Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@23:28:40 GMT

وايکينگ‌ها، نماد ترس و دلهره در اروپا

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۹۵۷۳۰

خبرگزاري آريا - وبسايت تابناک با تو: وايکينگ ها مردماني از نژاد "نورس" بودند که اصالت آنها به شمال اروپا بازمي گشت. از قرن هشتم تا يازدهم آنها از طريق دريا مسافرت مي کردند و سرزمين هاي جديدي را کشف مي نمودند.

اين دريانوردان به دليل حملات و تهاجمات خشن و بي رحمانه ي خود به شهرت رسيدند. وايکينگ ها در جستجوي گنج بودند، دزدي مي کردند و خانه ها را ميسوزاندند و بوميان مناطق مورد حمله خود را مي کشتند و يا به اسارت مي گرفتند، به عبارتي ديگر آنها چيزي فراتر از دزدان دريايي بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نام آنها "وايکينگ" نبود

آنچه که ما به عنوان وايکينگ مي شناسيم، مردمي از دانمارک، نروژ و سوئد کنوني بودند. امروز به مجموع اين سه کشور «اسکانديناوي» گفته ميشود. مردم اين مناطق به زباني موسوم به «نورس کهن» سخن مي گفتند. از قرن نوزدهم ميلادي استفاده از واژه ي «وايکينگ» متداول شد (اين کلمه از نورس کهن به معناي دزد دريايي) گرفته شده است. تهاجم و دزدي چيزي است که بسياري از مردم درباره ي وايکينگ ها گفته و نوشته اند، اما اين فقط جزئي از فرهنگ آنان بوده است، مردان وايکينگ در جواني دزد دريايي بودند و در سنين ميانسالي و پيري زندگي آرامي را در پيش گرفته و به امور خانواده ي خود رسيدگي مي کردند.

کشاورزي و ماهيگيري بخش بزرگي از فرهنگ وايکينگ ها بود و مسيرهاي تجاري آنها از کانادا تا ترکيه و روسيه امتداد داشت.




کليسا: وايکينگ ها عذاب خداوند هستند

وايکينگ ها در تاريخ با تهاجمات بي رحمانه ي خود به ياد آورده مي شوند. در سال 793 ميلادي وقتي قايق هاي دراز آنها وارد شمال شرقي انگلستان شد، خانه ها و ساختمان ها را سوزاندند و ديرهاي مسيحيان را ويران کردند، طلاها را به سرقت بردند و پس از جنگ با مردم بومي آنها را کشتند. کشيش کليساي بريتانيا بر اين باور بود که وايکينگ ها از سوي خداوند براي عذاب مسيحيان گناهکار فرستاده شده اند.




"چند خدايي" در ميان وايکينگ ها، زندگي دراماتيک خدايان

نخستين مردمان نورس کافر بودند به اين معنا که چندين خدا را مي پرستيدند. اودين "Odin" که به آن آلفادير "پدر همه" گفته ميشد، خداي خدايان به حساب مي آمد.

اودين پسر ثور (خداي رعد و چکش حامل قدرت) و لوکي Loki خداي موذي و فريبکاري بود که با مردم روي زمين و ساير خدايان حيله ورزانه رفتار مي کرد. داستان هاي "ساگا" که مردم نورس درباره ي خدايان خود تعريف مي کردند پر از صحنه هاي دراماتيک است؛ خداياني که ازدواج مي کردند، فرزند به دنيا مي آوردند و در صورت لزوم شرکاي زندگي خود را تغيير مي دادند.

اين داستان هاي همچنين با تصاويري از هيولاها و جانوران اسطوره اي در هم آميخته بود. خدايان نورس همواره در حال ستيز براي اثبات قدرت خود بودند. براي مثال براساس داستاني «ثور» يکي از خدايان مي کوشد تا گربه اي غول پيکر را بلند کند و فقط مي تواند يکي از پنجه هاي او را بلند نمايد و در نهايت شکست ميخورد.

خدايان وايکينگ در «آسگارد» زندگي مي کردند، شهر آسگارد با پلي از رنگين کمان با دنياي مردم روي زمين ارتباط برقرار مي کردند. آنها پس از سفر به مناطق مختلف دين مسيحيت را پذيرفتند و به آن گرويدند، با اين حال همچنان به اساطير خود به عنوان آداب و رسوم کهن (Forn Sed) باور داشتند.




درياسالاران مخوف با قايق هاي دراز و حکاکي شده

وايکينگ ها سفرهاي دريايي بسياري داشتند از اين روي در ساخت قايق بسيار ماهر و چيره دست شده بودند. قايق هاي آنان «لانگ بوت» ناميده ميشد و به اندازه ي 52 تا 120 فوت معادل با (16 تا 37 متر) درازا داشت و در هر يک از آنها 60 وايکينگ جا داده ميشد.

اين قايق ها طوري طراحي شده بودند که مي توانستند به راحتي در آبهاي عميق درياها و يا رودخانه هاي کم عمق تردد کنند و قابليت حمل در ساحل را نيز داشتند که مزيت بزرگي براي آنها در هنگام جنگ ها بود.

اين قايق ها از چوب بلوط و کاج ساخته مي شدند و شکاف ميان آنها را با موي حيوانات و مواد قيرمانندي مي پوشاندند. قايق هاي آنان هم بادبان داشت و هم پارو، جلوي هر قايق حکاکي هاي استادانه اي از تصاوير مارافعي و اژدها براي ارعاب دشمنان طراحي شده بود.




قايق آتش گرفته، نشانه اي از مرگ وايکينگ بزرگ

وقتي يکي از افراد سرشناس وايکينگ ها از دنيا مي رفت، براي او مراسم يادبود باشکوهي برگزار مي کردند. آنها يک قايق مخصوص درست مي کردند و در آن تمام اسباب و وسايل، جواهرات، لباس ها و متعلقات او را مي گذاشتند و سپس قايق را با همه ي آن وسايل آتش مي زدند و به درون دريا مي انداختند.




آشپزهاي چيره دست

نورس ها مردم دريا بودند، غذاي مورد علاقه ي آنها ماهي بود. اما از وقتي که به کشاورزان ماهري تبديل شدند، رژيم غذايي آنها هم دچار تنوع و دگرگوني گرديد. آنها حيواناتي همچون (گاو، خوک، بز و مرغ) نگهداري مي کردند و سبزيجات همچون نخود، لوبيا و کلم و دانه هايي همچون گندم و جو مي کاشتند و دانه هاي وحشي را هم جمع مي کردند و حيوانات وحشي همچون گوزن، گراز و خرس را شکار مي کردند. آنها در تهيه و پخت غذا بسيار ماهر بودند و ياد گرفته بودند که چگونه از ادويه ها براي خوشمزه شدن غذا استفاده نمايند.

کلم يکي ديگر از ملزومات غذايي وايکينگ ها بود، خوردن نان با عسل از جمله خلاقيت هاي وايکينگ ها در زمينه غذا به شمار مي رفت و آنها از سس تمشک براي مزه دار کردن غذا استفاده مي نمودند. هر چقدر وايکينگ ها بيشتر به مسافرت مي رفتند بر تنوع غذايي و مزه هاي مختلف ابداعي توسط آنها افزوده ميشد.




در ميان وايکينگ ها جايي براي کودکان ضعيف و بيمار نبود

نورس ها به قدرت و قواي بدني افتخار مي کردند و اگر کودکي بيمار به دنيا مي آمد يا اگر تشخيص مي دادند که او در آينده ضعيف بوده و توانايي مبارزه و جنگيدن را نخواهد داشت، او را مي کشتند، يا رهايش مي کردند تا خودش بميرد و يا درون دريا مي انداختند و غرقش مي کردند. کودکاني که تا پنج سالگي زنده مي ماندند (اغلب 80 درصد آنها زنده مي ماندند) براي مبارزه و جنگيدن، کشاورزي يا کار در خانه تربيت مي کردند. کودکان وايکينگ پيش از دست يابي به بلوغ جسمي و تکامل فيزيکي به استقلال شخصي دست مي يافتند. 75 درصد بچه هاي وايکينگ قادر به خواندن و نوشتن نبودند و تمام روز را صرف ساختن شمشيرهاي چوبي، قايق هاي کوچک و يا اسکيت سواري مي کردند و شبها نيز خانواده ي وايکينگ ها آواز مي خواندند و دور آتش جمع مي شدند و براي هم داستان سرايي مي نمودند.




وايکينگ هاي ترسناک berserker ، بي پروا و خارج از کنترل

وايکينگ ها جنگجوياني ويژه و دلير داشتند که berserker نام داشتند. آنها بسيار ترسناک بودند و هر چيزي را که در دسترس بود مي خوردند، جنس لباس هايشان از پوست حيوانات بود و در جنگ ها همچون گرگ زوزه مي کشيدند. امروزه واژه ي berserker براي کساني که بي پروا و خارج از کنترل هستند به کار مي رود.




موهاي بور، مد مورد علاقه ي وايکينگ ها

آن دسته از مردان وايکينگ که موهاي سياهي داشتند براي اين که چهره اي مطابق با اکثريت خود و فرهنگ غالب پيدا کنند با مواد قدرتمندي شبيه صابون هاي قوي موهاي خود را مي شستند تا رنگ آن بورتر و کمرنگ تر شود به علاوه از اين طريق شپش موهايشان را هم از بين ميبردند.





منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۹۵۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیج فارس اصلی‌ترین نماد تمامیت ارضی کشور است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خلیج فارس اصلی‌ترین نماد تمامیت ارضی کشور است و همه ما باید برای حفظ و نگهداری از این میراث گرانبهای روزگار کهن تلاش کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه به مناسبت روز ملی خلیج فارس در پیامی این روز را به دوستداران میهن اسلامی و خلیج همیشه فارس تبریک گفت که متن این پیام به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

خلیج فارس به لحاظ راهبردی، ملی و زیستی یکی از مهم‌ترین دروازه‌های ورود ایران به جهان است و اهمیت این مسئله برای تمام هموطنان، سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان در نظام مقدس جمهوری اسلامی واضح و مبرهن است. خلیج همیشه فارس اصلی‌ترین نماد برای تمامیت ارضی کشورمان است و همه ایرانیان برای حفظ و نگهداری از این میراث گرانبهای روزگار کهن جان در طبق اخلاص نهاده‌اند.

دهم اردیبهشت، روز ملی «خلیج همیشه فارس» را در سایه توجهات حضرت ولیعصر (عج) در حالی جشن می‌گیریم که این منطقه هم به لحاظ استراتژیک در کانون توجهات و ریل گذاری توسعه مطابق با منویات اخیر رهبر معظم انقلاب (مدظله) در خصوص توسعه دریامحور همراه با حفظ و ارتقای زیستگاه‌های بی‌بدیل قرار گرفته است و دولت مردمی انقلابی هم با تمام توان جهت قرارگیری در این مسیر تلاش می‌کند. خلیج فارس به لحاظ زیستی یکی از پرتاب‌وتوان‌ترین زیست بوم‌های دریایی در برابر تغییراتی است که به دست انسان‌ها به آن تحمیل شده است.

به عنوان خادم کوچک ملت در بخش محیط زیست دولت مردمی- انقلابی ضمن تبریک این روز به تمامی دریادلان عزیز و شهیدان پرکشیده به اوج آسمان زیبایی سرزمین اسلامی‌مان که در قعر خلیج همیشه فارس با عزت آرمیده‌اند، به میهن دوستان و هموطنان عزیز یادآور می‌شوم که سلامت زیست بوم خلیج فارس ضامن اصلی پایداری اقتصادی، امنیتی، انرژی و ثبات نه در منطقه بلکه در جهان خواهد بود و ما در دیده بانی از محیط زیست این ارزشمندترین و مهمترین خلیج جهان، خلیج همیشه فارس ذره‌ای قصور نخواهیم کرد. نام کهن سرزمین عزیزم ایران اسلامی به پهنه و تارک خلیج همیشه فارس سربلند و پرافتخار باد. به امید ظهور.»

کد خبر 749048

دیگر خبرها

  • (ویدئو) لحظه دلهره‌آور رسیدن طوفان شدید به یک قطار
  • جزئیات مهم از افزایش سرمایه سنگین نماد‌های بورسی
  • خلیج فارس اصلی‌ترین نماد تمامیت ارضی کشور است
  • رژه قایق‌ها در خلیج فارس
  • زاگرس برای سومین ماه روند صعودی فروش را حفظ کرد
  • ورزش زورخانه‌ای نماد ورزش پهلوانی
  • افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل بورس
  • شاخص بورس هزار واحد رشد کرد
  • فرزام: باید شرایط آمادگی استاندارد را در روئینگ داشته باشیم
  • قایق هایی از جنس ملودی (عکس)