Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@10:49:27 GMT

آشنايي با داروهاي ضد رد پيوند

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۸۳۰۳۱

خبرگزاري آريا - دانش > پزشکي - دکتر رضا سعيدي فيروزآبادي*:
داروهاي ضد رد پيوند يا داروهاي سرکوب‌کنند دستگاه ايمني از مهمترين علل موفقيت پيوند اعضا در عصر حاضر هستند.
در شروع پيوند اعضا در دهه 1950 ميزان موفقيت پيوند به علت شيوع رد پيوند بسيار اندک بود. ميزان شيوع رد پيوند در حدود 80 درصد و ميزان موفقيت پيوند کمتر از 40 درصد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همين علت مراکز اندکي اقدام به پيوند مي‌کردند. مقالات پزشکي مرتبط با پيوند اعضا در آن زمان مملو از گزارش‌هايي است که عضو پيوندي چند روز يا چند هفته پس از فعاليت کردن، از کار افتاده است.
در ابتداي شروع پيوند اعضا فقط چند داروي ضد رد پيوند وجود داشت که به علت کارآيي اندک، توسعه علم پيوند را با مشکل جدي مواجه کرده بود.
با ورود سايکلوسپورين به بازار در دهه 1970 ميزان موفقيت پيوند بسيار افزايش يافت.
بايد توجه داشت داروهاي ضد رد پيوند به طور غيراختصاصي باعث کاهش سطح فعاليت دستگاه ايمني مي‌شوند، بنابراين اين داروها با عوارضي نيز همراه هستند.
از آنجا که هر يک از اين داروها فقط قسمتي مکانيسم‌هاي فعال شدن دستگاه ايمني را مهار مي‌کنند، گاهي لازم است بيمار چند دارو مصرف کند.
دستگاه ايمني يا دفاعي بدن ما طوري طراحي شده است که ابتدا در مواجهه با بافت خارجي، ابتدا گروهي از سلول‌هاي دفاعي آن را به بقيه دستگاه ايمني مي‌شناسانند. اين امر منجر به فعال شدن دستگاه ايمني در سطوح گوناگون مي‌شود، شامل فعال شدن سلول‌هاي ايمني، توليد و ترشح پادتن‌ها و غيره.
براي دفاع از بدن ما در دستگاه ايمني مکانيسم‌هاي متعددي براي فعال شدن تعبيه شده است، بنابراين براي تضعيف اين دستگاه بايد اين مکانيسم‌هاي متعدد فعال شدن را مهار کرد. در نتيجه بيمار معمولا چند دارو مصرف مي‌کند.
داروهاي جديد ضد رد پيوند يک يا چند مکانيسم فعال شدن دستگاه ايمني را مهار مي‌کنند. اين مهار مختص به فعال شدن دستگاه ايمني بر ضد عضو پيوندي نيست، بنابراين با پايين آمدن سطح فعاليت دستگاه ايمني خطراتي مانند ابتلا به عفونت‌ها افزايش مي‌يابد.
از طرف ديگر ايجاد برخي از سرطان‌ها نيز با ويروس‌ها مرتبط هستند، بنابراين شيوع سرطان‌ها به ويژه سرطان‌هاي مرتبط با ويروس‌ها در بيماران پيوند شده که براي مدت طولاني اين داروها را مصرف کرده‌آند، زياد است.
از عوارض شايع ديگر اين داروها مي‌توان به احتمال ابتلا به به فشار خون بالا، ديابت و افزايش چربي‌هاي خون اشاره کرد که همگي از عوامل خطرساز براي بيماري‌هاي قلبي- عروقي هستند. بنابراين ابتلا به بيماري‌هاي قلبي- عروقي يا تشديد آن در بيماران پيوندي بسيار شايع است.
يکي از داروهايي که به طور شايع در بيماران پيوندي مصرف مي‌شود، کورتون است. از عوارض شايع داروهاي کورتوني مي‌توان به تغييرات جسمي مانند چاقي، ديابت و پوکي استخوان اشاره کرد.
از آنجا که پس از سال اول پيوند، خطر رد پيوند کاهش مي‌يابد، لازم است که تيم پيوند ميزان تيم پيوند ميزان اين داروها را پس از سال اول اندکي کاهش دهد تا بيمار دچار عوارض آن نشود. البته هر گونه کاهش ميزان دارو، خطر رد پيوند را هم به همراه دارد.
بنابراين تيم پيوند بايد به دقت مراقب بيمار باشد. متاسفانه هنوز روش علمي هوبي براي ارزيابي سطح فعاليت دستگاه ايمني وجود ندارد، در نتيجه مرز ميان خطر رد پيوند و خطر عوارض داويي خط بسيار باريکي است. تبحر تيم پيوند دراين زمينه بسيار مهم است و لازم است پزشکان تيم پيوند به دقت مراقب وضعيت بيمار باشند.
* جراح پيوند و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۸۳۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پله نوردی و افزایش طول عمر/ تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده

به گزارش خبرنگار مهر، مهم‌ترین اخبار منتشرشده در حوزه بهداشت، درمان و تغذیه در سطح جهان به شرح زیر بوده اند:

تنهایی موجب کاهش طول عمر بازماندگان سرطان می‌شود

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد بازماندگان سرطان که در تنهایی زندگی می‌کنند، در مقایسه با افرادی که همراه و همدمی در زندگی دارند، بیشتر احتمال دارد فوت کنند.

پله نوردی باعث افزایش طول عمر می‌شود

می‌خواهید بیشتر زندگی کنید؟ یک بررسی جدید نشان می‌دهد که پله‌ها را به جای آسانسور انتخاب کنید.

نحوه تأثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ

استفاده طولانی مدت روزانه از آسپرین برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ شناخته شده است، اما تا به حال مشخص نشده است که چرا چنین تأثیری دارد.

داروهای سوزش معده خطر میگرن را افزایش می‌دهند

یک مطالعه جدید هشدار می‌دهد افرادی که داروهای سوزش معده مصرف می‌کنند بیشتر در معرض خطر میگرن و انواع دیگر سردردهای شدید هستند.

کد خبر 6095402

دیگر خبرها

  • گرفتار شدن خودرو‌ها در گل و لای در بزرگراه خرازی
  • گرفتار شدن ۳ خودرو در گل و لای اتوبان شهید خرازی
  • تجویز داروی خارج از این فهرست ممنوع است
  • ارائه خدمات به بیش از ۱۶۰۰ سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی
  • تجویز داروی خارج از فهرست کشوری ممنوع است
  • پله نوردی و افزایش طول عمر/ تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده
  • جمع آوری داروهای قاچاق و دست ساز از عطاری های اردبیل
  • ۴۰ هزار میلیارد ریال پروژه فعال در اهواز وجود دارد
  • ۴۰ هزار میلیارد ریال پروژه فعال در شهرداری اهواز وجود دارد
  • رشد چشمگیر احداث نیروگاه های خورشیدی در استان سمنان