Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@12:13:01 GMT

عروس و دامادهاي پير سر سفره عقد!

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۹۵۱۸۰

خبرگزاري آريا -


سن ازدواج در ايران بالا رفته است

آمار ازدواج در ايران پايين مي‌آيد و سن ازدواج بالا مي‌رود. اين خبر چندان جديد نيست. چند سالي است که کارشناسان درباره آن هشدار مي‌دهند و ثبت احوال مدام آمارهاي تازه از اين مسئله ارائه مي‌دهد. اما با همه اينها اتفاقي نيفتاده و همچنان اين مسئله پيش روي خانواده‌هاست که جوان‌هايشان تمايل چنداني براي ازدواج ندارند و سن شان بدون اينکه خانواده مستقلي تشکيل داده باشند، بالا مي‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ازدواج و آمار منفي
طبق آخرين آمار سازمان ثبت احوال، سال گذشته 724 هزار و 245 مورد واقعه ازدواج رخ داده يعني در هر ماه 60هزار و 362 واقعه ازدواج و در هر شبانه روز هزار و985 مورد و در هر ساعت 83 واقعه ازدواج به ثبت رسيده است.‏

محزون مديرکل اطلاعات آمار و جمعيت ثبت احوال مي‌گويد: « آمارها کاهش منفي 5ر6 درصدي را نشان مي‌دهد که البته از سال 90 شاهد رشد منفي ازدواج در کشور بوده ايم. به طوري که در سال 90 منفي 9ر1 درصد در سال 91 منفي 1ر5درصد و در سال 92 نيز با کاهش منفي 7ر6 درصدي مواجه بوده ايم.

در بين استان‌هاي کشور، استان‌هاي کردستان با 5ر12 درصد، اردبيل با 3ر12 درصد و زنجان با 8ر11 درصد بيشترين و استان‌هاي البرز با 9ر6، تهران با 7 و کرمان با 7ر7 درصد کمترين نرخ ثبت ازدواج را داشته اند.‏

از طرفي سن ازدواج هم بالا رفته است. در بين مردان ازدواج بيشتر در گروه سني 25 تا 29 سال ثبت شده يعني 9ر36 درصد کل ازدواج‌ها. در بين زنان هم بيشترين آمار ازدواج در گروه سني 20 تا 24 سال بوده که معادل 2ر31 درصد کل ازدواج‌ها مي‌شود.‏

طبق گزارش ثبت احوال ميانگين سني ازدواج مردان 1ر28 و زنان 5ر23 بوده که آمار سال قبل در بين مردان 8ر27 و در زنان 1ر23 بوده است و البته اين سن در سال‌هاي قبل‌تر نيز به مراتب کمتر بود.‏

علاوه بر اينکه سن ازدواج بالا رفته، ازدواج در بالاي سن متعارف زنان و مردان هم زيادتر شده است. يعني 4ر10 درصد ازدواج‌هاي مردان بالاي سن متعارف ازدواج انجام شده که نسبت به سال قبل 4ر9 افزايش داشته و همچنين سن متعارف ازدواج زنان هم نسبت به سال قبل آن که 5ر12درصد بوده به 5ر14درصد افزايش پيدا کرده است.

‏چند ماه پيش هم دراين باره هشدار داده شده بود. جليل دوروزي رئيس سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس دانشگاه علوم پزشکي ايران گفته بود که 30 درصد جوانان گروه سني 20 تا 35سال کشور که در واقع 12 ميليون نفر هستند، ازدواج نکرده‌اند.

بي پولي يا بي تعهدي؟
اما دليل اصلي اين تاخيرها و بالا رفتن سن ازدواج چيست؟ از جوان تر‌ها بپرسي از مشکلات اقتصادي به عنوان متهم رديف اول نام مي‌برند.بالا رفتن آمار بيکاري، حقوق‌هاي کمي که متناسب با نرخ تورم نيست، مشکل مسکن و البته هزينه‌هاي عجيب و غريب مراسم ازدواج غول‌هايي هستند که هر جواني جرات نمي‌کند با آنها بجنگد. بسياري از جوانان مي‌گويند خانه پدري از همه جا بهتر است و مگر بيکار هستيم که با ازدواج براي خودمان دردسر درست کنيم!

