Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-29@15:58:34 GMT

دسترسی فرهنگیان به «۱۵ خدمات اداری» از منزل

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۸۲۷۴۹

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: به دنبال این هستیم فرهنگیان 15 خدمتی که ادارات آموزش و پرورش به آنها می‌دهند را از طریق کارتابلی که در سامانه «همگام» است از منزل دریافت کنند؛ در نتیجه رویکرد تکریم معلم، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بخشی نیز سازمانی است.

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز برنامه‌ریزی آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال گذشته بالغ بر 60 میلیون نفرساعت دوره ضمن خدمت برای فرهنگیان برگزار شده است، از تلاش برای فراهم کردن دسترسی فرهنگیان به 15 خدمات اداری آموزش و پرورش از منزل خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص «طرح تکریم سازمانی کارمندان وزارت آموزش و پرورش»، اظهار داشت:‌ وظایف و تعهداتی که این وزارتخانه در مناطق،‌ استان‌ها و مدارس نسبت به معلم دارد را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: معلم در مدرسه خدمت می‌کند اما برای انجام این خدمت، نیازمندی‌هایی دارد مانند دوره‌های ضمن خدمت که باید به اندازه کافی برگزار شود.

نیازمند برگزاری 90 میلیون نفر ساعت دوره ضمن خدمت هستیم

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: یکی از گلایه‌های معلمان از آموزش و پرورش، عدم دسترسی آسان به دوره‌های ضمن خدمت است؛ با توجه به اینکه بالغ بر 60 میلیون نفر ساعت در سال 95 دوره ضمن خدمت برگزار کردیم اما باید این میزان حدود 90 میلیون نفر ساعت برگزار شود.

چهاربند با اشاره به اهمیت کیفی شدن دوره‌های ضمن خدمت، گفت: معلمان علاقه‌مند به توسعه حرفه‌ای خود هستند و اگر دوره‌های ضمن خدمت کافی و با کیفیت‌ مطلوب را برگزار کنیم، به نوعی منزلت معلم در مدرسه و کلاس را ارتقا داده‌ایم.

وی ابراز داشت: مکلف هستیم این نیاز معلمان را تأمین کنیم؛ چرا که این بخشی از جدول تکریم معلمان است و مواردی مانند خدمات اداری، دسترسی به صدور احکام به موقع، رتبه‌بندی و موارد دیگر، همه حق معلمان است و باید به طور کامل و به موقع ادا شود که این موارد در مجموع تکریم سازمانی است.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: به دنبال این هستیم فرهنگیان 15 خدمتی که ادارات آموزش و پرورش به آنها می‌دهند را از طریق کارتابلی که در سامانه «همگام» است از منزل دریافت کنند؛ در نتیجه رویکرد تکریم معلم، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بخشی نیز سازمانی است.

مسیر اصلی تربیت معلمان، دوره تعهد دبیری 4 ساله است

چهاربند در خصوص «سنجش صلاحیت حرفه‌ای نیروهایی که در دوره یکساله آموزش برای تدریس شرکت می‌کنند»، خاطرنشان کرد: مسیر اصلی تعلیم و تربیت، دوره تعهد دبیری 4 ساله است و در سند تحول بنیادین تأکید بر این نکته است که آموزش و پرورش از مقطع دیپلم نیرو بگیرد، 4 سال آن را تربیت کند و حقوق به این افراد بدهد تا انگیزه لازم را برای آموزش داشته باشند.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه امروز آموزش و پرورش با چالش جدیدی به نام بازنشستگی نیروی انسانی در طول دو برنامه ششم و هفتم توسعه مواجه است و بالغ بر 600 هزار نفر بازنشسته می‌شوند، در نتیجه ظرفیت آموزش دوره 4 ساله پاسخگو نیست.

رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: همانطور که در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان وجود دارد دوره‌های یکساله‌ آموزشی پیش‌بینی شده است؛ در دوره 4ساله برنامه درسی دو بخش دارد که یکی دانش نظری موضوعی و بخش دیگر، مهارت‌های معلمی است. از مجموع 4 سال، بیش از 2 سال آموزش، به دانش موضوعی پرداخته می‌شود و نزدیک 2 سال نیز مهارت‌های معلمی آموزش داده می‌شود.

چهاربند متذکر شد: در دوره یکساله آموزش معلمان به دانش موضوعی پرداخته نمی‌شود؛ چرا که فرد در دانش موضوعی دارای آگاهی دانشگاهی است و کمبود آن در مقایسه با دوره 4 ساله، در قالب مهارت‌های معلمی باید کامل شود.

وی تصریح کرد: اگر تقویم اجرایی، برنامه درسی و اساتید دوره یکساله آموزش به خوبی مهیا شود، این دوره‌ها می‌توان موثر باشد اما اگر این موارد آماده نباشد و شرکت‌کنندگان این دوره کاملا توجیه نباشند، دوره یکساله دوره موثری نخواهد بود.

*تشکیل کمیته بررسی کیفی دوره یکساله آموزش برای جذب معلمان از طریق آزمون استخدامی

رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: کمیته‌ای در مرکز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده است تا برای کیفیت‌بخشی به دوره یکساله آموزش، از تقویم اجرایی گرفته تا تأمین اساتید، محتوا و دوره کارورزی، اقدام لازم صورت گیرد تا خروجی‌های این دوره مطلوب‌تر باشد.

