Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايران- برخورد ناشايست گروهي اندک شمار با رييس دولت در راهپيمايي روز قدس، ضمن آنکه از سوي مقامات قضايي مشهود اعلام شده است، همچنان مورد انتقاد شديد محافل سياسي و رسانه اي قرار دارد.

به گزارش گروه پژوهش و تحليل خبري ايرنا، برخورد ناشايست عده اي با «حسن روحاني» رييس جمهوري، در راهپيمايي روز قدس، تعليق مجدد محدوديت هاي مالي ايران از سوي گروه اقدام مالي مشترک و بحث ها درباره انتخاب شهردار آتي تهران، از جمله مهمترين محورهاي خبري و تحليلي روزنامه هاي امروز بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** ادامه بحث ها درباره توهين خودسرها به رييس جمهوري در روز قدس
برخورد ناشايست گروهي اندک شمار با رييس دولت در راهپيمايي روز قدس، همچنان مورد انتقاد شديد محافل سياسي و تحليلگران روزنامه ها قرار دارد.
«بهمن کشاورز» حقوقدان در يادداشتي در روزنامه «ايران» با عنوان «جرم غير قابل گذشت»، نوشت: در نظام‌هاي مبتني بر مردمسالاري، برگزيدگان مردم نماينده کل آحاد ملت و نماد وحدت ملي هستند. پس از پايان انتخابات و روشن شدن نتيجه همه [از جمله ناراضيان] بايد آن را بپذيرند و به آن تن در دهند زيرا حاکميت اکثريت قابل قبول ‌ترين و بهترين روش است که به عقل بشر رسيده.
در ادامه اين يادداشت مي خوانيم: بنابراين عقلا بايد آثار و نتايج اعمال روش‌هاي عاقلانه را بپذيرند و اگر در انتخاب و گزينشي ناموفق بودند، در پي کشف علت باشند و کوشش کنند در انتخاب بعدي آراي بيشتري را به دست آورند و اگر هدف خدمت به خدا و خلق خداست، براي وصول به اين هدف با همفکري و همکاري نماينده يا نمايندگان اکثريت تلاش کنند.
روزنامه ايران همچنين در گزارشي با عنوان «حمايت از روحاني ترند اول ‌جهان شد»، به بازتاب پشتيباني گسترده مردم از رييس جمهوري منتخب در فضاي مجازي پرداخت و نوشت: نه مردم به خودسري ‌ها روي خوش نشان مي دهند، نه خودسرها از تکرار اقدامات غيرقانوني خود خسته مي‌شوند. در 11 سال گذشته، جمعيت اندکي که «خودسر» خوانده مي‌شوند، با اقدام‌هاي خلاف قانون و اغلب همراه با توهين، چندين بار رويدادهاي ملي و مذهبي را به حاشيه کشيدند.
روزنامه «آفتاب يزد» هم در يادداشتي با عنوان «توهين به رئيس جمهور و جرم سياسي»، نوشت: در حالي آحاد مختلف مردم و مسئولان در کنار يکديگر براي حمايت از مردم مظلوم فلسطين و محکوميت رژيم غاصب صهيونيستي به خيابان آمدند که عده اي افراطي و تندرو در راستاي اهداف پليد اسرائيل به دنبال ايجاد اغتشاش در راهپيمايي بودند و با اطلاع از حضور برخي مسئولان در موقعيت مشخص راهپيمايي به سردادن شعارهاي تفرقه انگيز و توهين آميز پرداختند.
اين روزنامه اضافه کرد: اينها براي نخستين بار در روز جهاني قدس به جاي اسرائيل غاصب، مسئولان ملي را مورد هدف قرار دادند و از اين راهپيمايي به عنوان فرصتي براي جبران شکست هاي خود استفاده کردند. اين حرکت سخيف سواي اينکه از نظر قانون جرم محسوب مي شود، مغاير با فرمايش هاي مقام معظم رهبري بوده و همسو با اهداف و خواسته هاي رژيم صهيونيستي و استکبار جهاني قلمداد مي گردد.
روزنامه «ابتکار» نيز در يادداشتي با عنوان «ترور سياسي روحاني»، آورد: جرياني که سالهاست بر هر چه نماد وحدت است آتش ميکشد در اقدامي هماهنگ راهپيمايي روز قدس اين يادگار امام عظيمالشان را هدف قرار داد.
اين روزنامه اضافه کرد: معترضان به رئيس جمهوري افراد معدودي بيش نبودند و بيشتر به عوامل ميداني دستهاي مرموز شباهت داشتند. انتقاد و اعتراض به رئيس جمهوري و دولت امري مشروع و قانوني است. اگر همه آنها که به آقاي روحاني راي ندادند به خيابان بيايند نيز بلااشکال است همچنان که اگر هواداران او اقدام به راهپيمايي و شعارهايي به نفع رئيس جمهوري کنند نيز مشروع و قانوني است چرا که اساس اعتراض مدني و شعار عليه يا له سياستمداران پذيرفته است البته لازم است اولا براي همه و درباره همه آزاد باشد و ثانيا لوازم منطقي و قانوني آن رعايت شود.
به نوشته ايران، آنچه ديروز رخ داد انتخاب شعارهايي موهن و غلط و دربرنامه و زماني غلطتر بود. استفاده از يک راهپيمايي عمومي آن هم روز قدس و به ويژه تحت الشعاع قرار دادن آن براي اهداف خاص فردي يا حزبي امري ناصواب است.
روزنامه «شرق» هم در گزارشي با عنوان «پرده ‌برداري از حمله به ‌رئيس‌ جمهور»، نوشت: خودسري گويا نه‌ تنها رو به افول نگذاشته که اين روزها به تکاپو افتاده است. عبدالرضا هاشم‌ زايي، نماينده تهران، اين را نمونه‌اي از برخورد‌نکردن به‌موقع با خودسرها در پرونده‌هاي گذشته مي ‌داند.
