اش را مي‌شناسم و هرروز از آن استفاده مي‌کنم. اين سرويس از ابر داده‌هاي کاربران محافظت نمي‌کند، اما محافظتي پرقدرت از محتواي تماس و داده‌هاي ردوبدل شده را ميسر مي‌کند.

همان‌طور که گفته شد تمامي مکالمات ردوبدل شده در سيگنال به‌صورت رمزنگاري‌شده ارسال مي‌گردد. اين بدان معني است که حتي تماس‌هاي صوتي در سيگنال نيز رمزنگاري‌شده هستند. در سيگنال حتي مي‌توان درصورتي‌که طرف مقابلتان از صفحه‌نمايش گوشي خود اسکرين شاتي تهيه کند شما از اين موضوع آگاه شويد که براي استفاده از اين قابليت مي‌بايست در تنظيمات نرم‌افزار آن را فعال کنيد.




اين برنامه کاملاً رايگان است و هزينه آن توسط جمعي از توسعه‌دهندگان و کمک‌هاي مالي جامعه پشتيباني و جمع‌آوري مي‌گردد ضمن اينکه برنامه سيگنال به‌طور کامل Open source (منبع باز) است که بنابراين هرکسي مي‌تواند با بررسي دقيق کدهاي برنامه در هرزمان آن را ازلحاظ امنيتي و وجود هرگونه باگ نرم‌افزاري بازرسي کند.

شايد برايتان جالب باشد که بدانيد:

اوايل سال گذشته ميلاد پليس فدرال آمريکا خواستار طيف گسترده‌اي از اطلاعات دو کاربر برنامه سيگنال شد اما آن‌ها نهايتاً به اطلاعات بسيار ناچيزي دست يافتند که براي بررسي پرونده کافي نبود.

شرکت سيگنال در برابر دريافت احضاريه پليس فدرال چيزي براي عرضه نداشت زيرا سيگنال اطلاعات کمي از کاربران خود را ذخيره مي‌نمايد. در مورد آن دو مظنون اطلاعاتي که FBI لازم داشت عبارت بودند از:

نام کاربري مظنونين در برنامه سيگنال اطلاعات پرداخت کارت اعتباري IP نشاني‌هاي مرتبط آدرس پست الکترونيکي تاريخچه استفاده از سيگنال داده‌هاي کوکي مرورگر ساير اطلاعات مرتبط با شماره تلفن اين افراد
اما آنچه نهايتاً سيگنال توانست به اف بي آي ارائه دهد عبارت بود از: تاريخ و زمان ايجاد حساب کاربري سيگنال و همين طور زمان آخرين اتصال به سرورهاي سيگنال!

مزاياي سيگنال:

يک پلت فرم پيام‌رساني بسيار امن با رمزنگاري پيشرفته end to end براي تمامي مکالمات و پيام‌هاي ردوبدل شده بين کاربران است؛ به‌طوري‌که حتي توسعه‌دهندگان آن‌هم به متن و فايل‌هاي ردوبدل شده شما دسترسي نخواهند داشت. اين برنامه به‌طور کامل منبع باز است که باعث مي‌شود بتوان آن را به‌آساني براي موارد مربوط به امنيت موردبررسي قرارداد. رابط کاربري آسان و ساده و روان از ديگر مزيت‌هاي آن به شمار مي‌رود به‌غيراز شما و طرف مقابلي که با آن در سيگنال صحبت مي‌کنيد شرکت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت به شما و يا سازمان‌هاي دولتي در حالت معمول تنها مي‌توانند متوجه شوند که شما در سيگنال آنلاين هستيد اما مکالمات و پيام‌هاي ردوبدل شده شمارا نمي‌توانند مشاهده کنند. برنامه اجازه نمي‌دهد که هرکسي بتواند از مکالمات شما اسکرين شات تهيه کند. بسياري از کارشناسان امنيت و حتي ادوارد اسنودن به نسبت ساير نرم‌افزارهاي پيام‌رسان استفاده از سيگنال را توصيه کرده‌اند.
معايب سيگنال:

تا لحظه نگارش اين مقاله، پيام‌رسان سيگنال نسخه دسکتاپ ندارد بنابراين نمي‌توان از آن در محيط ويندوز استفاده کرد. البته تيم توسعه‌دهنده سيگنال اعلام کرده به‌زودي نسخه‌ي دسکتاپ برنامه نيز عرضه خواهد شد. بنا بر گفته برخي از کاربران ممکن است برخي از مواقع ويژگي‌هاي سيگنال به‌خوبي کار نکند، البته اين موضوع تنها مربوط به مشکلات نرم‌افزاري معمول است و مربوط به موارد امنيتي نمي‌شود. تعداد کاربران کم و محدود از ديگر معايب اين پيام‌رسان به شمار مي‌رود به‌طوري که اگر در حال حاضر اين پيام‌رسان را بر روي دستگاه هوشمند خود نصب کنيد تعداد کمي از دوستان خود را پيدا خواهيد کرد که سيگنال را نصب و از آن استفاده کنند


بد: واتس‌اپ

واتس‌اَپ يک برنامه پيام‌رساني فوري براي تلفن‌هاي هوشمند است. اين برنامه توسط شرکت سهامي واتس‌اپ ساخته‌شده است. مؤسس شرکت و سازنده اين برنامه «يان کوم» است. پيام‌رسان WhatsApp سامانه‌اي نرم‌افزاري براي گوشي‌هاي هوشمند اندرويد، آيفون، نوکيا، بلک‌بري و سيمبيان است.

اين برنامه برخلاف ديگر پيام‌رسان‌ها رايگان نبود و در ابتدا اين سرويس پيام‌رساني تنها سال اول رايگان بود و پس‌ازآن 0٫99 دلار در سال بايد پرداخت مي‌شد. سرانجام واتس‌اپ در دي‌ماه 1394 اعلام کرد که براي هميشه رايگان خواهد بود. همچنين مدير واتس اَپ در تاريخ 18 فروردين 95 اعلام کرد که تمامي پيام‌ها و تماس‌هاي اين مسنجر به صورت کامل و تحت پروتکل امنيتي end to end رمزنگاري مي‌شوند. بعد از انتشار اين خبر، طرفداران حفظ حريم خصوصي واکنش‌هاي مثبت زيادي نسبت به اين موضوع نشان دادند و واتس‌اپ بيش از گذشته موردتقدير و تحسين و استفاده کاربران قرار گرفت.

بنابراين اگر دوستان شما تمايلي به استفاده از سيگنال ندارند واتس‌اپ مي‌تواند انتخاب دوم باشد.




نبايد فراموش کرد که واتس‌اپ توسط غول شبکه‌هاي اجتماعي دنيا يعني فيس‌بوک باارزش معادل 19 بيليون دلار خريداري شد که اين خريد بزرگ‌ترين معامله تاريخ فيس‌بوک تاکنون بوده است که از اين مبلغ 4 بيليون دلار به‌صورت نقدي و 15 بيليون دلار به شکل سهام فيس‌بوک به مالکان آن پرداخت‌شده است. همه‌ي ما ميدانيم که فيس‌بوک از هر قابليت و پلت فرمي که در اختيار دارد براي بازاريابي و کسب درآمد استفاده مي‌کند. به‌طور مثال حتماً برايتان پيش‌آمده که در مسنجر فيس‌بوک در مورد چيزي بايکي از دوستانتان صحبت کرده‌ايد و زماني که مدتي بعد در گوگل شروع به جستجو در رابطه با موضوعي ديگر مي‌کنيد در پنل سمت راست جستجوگر گوگل، تبليغات چيزي را مشاهده مي‌کنيد که در Facebook Messenger در مورد آن صحبت مي‌کرديد! و اين اصلاً اتفاقي نيست!

البته تيم WhatsApp پس از خريد اين برنامه توسط فيس‌بوک همواره ادعا کرده که به‌عنوان يک واحد مستقل در فيس‌بوک فعاليت مي‌کند؛ اما با توجه به قيمت گزافي که فيس‌بوک براي خريد آن پرداخت کرده هميشه بايد اقدامات احتياطي را در نظر گرفت. نظر شما چيست؟




واتس‌اپ داراي يک ليست طولاني از ويژگي‌هاي مختلف است. از قبيل تماس صوتي، مکالمه تصويري، پشتيباني از GIF، پشتيباني از Emoji ها ويژگي‌هاي اسنپ چت مانند و چندين قابليت مفيد ديگر. بااين‌حال، وقتي صحبت از حريم خصوصي که مي‌شود به نظر مي‌آيد ديگر نرم‌افزارهاي معرفي‌شده در اين مقاله برتري بر واتس‌اپ برتري دارند.

