Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - «عارف بي‌عمل» و تضميني که اصلاح‌طلبان براي انتخابات‌هاي بعدي ندارند!

سرويس سياست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشي روزانه در لابه‌لاي اخبار و مطالب رسانه‌هاي کشور است. ما درباره اين خوانش البته تحليل‌ها و پيشينه‌هايي را نيز در اختيار مخاطبان محترم مي‌گذاريم. 7:30 هر روز با بسته ويژه خبري-تحليلي مشرق همراه باشيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



***

حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، دستاورد پيروزي روحاني؛ «دغدغه معيشت»؟!

«اشرف بروجردي» از فعالان اصلاح‌طلب به تازگي در بخشي از گفت‌وگوي خود با روزنامه آرمان امروز، پيرامون حضور بانوان در ورزشگاه‌ها اظهارتي را مطرح کرد.
خبرنگار آرمان امروز از او پرسيده است: «در حوزه ورزش بانوان، دولت يازدهم عملکرد درخشاني داشت و نخستين مدال تاريخ ايران در المپيک بانوان در اين دولت کسب شد. در بازي‌هاي واليبال نيز امسال بانوان توانستند به ورزشگاه بروند، اما شاهد بوديم که گروهي اين موضوع را برنتابيدند و حتي دست به تهديد دولت زدند.»
بروجردي نيز در پاسخ مي‌گويد: حضور زنان در عرصه ورزش، حق طبيعي هر شهروند است. بحث ورود به ورزشگاه‌ها نيز همين‌طور است. زنان شهروند اين جامعه هستند، بنابراين حق دارند که در ورزشگاه حضور پيدا کنند. رويه‌اي که تاکنون وجود داشته، رويه‌اي بوده که مطابق قانون و شرع نبوده است و سمت‌وسويه‌هاي سليقه‌اي داشته است. اين رويه در اين دولت بايد تغيير کند. تغيير مديريت کلان جامعه اين تغيير سليقه‌ها را اعمال مي‌کند و باعث مي‌شود فرصتي براي زنان فراهم شود تا در ورزشگاه‌ها حضور پيدا کنند.
او همچنين در ادامه مي‌افزايد: امام خميني(ره) نيز تاکيد کرده است که زنان مي‌توانند در همه عرصه‌ها ورود کنند![1]

*قضاوت درباره اين اظهارات را به مخاطبان محترم واگذار مي‌کنيم...
طرفه آنکه مسئله‌اي به نام «حضور بانوان در ورزشگاه‌ها» جزو شعارهاي انتخاباتي آقاي روحاني نبوده و طرح آن بعنوان دستاوردي که در اثر تغيير دولت بوجود آمده، کاري شيطنت‌آميز براي منسي شدن شعارهاي انتخاباتي آقاي روحاني نظير اشتغال، ارتقاي سطح معيشت و لغو تمام تحريم‌هاي هسته‌اي و غير هسته‌اي به نظر مي‌رسد.
نکته عجيب ماجرا نيز آنجاست که با پيروزي مجدد آقاي روحاني چيزي تغيير نکرده و فقط قرار است گفتمان دولت يازدهم در دولت دوازدهم نيز ادامه يابد!
با اين وصف مشخص نيست منظور خانم بروجردي از «تغيير مديريت کلان جامعه» چيست؟

***

«عارف بي‌عمل» و تضميني که اصلاح‌طلبان براي انتخابات‌هاي بعدي ندارند!

ايلنا گزارش داد: محمدرضا عارف، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و از فعالان اصلاح‌طلب اخيراً در ديدار با تني چند از منتخبان اصلاح‌طلب شوراي شهر کرج، طي سخناني گفته است:
«بدانيم که عملکرد خوب ما در مجلس، شوراي شهر و دولت تضمين‌کننده موفقيت اصلاح‌طلبان در گام‌هاي بعدي است.»[2]