به نوشته اين روزنامه، «محمدعلي وکيلي» عضو هيات‌ رييسه مجلس، نيز به «شرق» گفت: «درخواست تشکيل کميته حقيقت‌ياب در قالب تدوين نامه از سوي فراکسيون اميد خطاب به رئيس مجلس نهايي شده و در نخستين روز کاري مجلس که هفته آينده خواهد بود، تقديم هيئت‌ رئيسه خواهد شد».
روزنامه «قانون» هم در گزارشي با عنوان «به نام قانون عليه خودسري»، با بيان اينکه دادستان کل کشوراز ورود قوه قضاييه در حادثه توهين به رييس جمهور‌ در روز قدس خبر داده است، نوشت: حمله گروهي که طي ساليان متوالي به اصطلاح خودسر خوانده مي شد به رييس جمهور و معاون اول وي و همچنين به علي مطهري نايب رييس مجلس شوراي اسلامي نشان داد که مرز قرمز خودسري به شدت دچار نوسان شده است و حال نوبت به دومين مقام رسمي کشور و البته نمايندگان مجلس رسيده است که با راي مستقيم مردم انتخاب مي شوند.
اين روزنامه در ادامه با انتقاد از عملکرد قوه قضاييه در پرونده هاي مربوط به برخورد خودسرانه با مقام هاي کشور، افزود: هرچند با هر حمله و توهين به مسئولان، دادستاني به عنوان مدعي العموم در پرونده‌ها ورود کرده است اما چه در پرونده حمله به علي لاريجاني در قم و چه پرونده حمله به علي مطهري درشيراز که انتقادات بسياري به حرکت تند روها در جامعه شکل گرفت و عملکرد در اين پرونده‌ها چندان قاطع نبود، شاهد برخورد نه چندان بازدارنده دستگاه قضا بوديم که در نهايت نتواست مانع تکرار اين‌گونه خود سري‌ ها شود.
در ميان روزنامه هاي بررسي شده روزنامه «جوان» در گزارشي با عنوان «هشتگ ‌سازي رباتي کار دست حاميان مجازي دولت داد/ ما بي‌شماريم ولي فيک هم هستيم!»، کوشيد حاميان مجازي دولت را غيرواقعي جلوه دهد.
اين روزنامه نوشت: در حالي که روز قدس بايد آرمان محو اسرائيل خبر اول رسانه ‌هاي مجازي و حقيقي مي‌شد حاشيه‌ سازي دولتي ‌ها يک بار ديگر جاي اصلي و فرعي را عوض کرد. اتفاق روز قدس که رئيس‌جمهور را ناگزير به ترک راهپيمايي کرد، زشت و ناپسند بود، اما زشت‌تر از آن حواشي ايجاد شده حول حاشيه روز جمعه بود.
جوان افزود: جمعه شب #حامي –روحاني- ام در توييتر ترند شد؛ يعني عبارت «حامي روحاني‌ام»، به دليل کثرت استفاده در توييتر، بر صدر اخبار داغ اين شبکه خبري مجازي نشست، اما مديريت شبکه توييتر اين ترند را دقايقي بعد به يک باره و به کلي حذف کرد، چرا؟ چون کاشف به عمل آمد که ربات‌ هاي مجازي (يعني کاربراني که وجود خارجي ندارند) حامي روحاني بوده‌ اند و با بازنشر اين هشتگ روحاني را بر صدر نشانده‌ اند‌!
روزنامه «کيهان» هم در گزارشي با عنوان «حاشيه‌ سازي روز قدس آب به آسياب حاشيه‌ دوستان ريخت»، برخورد نادرست با رييس جمهوري در راهپيمايي روز قدس امسال را خودسري‌ هاي هزينه ‌ساز و پرضرر ناميد و نوشت: توپخانه رسانه ‌اي جريان تشکيلاتي و ستادي حامي روحاني که گويي مترصد چنين بهانه‌اي بود، شعار عده‌ اي اندک عليه رئيس‌ جمهور را چنان در بوغ و کرنا کرده و تصاوير آن را به صورت انبوه در شبکه‌ هاي اجتماعي فضاي مجازي توزيع کردند که مسئله اصلي و حضور حماسي و يکپارچه ملت عليه صهيونيست ‌ها و حاميان آنان ، به حاشيه رفت و حاشيه ‌اي بي ‌اهميت به متني پررنگ بدل شد .
کيهان در ادامه مدعي شد: به هر ترتيب بحران‌ها و يا حواشي ايجاد شده طي چند روز اخير که باعث ايجاد التهاب در افکار عمومي و فضاي مجازي شده است نشان مي‌دهد از آنجا که دولت برنامه‌اي جامع و مدون براي وضعيت نامطلوب اقتصادي ، تصويب شديد‌ترين تحريم‌هاي تاريخ از سوي سناي آمريکا و تحولات منطقه‌اي در کوتاه مدت ارائه نکرده است، لذا براي مديريت فضاي سياسي و سرپوش گذاشتن بر مسائل و مشکلات واقعي کشور ترجيح مي‌دهد با سخنراني‌هاي جنجالي و فرافکني در افکار عمومي از واقعيت‌ها فاصله بگيرد و در اين ميان اقداماتي نا بجا همچون شعار دادن عليه رئيس‌جمهور، اين روند را تقويت مي ‌کند.
روزنامه «سياست روز» اما در حالي که همواره يکي از منتقدان دولت به شمار مي رود، در گزارشي با عنوان «غلبه حاشيه بر متن» نوشت: بايد گفت اگرچه مردم حق دارند نسبت به برخي اظهار نظرات رئيس‌ جمهور انتقاد داشته باشند، اما بايد نظرات خود را به صورت گفتارهاي عقلاني و منطقي و به دور از اهانت بيان کنند.
سياست روز با اشاره به اينکه اين اقدام به لحاظ قانوني اشکال دارد، ياداور شد که در ماده 609 قانون مجازات اسلامي، براي آن مجازات تعيين شده است.

