Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - همزمان با پايان ماه مبارک رمضان دومين دور مسافرت‌هاي تابستاني آغاز شده است. دستگاه‌هاي مسئول درامر مسافرت کمر همت بسته‌اند تا امسال هم شاهد کاهش ميزان تلفات جاده‌اي در طول سفرها باشيم.

خبرگزاري مهر؛ گروه جامعه، آزاده خاني: تابستان فصل رونق مسافرت است. شهرهاي سياحتي و زيارتي مقصد مسافران تابستاني است که تعداد اين تفرجگاه‌ها اتفاقاً در کشورمان کم هم نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گردش مالي توريست و گردش پذيري هر شهر باعث رونق اقتصادي مردمان شهرهاي مقصد گردشگران مي‌شود. اما جدا ازخاطره‌هاي خوب يک سفر چند سالي است که افزايش تصادفات و تلفات ناشي از تصادف خودروها زنگ‌هاي خطر را به صدا درآورده است. موضوع افزايش تلفات سوانح رانندگي آنقدر جدي و پررنگ شد که مقام معظم رهبري هم در ديدار با عوامل پليس دربارهٔ اهتمام پليس و دستگاه‌هاي اندادي براي کاهش ميزان تالفات اده‌اي توصيه کردند. حالا پنجمين سالي است که پليس همزمان با پايان امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها و درست با آغاز فصل تابستان طرح ويژه تابستاني را در سراسر جاده‌هاي کشوذ برگزار مي‌کند. دستگاه‌هاي اندادي و خدماتي زيادي در اين طرح عضويت دارند و هر سه ماه يک بار دستاوردها و نواقص مربوط به جاده‌ها و وسايل نقليه تجهيزات نرم‌افزاري و سخت‌افزاري و مهارت رانندگي راننده گان را در بوته نقد قرار مي‌دهند و عزمشان را جزم کرده‌اند که آمار تصادفات را کاهش بدهند.
سردار محمدحسين حميدي، رئيس پليس راه راهور ناجا در گفتگو با مهر گفت: تا 10 روز آينده، با افزايش حجم ترافيک در محورهاي شمالي و جاده‌هاي استان تهران و البرز به سمت شمال کشور مواجه خواهيم بود.
وي در ادامه توضيح داد: بنابراين به هموطناني که قصد سفر دارند، توصيه مي‌کنيم، سفرشان را به زمان پيک سفرهاي عيد فطر موکول نکنند.
رئيس پليس راه راهور ناجا افزود: خصوصاً محورهاي هراز، چالوس و فيروزکوه ظرفيت بالايي براي تردد ندارند و در صورت اشباع، شاهد کندي شديد حرکت خواهيم بود و در زمان پيک ترافيک بهتر است مسافران اين مسيرها را براي تردد انتخاب نکنند.
سردار حميدي در ادامه گفت: گرچه همکاران پليس راهور، براي تسهيل تردد در جاده‌ها، محدوديت‌هايي را براي ترددها ايجاد کرده‌اند و احتمالاً در 2 مرحله جاده چالوس به سمت شمال يک طرفه خواهد شد، اما اين محدوديت کفايت نمي‌کند و تجربه سال‌هاي گذشته نشان داده که مسافران نبايد زمان برگشت خود را به روزهاي پاياني تعطيلات موکول کنند.