مزاياي واتس‌اپ:

رمزنگاري end to end براي چت‌ها خصوصي. رابط کاربري زيبا با ويژگي‌هاي جديد تنظيمات امنيتي پيش‌فرض رمزگذاري هر پيام به‌طور خودکار پشتيباني از سيسيتم‌عامل‌هاي مختلف تلفن‌هاي هوشمند کاربران زيادي از آن استفاده مي‌کنند بنابراين برخلاف سيگنال وقتي واتس‌اپ را نصب کنيد دوستان زيادي را مشاهده خواهيد کرد که از واتس‌اپ را بر روي تلفن هوشمند خود نصب کرده و از آن استفاده مي‌کنند.
معايب واتس‌اپ:

امکان سوءاستفاده داده‌ها توسط فيس‌بوک در جهت اهداف بازرگاني و تجاري و تبليغات اين برنامه برخلاف دو برنامه ديگر موجود در اين مقاله، متن‌باز نيست، اين بدان معني است که کنترل کامل باطن اين نرم‌افزار در دست فيس‌بوک است و اين موضوع براي حفظ حريم خصوصي اصلاً ايده آل نيست.


زشت: تلگرام

پيام‌رسان تلگرام يک سرويس پيام‌رسان متن‌باز چند سکويي مبتني بر رايانش ابري است.

تلگرام توسط دو برادر بانام‌هاي پاول دورف و نيکلاي دورف به بازار آمد. پاول دورف برادر کوچک نيکلاي دورف است و سازمان غيرانتفاعي کارآفريني در آلمان دارد که پشتيبان مالي پروژه است. در حال حاضر تلگرام توسط يک سازمان غيرانتفاعي آلماني متعلق به کارآفرين و نيکوکار روس، پاول دورف، اداره مي‌شود.




همهٔ نرم‌افزارهاي رسمي تلگرام (و چند نرم‌افزار غيررسمي) متن‌باز هستند. هرچند، نرم‌افزار سمت سرور تلگرام مالکيتي است و متن‌باز نيست. پاول دورف گفته است کد سرور نرم‌افزار آزاد نيست زيرا معماري تلگرام نياز دارد دوباره طراحي شود تا به سرورهاي مستقل اجازه دهد مانند يک اَبرِ تلگرام متحد کار کند.

سازندگان تلگرام بر امنيت برنامه خود تأکيد بسياري دارند. در نوامبر سال 2014 يک جايزه سيصد هزار دلاري براي يافتن باگ بر روي تلگرام اعلام شد که خود نشان از اطمينان برنامه نويسان تلگرام دارد. اين مسابقه در فوريه 2015 بدون برنده خاتمه يافت. در سال 2015 شرکت امنيتي غيرانتفاعي Electronic Frontier Foundation رتبه 4 از 7 را به بخش پيام‌رسان و رتبه 7 از 7 را به بخش secret chat اين نرم‌افزار داد.




بااين‌وجود بااينکه از تلگرام به‌عنوان يک پيام‌رسان امن و مطمئن ياد مي‌شود، اما واقعيت آن است که اين نرم‌افزار تنها در حالت سکرت چت اطلاعات را رمزنگاري مي‌کند و در حالت معمول هيچ‌گونه رمزنگاري بر روي مکالمات انجام‌شده اعمال نمي‌شود. اين بدان معني است که به غير از سکرت چت‌ ساير پيام‌ها تکه‌تکه شده و بر روي سرورهاي تلگرام منتقل و نگهداري مي‌شود.

ويژگي‌هاي ديگري همچون ناپديد شدن پيام بعد از مدت‌زماني که شما مشخص مي‌کنيد از مکات مثبتي است که در ارتباط به‌صورت سکرت چت در اختيارتان قرار مي‌گيرد. علاوه بر اين، تلگرام داراي يک رابط کاربري ساده و درعين‌حال زيبا است، اما حتي اين ويژگي‌ها نمي‌تواند بررسي ما را ازلحاظ حفظ حريم خصوصي اين نرم‌افزار ناديده بگيرد چراکه عملاً درصد بسيار کمي از کاربران از سکرت چت استفاده مي‌کنند.




