Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-24@16:10:38 GMT

عجیب‌ترین کلید درمان بیماری کلیوی!

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۸۲۱۵۱

عجیب‌ترین کلید درمان بیماری کلیوی!

خبرگزاری میزان- محققان اروپایی متوجه شدند که یک پپتید در زهر یک مار بومی مناطق گرمسیری می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای از شدت بیماری پلی کیستیک کلیه PKD بکاهد. به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، محققان اروپایی متوجه شدند که یک پپتید در زهر یک مار بومی مناطق گرمسیری می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای از شدت بیماری پلی کیستیک کلیه PKD بکاهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بیماری پلی کیستیک کلیه به عنوان یک اختلال ژنتیکی، باعث تولید کیست‌های پر از مایع می‌شود که می‌تواند به کلیه‌ها آسیب بزند و به نارسایی آن منجر شود.

به گزارش روزنامه دیلی میل، همچنین براساس تعریف، هر گاه دو یا چند آمینو اسید به هم متصل شوند، یک پپتید را تشکیل می‌دهند؛ اگر تعداد آمینو اسیدهای پپتیدی کمتر از ۱۰ هزار باشد به آن پلی پپتید و اگر بیش از این تعداد باشد، به آن پروتئین گویند.

در جریان یک مطالعه، محققان فرانسوی، بلژیکی و آلمانی با آزمایش پپتید مار مامبای سبز روی موش‌های مبتلا به پلی کیستیک کلیه متوجه شدند که کیست‌های ناشی از این بیماری ۴۷ درصد کاهش یافتند؛ این یافته می‌تواند به درمان جدیدی برای بیماری پلی کیستیک کلیه منجر شود.
پلی کیستیک کلیه قابل درمان نیست و با داروهایی به نام آنتاگونیست وازوپرسین مداوا می‌شود. این دارو‌ها گیرنده هایی را که باعث تشکیل این کیست‌ها می‌شوند، مسدود می‌کنند و در عین حال، عوارض جانبی منفی مانند آسیب کبدی بر جای می‌گذارند.

محققان در تلاش برای کشف گزینه‌های دارویی جدید برای درمان بیماری پلی کیستیک کلیه، زهر مار سمی مامبای سبز را بررسی کردند.
مامبای سبز، بومی منطقه‌ای است که از جنوب به تانزانیا، شرق به زیمبابوه و ساحل ناتال در جنوب آفریقا می‌رسد و سم آن می‌تواند در موارد مارگزیدگی‌های شدید به مرگ منجر شود.

محققان مطالعه روی سم مار را از این جهت انتخاب کردند که سم مار مشکلات عصبی ایجاد می‌کند؛ برخی از این مشکلات گیرنده‌های سلولی را درگیر می‌کنند و در نتیجه، می‌توانند گیرنده‌های مولد کیست در مبتلایان به پلی کیستیک کلیه را هم از کار می‌اندازند.
محققان در این مطالعه یک پپتید به نام mambaquaretin- ۱ را که گیرنده‌های سلولی را مسدود می‌کند، جدا کردند و آن را به شش موش که از لحاظ ژنتیکی به گونه‌ای مهندسی شده بودند که به بیماری پلی کیستیک کلیه مبتلا شوند، تزریق کردند.
محققان همچنین به یک گروه کنترل از موش‌ها به جای این پپتید، آب نمک دادند.

آن‌ها موش‌های مورد مطالعه را تحت نظر قرار دادند تا مشاهده کنند که آیا اثرات منفی این پپتید را متحمل می‌شوند و نیز آیا این پپتید تاثیرات مثبتی بر کیست‌های کلیه آن‌ها دارد یا خیر.

نتایج این مطالعه نشان داد تمامی موش هایی که پپتید دریافت کرده بودند، عملکرد کلیه آن‌ها تقویت شده بود و هیچ گونه عارضه جانبی نداشتند.
محققان همچنین متوجه شدند که تعداد کیست‌ها در کلیه موش‌ها به یک سوم رسید و کل مساحت کیستی کلیه تا ۴۷ درصد کاهش یافت.
آنالیز یافته‌ها نشان می‌دهد که این کارایی پپتید از طریق مسدود کردن گیرنده‌های وازوپرسین حاصل شده است.
محققان همچنین قصد دارند تحقیقاتی را در خصوص کاربردهای این پپتید برای درمان سایر بدخیمی‌ها انجام دهند.انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
منبع: سلامت نیوز

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۸۲۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این دو بیماری را به‌خاطر کلیه‌ها کنترل کنید

