Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-20@01:31:01 GMT

ثواب خواندن نماز عید فطر چیست

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۹۹۰۳۱

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: با رسیدن به سی‌امین روز از ماه مبارک رمضان و جمع شدن سفره بی نهایت رحمت الهی پروردگار، توشه یک ساله را با اقامه کردن نماز عید فطر و انجام اعمال شب و روز عید خواهیم بست.

به حتم روزهایی که نفس کشیدن، مذاکره علمی و حتی خواب مومن عبادت و ثواب هزار ساله دارد، نماز عید فطر نیز بی فضیلت نبوده و در این گزارش به ثواب ادای نماز عید فطر خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ثواب کسى که ماه رمضان را روزه بگیرد و آخرین روز آن را با صدقه به پایان برساند و با غسل به نماز حاضر شود چیست؟



«عن أنس بن مالک قال قال رسول الله (ص) من صام رمضان و ختمه بصدقة و غدا إلى المصلى بغسل رجع مغفورا له »؛



انس بن مالک از رسول خدا (ص) روایت کرده است که فرمود: هر کس ماه رمضان را روزه بگیرد، و با صدقه دادن آن را به پایان برساند، و فرداى آن روز با غسل به جایگاه نماز برود، آمرزیده باز مى گردد».



ثواب قرائت چهار رکعت نماز در روز عید فطر پس از نماز امام


«عن سلمان ره قال قال رسول الله (ص) من صلى أربع رکعات یوم الفطر بعد صلاة الإمام یقرأ فی أولهن سبح اسم ربک الأعلى فکأنما قرأ جمیع الکتب کل کتاب أنزله الله عز و جل و فی الرکعة الثانیة و الشمس و ضحاها فله من الثواب ما طلعت علیه الشمس و فی الثالثة و الضحى فله من الثواب کأنما أشبع جمیع المساکین و دهنهم و نظفهم و فی الرابعة قل هو الله أحد ثلاثین مرة غفر الله له ذنب خمسین سنة مستقبلة و خمسین سنة مستدبرة». قال محمد بن علی مؤلف هذا الکتاب رض أقول فی ذلک و بالله التوفیق إن هذا الثواب هو لمن کان إمامه مخالفا لمذهبه فیصلی معه تقیة ثم یصلى هذه الأربع رکعات للعید فأما إذا کان الإمام إماما من الله عز و جل واجب الطاعة على العباد فصلى خلفه صلاة العید لم یکن له أن یصلی بعد ذلک صلاة حتى تزول الشمس و کذلک من کان إمامه موافقا لمذهبه إن لم یکن مفروض الطاعة صلى معه العید لم یکن له أن یصلی بعد ذلک صلاة حتى تزول الشمس و المعتمد أنه لا صلاة فی العیدین إلا مع الإمام فمن أحب أن یصلی وحده فلا بأس و تصدیق ذلک»؛



سلمان فارسى از رسول خدا (ص) روایت کرده است که فرمود: هر کس در روز عید فطر چهار رکعت پس از نماز امام بخواند، در رکعت اول (بعد از سوره حمد) سوره «سبح اسم ربک الأعلى» را قرائت کند، گوئى تمام کتابهاى آسمانى را که خدا (بر پیامبران) نازل کرده، خوانده است؛ و اگر در رکعت دوم (بعد از سوره حمد) سوره شمس «و الشمس و ضحاها» را قرائت کند، ثواب او به وسعت گستره اى است که خورشید بر آن مى تابد؛ و اگر در رکعت سوم (بعد از سوره حمد) سوره «و الضحى» را قرائت نماید، ثواب او برابر با ثوابى است که همه فقرا را سیر کرده، و به آنها عطر زده و پاکیزه شان کرده باشد. و اگر در رکعت چهارم (بعد از سوره حمد) سى بار سوره «توحید» را بخواند، خداوند گناه پنجاه سال آینده و پنجاه سال گذشته او را مى آمرزد».



