Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک داستان نویس گفت: «ابرهای گم شده» کوروش اسدی جزو ۲۰ رمان برتر فارسی و حتی ۱۰ رمان برتر بعد از انقلاب است.

آرش آذرپناه -داستان‌نویس- در گفتگو با ایسنا درباره‌ی کوروش اسدی - نویسنده داستان نویس تازه درگذشته - گفت: اولین کار منتشر شده کوروش اسدی «پوکه باز» نام داشت که آن را گلشیری منتشر کرد.

وی گفت:‌ نگارش رمانی که اخیرا از اسدی با نام «‌کوچه ابرهای گم‌شده» به چاپ رسید، به نظرم نهایتا تا سال ۸۷ به پایان رسیده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همان زمان این کتاب با نام دیگری به نشر ثالث سپرده شده بود و به وزارت ارشاد رفته بود، اما مجوز انتشار نگرفت. رمان دو سه سال هم به نشر چشمه سپرده شد، اماباز هم موفق نشد مجوز بگیرد. زمانی که کتاب من که چند سال مجوز انتشار نگرفته بود از سوی نشر نیماژ منتشر شد، فکر کردم کتاب کوروش اسدی هم امکان چاپ دارد. آن زمان یوسف انصاری که از بچه‌های داستان نویس هم نسل ما بود، از من خواست که با آقای اسدی در این‌باره صحبت کنم. من هم به سراغ کوروش رفتم و او هم در عین ناامیدی قبول کرد کتاب را دوباره برای چاپ به انتشارات نیماژ بدهد. خوشبختانه کتاب چاپ شد. آن هم به این دلیل که دولت عوض شده بود و شرایط از گذشته بهتر شده بود.در این یک سال اخیر هم همیشه از چاپ این کتابش خوشحال بود و می‌گفت اصلا بازخورد برایم مهم نیست، بیشتر از چاپ کتابم خوشحالم.

این داستان‌نویس ادامه داد: «ابرهای گم شده» رمان بسیار برجسته‌ای ‌است که من همواره آن را در کلاس‌های داستان‌نویسی‌ام تدریس می‌کنم و می‌گویم این کتاب بعد از مدت‌ها کاری است که می‌توان آن را جزو ۲۰ رمان برتر فارسی و حتی ۱۰ رمان برتر بعد از انقلاب به شمار آورد.

این رمان می‌تواند در کنار رمان‌های «آینه‌های دردار» گلشیری و «خانه ادریسی‌ها»ی غزاله علیزاده قرار بگیرد. قطعا می‌توانم بگویم این رمان به لحاظ داستانی ساختار و زبان حتی بهتر از آنهاست. وجه تمایز این رمان غنی بودن و شاعرانگی مسحور کننده‌ی زبان است که در کارهای دیگرش وجود دارد اما در این رمان به اوج می‌رسد. در این رمان شاعرانگی زبان برخلاف داستان کوتاه‌هایش که مخل می‌شد به شدت پیش‌برنده است. زبان،‌ زبانخودشاست و از بیرون به آن تحمیل نشده است.شخصیت‌هابازتابی از شخصیت خود کوروش هستند؛بسیار خسته و وامانده. ولی با این حال هنوز می‌تواندفکر کند و تغییر بدهد.

آذرپناه همچنین گفت:‌ پنج روز قبل آخرین‌بار بود که با کوروش اسدی صحبت می‌کردم و او از این که کتابش چاپ شده بسیار خوشحال بود. ظاهرا کتاب‌های دیگری آماده دارد که من اطلاعی از آنها ندارم. او بسیار داستان‌شناس بود و در داستان خوانی حوصله زیادی داشت. من هنوز مرگ او را باور نمی‌کنم. او آدم محتاطی بود. همیشه ترس نویسنده‌ی دهه هفتادی همراه او بود. حتی هر وقت پیشنهاد مصاحبه‌ای به او می‌شد با شک و تردید می‌پذیرفت و فکر می‌کنم این شک و تردیدها به او فشار آورده بود و عاقبت هم کار دستش داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۹۱۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارورسازی ابرهای کشورهای همسایه ربطی به بارش سیل‌آسای ایران ندارد

