Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ارتباط عجيب رانندگي با سرطان در تابستان، خطرات عينک‌هاي آفتابي غيراستاندارد، اهميت توجه به وعده صبحانه در هرم غذايي و ... را در بسته سلامت امروز بخوانيد.

به گزارش خبرنگار گروه فضاي مجازي خبرگزاري ميزان، ارتباط عجيب رانندگي با سرطان در تابستان، خطرات عينک‌هاي آفتابي غيراستاندارد، اهميت توجه به وعده صبحانه در هرم غذايي و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. را در بسته سلامت امروز بخوانيد.


خطرات عينک‌هاي آفتابي غيراستاندارد و ويژگي‌هاي يک عينک آفتابي مناسب چيست؟


جام جم آنلاين: عينک‌هاي آفتابي بطور عمده طوري ساخته شده‌اند تا اشعه ماوراي بنفش را تا حدامکان (80 درصد) جذب کنند. اما خطر استفاده از عينک‌هاي آفتابي غير استاندارد اين است که در عين حال که تيره هستند و باعث باز شدن تيرگي مردمک چشم مي‌شوند، نور ماوراي بنفش را جذب نمي‌کنند و عوارض آن را نيز تشديد مي‌بخشند. چرا که جمع شدن مردمک چشم يکي از راه‌هاي جلوگيري از نفوذ نور به داخل چشم است و اگر افراد عينک‌هاي غير استاندارد استفاده کنند خطرات ناشي از اشعه ماوراي بنفش را 2 برابر کرده‌اند. به همين سبب بسيار توصيه مي‌شود افراد از عينک‌هاي آفتابي استاندارد استفاده کنند. در عينک فروشي‌ها نيز دستگاهي وجود دارد که تاثير اشعه ماوراي بنفش و ميزان آن را نشان مي‌دهد، بنابراين اگر قصد خريد عينک آفتابي مناسبي داريد، بايد آن را از فروشگاه‌هاي معتبر تهيه کنيد.





رژيم غذايي بعد از پايان ماه رمضان


اگر فرد در يک وضعيت طبيعي و عادي روزه گرفته و در تمام اين مدت الگوهاي کلي و صحيح تغذيه را رعايت کرده باشد، بعد از ماه رمضان هم مي‌تواند همانند قبل از ماه مبارک، در فواصل زماني مناسب و منظم، سه وعده اصلي و سه ميان وعده را مصرف کند. به گونه‌اي که احساس سيري مطلوب را داشته باشند و کليه املاح و ويتامين‌ها را نيز به اندازه کافي دريافت کند. بازگشت يکباره مصرف غذا در وعده‌هاي غذايي هيچ اشکالي ندارد. البته به شرطي که افراد مراقب ميزان دريافت چربي، نمک و شکر باشند و نبايد هيچ يک از اين مواد بخصوص شکر را بيش از اندازه مصرف کنند. استفاده از چهار گروه غذايي ميوه‌ها و سبزي‌ها، نان و غلات، گوشت، حبوبات و مغز‌ها و شير و لبنيات حتما بايد در برنامه روزانه افراد باشد. افرادي که مبتلا به چاقي و اضافه وزن هستند، بدون شک قبل از ماه رمضان رژيم غذايي متناسب با شرايط اين ايام را دريافت کرده‌اند. اين افراد مي‌توانند رژيم غذايي قبل از ماه رمضان خود را دوباره اجرا کنند. براي اين افراد نيز منظم غذا خوردن، مصرف صيفي‌جات و ميوه بسيار حائز اهميت است، چرا که روزه‌داران در ماه رمضان اغلب با کمبود مصرف اين مواد غذايي مواجه هستند، به همين دليل با پايان ماه رمضان بايد 2 تا 3 وعده سبزي و صيفي‌جات را به اندازه کافي در برنامه غذايي خودشان بگنجانند.




