اعلام میزان فطریه امسال +نظر هشت مرجع
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۹۰۰۲۰
زکات فطره امسال طبق نظر اکثر مراجع، برابر با ۶۰۰۰ تومان (معادل سه کیلوگرم گندم) یا ۱۵ هزار تومان (معادل سه کیلوگرم برنج) اعلام شده است که خانوادهها بر اساس قوت غالب خود آن را پرداخت میکنند.
خبرگزاری فارس: پس از پایان یافتن ماه مبارک رمضان؛ یعنى در شب عید فطر افرادى که داراى شرایط باشند، باید زکاتى بپردازند که مقدار و موارد مصرف آن خواهد آمد.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وقت وجوب زکات فطره شب عید فطر و زمان پرداخت زکات فطره از شب عید تا ظهر روز عید فطر و بهتر آن است که در روز عید بدهد و اگر نماز عید مىخواند بنابر احتیاط واجب قبل از نماز عید بپردازد، مصرف زکات فطره همان مصرف زکات مال است، گر چه احتیاط مستحب آن است که فقط به فقراى مؤمن و به مساکین بدهد.
به مناسبت در پیش بودن عید سعید فطر به میزان پرداخت زکات فطره رمضان 1438 هجری به روایت مراجع تقلید اشاره میشود:
رهبر انقلاب حضرت آیتالله خامنهای
حداقل فطریه برای هر نفر 7000 تومان (بر اساس قوت غالب گندم) است.
پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری در استفتائی درباره پرداخت زکات فطره قبل از حلول ماه شوال که با موضوع «با توجه به امکان پرداخت زکات فطره از طریق درگاه پرداخت اینترنتی وجوهات شرعی پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، آیا میتوان قبل از حلول ماه شوال اقدام به واریز آن نمود»، نوشت:
-چون به صورت امانت دریافت میشود و بعد از حلول ماه شوال صرف در مورد مصرف آن می کنند، مانعی ندارد.
آیتالله صافی گلپایگانی
طبق اعلام دفتر حضرت آیتالله صافی گلپایگانی مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (3 کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند، کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود 750 گرم) طعام مثل گندم میباشد، کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام 60 مسکین؛ هر کدام یک مد (حدود 750 گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود، با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، متفاوت میباشد، لذا روزهداران عزیز میتوانند معادل مقادیر فوق را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه کرده و پرداخت کنند.
آیتالله نوری همدانی
طبق نظر آیتالله نوری همدانی، پرداخت قیمت 3 کیلو از گندم که 6 هزار تومان است کفایت میکند، از نظر این مرجع تقلید قوت غالب قشری از انسانها میزان است و اما اگر کسی خود مایل به پرداخت قیمت برنج باشد، هر نوع از برنج باشد کافی است، همچنین کفاره تأخیر یا عذر برای هر روز 2 هزار تومان و عمدی 120 هزار تومان معین شود.
آیتالله علوی گرگانی
زکات فطره امسال برای هر نفر از نظر این مرجع تقلید شیعیان بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ 6 هزار تومان و بر اساس قوت غالب برنج خارجی، مبلغ 15 هزار تومان و برنج ایرانی، مبلغ 30 هزار تومان اعلام شده است. کفاره روزه غیرعمد (عذر) برای هر روز مبلغ 2 هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد برای هر روز مبلغ 200 هزار تومان است.
آیتالله شبیری زنجانی
دفتر حضرت آیتالله شبیری زنجانی، مبلغ 6 هزار تومان را بابت فطریه هر نفر به حساب گندم تعیین کرده است، کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز به حساب گندم 900 گرم است که در صورت اطمینان میتوان قیمت آن را به شخص مستحق داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد، همچنین دفتر حضرت آیتاللهشبیری زنجانی، مبلغ هزار و 500 تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ 90 هزار تومان را برای افطار عمدی تعیین کرده است.
آیتالله مکارم شیرازی
بر اساس اعلام نظر آیتالله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال برای هر نفر بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ 6 هزار تومان و بر اساس قوت غالب برنج خارجی، مبلغ 15 هزار تومان و برنج ایرانی، مبلغ 30 هزار تومان اعلام شده است.