40 درصد تصادفات تابستاني به دليل خروج از جاده ناشي خستگي
رئيس پليس راه راهور ناجا با اشاره به اين که، طبق آمار، 40 درصد از حوادث در طرح تابستاني مربوط به خروج خودروها از جاده و واژگوني آنها بوده است، گفت: در بعضي استان‌ها مثل خراسان رضوي، اصفهان، سمنان، فارس، کرمان، يزد، خراسان جنوبي به دليل صاف بودن جاده‌ها و کفي بودن آنها و همچنين گرماي تابستان، و يکنواخت بودن مسيرها، درصد واژگوني خودروها بيشتر از ساير مسيرهاست. 70 درصد خروج از خودروها و واژگوني‌ها در مسيرهاي اين استان‌ها اتفاق افتاده است.
وي افزود: براي همين توصيه مي‌شود هم وطنان قبل از تردد در اين مسيرها استراحت کافي داشته باشند و در توقف گاه‌هاي مناسب در طول سفر حتماً بايستند و استراحت کنند تا شاهد واژگوني کمتر خودروها باشيم.
سردار حميدي در ادامه گفت: همچنين به همه هموطنان توصيه مي‌کنيم در تردد از جاده‌هاي کوهستاني صبر و تحمل بيشتري به خرج دهند، زمان بيشتري را براي سفر خود در اين ايام در نظر بگيرند.
چه روزي سفر کنيم؟
رئيس پليس راه راهور ناجا با بيان اين که دو روز مانده به عيد فطر و يک روز بعد از عيد فطر زمان منسب تري براي شروع و اتمام سفرهاست، توضيح داد: روز عيد فطر و يک روز قبل از عيد، معمولاً پرترافيک‌ترين روزها براي محورهاي هراز و چالوس و قزوين به سمت رشت است.
وي در پاسخ به اين سؤال که در حال حاضر ترافيک در کدام محورها بيشتر است، گفت: هنوز حجم ترافيک در جاده‌ها بالا نيست. براي مثال محور چالوس، پرحجم اما روان است. اما به شهروندان توصيه مي‌کنيم که قبل از آغاز مسافرت حتماً دربارهٔ ترافيک جاده‌اي که قصد سفر در آن را دارند اطلاعات لازم را کسب کنند.
سردار حميدي در پايان در پاسخ به اين سؤال که اگر هم وطنان قصد داشته باشند بعد از نماز عيد فطر به سمت محورهاي شمالي سفر کنند، کدام مسيرها را بايد از برنامه‌ريزي شان خط بزنند، توضيح داد: اگر در اين زمان بخواهند از جاده چالوس و هراز تردد کنند قطعاً با کندي حرکت مواجه مي‌شوند. ا ما اين جاي نگراني ندارد پليس در همه مسيرهاي شمالي حضور دارد و در صورت صلاح ديد دربارهٔ ممنونعيت‌هاي تردد به مديران رده استاني اختيارات مقتضي تفيض شده است تا از ترافيک تا حاي ممکن جلو گيري شود.

رئيس پليس راه راهنمايي و رانندگي ناجا همچنين با اشاره به اين که ميانگين تردد ساعتي در ايام عيد فطر سال گذشته بين 350 تا 360 بوده، گفت: اما در بعضي محورها نرخ سفرها تقريباً 970 بوده است. يعني نسبت به ايام ديگر سال، 3 برابر افزايش تردد را داريم؛ بنابراين توصيه‌اي که به هموطنان داريم اين است که در سفرهاي تعطيلات عيدسعيد فطر، يک ويژگي مهم را بايد مد نظر قرار دهند و آن اين که در معابري مثل اماکن زيارتي که حجم سفر در آن افزايش پيدا مي‌کند و همچنين معابر شمالي که جاده‌هاي کوهستاني را در بر مي‌گيرد، صبر و حوصله بيشتري در رانندگي به خرج دهند.
او در ادامه توضيح داد: غير از قزوين- رشت که جاده آن براي تردد مناسب‌تر است، ساير محورهاي شمالي ما مثل کندوان، هراز و فيروزکوه، کوهستاني هستند و عرض‌شان کم است، همچنين تقاضاي سفر در آنها بيشتر است.
شديدترين برخورد پليس با کدام تخلفات‌هاست
سردار تقي مهري رئيس پليس راهور ناجا با اعلام اينکه طرح تابستانه پليس راهور در همه جاده‌ها و کحورهاي مواصلاتي کشوذ همزمان با اول تيرماه آغاز شده است به خبرنگار مهر گفت :با اشاره به اين که بررسي علل تصادفات در تابستان گذشته نشان مي‌دهد، سرعت غيرمجاز و خستگي و خواب آلودگي رانندگان بيشترين عامل حوادث جاده‌اي بوده‌اند، در تابستان روزها طولاني‌تر است و براي همين رانندگان استراحت کمتري دارند.
او افزود: «توصيه اول پليس اين است که رانندگان کنترل سرعت را در اولويت سفر خود قرار دهند. تابلوها در جاي جاي جاده‌ها و محورها مشخص کرده‌اند که يک راننده در مسير خود بايد چه ميزان سرعت داشته باشد؛ بنابراين رانندگان حتماً به اين تابلوها و قوانين رانندگي دقت کنند.»
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در اين باره توضيح داد: «اگر راننده‌اي خط قرمزي را که پليس براي ايجاد امنيت مسافران، در نظر گرفته رعايت نکند و با سرعت غيرمجاز و سبقت غيرمجاز (که يکي از عوامل بسيار مهم تصادف در جاده‌هاي دوطرفه است) جان ديگران را به خطر بيندازد، با برخورد شديد پليس روبرو خواهد شد.»
او در ادامه گفت:البته تعداد رانندگاني که با انجام حرکات نمايشي در سطح جاده‌ها حرکت مي‌کنند، اندک است، اما همين تعداد اندک مثل ويروسي عمل مي‌کنند که باعث از بين بردن پيکره مي‌شود و نظم جاده را به هم مي‌زند.

