Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در هفته گذشته علاوه بر ثبت دو زلزله 2.2 ريشتري در فيروزکوه و درياچه نمک 10 زلزله به بزرگاي بيش از 3.1 ريشتر در 8 استان کشور رخ داده است.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در هفته گذشته همچنان شاهد ثبت زلزله در فيروزکوه بوديم؛ ضمن آنکه زلزله 2.2 ريشتري نيز در درياچه قم رخ داده است.
گسل فيروزکوه به دليل نزديکي به شهرهايي چون فيروزکوه، دماوند، سمنان و تهران از اهميت زيادي برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين گسل در بيشتر بخش خود در لبه جنوبي دره فيروزکوه در غرب البرز مرکزي قرار دارد، گسل فيروزکوه به طول 70 کيلومتر و راستاي جنوب غرب- شمال شرق از جمله ساختارهاي گسله و مهم در ناحيه البرز مرکزي است. پژوهش‌هاي تاريخي اين گسل نشان از رخدادهاي زمين‌لرزه‌اي بزرگ در البرز مرکزي دارد.
در پيرامون درياچه نمک نيز تعدادي گسل‎هاي اصلي و فرعي وجود دارد که از آن جمله مي‌توان به گسل‎هاي مرنجاب، راوند، سياه‎کوه و دوازده امام اشاره کرد که از گسل‎هاي جوان و فعال کواترنر به شمار مي‎روند.
علاوه بر آن زلزله‌هايي با بزرگاي 3.1 ريشتر نيز در استان‌هاي کرمان، هرمزگان، لرستان، گلستان، خوزستان، کردستان، خراسان رضوي و مازندران به ثبت رسيده است که جزئيات آن به اين شرح است:
شنبه 27 خرداد
زلزله‌هاي مهران استان ايلام با بزرگاي 2.9 و 2.5، قطور آذربايجان غربي با بزرگاي 2.1، سرخه سمنان با بزرگاي 2، لاله‌زار استان کرمان با بزرگاي 2.6 و سفيد سنگ با بزرگاي 2.9 از زلزله‌هاي اوليه ثبت شده در روز 27 خرداد است.
در فارياب استان کرمان زلزله 3.2 ريشتري در عمق 8 متري و در 19 کيلومتري فارياب، 51 کيلومتري سرگز و 54 کيلومتري زيارتعلي استان هرمزگان رخ داده است.

زلزله کنگ استان هرمزگان با بزرگاي 3.8 از ديگر رخدادهاي لرزه‌اي مهم روز 27 خرداد بوده است. اين زلزله در عمق 15 کيلومتري و در 34 کيلومتري کنگ، 38 کيلومتري بندر لنگه و 45 کيلومتري کوخرد استان هرمزگان به ثبت رسيد.

صالح‌آباد استان خراسان رضوي زلزله 2.2، ينگي قلعه عليا استان خراسان شمالي زلزله 2.2، بافق استان يزد زلزله 2.2 و ارياب استان کرمان زلزله 2.8 ريشتري را تجربه کرده‌اند.
در فيروزکوه استان تهران نيز زلزله 2.2 ريشتر درعمق 8 کيلومتري به ثبت رسيد. کانون اين زلزله در 5 کيلومتري فيروزکوه و 29 کيلومتري ارجمند استان تهران و 37 کيلومتري آلاشت استان مازندران بوده است.

يکشنبه 28 خرداد
در قطور آذربايجان زلزله 2.5، سپيد دشت استان لرستان زلزله‌هاي 2.2 و 2.5، بابامنير استان فارس زلزله 2.5، دمق استان همدان زلزله 2.5، خرم آباد استان لرستان زلزله 2.2، ترکمنچاي استان آذربايجان شرقي زلزله 2.2 و گيوي استان اردبيل زلزله 2.5 ريشتري را تجربه کرده‌اند.
علاوه بر آن در اشترينان استان لرستان زلزله 2، نصرآباد خراسان رضوي زلزله 2.7، بهاباد يزد زلزله 2، شهداد کرمان زلزله 2.4، ورزنه استان اصفهان زلزله 2.2، رستم آباد استان گيلان زلزله 2.2، کشيت استان کرمان زلزله 2.1، خور اصفهان زلزله 2.2 و ازگله استان کرمانشاه زلزله 2.4 ريشتري رخ داده است.
در درياچه نمک قم نيز زلزله 2.2 ريشتر در عمق 8 کيلومتري و در کانون 45 کيلومتري درياچه نمک، 66 کيلومتري گرمسار و 71 کيلومتري آرادان استان سمنان رخ داده است.

در خرم آباد استان لرستان نيز زلزله‌اي با بزرگاي 3.6 ريشتر گزارش شده است که اين زلزله در عمق 10 کيلومتري و کانون آن در 6 کيلومتري خرم آباد، 20 کيلومتري چغلوندي و 28 کيلومتري زاغه استان لرستان بوده است.

دوشنبه 29 خرداد
زلزله فاضل آباد با بزرگاي 3.1 از زلزله‌هاي مهم روز 29 خرداد بوده است. اين زلزله در عمق 8 کيلومتري و کانون آن در 4 کيلومتري فاضل آباد، 13 کيلومتري سرخنکلاته و 14 کيلومتري علي آباد استان گلستان گزارش شده است.

در فيروزکوه نيز زلزله 1.8 ريشتري در عمق 4 کيلومتري به ثبت رسيد و کانون آن در 8 کيلومتري فيروزکوه، 17 کيلومتري ارجمند استان تهران و 33 کيلومتري آلاشت استان مازندران بوده است.
در گتوند استان خوزستان بعد از يک زلزله 3.4 ريشتري در عمق 11 کيلومتري، زلزله 3.2 ريشتري در عمق 21 کيلومتري به ثبت رسيد. کانون اين زلزله در 14 کيلومتري گتوند، 15 کيلومتري سالند و 23 کيلومتري لالي استان خوزستان بوده است.

در ياسوج زلزله 2.9 ريشتري، فاضل آباد استان گلستان زلزله 2.2 و ايلام زلزله 2.2 ريشتر رخ داده است.
در دهگلان استان کردستان زلزله 3.2 ريشتري در عمق 9 کيلومتر رخ داده است. کانون آن در 11 کيلومتري دهگلان، 16 کيلومتري بلبان آباد و 28 کيلومتري سريش آباد استان کردستان گزارش شده است.

زلزله‌هاي 2.7 ريشتري شوئيسه استان کردستان، 2 ريشتري اسديه خراسان جنوبي از ديگر رخدادهاي لرزه‌اي روز 29 خرداد بوده است.
سه شنبه 30 خرداد
ايلام با زلزله 2.2، دو گنبدان استان کهگيلويه و بويراحمد با زلزله 2، سيرچ استان کرمان با زلزله 2.5، صالح آباد استان خراسان رضوي با زلزله 2.4، بافق استان يزد با زلزله 2.3، ساغند استان يزد با زلزله 2.2 و سفيدسنگ استان خراسان رضوي با زلزله 2.6 ريشتري لرزيدند.
علاوه بر آن زلزله‌هايي در «جنگل» استان خراسان رضوي با بزرگاي 2.4، چکنه استان خراسان رضوي با بزرگاي 2.3 و صالح‌آباد استان خراسان رضوي با بزرگاي 2.1 به ثبت رسيده است.
چهارشنبه 31 خرداد
زلزله‌هاي تسوج آذربايجان شرقي با بزرگاي 2.1، قاسم آباد استان خراسان رضوي با بزرگاي 2.5، هفتگل استان خوزستان با بزرگاي 2.3 و بافق استان يزد با بزرگاي 2 از ديگر رخدادهاي لرزه‌اي روز 31 خرداد بوده است.
در روز 31 خرداد نيز در حسن‌آباد لائين نو استان خراسان رضوي زلزله 2.1 ريشتري رخ داده است و علاوه بر آن زلزله‌اي با بزرگاي 4 ريشتر در عمق 10 کيلومتري به ثبت رسيد. کانون آن در 17 کيلومتري حسن آباد لائين نو و 29 کيلومتري چاپشلو استان خراسان رضوي و 32 کيلومتري کاکا ترکمنستان گزارش شده است.

زلزله در جاجرم استان خراسان شمالي با بزرگاي 2.7، خانه زنيان استان فارس با بزرگاي 2.7، کهنوج با بزرگاي 2.7 و در زرند کرمان با بزرگاي 2.6 ريشتر رخ داد.
پنج‌شنبه، اول تير
زلزله‌هاي زرند کرمان با بزرگاي 2.7، بروجرد استان لرستان با بزرگاي 2.4، سروآباد استان کردستان با بزرگاي 2.2، کياسر مازندران با بزرگاي 2.6 و دهلران استان ايلام با بزرگاي 2.3 از اولين رخدادهاي لرزه‌اي اول تير بوده است.
ولي در ساعت 6 و 30 دقيقه روز اول تير زلزله‌اي با بزرگاي 4.5 ريشتر کياسر مازندران را لرزاند. عمق اين زلزله 10 کيلومتر و کانون‌ آن در 34 کيلومتري کياسر مازندران، 38 کيلومتري ديباج و 38 کيلومتري دامغان استان سمنان گزارش شده است.

زلزله 4.1 ريشتري نيز در کوخرد استان هرمزگان رخ داده است. اين زلزله در عمق 10 کيلومتري و در 21 کيلومتري کوخرد، 26 کيلومتري بستک و 41 کيلومتري جناح استان هرمزگان به ثبت رسيده است.

ديهوک استان خراسان جنوبي زلزله 2.1، احمدآباد استان يزد زلزله 2.1، بجنورد استان خراسان شمالي زلزله زلزله 2.8، سنگان استان خراسان رضوي، مسجد سليمان خوزستان زلزله 2.7 و سفيد سنگ استان خراسان رضوي زلزله 2.7 ريشتري را تجربه کرده‌اند.
در چناره استان کردستان زلزله 3.1 ريشتري رخ داد که اين زلزله در عمق 3 متري و کانون آن در 6 کيلومتري چناره، 12 کيلومتري مريوان و 28 کيلومتري عراق بوده است.

در دولت آباد استان خراسان رضوي نيز زلزله 2.1، جيرنده استان گيلان زلزله 2.5، سالند استان خوزستان زلزله 2.8 و سميرم استان اصفهان زلزله 2.3 به ثبت رسيده است.
جمعه 2 تيرماه
لالي استان خوزستان با زلزله 2، توحيد استان ايلام با زلزله 2.2، رباط استان کرمانشاه با زلزله 2.1 و تبريز استان آذربايجان شرقي با زلزله 2.6 ريشتري لرزيدند.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۸۷۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع زمین‌لرزه ۶.۹ ریشتر در جنوب ژاپن+ فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، رسانه‌های ژاپنی با انتشار تصاویری اعلام کردند که ساعاتی پیش زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۹ ریشتر غرب جزایر «اوگاساوارا» در جنوب ژاپن را لرزانده است.

گفته می‌شود تاکنون هیچ تلفاتی در این زمین‌لرزه گزارش نشده است.

کد خبر 6090180

دیگر خبرها

  • وقوع زمین‌لرزه ۶.۹ ریشتر در جنوب ژاپن+ فیلم
  • وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن | ویدئو
  • زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن را لرزاند
  • زلزله شدید ۶.۹ ریشتری این کشور را لرزاند
  • وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن
  • چالوس دوبار لرزید
  • ثبت ۵ زمین‌لرزه در خوی طی هفته گذشته
  • ثبت ۵ زمینلرزه در خوی طی هفته گذشته
  • زلزله ۳.۱ ریشتری حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند
  • ۲ زلزله شدید تایوان را لرزاند