چرا کليه سنگ‌ساز مي‌شود؟


تغذيه در تشکيل سنگ نقش زيادي دارد، ولي اين نقش بيشتر از 20 درصد نيست. شايع‌ترين جنس سنگ در واقع سنگ‌هاي کلسيم اگزالاتي هستند. در واقع رژيم‌هايي که حاوي اگزالات‌هاي زياد هستند مثل چاي پررنگ، نوشابه مشکي، شکلات، قهوه، آجيل، کل مغزها، اسفناج و کلم بروکلي حاوي اگزالات زيادي هستند که محدود کردن مصرف اين مواد غذايي مي‌تواند کمک‌کننده باشد. هر چقدر لبنيات بيشتري مصرف کنيم خطر تشکيل سنگ‌ها افزايش مي‌يابد. البته مصرف خيلي کم لبنيات هم مي‌تواند در ايجاد سنگ‌هاي اگزالات موثر باشد. کسي که سابقه سنگ ادراري ندارد براحتي مي‌تواند قرص کلسيم مصرف کند، ولي کساني که سابقه سنگ کليه داشته‌اند بايد يک مقدار احتياط کنند. از عوامل ديگر مستعد کننده سنگ کليه، تعريق زياد است. کساني که کارشان جوري است که مثلا در نانوايي کار مي‌کنند و شرايط آب و هوايشان به صورتي است که بيرون و زير آفتاب بايد کار کنند حتما با خود آب همراه داشته باشند و هرازگاهي از آن بنوشند تا تعريق را جبران کنند و بتوانند به کارشان ادامه دهند. سنگ‌هاي کليه ممکن است هيچ علامتي نداشته باشند و بخصوص سنگ‌هايي که در حد چند ميلي‌متر هستند و در واقع زير يک سانتي‌متر باشند، معمولا علامتي ندارند. گاهي وقت‌ها ممکن است مبتلايان به سنگ کليه دردهاي خيلي مبهمي در پهلو‌ها احساس کنند، ولي معمولا آنچه فرد را متوجه مي‌کند سنگ دارد، دردهاي بسيار شديدي است که سنگ حرکت کرده و مسير جريان ادرار را مسدود کرده است. معمولا درد ناشي از سنگ کليه خيلي شديد است و آن را با دردهاي زايمان مقايسه مي‌کنند. بي‌قراري، تهوع و استفراغ نيز معمولا ايجاد مي‌شود.




سبزيجاتي که بايد کمتر مصرف شود


مديکال ديلي: تحقيقات نشان داده، افرادي که سبزيجات نشاسته‌اي بيشتري مصرف مي‌کنند، اضافه وزن دارند درحالي که کساني که مصرف اين سبزيجات را محدود کرده‌اند، کاهش وزن داشته‌اند. سبزيجات نشاسته‌اي شامل سيب‌زميني، ذرت، نخودفرنگي، کدوتنبل و سيب‌زميني شيرين است. همچنين سبزيجاتي مانند کلم، کلم بروکلي و کلم پيچ هرچند غني از فيبر هستند و کالري کم و موادمغذي زيادي دارند، اما نفخ ايجاد مي‌کنند. از آنجا که انسان‌ها آنزيمي ندارند که رافينوز (قند پيچيده موجود در سبزيجات چليپايي) را تجزيه کند، وقتي اين سبزيجات به قسمت‌هاي پايين‌تر روده مي‌رسد، توسط باکتري‌ها تخمير مي‌شود و گازهاي متان، دي‌اکسيدکربن و هيدروژن توليدمي کند که به نفخ منجرمي شود. سبزيجات شبرو هم بادمجان، فلفل دلمه‌اي، گوجه‌فرنگي و سيب‌زميني هستند؛ يک آلکالوئيد شناخته شده به نام سولانين توليد مي‌کنند که سمي است. برخي کارشناسان معتقدند، اين سبزيجات التهاب ايجاد مي‌کنند و بايد مصرف آن‌ها را محدودکرد. اين التهاب، در بلندمدت به دردمفاصل، مشکلات گوارشي، مشکلات خواب، پيري زودرس و بيماري‌هاي مزمن منجرمي شود. هرساله، کارگروه محيط زيست در آمريکا فهرست ميوه و سبزيجاتي را که بيشترين ميزان آفت‌کش‌ها در آن‌ها باقي مي‌ماند، منتشر مي‌کند. 178 آفت‌کش مختلف روي اين گروه از سبزيجات شناسايي شده که بعد از شسته شدن نيز از بين نمي‌روند. اسفناج ـ. يکي از مفيدترين سبزيجاتي که مي‌توانيد مصرف کنيد ـ. دومين مورد (بعد از توت‌فرنگي) در فهرستِ ارائه شده است. براساس اعلام کارگروه محيط‌زيست، اين سبزي دوبرابر ديگر سبزيجات حاوي آفت‌کش است.





هشدار؛ ارتباط عجيب «رانندگي» با «سرطان» در تابستان


باشگاه خبرنگاران: کارشناسان در جديدترين تحقيقات خود دريافتند رانندگي در زماني که اشعه خورشيد بسيار شديد است از جمله زمان ظهر مي‌تواند سبب افزايش خطر ابتلا به بيماري‌ها و آسيب‌هاي پوستي از جمله سرطان در فرد راننده و سرنشينان حتي با وجود بسته بودن پنجره‌ها شود. در اين تحقيق دانشمندان دريافتند سمت چپ بدن راننده که در کنار پنجره خودرو قرار مي‌گيرد 6 برابر بيشتر از سمت راست که از پنجره فاصله دارد اشعه ماوراي بنفش و مضر خورشيد را جذب مي‌کند، بسياري از رانندگان در حين رانندگي طي روزهاي گرم و آفتابي سال از مشکل آفتاب سوختگي به دليل تابش نور از وراي پنجره‌هاي ماشين خود شکايت دارند. از جمله مشکلاتي که تابش شديد اشعه خورشيد به مدت زياد بر بدن رانندگان مي‌گذارد مي‌توان از ايجاد چين و چروک پوستي، خشکي و قرمزي سطح پوست و حتي ابتلا به سرطان نام برد. در عين حال بسياري از شرکت‌هاي سازنده خودرو در شيشه‌هاي جانبي محصول خود حفاظ مراقبتي از اشعه UV خورشيد را قرار نمي‌دهند و اين سبب افزايش احتمال ابتلا به سرطان در راننده و سرنشينان مي‌شود. کارشناسان بر اين اساس به راننده‌ها توصيه مي‌کنند تا حتي امکان از رانندگي در ساعاتي که اشعه خورشيد شديد است خودداري کنند، همچنين استفاده از کرم ضد آفتاب، کلاه، عينک آفتابي و لباس‌هاي پوشيده نيز از جمله ديگر راهکارهاي حفاظتي در برابر نور خورشيد است، هشدار مي‌دهند علاوه بر راننده، سرنشينان خودرو نيز در اين ساعات از کرم ضد آفتاب استفاده کنند.