*يکي از واقع‌بينانه‌ترين تحليل‌هايي که چهره‌هاي ستادي جريان سياسي خاص طي هفته‌هاي پساانتخابات مطرح کرده‌اند، گزاره‌اي است که در صحبت‌هاي آقاي عارف هم مي‌توان آن را ديد.
پيش از عارف، «ابراهيم اصغرزاده» نيز طي مصاحبه‌اي با روزنامه آفتاب يزد گفته بود:
«در طول چهار سال دوم اگر دولت آقاي روحاني دولت ناکارآمد، ندانم کار و فشلي باشد، يا مثلا اگر همين فراکسيون اميد در مجلس ضعيف عمل کند يا شوراي فعلي شهر تهران که به‌خاطر اعتماد مردم تهران ليستي وارد شورا شدند فاقد برنامه باشند و در برابر فساد و رانت‌جويي نوکيسه‌ها سکوت پيشه کنند خب چه بر سر سرمايه ارزشمند اجتماعي اصلاح‌طلبان خواهد آمد؟»
اصغرزاده ادامه مي‌دهد:
مردم خواهند گفت که کانديداهاي اصلاح‌طلب در سال 1400 هم از جنس همين‌ها هستند. به‌همين دليل از حالا بايد خود را بازنده رقابت 1400 تلقي کنيم آن هم نه به جناح اصولگرا بلکه به يک پوپوليزم مبتذل. پوپوليسمي سرشار از عناصر راديکال و غيرقابل کنترل.
بنابراين از حالا پيش‌بيني مي‌کنيم اصلاح‌طلبان در 1400 در شرايطي مي‌توانند موفق باشند و ثبات اجتماعي را حفظ کنند و اعتمادبنفس خود را بالا ببرند که دستاوردهاي چهار سال دوم دولت روحاني براي مردم نتيجه ملموس به همراه داشته باشد. [3]
در اشاره به اين اظهارات بايد بيان کرد که اگرچه اصلاح‌طلبان، خود بهتر از هرکسي اين حقايق را مي‌دانند که بايد کارنامه اجرايي موفقي در سه عرصه فوق در نزد مردم داشته باشند اما در عمل اتفاقات ديگري رخ داده است...
آنچه که مردم و افکار عمومي طي نزديک به 2 سال گذشته از حضور فراکسيون اميد اصلاح‌طلبان در مجلس ديده‌اند، صرفا تقلاي تصويب قانون زندان و حبس براي منتقدان، حمله به خطوط قرمز کشور در زمينه فتنه، استنطاق دکتر ولايتي براي برخورد با جريانات ناکارآمد در دانشگاه آزاد، حمله به مديريت جهادي شهرداري تهران و حمله به قوه قضائيه بوده است.
اوضاع دولت هم که يقينا بهتر از 4 سال قبل نخواهد بود، چه اينکه کابينه جديد هنوز معرفي نشده اما دولت اعتدال به جاي طرح ريزي برنامه‌هاي جديد براي خدمتگذاري به مردم و تحقق شعارهاي انتخاباتي؛ به سپاه پاسداران کنايه مي‌زند، شاهد تحريم‌هاي جديدتر آمريکا بر گرده برجام خود است و يا اينطور مي‌گويد که پيام حضور من در جمهور دوازدهم، حضور زنان در ورزشگاه‌هاست!
اوضاع شوراي شهر پنجم که اصلاح‌طلبان بر اريکه آن تکيه زده‌اند نيز به مصداق «سالي که نکوست از بهارش پيداست» فرکانس‌هاي خوبي را ارسال نمي‌کند.
راه‌يافتگان اصلاح‌طلب به شوراي پنجم، هنوز نيامده از پيگيري مطالبات زنان[4] سخن گفته‌اند و بيش از آنکه راجع به طرح‌هاي خود براي پيشرفت سريع‌تر تهران بزرگ حرف بزنند، مشغول طرح و نقشه براي تخريب 12 سال مديريت جهادي محمدباقر قاليباف در شهرداري تهران به نظر مي‌رسند.
با اين تحليل، بعيد به نظر مي‌رسد که اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 98 و در 1400، با اوضاع مطلوبي در نزد مردم مواجه باشند... خاصه آنکه دستاويزهاي سابقي مثل «دولت قبل» نيز ديگر وجود نخواهند داشت!

***

صالحي: هنوز هم مي‌توان برجام را از شکست نجات داد

ايسنا گزارش داده است که علي‌اکبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي به تازگي طي يادداشتي در روزنامه انگليسي گاردين درباره «برجام آقاي روحاني» نوشته است:
«فعاليت براي دستيابي به توافق‌ها با غرب، تجربه اي متفاوت براي ايران بوده است. برخي کشورهاي غربي پس از تعامل‌هايي که به سختي به دست آمده‌اند، توجه‌شان به سبب انگيزه‌هاي کوته‌بينانه سياسي يا وسوسه‌هاي پر سود بازيگران منطقه‌اي منحرف شده يا از تعامل خارج و موجب مي‌شوند وضع به حالت قبل باز گردد.»
او مي‌افزايد: تعدادي از اين تغييرات، به ويژه در زمان تعامل با آمريکا، براي ايران اتفاق افتاده است. تازه‌ترين مورد از پيشرفتي که به سختي به دست آمده است و من معتقدم هنوز هم مي‌توان آن را از شکست نجات داد، توافق تاريخي هسته‌اي مشهور به "برنامه جامع اقدام مشترک" است.[5]

