Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر مرکز مطالعات افغانستان مدرن اعلام کرد حکمتیار با هدایت رای پشتون‌ها در جنوب و شرق افغانستان تلاش دارد تا ائتلاف گسترده‌ای را در پارلمان این کشور ایجاد کند و از این طریق کنترل حکومت را نیز به دست گیرد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عمرنثار» مدیر مرکز مطالعات افغانستان مدرن به «سپیوتنیک» گفته که گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی احتمالا تلاش خواهد کرد که ائتلاف گسترده‌ای در انتخابات پارلمانی آینده این کشور ایجاد کند که به این ترتیب شورای ملی افغانستان شاهد تغیرات عمده‌ای خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: من بر این باورم که حکمتیار برای کسب پشتیبانی طالبان با این گروه در حال مذاکره است که پس از جلب طرفداری آنها با مشارکت اقلیت‌های ملی ائتلاف گسترده‌ای را در افغانستان ایجاد خواهد کرد.

مدیر مرکز مطالعات افغانستان مدرن اظهار داشت حکمتیار با شرکت در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری افغانستان به دنبال افزایش قدرت خود خواهد بود و ممکن است به عنوان رئیس پارلمان این کشور خود را انتخاب کند تا از آنجا ریاست جمهوری را نیز کنترل کند.

وی مدعی شد ورود حکمتیار به عرصه سیاسی افغانستان موقعیت حامد کرزی را نیز به خطر انداخته است.

عمرنثار خاطر نشان کرد کرزی با هماهنگی چین، ایران و روسیه و با فاصله گرفتن از آمریکا برای پاک کردن شهرتش به عنوان دست نشانده آمریکا تلاش کرده است اما ورود حکمتیار به عرصه سیاسی برنامه‌های او را برهم زده است.

وی تصریح کرد حکمتیار بر خلاف سیاستمداران احزاب شمالی افغانستان و هزاره خواستار نظام فدرالی نه بلکه به عنوان یک ملی گرای پشتون خواستار تقویت قدرت حکومت مرکزی است.

مدیر مرکز مطالعات افغانستان مدرن معتقد است که اقوام پشتون در جنوب و جنوب شرق به انتخابات اعتقاد نداشته و به صورت منظم رای نمی‌دهند که حکمتیار برای کسب رای آنها به ائتلاف با سایر شرکای پشتون خود نیاز دارد، زیرا او در بسیج رای دهندگان پشتون به تنهای با مشکل روبرو خواهد شد.

همچنین وی معتقد است که آمریکا از وضعیت کنونی در افغانستان راضی است و میلی به اصلاح نظام سیاسی افغانستان ندارد.

این در حالی است که قبل از این نیز «قریب‌الرحمان‌سعید» سخنگوی حزب اسلامی نیز مدعی شده بود که حکمتیار به عنوان یک رهبر مطرح خواهد شد و رئیس جمهور آینده افغانستان باید از حکمتیار مشاوره بگیرد.

انتهای پیام/.

R36461/P36461/S8,87,91/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۹۰۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود

امام جمعه بجنورد گفت: مشارکت مردم در تولید با هدایت تسهیلات بانکی به سمت بنگاه‌های تولیدی و رونق تولید انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام رضا نوری ظهر امروز _ جمعه هفتم اردیبهشت_ در خطبه‌های نماز جمعه بجنورد اظهار کرد: مسئولان برای مشارکت بیشتر مردم در عرصه تولید می‌توانند اعتبارات و تسهیلات بانکی را به سوی کارهای تولیدی هدایت کنند و یا حمایت‌های لازم از صنایع تبدیلی داشته باشند.

وی افزود: دشمنان نظام اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب تحریم‌های گسترده‌ای علیه کشور انجام داده‌اند به خیال اینکه مردم از ارزش‌های دینی دلسرد شوند، در واقع آن‌ها سعی دارند با ایجاد تحریم‌ها و بی رونقی تولید معیشت مردم را دچار مشکل کنند تا در جامعه نارضایتی گسترش پیدا کند.

امام جمعه بجنورد با بیان اینکه کار کردن و کسب روزی حلال عبادت است، گفت: امروزه انجام کار تولیدی و بی نیاز کردن کشور از بیگانگان نه تنها عبادت است بلکه به گونه‌ای جنگ با دشمنان نظام اسلامی است.

حجت‌الاسلام نوری خاطرنشان کرد: کارگر و کارفرما نیز سربازان نظام مقدس جمهوری اسلامی در جنگ با تحریم‌های اقتصادی دشمن است که باید ارزش جایگاه خود را بدانند.

وی ضمن گرامیداشت یاد آیت‌الله مهمان‌نواز، تصریح کرد: وی بیش از ۳۰ سال امامت جمعه شهرستان بجنورد را بر عهده داشت و تلاش‌های زیادی برای پیشرفت این شهرستان انجام داد؛ وی عالمی مجاهد بود که همواره خدمت به مردم در اولویت‌های کاری‌اش بود.

کد خبر 748115

دیگر خبرها

  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • افزایش قیمت‌های اجاره در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد شد؟
  • افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است
  • تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود
  • نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • دولت از استاندار جدید لرستان حمایت کند/ لزوم برخورد قاطع با فساد
  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است
  • دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت بازارچه‌های مرزی مصمم است
  • بررسی تحولات افغانستان در دیدار کاظمی قمی و حکمتیار