برخورد بدون اغماض پليس با 20 تخلف حادثه‌ساز
سردار مهري با اشاره به اين آمار که در طول سال گذشته در تابستان بيش از 4 هزار و 800 نفر در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند، گفت: بيشترين تصادفات هم در ماه‌هاي مرداد و شهريور (خصوصاً 10 روز پاياني شهريور) رخ داده است؛ بنابراين همکاران پليس راهور دربارهٔ 20 تخلف حادثه ساز که نمره منفي دارند، هيچ گونه اغماضي نخواهند داشت. پليس، رانندگاني را که باعث ايجاد استرس در ديگران در سطح جاده شوند، بدون چشم پوشي متوقف مي‌کند و برابر قانون با آنها برخورد خواهد شد. اين برخورد شديد حتي براي حفظ جان سرنشينان خودروي خود راننده حادثه ساز هم ضرورت دارد.
سفر ايمن چه سفري است؟
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با ذکر اين نکته که، به رانندگان توصيه مي‌شود به تمام علائم و تابلوها و خط کشي‌ها توجه کنند، توضيح داد: «توصيه ديگر اين است که براي يک «سفر ايمن» برنامه‌ريزي کنند. اما سفر ايمن به چه معناست؟ راننده بايد مبدأ و مقصد سفر خود را تعريف کند. در طول سفر حتماً مطابق آن برنامه‌اي که پيش بيني کرده، حرکت کند. مثلاً مشخص کند کجا غذايش را صرف مي‌کند و کجا استراحت کند. توصيه پليس اين است که در ازاي هر دوساعت رانندگي، 15 دقيقه استراحت شود.»
پليس، رفتار رانندگان اتوبوس را رصد مي‌کند
بخش قابل توجهي از مسافرت‌هاي برون شهري بر عهده ناوگان حمل و نقل جاده‌اي است. آمار بالاي واژگوني اتوبوس‌هاي برون شهري مدت‌ها بود که حسابي مسافرت با اتوبوس‌ها را ترسناک کرد بود اما حالا پليس به مسافران اين نويد را مي‌دهد که با استفاده از تجهيزات نرم‌افزاري و دوربين‌هاي ثبت سرعت و همچنين گشت‌هاي نامحسوس پليس رفتار و رانندگي راننده گان اتوبوس‌ها زير دره بين پليس است. سردار مهري دربارهٔ برخورد با تخلفات ناوگان عمومي گفت: پليس در طرح تابستانه همچنين با تخلفات ناوگان حمل و نقل عمومي، برخورد جدي خواهد داشت. همکاران پليس حتي به صورت نامحسوس در داخل وسايل حمل و نقل عمومي به عنوان مسافر حضور خواهند داشت و رفتار رانندگان را رصد مي‌کنند.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به اين که پليس با همکاري سازمان راهداري، سامانه‌اي را براي اتوبوس‌ها در سال 95، اجرايي و عملياتي کرده و اين سامانه به «سپهتن» معروف است، توضيح داد: «يعني سامانه پايش هوشمند تردد ناوگان. اين سامانه هوشمند، رفتار راننده را به صورت آنلاين به مقر پليس اطلاع‌رساني مي‌کند. رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومي نبايد هنگام رانندگي بخورند بياشامند، با تلفن همراه صحبت کنند يا جاي خود را با راننده ديگر عوض کنند. همچنين راننده ناوگان نبايد بيشتر از 9 ساعت مداوم رانندگي کند. همه اين رفتارها به وسيله سامانه هوشمند و توسط پاسگاه‌هاي پليس راه رصد مي‌شود.»
او افزود: نکته مثبت اين سامانه اين است که ديگر نيازي نيست رانندگان جلوي پاسگاه‌هاي پليس راه متوقف شوند و ثبت ساعت کنند. بلکه اين سامانه کل اطلاعات راننده را روي مانيتور به افسر مي‌دهد و اگر راننده تخلفي نداشت به حرکت خود ادامه مي‌دهد.
مسافران خودروها حتماً کمربند عقب را ببندند
سردار مهري با بيان اين که توصيه مهم ديگر پليس هم وطنان عازم سفر، بستن کمربند ايمني است، گفت: خوشبختانه فرهنگ بستن کمربند ايمني براي راننده و سرنشين جلو جا افتاده است. اگر اين موضوع براي سرنشينان عقب هم فرهنگسازي شود، کمک شاياني به کاهش تعداد تلفات در جاده‌ها خواهد شد. چرا که علت فوت حدود 60 درصد از سرنشينان خودروها، ضربه به سر است و بستن کمربند ايمني کمک مهمي به برخورد نکردن سر به بدنه خودرو مي‌کند.
او در اين باره به نکته مهم ديگري هم اشاره کرد: درکشور ما استفاده از صندلي کودک، قانوني نشده اما توصيه مي‌کنيم رانندگان حتماً از صندلي کودک براي سرنشينان خردسال استفاده کنند. حدود 7 درصد جان باختگان تصادفات در طول سال، کودکان هستند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۸۷۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاده چالوس بسته است

رییس پلیس راه البرز بیان کرد: جاده کرج - چالوس درمحدوده استان البرز نیز امروز سه شنبه از ساعت ۹ صبح الی ۱۵ به دلیل اجرای عملیات عمرانی بسته است که مسافران باید از محور‌های جایگزین استفاده کنند.

 

کرمی از رانندگان خواست زمان سفر خودرا مدیریت کرده و و از عجله و شتاب در رانندگی پرهیز کنند تا از هرگونه حوادث رانندگی پیشگیری شود.

 

مرکز کنترل ترافیک پلیس راه ناجا با شماره تلفن ۸۸۲۵۵۵۵۵ به صورت شبانه روزی پاسخگوی وضعیت راه‌های کشور و آماده امدادرسانی به حادثه دیدگان احتمالی است.

 

استان البرز دارای یک هزارو۵۶۰کیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی است و ۱۸ درصد ترافیک جاده‌ای کشور مربوط به راه‌های این استان است.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • جاده چالوس بسته است
  • پلیس راهور تهران: استفاده از موبایل عامل ۴۶ درصد از تصادفات است
  • پلیس راهور : ۴۶ درصد تصادفات مربوط به تلفن همراه است
  • پلیس علت اکثرتصادف‌های رانندگان ایرانی را فاش کرد
  • مرگبارترین اتوبان‌های تهران را بشناسید
  • عامل ۴۶ درصد تصادفات ؛ یک عادت بد در رانندگی!
  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو
  • لزوم جلوگیری از احداث ابنیه در مجاورت جاده‌های گیلان
  • نقاط حادثه خیز جاده‌های گیلان شناسایی و رفع شود
  • ۲۰ درصد تصادفات موتورسیکلت سواران در معابر درون شهری رخ می‌دهد