Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ>دین و اندیشه - حجت الاسلام و المسلمین سهرابی رئیس ستاد استهلال استان قم و عضو پژوهشگاه معارج، در یادداشتی که در حوزه منتشر شده، به وضعیت رویت هلال ماه شوال ۱۴۳۸ پرداخته است.

به گزارش خبرآنلاین توضیحات حجت الاسلام و المسلمین سهرابی به شرح زیر است:

قبل از بیان وضعیت رؤیت‌پذیری هلال شوال1438 (در روز شنبه 29 رمضان برابر با 3 تیر1396)، در این‌جا به طور خلاصه چند نکته یادآوری می‌شود تا مفاد جدول‌ و نقشه‌ای که در ادامه می‌آیند، روشن‌تر گردد:

ـ مقارنۀ ماه و خورشید: در هر ماه، طول دایرة البروجی ماه و خورشید برای لحظه‌ای با یکدیگر برابر می‌شوند و به عبارت دیگر، نسبت به یکدیگر به کمترین جدایی زاویه‌ای می‌رسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این حالت،‌ مقارنۀ ماه و خورشید گفته می‌شود. در حالت مقارنه و ساعاتی قبل و بعد از آن (که اصطلاحاً گفته می‌شود ماه در محاق است)، هلال به هیچ وجه قابل رؤیت نیست.

ـ جدایی زاویه‌ای (بین دو جرم سماوی): زاویه‌ای که رأس آن، چشم ناظر است و دو ضلع آن از دو جرم سماوی (مانند دو ستاره) می‌گذرد. در این‌جا مقصود جدایی زاویه‌ای بین ماه و خورشید است.

ـ مکث ماه: در روز آخر ماه قمری، مدتی که طول می‌کشد تا پس از غروب خورشید، ماه غروب کند، مدت مکث ماه یا مکث ماه نامیده می‌شود.

ـ سن ماه: مدت زمان گذشته از زمان مقارنۀ ماه و خورشید، سنّ ماه نام دارد.

ـ ارتفاع هلال: کمترین جدایی زاویه‌ای ماه از لبۀ افق.

ـ درصد روشن سطح ماه: درصد نسبت روشن سطح قرص ماه به کل قرص.

ـ ضخامت هلال: جدایی زاویه‌ای دو لبۀ مرکز هلال.

ـ اختلاف سمت ماه و خورشید: زاويه‌ای است که رأس آن چشم ناظر و دو ضلع آن از دو نقطۀ محل عمود ماه و خورشيد بر روی افق می‌گذرد. به عبارت دیگر، مقدار جدایی زاویه‌ای دو نقطۀ برخورد عمود ماه و خورشيد بر روی افق، اختلاف سمت ماه و خورشید است. از دید ناظر، اگر ماه در سمت راست خورشید واقع شود، مقدار اختلاف سمت ماه و خورشید با علامت مثبت و در صورتی که در سمت چپ خورشید قرار گیرد، با علامت منفی نشان داده می‌شود.

ـ فاصلۀ ماه از زمین: فاصلۀ طولی بین مراکز ماه و زمین.

در نقشۀ رؤیت هلال که در پی می‌آید، چگونگی رؤیت‌پذیری هلال در مناطق متعارف زمین از نظر اوقات شرعی (مناطقی که در آن‌جا وضعیت اوقات شرعی عادی است)، به طور تقریبی نشان داده شده است. مفهوم رنگ‌های به کار رفته در نقشه برای نواحی مختلف چنین است:

در غروب روز3 تیر 1396، به عنوان نمونه برای تهران، مشخصات رؤیت‌پذیری هلال چنین است:

همچنین نقشۀ مناطق رؤیت‌پذیری هلال در روزهای3 و 4 تیر، به ترتیبمطابق شکل‌های زیر است:

نتیجه:

در روز شنبه 29 رمضان برابر با 3 تیر 1396، هلال ماه شوال در ایران و کشورهای اطراف و غرب آسیا رؤیت‌ناپذیر، اما از نواحی غربی آفریقا به سوی غرب، رؤیت‌پذیر می‌شود.این هلال در روز یک‌شنبه 30 رمضان برابر با 4 تیر، در اغلب مناطق جهان، از جمله ایران، با چشم عادی به سهولت رؤیت خواهد شد. بنابر این، روز دوشنبه 5 تیر 1396 برابر است با اول شوال.