مؤلف این کتاب (شیخ صدوق) بعد از درخواست موفقیت از خداوند متعال، در باره این حدیث مى گوید که: این ثواب براى کسى است که امام جماعت او مخالف مذهب وى باشد، و از روى تقیه با او نماز بخواند، و پس از پایان نماز جماعت این چهار رکعت نماز عید را بجاى آورد، و به نمازى که با امام جماعت مخالف مذهب خود خوانده است، اعتنایى نکند، اما کسى که در روز عید با امامى نماز عید را بخواند که از طرف خداوند منصوب شده باشد و طاعتش بر بندگان خدا واجب گردیده است، پس بعد از این نماز تا زوال شمس (ظهر شرعى) جایز نیست نماز دیگرى بخواند، و همچنین کسى که امام جماعت او در روز عید موافق مذهب وى باشد، و با او نماز عید بخواند هر چند که طاعتش واجب نباشد، جایز نیست که پس از نماز جماعت تا وقت زوال آفتاب (ظهر شرعى) نمازى دیگر بخواند، و آنچه محرز است این است که در نماز عید فطر و عید اضحى فقط با امام مى توان خواند، و اگر کسى بخواهد نماز عید را تنها بخواند، اشکالى ندارد، بدلیل روایات زیر:
«عن زرارة عن أبی جعفر ع قال من لم یصل مع الإمام فی جماعة یوم العید فلا صلاة له و لا قضاء علیه» ؛

«زراره، از امام محمد باقر علیه السلام روایت کرده است که فرمود: هر کس در روز عید با امام جماعت نماز نخواند، نمازى براى او نیست، و قضاى نماز بر او واجب نمى گردد».


«و بهذا الإسناد عن الحسین بن سعید عن عثمان بن عیسى عن سماعة بن مهران عن أبی عبد الله ع قال لا صلاة فی العیدین إلا مع إمام فإن صلیت وحدک فلا بأس» ؛

«سماعة بن مهران از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمود: در عیدین (عید فطر و عید قربان) نمازى نیست مگر با امام، ولى اگر آن را بصورت فرادى بخوانى اشکال ندارد».


«و بهذا الإسناد عن الحسین بن سعید عن فضالة عن حماد بن عثمان عن معمر بن یحیى و زرارة قال قال أبو جعفر ع لا صلاة یوم الفطر و الأضحى إلا مع إمام» ؛

معمر بن یحیى و زراره از امام محمد باقر علیه السلام روایت کرده اند که فرمود: در روز عید فطر و اضحى نمازى نیست مگر به جماعت».

«و بهذا الإسناد عن الحسین بن سعید عن محمد بن سنان عن عبد الله بن سنان الحلبی عن أبی عبد الله ع قال سألته عن صلاة العیدین هل قبلهما صلاة أو بعدهما قال لیس قبلهما و لا بعدهما شی ء»؛

«حلبى روایت کرده است که از امام صادق علیه السلام در مورد نماز عیدین (عید فطر و عید ضحى) پرسیدم که آیا پیش از این دو نماز یا پس از آن نمازى هست؟ فرمود: پیش از آن و پس از آن نمازى نیست».


«و بهذا الإسناد عن الحسین بن سعید عن حماد بن عیسى عن حریز عن محمد بن مسلم قال سألت أبا عبد الله ع عن الصلاة فی الفطر و الأضحى قال لیس فیهما أذان و لا إقامة و لیس بعد الرکعتین و لا قبلهما صلاة»؛

«محمد بن مسلم روایت کرده است که از امام صادق علیه السلام در مورد نماز عید فطر و اضحى پرسیدم، فرمود: در این دو نماز اقامه و اذان نیست، و پس از آن دو رکعت و پیش از آن نمازى نیست».


«و بهذا الإسناد عن الحسین بن سعید عن فضالة عن ابن سنان عن أبی عبد الله ع قال صلاة العیدین رکعتان لیس قبلهما و لا بعدهما شی ء»؛

«ابن سنان از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمود: نماز عیدین (عید فطر و عید اضحى) دو رکعت است و پیش از آن و پس از آن نمازى نیست».


«عن زرارة قال قال أبو جعفر ع لیس یوم الفطر و لا یوم الأضحى أذان و لا إقامة أذانهما طلوع الشمس إذا طلعت خرجوا و لیس قبلهما و لا بعدهما صلاة و من لم یصل مع إمام فی جماعة فلا صلاة له و لا قضاء علیه» ؛

«زراره روایت کرده است که امام محمد باقر علیه السلام فرمود: در نماز روز عید فطر و عید اضحى اذان و اقامه نیست، اذان آن دو طلوع آفتاب است، هنگامى که طلوع مى کند بیرون مى آیند، و پیش از آن و پس از آن نمازى نیست، و هر کس به همراه امام جماعت نماز نخواند نمازى بر او نیست، و قضا نیز بر او واجب نمى شود».