چهاربند خاطرنشان کرد: سال گذشته آزمونی برای اولین بار در طول تاریخ تربیت معلم کشور برای فارغ‌التحصیلان این دوره تحت عنوان «آزمون اصلح» برگزار شد که علاوه بر نمرات قبولی که این افراد اخذ کرده بودند، باید در این آزمون جامع شرکت می‌کردند تا تراز استانداردهای معلمی را به دست آورند.

وی افزود: حدود 35 درصد از 5 هزار نیرویی که سال گذشته جذب آموزش و پرورش شدند، در دو نوبت توانستند این آزمون را بگذرانند.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۸۲۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارس دولتی امسال ضعیف‌تر می‌شوند؟ 

به گزارش جام جم آنلاین، ابراهیم سحرخیز، کارشناس آموزشی و معاون پیشین آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه عملکرد آموزش و پرورش را در سالی که گذشت چگونه ارزیابی می‌کنید؟ عنوان کرد: معتقدم در چند سال اخیر در آموزش و پرورش شاهد حرکت رو به جلو و تحول نبوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه کمبود معلم و کسری بودجه دو مشکل اصلی آموزش و پرورش است، توضیح داد: آموزش و پرورش هر سال دست‌کم با حدود ۲۵ درصد کمبود بودجه مواجه می‌شود. به همین دلیل نمی‌تواند مطالبات خود را که بیشتر آن نیز صرف حقوق می‌شود، پرداخت کند.

سحرخیز با بیان اینکه آموزش و پرورش با کمبود حدود ۳۰۰ هزار معلم نیز رو به رو است، ادامه داد: چنین مسائلی سبب شده که شاهد افت کیفیت و به حاشیه رفتن عدالت آموزشی باشیم که این روز‌ها به بحران بدل شده است.

‌این کارشناس آموزشی ادامه داد: مشکلات مالی آموزش و پرورش سبب شده که برخی معلمان انگیزه خود را برای تدریس و کیفیت بخشی به آموزش از دست بدهند و به این شکل اداره مدارس نیز دچار مشکل شود.

 معاون پیشین آموزش و پرورش درباره اینکه وزیر آموزش و پرورش گفته می‌خواهد سرانه مدارس شهری را به مدارس شبانه‌روزی، روستایی و مناطق محروم بدهد نیز عنوان کرد: چند سال است که به مدارس دولتی سرانه پرداخت نمی‌شود و اگر این روند ادامه پیدا کند شرایط مدارس دولتی نامناسب‌تر خواهد شد.

 وی ادامه داد: به این شکل مدارس دولتی که کلاس‌های درس آن‌ها ۴۰ تا ۵۰ نفره برگزار می‌شود بیشتر دچار مشکل می‌شوند، زیرا مدیران مدارس نمی‌توانند کلاس جبرانی، پرورشی و فوق برنامه برگزار کنند.
 
به گفته سحرخیز چنین رویکردی سبب ضعیف‌تر شدن مدارس دولتی در سال پیش‌رو خواهد شد.

معاون پیشین آموزش و پرورش درباره پیامد‌های تغییر نکردن رویکرد آموزش و پرورش نیز توضیح داد: برای نجات آموزش و پرورش باید بودجه این وزارتخانه واقعی شود تا بتوان مشکلات این وزارتخانه را برطرف کرد.

وی با اشاره به اینکه با استفاده از معلمان بازنشسته نمی‌توان مساله کمبود معلم را جبران کرد، عنوان کرد: این در حالی است که اضافه کاری و مطالبات معلمان نیز به موقع پرداخت نمی‌شود.

 سحرخیز با اشاره به اینکه مدیران آموزش و پرورش نیز بی‌تجربه هستند و این وزارتخانه را به درستی نمی‌شناسند، ادامه داد: در واقع این مدیران در بین معلمان پایگاه مناسبی ندارند و نمی‌توانند مشکلات را به درستی مدیریت و برطرف کنند.

این کارشناس آموزشی یادآور شد: بنابراین اگر رویکرد مدیریت آموزش و پرورش تغییر نکند مشکلاتی مانند فقر یادگیری دانش آموزان، کمبود معلم و کلاس‌های متراکم برطرف نخواهد شد و آموزش و پرورش به اهدافی که برای آن در نظر گرفته شده دست پیدا نمی‌کند.

دیگر خبرها

  • ۸۶۷ هزار نفر از اقامتگاه‌های ویژه فرهنگیان استفاده کردند
  • فارس رکورددار اسکان نوروزی فرهنگیان
  • بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت خواهد بود
  • اسماعیلی : حداقل امتیاز یک و یک دهم برای معلمان خرید خدمات در نظر گرفته خواهد شد/ آزمون داخلی برای جذب معلمان خرید خدمت برگزار خواهد شد+ فیلم
  • اردوی جهادی عهد خدمت دانشجو معلمان دانشگاه پردیس کوثر یاسوج
  • اسکان بیش از ۳۶ هزار مسافر نوروزی در آموزش و پرورش لرستان 
  • مدارس دولتی امسال ضعیف‌تر می‌شوند؟ 
  • توانمندترین افراد جذب آموزش و پرورش شوند
  • پذیرش فرهنگیان در مراکز اقامتی نوروزی از مرز یک میلیون «نفر روز» گذشت
  • پذیرش ۶۳هزار نفر روز مسافر اسکان نوروزی فرهنگیان در هرمزگان