صادق ضیاییان در نشست علمی بارش‌های سیل‌آسا طی فروردین در جنوب و جنوب شرق کشور افزود: نکته مهم این است که مدل‌های هواشناسی وقوع بارندگی شدید جنوب کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس را از قبل پیش‌بینی کرده بودند. از آنجایی‌که مدل‌های هواشناسی هیچ گونه اطلاعاتی از دخالت در افزایش یا کاهش بارش نظیر بارورسازی ابرها را ندارند همچنین قابلیتی در آن‌ها بسط داده نشده است تا بتواند بارندگی عظیم در ایران، عمان و امارات متحده عربی به‌ویژه دبی است.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی  ادامه داد: وسعت شکل‌گیری این سامانه و علل وجودی آن چنان پهناور بود که چندین هزار کیلومتر را در تراز میانی جو و سطح زمین شامل می‌شده است ایجاد چنین سامانه پیچیده‌ای نیاز به صرف انرژی بسیار زیاد دارد که از دست بشر خارج است.

وی درباره علت بارش‌های سنگین در جنوب و جنوب شرق کشور گفت: علت بارش سنگین در جنوب و جنوب شرق کشور را می توان شکل گیری بندال امگا با مراکز کم ارتفاع واقع در اروپا و منطقه جنوب کشور، شکل‌گیری رودباد با سرعت پایین (این نوع رودباد می تواند هوای مرطوب را برای مدت بیشتر در منطقه نگه دارد شکل) به همراه استقرار واچرخند در غرب اقیانوس هند و چرخند روی شبه جزیره عربستان دانست که سبب تغذیه خوب رطوبتی از روی شمال غرب اقیانوس هند، دریای عمان دریای عرب دریای سرخ و خلیج فارس به جنوب کشور شد.

ضیاییان اضافه کرد: عوامل توپوگرافی منطقه نیز در انباشت و صعود مکانیکی رطوبت نقش مهمی داشتند.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی با اشاره به صدور هشدار قرمز برای بارش‌های سیل آسا در جنوب و جنوب شرق کشور اظهار کرد: ما سه روز قبل از بارش اقدام به انجام این کار کردیم که ریسک بزرگی بود. به غیر از ایران فقط کشور قطر از بین کشورهای حاشیه خلیج فارس اقدام به انجام این کار کرد.

 وی اضافه کرد: احتمال داشت برخی از پیش‌بینی‌ها به وقوع نپیوندد اما چون اولویت اول سازمان هواشناسی نجات جان انسان‌هاست، ما اقدام به صدور این هشدار کردیم. استان سیستان و بلوچستان ۲۷۰ میلیمتر فارس ۹۱.۵ میلیمتر هرمزگان ۱۲۳ میلی‌متر کرمان ۷۹ میلی‌متر و بوشهر۵۶ میلیمتر بارش دریافت کردند. در کل بارش‌های دریافت شده عدد درشتی بوده است.

ضیاییان تاکید کرد: لازم است طراحی‌های بومی مناطق را رها نکنیم این در حالیست که در جنوب کشور آب انبارها بسته شده است. با توجه به تبخیر بالا در این مناطق ممکن است سدها پاسخگو نباشند ولی نوع معماری می‌تواند موجب کاهش تبخیر و انباشت آب شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • بارورسازی ابرهای کشورهای همسایه ربطی به بارش سیل‌آسای ایران ندارد
  • به همت پژوهش سرای برهان کتاب «عشق برتر» منتشر شد
  • کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟
  • تصاویر عجیب و آخرالزمانی از سقوط ابرهای بارور در بیابان‌! + فیلم
  • برگزاری جشن تولد برای مجموعه کتاب‌های پیامبران اولوالعزم در نمایشگاه کتاب
  • کشتی فرنگی بین المللی جام تختی؛ نفرات برتر پنج وزن نخست مشخص شدند
  • حرف‌های سیدجواد هاشمی درباره رپ کردنش
  • راهیابی نوجوانان چهارمحال و بختیاری به باشگاه استعداد‌های برتر کشور