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۹۹۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ غفلت بزرگ موسسه های آموزشی و دانشگاه های دریایی

تین نیوز رضا محمد علی بیگی* :

عدم دانش و مهارت کافی اکثر خدمه کلیدی شناورها از کم و کیف محتوای نقشه های پایپینگ یا لوله کشی و ابزار دقیق مرتبط با سیستم های مختلف کشتی و نیز نقشه های سازه یا ساختمان کشتی یا به طور خلاصه عدم توانمندی ایشان در خواندن و تحلیل نقشه های ذکر شده در کنار عدم دانش و مهارت شان در خواندن دستورالعمل ها و کتابچه های تعمیراتی سازندگان تجهیزات که به زبان انگلیسی می باشد، موجب شده تا نظام تعمیر و نگهداری ماشین آلات بر روی کشتی ها، با ضعف ها و ایرادات بزرگی همراه شود. و این یعنی ریسک های عملیاتی شناور از منظر نوع، کمیت و کیفیت افزایش یابد.

بی توجهی به محتوای این نقشه ها تا جایی پیش رفته که مسئولان کلیدی کشتی و کارکنان زیر مجموعه شان به ویژه در بخش موتورخانه، در نگهداری و حفاظت نظام مند و لازم از این نقشه ها و یا بهتر بگویم این اسناد مهم کشتی، چندان که باید دغدغه ای نداشته باشند !!

از طرفی متاسفانه اغلب بازرس های موسسه های رده بندی، بازرس های کنترل بندر و نیز ارزیابان خسارت هم در زمان انجام انواع بازرسی از کشتی ها به دلیل دانش و مهارت اندک شان در خواندن نقشه ها و کتابچه های فنی موجود روی کشتی، به این مهم توجه چندانی ندارند!! حتی اغلب دریانوردان در خواندن و تحلیل نقشه ایمنی و کنترل حریق کشتی دچار چالش های اساسی هستند در حالی که عدم تسلط نفرات کلیدی کشتی ها بر محتوای کتابچه تعادل کشتی، نقشه های پایپینگ و سازه کشتی یکی از دلایل اصلی غرق شد بسیاری از شناورهای غیرکنوانسیونی است.

این غفلت موجب می شود تا: ۱)- نگهداری و تعمیرات تجهیزات و ماشین آلات کشتی علمی و اصولی انجام نپذیرد. ۲)- هزینه های نگهداری و تعمیرات در فاز بهره برداری افزایش یابد. ۳)- ریسک های فرایند تعمیرات به درستی شناسایی نشوند. ۴)- عیب یابی و ارائه راهکار برطرف نمودن عیوب در کوتاهترین زمان و با دقت بالا انجام نپذیرد. ۵)- در زمان داک یا تعمیرات زیرآبی شناور، شاهد افزایش ریسک، زمان‌ بر شدن تعمیرات، افزایش هزینه ها و کیفیت پایین کار انجام شده باشیم. 

و اما در راستای رفع این چالش یا نقص مهم چه باید کرد ؟ موسسه های آموزشی دارای مجوز از اداره دریایی کشورها یا تحت نظارت  دولت های صاحب پرچم و حتی دانشگاه های فعال در رشته های عرشه و مهندسی کشتی و نیز موسسه های رده بندی و اداره دریایی کشورها به منظور تقویت دانش و مهارت کارکنان، فراگیران و دانشجویان شان در بخش های زبان انگلیسی و نیز خواندن و تحلیل نقشه های پایپینگ، سازه و ایمنی و حریق، باید از مدرسین توانمند در این رشته ها بهره ببرند و در آزمون های پایان دوره (آزمون های کتبی و شفاهی)، دانش و مهارت فراگیران در این زمینه های مهم و کلیدی بطور جدی راستی آزمایی گردد و نیز پس از قبولی در آزمون و طی مدت اشتغال به کار، دانش و مهارت کارکنان در قالب برگزاری دوره های آموزشی در حین خدمت، به روز شود.

* مدرس و بازرس دریایی 

 

رضا محمدعلی‌بیگی وبلاگ‌نویس آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • انگلیس درخواست نتانیاهو برای «تروریستی» خواندن سپاه را رد کرد
  • خطبه نماز جمعه شهرستان‌ها هرمزگان ۳۱ فروردین
  • امام جمعه تهران: حمله به اسرائیل، یک واکنش حداقلی بود
  • امام جمعه تهران: حمله به اسرائیل، یک واکنش حداقلی بود /عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود
  • برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان
  • اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی
  • اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی (ره) شهر ایلام
  • «بخوانیم و بسازیم»؛ شعار نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳
  • ◄ غفلت بزرگ موسسه های آموزشی و دانشگاه های دریایی
  • آموزش نماز به کودکان نیازمند برنامه‌ریزی اصولی است