اما کارشناس‌ها مسائل ديگر را هم مطرح مي‌کنند؛ مسائلي مثل گسترش ازدواج سفيد يا همخانگي که باعث شده تعدادي از جوان‌هاي در سن ازدواج به جاي تشکيل خانواده به صورت رسمي، بدون عقد رسمي با هم زندگي کنند و البته زير بار ازدواج و تعهدهاي آن نروند. جليل دوروزي مي‌گويد:«مساله همخانگي موجب شده که برخي از جوانان بدون عقد رسمي و ثبت با هم زندگي کنند و منجر به پديده شوم هم خانگي شده است.بايد به اين مساله حساس باشيم زيرا در سال 1960 در آمريکا کمتر از نيم ميليون جوان، هم خانه بودند که اين آمار اکنون به شش ميليون و 600 هزار نفر رسيد و عدم تمايل به ازدواج در کل دنيا در حال رخ دادن است.»

از طرفي فراهم بودن زمينه انحرافات اخلاقي و روابط جنسي و آزاد بين دختران و پسران نياز به ازدواج را در آنها کاهش داده که البته اين مسأله بلوغ جنسي زود رس و افزايش انحرافات اخلاقي را هم همراه دارد.

يکي از دلايل بالا رفتن سن ازدواج ترس از مسئوليت است

تغيير سبک زندگي
وقتي شيوه‌هاي زندگي تغيير مي‌کند در آداب و رسوم هم تغييرات اتفاق مي‌افتد. ديگر خبري از ازدواج‌هاي ساده نيست و صحبت از باغ و تالارهاي چند ميليون توماني است تازه اگر خرج آرايشگاه،لباس و ماشين عروس، تامين جهيزيه و… را نديده بگيريم!

از طرفي ديگر جوان‌هاي امروزي به دليل تغيير اين سبک زندگي به رفاه تمايل زيادي دارند و حاضر نيستند در ابتداي زندگي کمبودها و کم و کسري‌ها را به جان بخرند و با هم زندگي را کم کم بسازند. جوان‌هايي که مي‌خواهند از همان اول در يک خانه لوکس و با همه امکانات و وسايل در بهترين نقطه شهر زندگي شان را شروع کنند و چون همه اينها معمولا فراهم نمي‌شود، قيد ازدواج را مي‌زنند. البته خيلي‌ها هم حق را به جوان تر‌ها مي‌دهند که با اين بيکاري و بالا بودن خرج زندگي،توان چرخاندن چرخ آن را نداشته باشند و اميدوار نباشند که در آينده صاحب زندگي بهتر شوند.‏

دکتر گلزاري معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان مي‌گويد: «نقطه اول چالش‌ها بي انگيزه بودن بخشي از جوانان در مورد ازدواج است و مطالعات ما نشان مي‌دهد 50درصد دليل بي انگيزگي جوانان مسائل اقتصادي و اشتغال است. ميانگين نرخ بيکاري جوانان 10درصد بالاتر از نرخ بيکاري جامعه است. همچنين مسائل فرهنگي نيز مثل ترس از ازدواج، ترس از مسئوليت در اين زمينه موثر است و باعث بروز ايجاد روابط نامشروع مي‌شود. مجموعه اينها باعث شده که در کشور نزديک به 10ميليون فرد در آستانه ازدواج داشته باشيم که مجرد هستند.»

مشکلات همسريابي سنتي
کارشناسان اجتماعي معتقدند شيوه‌هاي ازدواج در ايران ناکارآمد شده و همين هم به بالا رفتن آمار ازدواج دامن مي‌زند. گلزاري مي‌گويد: «چالش دوم ما بعد از مشکلات اقتصادي، مشکل همسريابي است. به اين معني که برخي دختران و پسران انگيزه و امکانات ازدواج را دارند، اما فرد مناسب را پيدا نمي‌کنند. مکانيزم همسريابي در جامعه ما يک مکانيزم سنتي بوده اما اين مسئله به دلايلي مثل گسترش شهرنشيني، هسته‌اي شدن خانواده‌ها و افزايش فاصله‌هاي اجتماعي ديگر جواب نمي‌دهد و جوانان هم حاکميت والدين را قبول ندارند. اين باعث مي‌شود که بسياري از دختران ما در تجردهاي ناخواسته به سر ببرند و سنشان بالا رفته و به تجرد قطعي برسند. در پسران نيز به همين شکل است که روابط گسترده‌اي برقرار کرده و سپس دچار بدبيني شده و ازدواج نمي‌کنند.»

مسائلي ديگري چون بالا رفتن ميزان تحصيلات به خصوص بين دختران، از بين رفتن توازن بين تعداد دختران و پسران در آستانه ازدواج و مشکلات فرهنگي مثل بد شمردن تقاضاي ازدواج از طرف دختران يا در نوبت ازدواج بودن خواهران و برادران بزرگتر که منجر به ازدواج نکردن کوچکترها مي‌شود، هم به عنوان دلايل بالا رفتن سن ازدواج و کاهش آمار ازدواج اعلام مي‌شود.

اما واقعيت اين است که درباره تمام اينها تا به حال بيشتر حرف زده شده و خبري از اتفاق جديد براي از بين بردن هرکدام از اين موانع به خصوص مشکلات اقتصادي جوانان، نيست. با وجود بي علاقگي به تعهد که بين جوان‌هاي اين دوره و زمانه بيشتر به چشم مي‌خورد،ميل ذاتي و فطري براي داشتن همدم و تشکيل خانواده وجود دارد که با سرراه قرار گرفتن هرکدام از اين غول‌ها، اين ميل هر روز کمرنگ‌تر شده و به تجرد منجر مي‌شود. اتفاقي که خواسته جوان‌ها و خانواده‌هايشان نيست اما مي‌افتد و باز هم فقط آمار برايش اعلام مي‌شود.
منبع:سلامت نيوز




منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۹۵۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوانان ایران لایق رتبه‌های بالا در مسابقات بین‌المللی هستند

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر حسینی محراب عصر امروز جمعه در حاشیه مسابقات کشتی فرنگی جام تختی در اهواز بیان کرد: جوانان ما لایق کسب رتبه‌های بالا در صحنه‌های بین‌المللی به ویژه در المپیک هستند و امیدواریم در کشتی فرنگی صاحب مدال المپیک شویم.

وی افزود: امروز شاهد شور و شوق خوبی بین جوانان و قهرمانان در جام تختی بودیم و تیم ملی با پیش‌قراولی ورزشکاران خوزستانی قهرمان شد و این ورزشکاران نشان دادند که شایستگی‌های بالایی دارند.

حسینی محراب اظهار کرد: امیدواریم در همه رشته‌های ورزشی به موفقیت برسیم و در کنار ورزشکاران در همه رشته‌های ورزشی هستیم؛ امید است با همت هیأت‌های استانی، شهرستانی و مدیران ورزش و جوانان و مسؤولان ذیربط جوانان خوزستانی استعداد خود را نشان دهند و در کشور و آسیا بدرخشند.

کد خبر 6089339

دیگر خبرها

  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • عروسی‌هایی بدون تالار و تشریفات
  • جوانان ایران لایق رتبه‌های بالا در مسابقات بین‌المللی هستند
  • جوانان ما لایق رتبه‌های بالا در سطح مسابقات بین‌المللی هستند
  • حرف‌های جالب عروس بزرگ امام: نمی‌خواستم ازدواج کنم اما.. /آقا مصطفی، روحانیِ مدرنی بود و در حجاب سختگیری نداشت
  • عروس بزرگ امام : نمی خواستم ازدواج کنم، قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشورهای خارجی سفر کنم؛ اما..
  • معصومه حائری، عروس امام خمینی درگذشت
  • عروس بزرگ امام خمینی درگذشت؛ معصومه حائری که بود؟
  • وام ازدواج ۸۸.۵ درصد متقاضیان قمی پرداخت شده است
  • عروس امام خمینی درگذشت؛ معصومه حائری که بود؟