آیتالله وحید خراسانی
فطریه هر نفر یک صاع(تقریباً 3کیلو گرم) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج و مانند اینها میباشد که باید به مستحق داده شود و بنابر احتیاط واجب، این مقدار، از غذای معمول محل فرد باشد و اگر پول یکی از اینها را هم به همان میزان بدهد، کافی است، بنابراین به حساب گندم به مبلغ 6 هزار تومان در ایران برای هر نفر تعیین شده است.
آیتالله جوادی آملی
مقدار فطریه سه کیلو گندم، برنج، خرما و مانند آن یا پول آنکه در هر مکانی قیمت خاص خود را دارد، فطریه کسی که اول مغرب شب عید (نه غروب) نانخور کسی محسوب شود بر او واجب است. صرف نان او را در شب عید بخورد کافی نیست، بلکه باید نانخور او حساب شود. بنابراین مهمانی که فقط افطار کسی را میخورد و نانخور او محسوب نمیشود فطریه او بر میزبان واجب نمیشود.
منبع: فردا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۹۰۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امشب: مراسم سالگرد آیتالله بروجردی در مسجد اعظم قم/ 3 ویژگی مرجع فقید
عصر ایران- به مناسبت شصتوپنجمین سالگرد درگذشت مرجع فقید جهان تشیع - آیتالله العظمی حسین طباطبایی بروجردی- غروب امروز ( سهشنبه 4 اردیبهشت 1403) مراسمی در مسجد اعظم قم برگزار می شود؛ مسجدی که یادگار اوست و تولیت آن با نوادۀ مرجع فقید که اکنون خود از چهره های شاخص حوزۀ علمیه به حساب میآید.
آیتالله فقید البته در سال 1340 خورشیدی درگذشته ولی مطابق سنت حوزوی سالگردها را بر اساس سال قمری محاسبه میکنند و از این رو شصتو پنجمین سالگرد گفته میشود.
انتخاب حاج شیخ حسین انصاریان به عنوان سخنران هم از این حیث قابل توجه است که بر سنت استقلال مرجعیت و حوزهها از نهادهای قدرت تأکید شود.
گرامی داشت یاد او بعد از 5
63 یا 65 سال به سبب آن است که از آیتالله العظمی بروجردی به عنوان آخرین مرجع تام یاد میشود و مراد این است که همه بر سر او توافق و اتفاق نظر داشتند و در حیات او مرجع دیگری چندان مطرح و محل مراجعه نبود. حال آن که بعد از ایشان مراجع متعددی محل مراجعۀ شیعیان بودند و حتی در زمان امام خمینی که در رأس نهاد قدرت رسمی و نظام سیاسی قرار گرفتند نیز مراجع متعدد مطرح بودند و مرجعیت در انحصار امام خمینی نبود که خود در زمرۀ شاگردان برجستۀ مرحوم بروجردی بود.
به بهانۀ انتشار این خبر نقل یاداشت سید مهدی حسینی دورود - دینپژوه- هم مناسبت دارد که در کارنامۀ زندگی و فقهی آیتالله العظمی بروجردی سه ویژگی و اثرگذاری را برجسته و شاخص دیده و نوشته است:
1. به احیای حوزه علمیه قم پرداخت و آن را به عنوان نهادی دینی- مردمی، معرفی و پایه های را که حاج شیخ عبدالکریم موسس حوزه بنا نهاده بود تثبیت کرد. همچنین حوزه را هم از گزند افراطیون و کجاندیشانِ درون و هم از خطرات سیاست و حوادث بیرون مصون داشت.
2. دیگری کادر سازی و فراهم ساختن زمینه حضور عالمان برجسته در بلاد مختلف داخل و خارج کشور و همچنین تشویق دیگر بزرگان برای نوشتن رسالههای عملیه بود. بهطوری که در آن تاریخ پرآشوب هیچ ردپایی از بیتدبیری، تحکّم و آفت سیاست زدگی در روش آقای بروجردی نمی توان یافت.
3. اوضاع کشور و جامعه را آرام نگاه داشته و به دلیل رابطه تعریف شدهای که با حکومت از خود بروز داده بود در بین مردم و در چشم حاکمان به خصوص شخص شاه محبوب و مقتدر بود.