Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-30@06:29:02 GMT

صداهای نگران‌کننده در قبرستان ابن‌بابویه

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۸۴۵۷۵

حدود ۹ ماه پیش سید احمد محیط طباطبایی، عضو شورای فنی اداره‌کل میراث فنی استان تهران و رئیس ایکوم ایران خبر داد، «ایستگاه مترو خط ۶ در فضای میانی "برج طغرل" و "قبرستان ابن‌بابویه" در حال تجهیز شدن است.» اقدامی که مترو را از چند متری چند بنای تاریخی و شاخص شهر ری عبور می‌داد و بدون هیچ استعلامی از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران قرار بود مسیر انتخابی اولیه از سوی مترو، پس از ایستگاه دولت‌آباد، از ایستگاه‌هایی در کارخانه سیمان ری، برج طغرل، حرم حضرت شاه عبدالعظیم (ع) و در ادامه از ضلع شرقی حرم عبور کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما خوشبختانه پس از گذشت حدود دو ماه از انتشار نخستین خبرها در این زمینه و برگزاری جلساتی با حضور اعضای مترو شهری و میراث فرهنگی، خبر رسید که قطار شهری تصمیم به تغییر مسیر خط ۶ مترو تهران کرده و در تصمیمی تاریخی، به نفع بناهای تاریخی شهر ری پا پس کشیده تا خط ۶ خود را از فاصله حدود ۱۲۰ متری برج طغرل، چشمه علی و قبرستان ابن بابویه به حدود ۴۰۰ متر آن طرف‌تر منتقل کند.

محیط طباطبایی آبان سال گذشته، پس از برگزاری چندین جلسه از سوی مترو تهران و شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به ایسنا اعلام کرد: به دنبال اعتراض‌ها و مطالعه‌های دوباره‌ی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران درباره مسیر خط ۶ مترو تهران، یعنی حدفاصل بین دولت‌آباد تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع)، این خط بار دیگر توسط مشاور مورد بررسی قرار گرفت و مسیری دیگر برای این خط انتخاب شد. طول خط انتخابی جدید که در حال بررسی از سوی میراث فرهنگی تهران است، بیش از ۵ هزار متر به نزدیک ۶ هزار متر افزایش پیدا کرده است تا بتواند مسیر خود را جابجا کند و به جای خیابان صفائیه از خیابان غروی عبور کند.

این در حالی است که از روز گذشته (جمعه) بار دیگر با شنیده شدن صدای حرکت مته برقی و برخی دستگاه‌های حفر کننده در کارگاه سابق مترو در ضلع شمالی قبرستان ابن‌بابویه، نگرانی‌هایی برای احتمال آغاز دوباره‌ی کار در این مسیر به وجود آمده است.

این صداها به گوش سیداحمد محیط طباطبایی، عضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نیز رسیده و این باستان‌شناس و پژوهشگر تهران قدیم باز هم نگران است، از صداهایی که از پشت این در آهنی به گوش می‌رسد و لرزه بر اندام برج طغرل می‌اندازد، این‌جا فاصله‌ی چندانی با «برج طغرل» و «چشمه علی» ندارد!

او در گفت‌وگو با ایسنا نگرانی خود را از احتمال دوباره آغاز کار شرکت مترو در این محوطه‌ی تاریخی و در عرصه قبرستان ابن‌بابویه و حریم برج طغرل و چشمه علی شهر ری بیان می‌کند.

وی می‌گوید: بر اساس قول تاریخی مترو تهران در آبان سال گذشته قرار بود به جای این‌که خط ۶ مترو تهران از بین برج طغرل و امامزاده ابن بابویه و در کنار دژ رشکان و چشمه علی عبور کند، مسیر خود را تغییر داده و از خیابان پشت ابن بابویه پایین می‌آید. یعنی حدود ۱۲۰ متر اختلاف فاصله بین بناهای تاریخی و ایستگاه مترو به ۴۵۰ متر افزایش پیدا کند. اما با شنیده شده صدای دوباره‌ی این دستگاه‌های سنگین و ماشین‌آلات مترو نگران هستم که خط ۶ مترو تهران بار دیگر به این مسیر برگردانده شود.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که میراث فرهنگی پیش از این و در طول سال‌های گذشته کم و بیش با این مشکل روبه‌رو شده و بناهای تاریخی و نفیسی را در معرض خطر دید اما دیگر نتوانست کاری انجام دهد. بناهایی مانند «سردرقورخانه» در میدان توپخانه، «موزه استاد علی‌اکبر صنعتی»، «نخستین ساختمان بانک سپه» در توپخانه و حتی حفر تونل در زیر چهارباغ عباسی در اصفهان و احتمال ادامه این کار در میدان نقش‌جهان اصفهان که هنوز نگرانی‌ها بابت آن به طور صددرصد برطرف نشده است

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۸۴۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: ۲۵۰ برنامه در هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، ولی جهانی امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ اظهار کرد: روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی بهترین فرصت برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی تاریخی استان گیلان به منظور حفاظت بهتر و گسترده‌تر از آن‌ها است.

وی با بیان اینکه در هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها ۲۵۰ برنامه طراحی و برنامه‌ریزی شده است، افزود: افتتاح و بهره‌برداری از بناهای تاریخی که طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ مورد مرمت قرار گرفته از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این هفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان خاطرنشان کرد: بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی استان، افتتاح پروژه‌های مرمت و احیای بناهای تاریخی در سطح استان، تقدیر از میراث‌بانان و برگزاری رویداد تخصصی افتتاح موزه مردم‌شناسی رودبار بخشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در این هفته میراث فرهنگی است.

جهانی اضافه کرد: افتتاح دفاتر خدمات مسافرتی، نمایشگاه باستان‌شناسی و نمایش اشیای شاخص و کمتر دیده شده، برگزاری جشنواره بهار نارنج ثبت ملی استان و دیدار با چهره‌های شاخص فرهنگی و مذهبی از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این هفته است.‌

وی تصریح کرد: برنامه‌هایی ویژه این هفته از جمله پاکسازی آثار و محوطه‌های تاریخی سطح استان، برگزاری نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آنلاین و حضوری آموزشی، نمایشگاه‌ها، تجلیل از مفاخر و میراث‌بانان حوزه میراث فرهنگی، تورهای آشناسازی برای دانش‌آموزان، دانشجویان، مدیران و سازمان‌های مردم نهاد انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با قدردانی از مقام عالی دولت در گیلان گفت: استانداری و دستگاه‌های اجرایی استان تعامل خوبی با حوزه میراث فرهنگی دارند و اعتبار خوبی برای سه حوزه تخصصی تخصیص داده شده که بخش عمده این تخصیص مربوط به مرمت و بازسازی بناهای تاریخی است.

کد خبر 748691

دیگر خبرها

  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود