Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-25@21:25:50 GMT

کارایی کمک پرستاران یکساله در حوزه پرستاری

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۸۸۱۹۰

کارایی کمک پرستاران یکساله در حوزه پرستاری

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی معاونت پرستاری، دکتر سادات سید باقر مداح در جلسه هیئت اجرایی تحول سلامت در دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: به رغم تدابیر اندیشیده شده مانند دو برابر شدن ظرفیت پذیرش دانشجویان پرستاری در دانشکدهها هنوز با مسئله کمبودشدید پرستار مواجه هستیم و این موضوع شوخی بردار هم نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل باید پرستاران دانشگاهی را ازطریق دانشگاه افزایش دهیم و درتناسب با آنها نیروی کمک پرستار تربیت کنیم.

وی با اشاره به تاثیر کمبود نیروهای گروه پرستاری در نحوه خدمات رسانی مطلوب پرستاران به بیماران افزود: باید برخی نیروهای کمکی در کنار پرستاران باشند تا خدمات غیر حرفه‌ای مورد نیاز بیماران را انجام دهند؛ به همین دلیل نیروهایی تحت عنوان کمک پرستاران یکساله با سیاستگذاری و نظارت معاونت پرستاری وزارت بهداشت توسط نهادهای غیر دولتی تربیت شدهاند.
عضو هیئت بورد پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: در همه جای دنیا چنین نیروهایی برای انجام کارهای روی زمین مانده بیماران که مربوط به مراقبتهای اولیه بیماران می شود وجود دارند اما متاسفانه در کشور ما این خدمات توسط خانوادهها و همراهان بیمار صورت میگیرد.

سیدباقر مداح تصریح کرد: نیروهای کمک پرستار یکساله تربیت شده اند تا با ورود به سیستم بهداشت و درمان کشور پرستار بتوانند کارهای تخصصی و حرفه ای خود را انجام دهد و این نیروهای کمکی کارهای بر زمین مانده بیماران را انجام دهند؛ به این ترتیب بیمار و همراهان وی با برخورداری کامل از خدمات مراقبتی خودشان را درگیر وظایف وخدمات بیمارستانی نمی‌کنند.

در ادامه این مراسم، سعید لک مدیر روابط عمومی معاونت پرستاری وزارت بهداشت نیز در توضیح نحوه بکارگیری نیروهای کمک پرستار از طریق موسسه کارآفرینان آوا سلامت گفت: سهامداران موسسه کارآفرینان آوا سلامت که وابسته به هیات امنای ارزی وزارت بهداشت و زیرنظر آن اداره می‌شود، خود دانشگاههای علوم پزشکی هستند؛ درواقع این موسسه ماهیت حقوقی دارد وهیچ وابستگی وانتفاعی برای شخص یا اشخاص حقیقی ندارد.
وی افزود: نظر وزارت بهداشت این است که درصورت عدم دریافت مجوز استخدام دولتی با استفاده ازتوان موسسه کارآفرینان آوا سلامت تا جایی که امکان دارد دو نوع نیرو شامل نیروهای رسمی وزارت بهداشت و نیروهای تحت پوشش موسسه کارآفرینان آوا سلامت داشته باشیم. با توجه به اقدامات صورت گرفته این موسسه در حال حاضر حدود ۱۰ هزار پرستار را زیر پوشش خود دارد. بر این اساس هر مصوبه، آیین‌نامه و برنامه‌ای که در رابطه با حقوق ومزایا به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ میشود رونوشتی نیز به این موسسه ارسال میشود تا برای نیروهای موسسه هم اعمال شود.

او با تاکید به کمبود حدود ۱۰۰ هزار نیروی گروه پرستاری در کشور تصریح کرد: بررسیهایی که در معاونت پرستاری انجام شده و نتایج تحقیقات علمی نشان میدهد حدود ۴۰ درصد از مراقبتهایی که به مددجویان ارائه میشود نیاز به دانش تخصصی ودانشگاهی ندارد. به ازای هر سه نفر پرستار یک کمک پرستار یا به ازای هر چهار نفر گروه پرستاری یک کمک پرستار می تواند خدمت رسانی کند.