** تاييد مقابله ايران با پولشويي توسط «اف ‌اي ‌تي ‌اف»
تصميم گروه بين‌ المللي اقدام مالي (FATF)، مبني بر ادامه تعليق محدوديت‌ هاي اعمال ‌شده مالي عليه ايران، در روزنامه هاي امروز بازتاب داشت.
روزنامه ايران در گزارشي با عنوان «تأييد مقابله ايران با پولشويي توسط اف ‌اي‌ تي ‌اف»، با بيان اينکه تعليق اقدامات بانکي عليه کشورمان تمديد شده است، به نقل از «حميد بعيدي ‌نژاد» سفير ايران در انگليس و عضو تيم ايران در جريان مذاکرات هسته ‌اي، نوشت: آمريکا با پذيرش متن مصوبه «اف‌اي‌تي‌اف» مجبور شد اقدامات ايران در مقابله با پولشويي را تأييد کند تا راه براي رفع محدوديت‌هاي بانکي عليه ايران هموار شود.
در ادامه با اشاره به بيانيه گروه بين‌ المللي اقدام مالي آمده است: اين بيانيه روي سايت رسمي FATF، کارگروه اقدام مالي قرار گرفت. اين گروه در گزارش خود گفته است که پيشرفت‌ هاي ايران در ارتباط با اجراي برنامه‌ هاي نظارت مالي را مورد بحث قرار داده و پيشرفت ‌هاي ايران را تصديق مي ‌کند. بر همين اساس با ادامه تعليق اقدامات مقابله ‌اي اين نهاد عليه ايران، بدون قيد زماني موافقت شد. موافقتي که برگ برنده بزرگي براي ايران در نظام بانکي و اقتصادي بين ‌المللي به حساب مي ‌آيد.
روزنامه اعتماد هم در گزارشي با عنوان «يک نه ديگر به ايران هراسي»، نوشت: FATF براي دومين سال راي به تعليق اقدامات تنبيه‌کننده عليه اقتصاد ايران داد.اعتماد اين اقدام را دور زدن «دونالد ترامپ» رييس جمهوري آمريکا، توسط اروپا ناميد.
روزنامه آرمان هم در يادداشتي با عنوان «اروپا پشت ايران؛ آمريکا ناکام»، نوشت: هر روز ابعاد جديد از دستاوردهاي مهم دولت در چهار سال گذشته خود را نشان مي‌دهد. اگرچه منتقدان داخلي دولت در زمينه برجام و مخالفان بين‌المللي ايران در عرصه جهاني در تلاش براي کوچک‌سازي، بي‌اهميت جلوه‌دادن اين دستاوردها و انتقاد از آن هستند اما جامعه جهاني و نهادهاي بين‌المللي در اين زمينه، ساز ديگري موافق با ساز ايران مي‌ زنند.
آرمان با اشاره به تصميم تازه گروه ويژه اقدام مالي درباره ايران افزود: در جريان اجلاس سالانه گروه ويژه اقدام مالي FATF، دولت ترامپ رايزني‌ هاي گسترده‌ اي با حمايت برخي از کشورهاي عربي منطقه براي وضع مجدد اقدامات مقابله ‌اي از طريق گروه ويژه اقدام مالي FATF عليه ايران به راه انداخت.
سال گذشته هم لابي‌هاي صهيونيستي به‌ويژه آيپک مخالف شروع فرايند عادي‌سازي وضعيت تعاملات بانکي کشور بودند ولي توفيقي حاصل نکردند. شکست تلاش‌هاي دولت ترامپ و لابي کشورهاي عربي و رژيم صهيونيستي ضمن نشان‌دادن قدرت ديپلماتيک و توان چانه‌زني ايران در محافل سياسي و اقتصادي جهاني، حقانيت و تعهد ايران را به توافقنامه برجام نشان مي ‌دهد.

