Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-08@13:44:23 GMT

آثار ایمان به خدا و رسول در زندگی فردی و اجتماعی

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۹۵۹۱۱

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد شامگاه شنبه، سوم خردادماه در برنامه تفسیر قرآن‌کریم با محوریت سوره مبارکه «حدید» در مسجد بعثت خرم‌آباد، گفت: موضوع آیه 28 سوره حدید با این مضمون «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَيَجْعَل لَّكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ» آثار ایمان به خدا و رسول خداست این‌که اگر کسی ایمان به خدا و رسول بیاورد چه اثری در زندگی فردی و اجتماعی او دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در رابطه با شأن نزول این آیه افزود: شان نزول آیه 28 سوره حدید که در تاریخ آمده این است که وقتی پیامبراکرم(ص) در مکه زندگی می‌کرد مشرکان مکه پیامبر و یارانش را اذیت و آزار می‌کردند پیامبر به این فکر افتاد که راه نجاتی پیدا کند و در این هنگام بود که مسئله هجرت پیش آمد لذا به جعفر بن ابی‌طالب اجازه داده شد با جمعی از مسلمانان به‌سمت حبشه حرکت کنند چون آنها شنیده بودند پادشاه حبشه یعنی نجاشی در حکومتش حقوق مردم را رعایت می‌کرد و مردم آزار نمی‌بینند.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که در این راستا جعفربن ابی‌طالب به همراه 70 نفر از مسلمانان به‌سمت حبشه هجرت کرد، اضافه کرد: جعفر و همراهانش در طول این مدت که در حبشه بودند توانستند عده‌ای را مسلمان کنند بعد تصمیم گرفتند به مکه برگردند در این هنگام چهل نفر از مردم حبشه که مسلمان شده بودند به جعفر گفتند ما هم به مکه می‌آئیم تا پیامبر(ص) را زیارت کنیم آنها وقتی وضع زندگی مسلمانان مکه را دیدند به پیامبر گفتند ما در حبشه وضع مالی‌مان خوب است اجازه بدهید به حبشه برویم و مال و ثروت‌مان را بیاوریم و بین مسلمانان تقسیم کنیم.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان افزود: این چهل نفر که قبلاً مسیحی بودند و مسلمان شدند به حبشه رفتند و اموالشان را جمع کردند و به مکه نزد پیامبر آمدند و این اموال را بین مسلمانان تقسیم کردند و وقتی تقسیم کردند آیات 52 تا 54 سوره قصص با این مضمون «الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ مِن قَبْلِهِ هُم بِهِ يُؤْمِنُونَ ﴿52﴾ وَإِذَا يُتْلَى عَلَيْهِمْ قَالُوا آمَنَّا بِهِ إِنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّنَا إِنَّا كُنَّا مِن قَبْلِهِ مُسْلِمِينَ ﴿53﴾ أُوْلَئِكَ يُؤْتَوْنَ أَجْرَهُم مَّرَّتَيْنِ بِمَا صَبَرُوا وَيَدْرَؤُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ» نازل شد.
این مفسر قرآن‌کریم اظهارکرد: وقتی آیات سوره قصص نازل شد آن چهل نفر حبشی کمی مغرور شدند و مسلمانان نیز مقداری ناراحت شدند که چرا ما یک پاداش و آنها دو پا داش داشته باشند لذا پیامبر اکرم(ص) منتظر بود ببیند خدای متعال دراین باره چه می‌گوید که آیه 28 سوره حدید نازل شد.
وی گفت: خدای متعال در این آیه خطاب به مؤمنان می‌گوید: «اى كسانى‌كه ايمان آورده‏ايد از خدا پروا داريد و به پيامبر او بگرويد»
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که ایمان راسخ در عمل کردن است، اضافه کرد: خدای متعال در این آیه خطاب به مؤمنان فرموده است: «ای کسانی‌که موحد هستید اگر خدا را قبول دارید باید اطاعت از پیامبر کنید چراکه لازمه ایمان به خدا تقوا و اطاعت از رسول و ولی خداست».
وی در رابطه با آثار ایمان به خدا و رسول خدا، گفت: بنابر تفسیر این آیه خدای بزرگ سه موهبت به انسان می‌دهد که ازجمله می‌توان به برخورداری از دو سهم و نصیب از رحمت الهی اشاره کرد کمااینکه «كِفْلَيْنِ» در اصطلاح بهره‌ای است که نیاز انسان را برطرف می‌کند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان اظهارکرد: خدای متعال در این آیه فرموده است: «اگر شما اطاعت از رسول خدا کنید دو بهره و دو نصیب از رحمت الهی می‌برید» که مفسران در این رابطه گفته‌اند مقصود از «كِفْلَيْنِ» یکی نور باطنی در دنیا و مغفرت الهی در آخرت است بعضی هم گفته‌اند منظور ثواب ایمان به پیامبران گذشته و ثواب ایمان به پیامبر اکرم(ص) است و بعضی هم گفته‌اند مقصود از کفلین دو تای عددی نیست منظور اجر پی در پی است یعنی هر سخن پیامبر را عمل کنید پاداش می‌برید.
وی اضافه کرد: یک قول در روایات اسلامی مورد تایید است که می‌گود مقصود از کفلین دو حسنه در دنیا و در آخرت است کمااینکه در قنوت می‌خوانیم: «ربنا آتنا فی الدنیا الحسنه و فی الاخره الحسنه».
این مفسر قرآن‌کریم گفت: دومین اثر ایمان به خدا و رسول خدا این است که خدا نوری به شما می‌بخشد که در سایه آن نور راه زندگی را پیدا می‌کنید کمااینکه مقصود از این نور قرآن است قرآن راه زندگی را به شما نشان می‌دهد.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: بعضی از مفسران گفته‌اند در این‌جا نور ایمان مقصود است که در دل انسان ایجاد و به‌وسیله آن انسان حق را از باطل تشخیص و راه زندگی را پیدا می‌کند.
وی افزود: اثر سوم ایمان به خدا و رسول خدا(ص) این است که خدا گناهان شما را می‌آمرزد همه این‌ها برای تقویت ارتباط با خدا و رسول خدا و ائمه و ولی خداست کمااینکه در زندگی اجتماعی ما باید امام و ولی داشته باشیم که به او اقتدا کنیم و از او سرپیچی نکنیم.
امام جمعه خرم‌آباد با تاکید بر این‌که نباید در برابر ولی‌فقیه ابراز وجود کرد، اظهارکرد: اطاعت از ولی‌فقیه واجب است اگر امروز می‌بینیم ایران اسلامی در دنیا ممتاز است این ممتاز بودن ایران اسلامی در سایه ولی‌فقیه است.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۹۵۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد و هویت‌بخشی به محله

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی  به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محله‌ها می‌شود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله می‌شود.  

محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقاله‌ای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد به‌عنوان الگوی جامعه دينی و هويت‌بخش محله»  به این موضوع اشاره می‌کند که مسجد به معنی سجده‌گاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق می‌شود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.

* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی

 به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر می‌آید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب می‌کردند.

یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزه‌های دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.

* مهمترین کارکرد مساجد

این پژوهشگر توضیح می‌دهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.

الویری در ادامه این پژوهش توضیح می‌دهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونه‌ای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.

این پژوهشگر اینگونه جمع‌بندی می‌کند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محله‌ای متناسب با باورهای دینی و ظرفیت‌ها و ضرورت‌های برخاسته از آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانی‌ها و تفاوت‌های آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزه‌های دینی و ژرف‌کاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینه‌های آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.

گفتنی است، یافته‌های این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نگاهی گذرا به زندگی و آثار یکی از مفاخر فرهنگی شهرستان سقز
  • دستگیری کلاهبردار اینستاگرامی در هرمزگان
  • برگزاری نمایشگاه «آبی» در باگالری
  • نقش انتخابات در بهبود رشد فرهنگ و زندگی اجتماعی جامعه
  • آیت‌الله جوادی آملی: فریب، راه نیست و با آن نمی‌توان زندگی کرد
  • حضرت ابراهیم یک پیامبر ویژه است
  • مفاهیم: آشنایی با عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت (SDH)
  • روایت زندگی محمد دبیر سیاقی در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»/ هنوز برای ستاره شدن وقت هست