بنابراين اگر به دنبال حفظ حريم خصوصي خود در تلگرام هستيد پيشنهاد مي‌شود حتماً از حالت Secret Chat استفاده کنيد.

علاوه بر همه اين‌ها پشتيباني از گروه‌هاي بزرگ و کانال‌ها و خصوصاً ربات‌ها دست برنامه نويسان را براي استفاده‌هاي بيشتر از تلگرام باز گذاشته است تا جايي که امروز تقريباً براي هر سرويس و قابليتي که فکرش رو بکنيد بات تلگرامي آن وجود دارد.

مزاياي تلگرام:

رابط کاربري ساده و درعين‌حال زيبا و کاربرپسند داراي قابليت ناپديد شدن خودکار پيام بعد از مدت‌زمان تعيين‌شده در حالت secret chat تلگرام يک راه آسان و راحت براي اشتراک‌گذاري فايل‌هاي بزرگ است. پشتيباني از گروه‌هاي بزرگ و قابليت کانال و ربات‌ها تلگرام علاوه بر نسخه iOS و اندرويد داراي نسخه دسکتاپ نيز است که کار با آن را از طريق رايانه‌هاي شخصي و لپ‌تاپ‌ها نيز ممکن مي‌کند. ايرانيان زيادي از تلگرام استفاده مي‌کنند؛ همين موضوع موجب شده تا پس از نصب اين اپليکيشن متوجه شويد شمار بسيار زيادي از دوستان شما که شماره آن‌ها را در فهرست مخاطبين خود ذخيره کرده‌ايد از تلگرام استفاده مي‌کنند و بتوانيد با آن‌ها از طريق تلگرام ارتباط برقرار کنيد.
معايب تلگرام:

همان‌طور که گفته شد بااينکه نرم‌افزار تلگرام متن‌باز است اما بخش سرور اين نرم‌افزار کدباز نيست؛ بنابراين نمي‌توان از تلگرام به‌عنوان يک نرم‌افزار که کاملاً متن‌باز باشد نام برد. رمزنگاري end to end تلگرام، تنها براي حالت «سکرت چت» فعال است. درحالي‌که چت‌هاي معمول به‌طور پيش‌فرض هيچ رمزگذاري ندارند. تلگرام تنها در ايران تا اين اندازه شناخته‌شده است و در سطح جهاني تعداد کمي از آن استفاده مي‌کنند.
نتيجه‌گيري:

با توجه به بررسي‌هايي که انجام داديم ما فکر مي‌کنيم در بين اين سه نرم‌افزار معرفي‌شده سيگنال امن‌تر از بقيه است.

سيگنال درمجموع حفاظت بيشتري از حريم خصوصي شما مي‌کند و با توجه به رمزگذاري استفاده شده و همچنين به دليل سياست غيرتجاري سيگنال، استفاده از آن را به‌عنوان گل‌سرسبد پيام‌رسان‌هاي امن پيشنهاد مي‌کنيم.



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۸۲۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | تصاویری از درگیری مار غول‌پیکر با یک مارمولک بزرگ؛ کدام مغلوب شد؟

265 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899314

دیگر خبرها

  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • امکان ارسال پیوست بدون اینترنت در واتس‌اپ
  • سیگنال رایگان ارز دیجیتال فیوچرز یا سیگنال فارکس؟
  • ببینید | تصاویری از درگیری مار غول‌پیکر با یک مارمولک بزرگ؛ کدام مغلوب شد؟
  • کدام کشورها تیک‌تاک را ممنوع کرده‌اند؟
  • پیام تقدیر دبیرکل دومین کنگره ملی شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد از رسانه ها
  • تأمین ۴۰ درصدی نیاز داخلی به دستگاه نوار قلب با محصول ایران‌ساخت
  • ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود
  • خودروهای زرهی لوکس؛ کدام یک را انتخاب می کنید؟ (عکس)
  • بروزرسانی بزرگ واتس آپ در راه است