** گمانه زني هاي شهرداري آتي
برخي روزنامه هاي امروز به گمانه زني درباره شهرداري آتي پرداختند.روزنامه آرمان در يادداشتي با عنوان «شوراي شهر و هزاران اميد» نوشت: عدم انتخاب شهردار از ليست شوراي شهر پنجم، يکي از رويدادهاي بسيار خوشايند و البته اخلاقي و عقلايي روزهاي اخير بود که به‌ طور قطع اعتماد بيش از پيش شهرواندن به ليست اميد و در نهايت انسجام و اتحاد اعضاي شوراي شهر پنجم را در پي‌خواهد داشت، زيرا شهروندان به ليست اميد در انتخابات شوراي شهر پنجم رأي دادند نه براي اينکه اعضاي ليست به دنبال خواسته ‌هاي سياسي و جناحي خود بروند، بلکه آنها به اعضاي ليست اميد در انتخابات شوراي شهر اعتماد کردند و رأي خود را در کفه اخلاص گذاشتند تا به صورت قانوني و تخصصي، مطالبات و اهداف آنها در شهر تهران مورد پيگيري قرار گيرد.
در ادامه آمده است: بنابراين اعضاي شوراي شهر پنجم بايد همه توان و دقت خود را تنها و تنها به حل مشکلات شهري معطوف کنند و پاکدستي‌شان را حفظ کنند تا با ارائه کارنامه‌اي موفق و گام‌هايي بزرگ‌تر مانند ايجاد درآمد پايدار شهري و شفاف‌سازي مالي در شهرداري، اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراي شهر ششم، سخني براي گفتن در نزد مردم و جلب اعتماد دوباره آنها داشته باشند.
روزنامه ابتکار هم در يادداشتي با عنوان «اين هشت نفر» به بيان آخرين گمانه ‌زني‌ ها از انتخاب شهردار تهران پرداخت و نوشت: گمانه‌ زني ‌ها و اظهارنظرها در مورد انتخاب شهردار تهران همچنان در فضاي رسانه‌اي ادامه دارد اما اعضاي منتخب شوراي پنجم هنوز زير بار هيچ‌ کدام از نام‌ ها و مصاديق نرفته‌ و نمي ‌روند.
به نوشته اين روزنامه، صاحبنظران در ارتباط با انتخاب شهردار آينده اگرچه وارد مصاديق نشده‌ اند، اما ويژگي ‌ها و خط مشي را کمابيش مطرح کرده‌ اند؛ از جمله اينکه شهردار آينده بايد پاسخگوي شورا و مردم باشد.
ابتکار افزود: تا اينجاي کار جدي ‌ترين گزينه‌ها براي شهرداري تهران محمدعلي نجفي، حسين مرعشي، حبيب‌الله بي‌طرف، محمود حجتي و محمدعلي افشاني و محسن صفايي فراهاني هستند. نخستين گزينه اما محسن هاشمي رفسنجاني بود که خود بارها اين موضوع را تکذيب و بيانيه اخير شوراي شهر پنجم نيز حجت را تمام کرد.