 به گزارش تابناک، سنگ‌ها بیشترین بار بیماری مرتبط با دستگاه ادراری را دارند و سنگ کلیه همراه با سرطان پروستات شایع‌ترین بیماری‌های اورولوژی در کشور هستند.
یک سوم جراحی‌های اورولوژی در کشور هم برای سنگ کلیه انجام می‌شود. ابتلا به سنگ کلیه جزو بیماری‌هایی است که به ژن ارتباط ندارد، اما ایرانی‌ها بیشتر از متوسط جهانی به آن مبتلا می‌شوند؛ موضوعی که دیروز در بیست و هفتمین کنگره سالانه جامعه اورولوژی ایران مطرح شد.

همچنین در باره اینکه چه عاملی بیشترین دلیل سنگ‌ساز شدن کلیه‌ ایرانی‌هاست یا با کنترل 2 بیماری بسیار رایج در کشور به راحتی می‌توان جلوی نارسایی کلیه‌ها و هزینه‌های قابل توجه به نظام سلامت را گرفت، صحبت شد. البته ایران در رشته جراحی‌های مختلف دستگاه و مجاری ادراری در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی پیشگام است و بسیاری از جراحی‌های نوین این حوزه در کشور انجام می‌شود.

 

بیماری‌های مهم اورولوژی

برای مراقبت از کلیه‌ها و دستگاه ادراری 2 رشته مهم وجود دارد؛ نفرولوژی مربوط به بخش داخلی کلیه و اورولوژی هم برای بیماری‌های مرتبط با دستگاه‌ ادراری که در بخش سلامت، پیشگیری، کاهش خطرپذیری، همچنین درمان دخالت دارد. در این حوزه بیماری‌های مختلفی وجود دارد که بسیار مهم هستند، ازجمله کاهش فعالیت کلیه و نارسایی این عضو، بیماری‌های مادرزادی، عفونت‌ها و سرطان‌های دستگاه ادراری مثل مثانه، پروستات و...

 

این دو بیماری را به‌خاطر کلیه‌ها کنترل کنید

بسیاری از بیماری‌ها با غربالگری قابل پیشگیری و حتی درمان در همان مراحل اولیه هستند. این مسئله درباره کنترل بیماری‌های مرتبط با دستگاه ادراری هم اهمیت دارد چون 2بیماری‌ مهم وجود دارد که می‌تواند باعث نارسایی کلیه شود؛ دیابت و فشار خون. اگر غربالگری به موقع درباره آنها انجام شود بسیاری از بیماری‌ها کاهش پیدا می‌کند. درصورت ابتلا هم اگر شرایط بیماران کنترل شود، منجر به نارسایی کلیه نخواهد بود. بیماری‌های کلیوی بار عظیمی برای دولت و نظام سلامت دارد، به‌ویژه در بحث دیالیزو پیوند.

 

عامل مهم بروز سنگ

یکی از عوامل مهم شیوع سنگ‌ کلیه در ایران درجه حرارت است، چون در منطقه نیمه خشک قرار گرفته، در استان‌هایی که گرما بیشتر است سنگ کلیه شیوع بیشتری دارد. یک سوم جراحی‌های اورولوژی برای سنگ کلیه، یک سوم مرتبط با سرطان‌ها و یک سوم هم سایر اعمال جراحی مرتبط با دستگاه ادراری است.

 

همه بیمار می‌شوند

بیماری‌های مربوط به دستگاه ادراری به نوع بیماری بستگی دارد و دو نوع آن در کشور ما مشابه دیگر کشورها شایع‌تر است. پروستات و سنگ کلیه. نکته مهم اینکه بیماری‌های کلیه همه طیف‌های جامعه را دربرمی‌گیرد از نوزادان تا سالمندان. یعنی از همه گروه‌های سنی به متخصصان این حوزه مراجعه می‌کنند.

 

روزنامه همشهری

دیگر خبرها

  • این دو بیماری را به‌خاطر کلیه‌ها کنترل کنید
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می‌گیرند؟/ شایع‌ ترین بیماری های اورولوژی در کشور
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می گیرند؟
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند
  • عرضه اینترنتی دارو کلید خورد | اطلاعات بیماران در اختیار پلتفرم‌ها قرار می‌گیرد؟
  • کوچک‌ترین ایمپلنتی که با تحریک مغز اختلالات عصبی را درمان می‌کند
  • رژیم غذایی DASH در کاهش خطرات پس از درمان سرطان سینه موثر است
  • برای طول عمر به جای گوشت گاو، ماهی بخورید!