Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیرمسعود شهرام‌نیا (مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین تصمیم‌گیری‌ها برای میهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال ۹۷ (۲۰۱۸) گفت: هنوز تصمیم‌گیری برای مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال ۹۷ (۲۰۱۸) قطعی نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه کشور چین درخواست داشته تا میهمان ویژه‌شدنش در نمایشگاه کتاب تهران به یک سال بعد موکول شود، ما با چند کشور خارجی دیگر که متقاضی بودند وارد مذاکره شده‌ایم. در همین راستا روز پنجشنبه هفته گذشته اول تیرماه مذاکراتی را با ژاپنی‌ها داشتیم و در نشستی با رایزن فرهنگی سفارت ژاپن در ایران آخرین گفت‌وگوها را انجام داده‌ایم و ‌آن‌ها هم قرار است در مدت کوتاهی شرایط را بررسی کرده و پاسخ نهایی را اعلام کنند.

او ادامه داد: علاقه ما برای رفت و برگشت نمایشگاهی هست و اینکه در ازای میزبانی از یک میهمان ویژه، ایران هم یک‌بار در نمایشگاه کتاب کشور مذکور به عنوان میهمان ویژه امکان حضور پیدا کند. علاوه بر ژاپن کشورهای اسپانیا، مکزیک و ضربستان هم گزینه‌های دیگری هستند که اگر کشور ژاپن قطعی نشود مذاکرات را با آن‌ها پی می‌گیریم، منتها اولویت شورای سیاست‌گذاری کشور ژاپن است.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی همچنین در توضیح برنامه‌ریزی‌های ایران برای حضور به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب پکن، اظهار داشت: ترکیب حضور ناشران و اهالی فرهنگ ایران برای حضور در نمایشگاه کتاب پکن مشخص شده است. بنا بر توافق صورت گرفته با مسئولین نمایشگاه کتاب پکن امسال ۵۰۰ مترمربع فضا در اختیار غرفه ایران قرار خواهد گرفت. فراخوان ثبت‌نام هم منتشر شده و تعدادی از ناشران، تشکل‌های نشر و آژانس‌های ادبی و موسسات فرهنگی و حتی چند دانشگاه برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی و تمایل کرده‌اند. در مرحله امضای تفاهم‌نامه با این دوستان برای مشخص شدن چگونگی حضورشان در چین هستیم. طراحی اولیه غرفه هم آماده شده و پس از اصلاحات نهایی برای تائید آن را در اختیار طرف مقابل می‌گذاریم. همچنین شعار ایران در نمایشگاه کتاب پکن ۲۰۱۷ هم بعد از بررسی قطعی شده و به تصویب می‌رسد.

شهرام‌نیا اولویت برای حضور نویسندگان را شامل آن‌هایی دانست که در سال‌های اخیر در جشنواره‌های ادبی کشور به عنوان برگزیده شناخته شده‌اند و یادآور شد: برای حضور نویسندگان و هنرمندان مهمان هم چارچوب کلی مشخص شده و نویسندگان کودک به پیشنهاد انجمن کودک و نوجوان و ترجیحا از بین برگزیدگان جوایز ادبی مختلف حوزه کودک و نوجوان انتخاب می‌شوند. در حوزه بزرگسال هم اولویت با کسانی است که در سال‌های اخیر برگزیده جوایز ادبی کشور مثل کتاب سال، جلال آل‌احمد و پروین‌ اعتصامی بوده‌اند. برنامه‌های جنبی مثل اجراهای موسیقی و تئاتر را هم مد نظر داریم و با طرف چینی به توافق رسیدیم یک گروه موسیقی و یک گروه تئاتر در مراسم افتتاحیه نمایشگاه اجرا داشته باشند و وزیر فرهنگ کشور ما هم در این مراسم حضور خواهد داشت. تمامی این موارد مشخص و به طرف چینی هم اعلام شده است و امیدواریم ظرف روزهای آتی اقدامات مربوط به این فعالیت‌ها نهایی شوند.

او در پایان در پاسخ به تصمیم‌گیری‌ها درباره حضور ایران به عنوان میهمان نمایشگاه کتاب وین در اتریش نیز بیان کرد: اتریش علاقه‌مند است که پروژه میهمان ویژه را از دوره بعدی نمایشگاه کتاب وین به راه بیندازد و همچنین علاقه‌مند است برای اولین‌بار ایران میهمان ویژه این نمایشگاه باشد. ما در مذاکرات خود با اتریش که در ایام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اجام شده به این تمایل پاسخ مثبت دادیم و درخواست داشتیم کشور اتریش پس از بررسی بیشتر درخواست را به صورت کتبی به ایران اعلام کند که تاکنون خبری در این مورد نشده است. بعید هم می‌دانم با توجه به زمان کمی که تا برگزاری نمایشگاه کتاب وین باقی مانده کشور اتریش موضوع میهمان ویژه را نهایی کند و در صورت تحقق این امر ما زمان کافی برای آماده‌شدن به عنوان میهمان ویژه را نخواهیم داشت و هرچند طبیعتا خود اتریش هم به اجرای میهمان ویژه برای سال ۲۰۱۷ نرسد. در نهایت سال آینده هم اگر فرصت میهمان ویژه‌شدن در اتریش به ما اعلام شود با برنامه‌ریزی در این رویداد فرهنگی حضور خواهیم داشت.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۹۷۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۱۴ گروه در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد/ جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور اعطا می‌شود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی و سید مصطفی موتورچی دبیر پانزدهمین دوره جشنواره در حوزه هنری برگزار می شود.

پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد با شرکت 14 گروه از هنرمندان عرصه تئاتر در مساجد سراسر کشور قرار است از 18 تا 21 اردیبهشت ماه در شهرستان بافق استان یزد برگزار شود. 

کوروش زارعی در ابتدای نشست عنوان کرد: شعار این دوره جشنواره پانزدهم «خانه هنرم مسجدم» است. سه سال جشنواره برای ایجاد زیرساخت ها و چشم اندازهای درست تعطیل شد اما بعدش دومرتبه به اجرا رسید. پس از در تولید بچه های مسجد در استان ها تحت عنوان تئاتر محرابیان، حال احساس میکنیم به رشد مناسب رسیدند.

وی در ادامه افزود: تئاتری ها حال به زایایی رسیده و می توانند وارد عرصه های جدی شوند. پس از کارگاه سال قبل مشهد، قرار است خروجی ها امسال به اجرا رسیده و در رویدادهای تئاتر کشور حضور یابند. تئاتری های اجرایی امسال خروجی هشتصد گروه نمایشی ما هستند و ما تلاش داریم کارها را به روستاها هم برسانیم. تئاتر بچه های مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد تا ما بتوانیم استعدادها حتی در مرزهای ایران را کشف و هدایت کنیم.

مصطفی موتورچی دبیر جشنواره نیز در صحبت هایی با اشاره به عدم انتشار فراخوان برای این دوره گفت:  از بین کارهای رسیده چهارده اثر نهایی شده و به اجرا در خواهد آمد. در کنار کار تولید اثر ،سلسله کارگاه هم داشتیم که نزدیک به هشتصد مربی و گروه بودند و اینها نمایشنامه هایی آماده و در مساجد اجرا کردند و بااین هدف سه دوره جشنواره نمایشنامه نویسی گلدسته ها را داشتیم که برگزیده های آنها به این جشنواره رسید.

وی در ادامه گفت: داوران اعظم بروجردی، الهام چرخنده و وفا طرفه هستند.

زارعی همچنین درباره اهمیت گروه محوری در جشنواره افزود: جوایز هم گروه محوری از اول تا سوم اعطا می شود.  یکی از جوایز ویژه ما جایزه ویژه فرج الله سلحشور به نام این عزیز تئاتری مسجدی خواهد بود است.

زارعی در بخش پرسش و پاسخ در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره جایزه سلحشور گفت: این جایزه به گروه برتر تقدیم خواهد شد یک گروه کاملا مسجدی که در آموزش ها حضور داشتند و مسائل اخلاقی را هم رعایت کرده و به معنای واقعی یک گروه هستند.

وی در ادامه افزود: امسال چهارمین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی گلدسته ها را خواهیم داشت.

زارعی درباره تک جنسیتی بودن اجراها گفت: بخاطر این مسائل کارهایی تولید شد و داوران خانم هستند که راحت کارها اجرا شود و اینبار ما ساختار شکنی کرده و از سه خانم با تحصیلات و تجربه برای داوری استفاده کردیم. 

زارعی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا اظهار داشت: افتتاحیه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق خواهیم داشت و اجراها هم در امامزاده عبدالله خواهد بود، هرگروه بعد اجرای داوری سه اجرا در مساجد بافق و یزد خواهند داشت ، مساجد یزد و امامزاده ها شاهد اجراها خواهند بود. 

مورتورچی افزود: در طول جشنواره برای بچه های انجمن نمایش بافق دو کارگاه طراحی کردیم و انجا کارگاه نمایشنامه نویسی و دوره کارگردانی برگزار می کنیم.

موتورچی درباره جوایز نیز در پاسخ به آنا گفت: ما پنج جایزه گروه خواهیم داشت.بازیگری خانم و آقا هفت نفر تقدیر بدون رتبه خواهند بود. دو بزرگداشت و جایزه سلحشور نیز خواهیم داشت.سیصد میلیون جایزه خواهیم داشت و بیشترین جایزه هم فرج الله سلحشور بیست میلیون و پنج گروه برگزیده هر کدام ده میلیون خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برنامه‌های کانون در سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد
  • حضور مسعود کیمیایی در اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
  • گروه محوری را در دستور کار این دوره از جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دادیم
  • گروه‌محوری در دستور کار جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دارد
  • «فرج الله سلحشور» تئاتر را از مسجد آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد
  • احمدوند: در نمایشگاه کتاب برنامه‌های ویژه‌ای برای فلسطین تدارک دیدیم/ کلیه ناشران در فضای مسقف جانمایی شدند
  • افزایش اعتبار بن دانشجویی در نمایشگاه کتاب
  • تئاتر بچه‌های مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد/ حضور ۱۴ گروه نمایشی در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • حضور ۶۰ ناشر خارجی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • رقابت ۱۴ گروه در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد/ جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور اعطا می‌شود