پژوهشم**9282**1601**تنظيم کننده :مهتاب افشين نسب** انتشاردهنده : شهناز حسني
ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشي ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شويد.



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۹۹۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سدی که در سریلانکا ساخته‌ایم معمولی نیست

به گزارش خبرنگار مهر، «سپهر خلجی» رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت، امروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به صادرات خدمات فنی مهندسی کشورمان به سریلانکا اظهار کرد: سریلانکایی‌ها خودشان از آقای رییسی برای افتتاح پروژه‌های ساخته‌شده توسط پیمانکاران کشورمان دعوت کردند؛ در سریلانکا سدی بسیار پیشرفته به لحاظ مهندسی توسط متخصصین کشورمان ساخته شده است که معمولی نیست.

رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت افزود: این سد، موضوع انتقال آب از یک سطح به سطح دیگر را دارد و همزمان نیروگاهی نیز در آنجا ساخته شده است.

وی با بیان اینکه ساخت این سد، آثار خیلی خوبی در کشور سریلانکا داشته است افزود: نشان دادیم می‌توانیم کیلومترها دورتر از خاک خودمان، یکی از بزرگ‌ترین افتخارات صنعت مهندسی را به سایر کشورها ارایه کنیم.

در حال تکمیل...

کد خبر 6087423

دیگر خبرها

  • واکنش خبرگزاری دولت به انتقادات پیرامون دکترای افتخاری رئیسی در پاکستان
  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های این کشور
  • دولت سیزدهم انتصاب یک چهره دولت قبل در پست پایین دولت فعلی را تحمل نکرد
  • مخالفت جدی منچستریونایتد با محدودیت مالی در لیگ برتر
  • خبرگزاری دولت: سریلانکایی‌ها به رئیسی لقب «شیر خاورمیانه» را داده‌اند
  • روزنامه‌نگاری که دیپلمات نبود
  • اعلام ترکیب ایران در مرحله حذفی جام ملت‌ها
  • درخواست مجدد برای بازگشایی گوگل پلی توسط وزارت ارتباطات
  • سدی که در سریلانکا ساخته‌ایم معمولی نیست