Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با بیان اینکه ظرفیت روستاهای استان مرکزی در طرح اشتغال روستایی مورد توجه قرار دارد گفت: طرح ضربتی تولید و اشتغال روستایی در استان مرکزی اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، به‌نقل از روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی استان مرکزی، سیدمحمد حسینیاظهار داشت: گردشگران امروزی در بسیاری از مواقع به‌دنبال استفاده از فضا و مجموعه‌ای هستند که کمترین تاثیرپذیری از زندگی ماشینی را داشته باشد، فضایی برای تجربه زندگی در دهه‌های گذشته و همین‌طور استفاده حداکثری از طبیعت، از این رو هموار کردن مسیر توسعه گردشگری روستایی و بستر سازی کالبدی آن، امری بسیار مهم و حیاتی است که سازمان میراث فرهنگی کشور، برای اولین بار با ارائه برنامه‌ای منسجم و عملی قدم در آن گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: فروردین ماه 96، پروژه‌ای در سطح ملی تحت عنوان طرح ضربتی تولید و اشتغال روستایی در کشور آغاز شد که در حقیقت گام عملی سال‌ها شعاری بود که در دوره‌های مختلف سر داده می‌شد.این طرح با در نظر گرفتن روستاهای دارای ظرفیت و کمتر بهره‌مند در زمینه گردشگری، نگاه خود را به تولید شغل در دو مقوله جداگانه شهر و روستا معطوف کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به موضوع تولید شغل گفت: تولید شغل در شهرها به عنوان هدایت، تبلیغ و خدمات معرفی توسط دفاتر گردشگری و تورهای مُجاز و همینطور در روستاها با اسکان، خدمات، لیدری و تفریحی مدنظر طرح قرار گرفت که این مهم، علاوه بر رونق و توسعه روستایی، امکان بهره‌مندی از مواهب طبیعی و جاذبه‌های محیطی روستا را برای خیل عظیم گردشگران فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: گردشگری روستایی، نهالی با ریشه و پر ثمر خواهد بود که تنها به هدایت احتیاج دارد تا بتواند جایگاه خود را به عنوان جاذبه ای فراگیر و بین المللی مستحکم کند.

حسینی با اشاره به تولید شغل روستایی گفت: این مقوله در روستاها نه تنها به هیچ وجه در درجه اهمیت دوم قرار ندارد چه بسا که مهمتر از شهرها نیز باشد زیرا تولید شغل برای جوانان و ساکنان روستاها در حقیقت از مهاجرت، خالی شدن روستاها از سکنه، منفعل شدن اقتصاد روستایی، انقباض اقتصاد شهری و همینطور تبعات اجتماعی مختلف جلوگیری می‌کندکه همه این موارد در صورت عدم اجرای برنامه‌های کارآمد برای روستاها، برای مرتفع‌کردن در سال‌های آینده به هزینه‌های هنگفتی نیاز دارد که خود بهره‌وری اقتصادی را پائین می‌آورد و در حقیقت یک حفره اقتصادی را به وجود می‌آورد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی به ظرفیت‌های استان مرکزی اشاره کرد وافزود: استان مرکزی به واسطه حدود 1500 روستایی که در خود جا داده، یک ظرفیت بالقوه را در این زمینه دارد.

وی عنوان کرد: می‌توان این روستاها را به 1500 فرصت بدل کرد که هرکدام دارای شاخصه‌های جداگانه، اقلیم، فرهنگ، باورها و آیین مختلف هستند و توانایی ایجاد شبکه‌ای در هم تنیده و در عین حال منظم را دارند.