*اشاره آقاي صالحي به اين عبارت که «هنوز هم مي‌توان برجام را از شکست نجات داد»، حاوي معاني لاحقي است که تأمل در آنها حقايق زيادي را آشکار مي‌کند.
خاصه آنکه برجام روحاني به لحاظ دستاوردي نيز شکست خورده و اثري از وعده‌هاي محقق شده‌ي آن براي مردم در کار نيست.
تحليلگران معتقدند برجام غير از فاز وعده‌ها و دستاوردها در فاز قامت حقوقي نيز به دلايل مختلف عمر چنداني نخواهد داشت. دلايل مختلفي که حکما آقاي صالحي هم به آنها واقف بوده که از گزينه «شکست برجام» سخن به ميان آورده است.
گفتنيست، قبل از صالحي، حسين موسويان نيز طي مصاحبه‌اي با سالنامه نوروزي روزنامه شرق در سال گذشته طي سخناني گفته بود: «با توجه به تصميمات ترامپ براي خروج آمريکا از برخي از تعهدات مهم بين‌المللي، تهران و ساير اعضاي کشورهاي 1+5 درباره سناريوي احتمالي برجام منهاي آمريکا، بررسي کنند و آمادگي داشته باشند.»[6]
البته اين نخستين دفعاتي نبوده که کساني از اردوگاه حاميان دولت آقاي روحاني درباره فرض ميرايي برجام سخن گفته‌اند.
حسين موسويان، در سال گذشته و در يک مصاحبه ديگر با شبکه راشاتودي روسيه گفته بود: «اگر ايران نتواند از منافع اقتصادي برجام بهره‌مند شود، چرا بايد خود را متعهد به آن بداند؟ اين موضوع ميدان بازي جديد واشنگتن خواهد بود.»[7]
لازم به ذکر است که ابراهيم اصغرزاده، از فعالان اصلاح‌طلب، بهمن ماه سال گذشته در مصاحبه با روزنامه اعتماد تأکيد کرده بود: «روحاني نبايد برجامش را به گردن رهبري نظام بياندازد»...[8]

***
1_ http://www.armandaily.ir/fa/news/main/189509
2_ http://www.khabaronline.ir/detail/679319/Politics/parliament
3_ http://aftabeyazd.ir/?newsid=74848
4_ http://www.mashreghnews.ir/news/731971
5_ http://www.isna.ir/news/96040200631
6_ http://www.mashreghnews.ir/news/707631
7_ http://www.mashreghnews.ir/news/707631
8_ http://www.mashreghnews.ir/news/687662

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۸۲۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکوت پرسپولیسی‌ها بعد از شکست دوباره در اراک

به گزارش "ورزش سه"، سفر به اراک در این فصل در فاصله دو ماه برای پرسپولیسی‌ها بسیار تلخ بوده و آنها دو شکست را در ورزشگاه آلومینیوم در لیگ برتر و جام حذفی تجربه کردند.

بازیکنان پرسپولیس که به شدت از دو بار کامبک خوردن و شکست در ضربات پنالتی ناراحت بودند، با چهره‌های درهم ورزشگاه را ترک می‌کردند.

هیچ‌یک از بازیکنان پرسپولیس در میکسدزون اراک حاضر به گفت‌وگو نشدند تا سناریو هفته شانزدهم برای قرمزپوشان تکرار شود.

دیگر خبرها

  • (عکس) لاشخورهایی که آن‌قدر مست کرده‌اند که توان پرواز ندارند!
  • صحبت‌های بی‌سابقه قالیباف درباره ماجرای ارز/ آغاز گشت ارشاد مسئولان توسط رادان
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • (تصاویر) حضور حسن روحانی بر مزار والدین خود در سرخه
  • سکوت پرسپولیسی‌ها بعد از شکست دوباره در اراک
  • 8 تیم برتر جام حذفی و جای خالی سرخابی‌ها
  • امام جمعه اردبیل به بذرپاش: خودت را در این پروژه بدنام نکن /امام جمعه تبریز: دولت و مجلس برای معیشت کارگران توان مضاعف بگذارند
  • جای خالی ستاره‌ آلومینیوم در جام حذفی (عکس)
  • پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش