Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک اقتصاددان گفت: گروه‌های فشار عموما از ارز دو نرخی سود می‌برند و می‌توانند در تاخیر یا تعویق در اجرای سیاست‌ها تاثیرگذار باشد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر علی باریکانی با تصریح بر اینکه برای تک نرخی شدن ارز نیاز به پیش شرط هایی است، اظهار داشت: مهمترین پیش شرط این موضوع توانایی بانک مرکزی برای کنترل نوسانات و هیجان اوایل تک نرخی شدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی دومین موضوع و پیش شرط را نگاه مدیریتی مدیران دانست و گفت: سال‌ها پیش در کتب علمی نوشته می‌شد، منابع دولت را نیروی کار، زمین و سرمایه تشکیل می‌دهند. بعد که علم پیشرفت کرد، یک عامل دیگر اضافه کردند و آن مدیریت است. پشت تصمیم گیری‌های دولت ها، یک اندیشه اقتصادی است، اما اجرای آن اندیشه نیز یک داستان طولانی است.
این اقتصاددان از لزوم تطابق قانون و ظرفیت گفت و اظهار داشت: همه می‌دانیم در بلند مدت ارز تک نرخی بهتر است و یکی از اعتراضات روسای جمهور آمریکا به چین این است که ارزش دلار را نسبت به پول ملی بالا نگه می‌دارد و ارزش پول خودش را پایین نگه داشته است و دلار را گران می‌کنند، زیرا وقتی قیمت ارز بالا برود، مزیت رقابتی برای صادرات پیدا می‌کنیم.
وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های بازی با نرخ ارز، کسری بودجه دولت است، تصریح کرد: علت چنین کاری آن است که درآمد دولت به دلار و مخارج آن به ریال است و هنگامی که کسری بودجه دارید، دلار بیشتری مصرف می‌کنید و به همین جهت، ریال بیشتری به دست می‌آورید و امور جاری را رتق و فتق می‌کنید.نزدیک شدن نرخ ارز مبادله‌ای به آزاد، تنش را از جامعه دور می‌کند

کارشناس امور بانکی اظهار داشت: دولت برای اینکه در جامعه تنش ایجاد نشود تا شاهد تورم و گرانی‌ها نباشیم، باید ارزی‌های مبادله‌ای را به ارزهای آزاد نزدیک کند. دکتر ایرج یوسفی با بیان اینکه در حال حاضر ارز دو نرخی داریم، اظهار داشت: یکی نرخ مبادله‌ای بانک مرکزی است و دوم ارز متقاضیان بازار آزاد است.
وی با اشاره اینکه ارز چند نرخی باعث ایجاد رانت می‌شود، گفت: با توجه به عدم شفافیتی که وجود داشت و نرخ ارز چند برابر شد، یک تلاطمی در بازار ایجاد شد که قابل کنترل نبود. دولت برای کنترل این مسئله اقلام را اولویت بندی کرد و کم کم آن‌ها را حذف کرد و در حال حاضر خیلی محدود شده است.
وی با تاکید بر اینکه باید ارز تک نرخی شود، گفت: در حال حاضر نرخ مبادله‌ای به نرخ آزاد نزدیک می‌شود و این الزام وجود دارد. اینکه دولت قبل، اولویت بندی کالا‌ها را در ده بخش کرد، به این دلیل بود که نمی‌خواست به قشر آسیب پذیر، فشار بیاید.
کارشناس امور بانکی با اشاره به واردات محور بودن اقتصاد ایران، بیان داشت: در حال حاضر نیز برای کالاهای اساسی و استراتژیک مانند دارو و تجهیزات پزشکی و چند قلم کالا، مجبور است، از نرخ مبادله‌ای استفاده کند تا قیمت این کالا تاثیر زیادی بر دهک‌های پایین جامعه نداشته باشد.
وی گفت: بانک‌های خارجی که با ما کار می‌کنند توسعه پیدا کردند هر چند که بانک‌های بزرگی نیستند و همانطور که دولت هم اعلام کرد بیش از سه میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نفت و پتروشیمی انجام شده است.
یوسفی یکی از مباحث مهم را نزدیک شدن ارز مبادله‌ای به ارز آزاد دانست و اظهار داشت: دولت برای اینکه در جامعه تنش ایجاد نشود تا شاهد تورم و گرانی‌ها نباشیم، باید ارزی‌های مبادله‌ای را به ارزهای آزاد نزدیک کند.
وی با اشاره به تاکید رئیس بانک مرکزی مبنی بر تک نرخی شدن ارز در سال جدید؛ گفت: در این مدت باید قیمت ارز مبادله‌ای را افزایش دهیم. البته بعضی از بخش‌ها نیاز مبرم به ارز تک ترخی دارد مانند دارو‌ها که تعدادی از آن‌ها را نمی‌توانم در داخل بسازیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۹۷۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سناریو BBC برای کاهش فشار بر رژیم صهیونیستی

دریافت 38 MB کد خبر 6094391

دیگر خبرها

  • سناریو BBC برای کاهش فشار بر رژیم صهیونیستی
  • ۱۲ نگین درخشان صنعت گاز در دولت سیزدهم
  • دولت از فعالان بازار لوازم خانگی انتظار معجزه دارد
  • در سال جهش تولید، ارز چند نرخی را حذف کنید
  • فشار دولت اوکراین به مسلمانان برای سکوت در نسل‌کشی غزه + سند
  • روسیه «واگنر» را بازسازی کرد تا از تکرار شورش آن جلوگیری کند
  • پیشنهاد‌های مالی وسوسه کننده به شمسایی برای مصرف برنج + فیلم
  • یک برگ دیگر از ناکارآمدی های دولت سیزدهم/ تولیدات خودروسازان داخلی کجاست؟
  • بستگان اسرای اسرائیلی:کابینه فرصت امضای توافق را از دست ندهد
  • رحمانی فضلی: دولت ضعیف و قوی، هر کدام ۲۰ درصد کشور را عقب یا جلو می برند /بدون فضای باثبات نمی شود کاری کرد