/6262

کلید واژه‌ها : عید فطر - ماه رمضان -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۸۷۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جست‌وجوی نجاتگران هلال‌احمر زنجان برای یافتن مرد ۶۰ ساله

مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان گفت: جست‌وجوی نجاتگران هلال احمر برای یافتن مرد ۶۰ ساله در ارتفاعات کوهکن شهر آب بر شهرستان طارم از بعدازظهر روز شنبه آغاز و در زمان حاضر این عملیات ادامه دارد.

حکمت‌اله هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان با بیان اینکه گزارش مفقودی مرد ۶۰ ساله‌ای در ارتفاعات کوهکن شهر آب بر شهرستان طارم توسط مردمی در ساعت ۱۵:۳۰ روز شنبه به ندای امداد اطلاع داده شد، اظهار کرد: بلافاصله یک تیم عملیاتی ۵ نفره همراه با تجهیزات مورد نیاز با یک دستگاه خودروی کمک‌دار سبک از جمعیت هلال احمر مرکز شهرستان برای جست‌وجوی این مفقودی اعزام شدند.

وی افزود: با هماهنگی‌های انجام شده نیز ۲ تیم آنست ساعت ۱۹ شامگاه شنبه از پایگاه امدادی مرکز استان برای جست و جو به این منطقه اعزام شدند و تا ساعت ۲۳:۵۵ جست‌وجوی ۳ تیم ادامه داشت و در ادامه این عملیات متوقف و جست‌وجو نیز صبح روز یکشنبه نیز مجدد آغاز شد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: این عملیات امروز نیز از صبح آغاز شده و تا ظهر روز جاری جست‌وجو همراه با ۲ تیم آنست ادامه داشت که با نامساعد شدن شرایط جوی عملیات این تیم متوقف شد.

هاشمی افزود: در حال حاضر ۲ تیم عملیاتی ۱۰ نفره همراه با خودروی کمک‌دار سبک در حال جست‌وجوی این مرد طارمی هستند.

وی تاکید کرد: از بعدازظهر روز شنبه تاکنون ارتفاعات و پیرامون روستاهای کلکش شهرستان زنجان، کوهکن علیا، چورزق، زرنی، شیرمشه توسط تیم‌های عملیاتی و با همراهی و کمک بیش از ۲۰۰ نفر از نیروهای محلی و اهالی روستاها از مناطق جست‌وجو بوده است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: درخواست پرواز بالگرد برای جست و جوی این مرد ۶۰ ساله طارمی نیز انجام شده که به دلیل شرایط جوی نامساعد در این شهرستان امکان پرواز وجود نداشت.

هاشمی از هموطنان خواست، در صورت گرفتار شدن در سوانح و حوادث برای دریافت خدمات امدادی با شماره ۱۱۲ ندای امداد بدون محدودیت زمانی تماس برقرار کنند.

کد خبر 747022

دیگر خبرها

  • طعنه هواداران چلسی به آرسنال؛ جام لیگ قهرمانان در استادیوم امارات رؤیت شد! + عکس
  • جشنواره شهر رمضان برای برنامه‌های دیگر پایتخت الگو است
  • ببینید | لحظاتی دیدنی از زاویه دید گربه از دنیا!
  • انتصاب جدید در سازمان صدا و سیما
  • تقویم و اوقات شرعی سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ به افق قم
  • جست‌وجوی نجاتگران هلال‌احمر زنجان برای یافتن مرد ۶۰ ساله
  • تعطیلات پایان هفته پس از پاسخ نامه اتاق، تعیین تکلیف می شود
  • تعطیلات پایان هفته پس از پاسخ نامه‌ اتاق، تعیین‌تکلیف می‌شود
  • تعطیلات پایان هفته پس از پاسخ نامه‌ اتاق تعیین‌تکلیف می‌شود
  • کتاب صوتی «برزویه پزشک» منتشر شد/اقتباسی از داستان‌ کلیله و دمنه