مدیر روابط عمومی معاونت پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به مهیا بودن شرایط بکارگیری کمک پرستاران یکساله گفت: مرداد سال ۱۳۹۵ صورت جلسه‌ای شامل هشت بند بین معاونان درمان، توسعه و پرستاری وزارت بهداشت برای آماده شدن شرایط جذب این نیروها به تصویب رسید. در حال حاضر نیز در حوزه بکارگیری نیروهای کمک پرستار یکساله کارهای خوبی انجام شده و فقط نیازمند هماهنگی و پیگیری بیشتر از سوی دانشگاه‌ها و صبر و تحمل از طرف دوره‌دیدگان است. با توجه به اینکه امسال سال تولید و اشتغال نامگذاری شده است، امیدواریم بتوانیم با پیگیری دانشگاه‌ها در حوزه پرستاری سهم خود را که حداقل ۱۰ هزار نیروی کمک پرستار یکساله است را ادا کنیم.

704

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۸۸۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستان تکراری کمبود پرستار؛ استخدام مشکل را حل می‌کند؟

محمدتقی جهان‌پور با بیان اینکه با کمبود نیروی انسانی در حوزه پرستاری مواجه هستیم، اظهار کرد: «برآورد‌های سازمان نظام پرستاری در ارتباط با نیاز نیروی انسانی در بخش پرستاری بیانگر این است که با کمبود بیش از ۱۰۰هزار نفری مواجه هستیم. سازمان نظام پرستاری از «سازمان اداری و استخدامی» و «سازمان برنامه و بودجه» تقاضا دارد موضوع کمبود نیروی انسانی پرستاری را در کانون توجه قرار دهند.»

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای جذب نیروی پرستاری گفت: بنا بر اعلام معاونت درمان وزارت بهداشت، ۱۶هزار تخت به ظرفیت بیمارستانی کشور اضافه شده، در حالی که فقط ۸هزار پرستار به منظور ارائه خدمات در نظام سلامت جذب شده‌اند. جذب ۸۰۰۰ پرستار کافی نیست؛ چرا که این تعداد فقط پاسخگوی بخش کوچکی از نیاز‌های گذشته است.

رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: سازمان نظام پرستاری کشور بر این باور است که ضریب استاندارد نیروی انسانی کادر پرستاری نسبت به تخت بیمارستانی همزمان با افزایش ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مورد توجه قرار گیرد. ضرورت توجه به ضریب استاندارد نیروی انسانی کادر پرستاری نسبت به تخت بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که از آسیب دیدن مردم ناشی از کمبود نیرو جلوگیری می‌شود و با توجه به سختی کار پرستاری، نیروی انسانی نیز دچار آسیب نمی‌شود.

جهان‌پور با بیان اینکه نظرات کارشناسی در ارتباط با جذب نیروی انسانی پرستاری حائز اهمیت است، افزود: «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «سازمان اداری و استخدامی» و «سازمان نظام پرستاری» با همکاری یکدیگر و بررسی نظرات کارشناسان می‌توانند در جهت جذب نیروی انسانی پرستاری گام بردارند. به طور قطع، سازمان نظام پرستاری به دلیل ارتباط با جامعه پرستاری می‌تواند در امر استخدام به سازمان‌های مرتبط با جذب نیروی انسانی کمک کند.

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه تامین نیروی پرستاری بسیار مهم است، افزود: تامین نیروی انسانی پرستاری مورد نیاز نظام سلامت کشور نه تنها سبب ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری می‌شود، بلکه به تحقق حقوق مردم در امر سلامت نیز کمک می‌کند.

وی درباره اعلام نتایج آزمون استخدامی پرستاری سال ۱۴۰۲ گفت: حدود ۲۵۰۰۰ نفر در آزمون استخدامی سال ۱۴۰۲ شرکت کردند. مرحله گزینش افرادی که در این آزمون پذیرفته شده بودند تا حدودی انجام شده است. سهم پرستاران از آزمون استخدامی سال ۱۴۰۲، حدود ۸هزار نفر است. سازمان نظام پرستاری نسبت به سهم نیروی انسانی از آزمون استخدامی گلایه دارد؛ چرا که تعداد نیرو‌هایی که توسط آزمون استخدامی جذب شدند کافی نیست و فقط پاسخگوی بخش کوچکی از نیاز‌های گذشته است.

دیگر خبرها

  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • جذب پرستاران در مراکز درمانی اولویت وزارت بهداشت
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • استخدام ۲۱ هزار پرستار / تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور / سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام های جدید
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور/ سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام‌های جدید
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور
  • داستان تکراری کمبود پرستار؛ استخدام مشکل را حل می‌کند؟
  • گلایه رئیس سازمان نظام پرستاری از سهم اندک نیروی انسانی در آزمون استخدامی / ۱۰۰ هزار پرستار کم داریم