حسینی خاطرنشان کرد: دو روستای آهو در شهرستان آشتیان و هزاوه در اراک از نخستین روستاهایی بودند که در استان مرکزی، میزبان کارشناسان سازمان در این طرح شدند و با امکان سنجی، شناسایی داشته‌ها و نداشته‌ها و همینطور شناخت وضعیت موجود، اطلاعاتی را به سازمان ارائه داده‌اند که طبق آن اطلاعات، برنامه‌ها، افق و بودجه‌های پیشنهادی برای توسعه روستاها تدوین می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به ظرفیت این روستاها گفت: این روستاها، به علاوه دیگر روستاهای دارای قابلیت در استان که مجموعه‌های شناخته شده‌ای نیز هستند، می‌توانند به پایلوت‌هایی برای روستاها و دهیاران استان بدل شوند تا بافت روستاها را حفظ و پی به داشته‌های نهان روستاهای خود برند.

حسینی خاطرنشان کرد: این طرح که در مرحله نخست در 73 روستا آغاز شد، در گام‌های بعدی، 500 روستا را در برخواهد گرفت که قطعا تاثیر به‌سزایی در برنامه‌های مورد نظر توسعه روستایی کشور خواهد داشت.

وی عنوان کرد: با اجرای این طرح به غیر از عواید اقتصادی که شامل حال کشور می شود، گامی اجتماعی در شهرها و از آن مهمتر اقدامی عملی برای استحکام بخشی و احیا هویت جامعه روستایی به دست خواهد آمد که چه بسا از رشد اقتصادی نیز مهمتر باشد از این رو می توان این طرح را ادای دین سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور به روستاها دانست.

انتهای پیام/

R41371/P41362/S6,73/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۹۹۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قاطع با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود فرخی گفت: افراد و یا گروه‌هایی که به صورت غیر مجاز، مجری تورهای کلوپ سافاری هستند از طریق واحد حقوقی پیگیری حقوقی و به پلیس فتا معرفی می‌شوند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: پیگیری قضائی و شکایات از افراد اجرا کننده تورهای غیر مجاز، معرفی افراد اجرا کننده تورهای غیر مجاز به پلیس فتا به منظور مسدود کردن صفحات مجازی و شماره تماس‌های تبلیغاتی آنها، از اقدامات این اداره کل در راستای جلوگیری از تورهایی که بدون مجوز قانونی اجرایی می‌شوند، است.

وی افزود: تا کنون ۳ نشست تحت عنوان کارگروه امنیت گردشگران برگزار شده که در این کارگروه دستگاه‌های قضائی، انتظامی، نظارتی و ادارات و نهادهای مرتبط عضو هستند.

فرخی عنوان کرد: تورهای غیرمجاز گردشگری در استان دفتر فیزیکی ندارند و فعالیت‌های آن‌ها به صورت آنلاین و در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود و لازم است پلیس فتا با آن‌ها برخورد کند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان اینکه متولیان تورهای غیرمجاز شناخت کافی از گردشگری ندارند، یادآور شد: این نوع تورها هیچ‌گونه پوشش بیمه‌ای برای گردشگر قرار نمی‌دهند و در صورتی که در طول سفر مخاطره‌ای برای مسافران پیش بیاید و یا صدمه‌ای ببینند، کسی مسؤولیت آن را به عهده نمی‌گیرد.

فرخی تاکید کرد: با همکاری نهادهای مربوطه به ویژه اداره نظارت بر اماکن عمومی، پلیس‌راه و فعالان بخش خصوصی شاهد امنیت و رضایتمندی گردشگران و مسافران در منطقه باشیم.

کد خبر 6097323

دیگر خبرها

  • آبرسانی به ۹۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد
  • ۱۱۵۰۰ فقره تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی در زنجان پرداخت می‌شود
  • سهمیه تسهیلات مسکن روستایی در زنجان به ۱۱هزار و ۵۰۰فقره رسید
  • برخورد جدی با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • دولت سیزدهم بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام سیستان و بلوچستان متمرکز شده است
  • توقف تورهای غیرمجاز گردشگری استان مرکزی در ایستگاه پلیس فتا
  • صدور بیش از ۶ میلیون جلد سند مالکیت روستایی
  • برخورد قاطع با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • اجرای طرح بهسازی معابر ۱۰ روستای دامغان
  • کاروان سلامت هلال احمر تالش در روستاهای بخش مرکزی تالش اجرا شد