چند نکته که مبتلايان به سيروز کبدي بايد بدانند


ايسنا: بيماران مبتلا به سيروز کبدي در معرض ابتلا به سرطان کبد هستند و بايد توجه داشت که اين افزايش خطر در مواردي که علت سيروز، هپاتيت B. و C، مصرف الکل يا زيادي آهن در کبد باشد، بسيار بيشتر مي‌شود. بر اين اساس توصيه مي‌کنم که بيماران مبتلا به سيروز کبدي به صورت دوره‌اي آزمايش آلفا – فتوپروتئين و سونوگرافي شکم و در برخي شرايط سي تي اسکن شکم را انجام دهند. البته در صورت ابتلا به اين سرطان، مي‌توان از روش‌هاي نوين جديد درمان استفاده کرد. خونريزي از دستگاه گوارش يکي ديگر از مهم‌ترين خطراتي است که بيماران سيروز را تهديد مي‌کند؛ اين عارضه اغلب به دليل پاره شدن واريس مري اتفاق مي‌افتد و پس از پاره شدن اين عروق، شخص ممکن است دچار استفراغ خوني شده يا اينکه پس از چند ساعت تا چند روز مدفوع سياه قيري رنگي دفع کند؛ بنابراين حتما در صورت استفراغ خوني يا دفع خون سياه از مقعد، به پزشک مراجعه کنيد. يکي ديگر از عوارضي که در مبتلايان به سيروز کبدي ممکن است رخ دهد، خونريزي در ساير نقاط بدن است. بايد توجه کرد که يکي از اعمال کبد، توليد برخي از فاکتورهاي دخيل در روند انعقاد خون است. در جريان سيروز، اين فاکتور‌ها به مقدار کم ساخته شده و در نتيجه اين اشخاص آسان‌تر دچار خونريزي از نقاط مختلف بدن مي‌شوند و اين مسئله باعث بدتر شدن بيماري‌شان هم خواهد شد.




اهميت توجه به وعده صبحانه در هرم غذايي


صبحانه مهم‌ترين وعده غذايي به حساب مي‌آيد و کساني که اين وعده غذايي را به‌طور صحيح و سالم در برنامه روزانه خود مي‌گنجانند، از سلامت بيشتري در طول زندگي خود برخوردارند. توجه به هرم مواد غذايي، انتخاب صحيح مواد غذايي و استفاده از همه گروه‌هاي غذايي در وعده صبحانه از اهميت زيادي برخوردار است. مصرف فراوان گروه ميوه‌ها و سبزيجات، استفاده از لبنيات کم‌چرب، استفاده از حبوبات و تخم‌مرغ به عنوان منبع پروتئين، استفاده از مغز‌ها مانند گردو و محدود کردن مصرف قندهاي ساده و چربي‌ها از اهميت زيادي برخوردار است.




مطالعه جديد نشان مي‌دهد؛ مصرف ماهي موجب کاهش درد آرتريت روماتوئيد مي‌شود


مهر: به گفته محققان، مطالعات قبلي تاثير سودمند مکمل‌هاي روغن ماهي را بر علائم آرتريت روماتوئيد نشان داده اند، اما کمتر در مورد ارزش خوردن ماهي‌هاي حاوي امگا- 3 آگاهي وجود دارد. دکتر سارا تدسکي، سرپرست تيم تحقيق از بيمارستان زنان بوستون، در اين باره مي‌گويد: «ما در مطالعه خود به بررسي تاثير خوردن ماهي به عنوان يک غذاي کامل همانند تاثير مشابه ناشي از مکمل‌هاي اسيدچرب امگا 3 پرداختيم». ميزان اسيدچرب امگا 3 کمتر از ميزان دوز داده شده در آزمايشات بوده است. طبق نتايج مطالعه، با افزايش ميزان مصرف هفتگي ماهي 176 شرکت کننده، نمره مربوط به عوارض بيماري شان کاهش يافته بود. در بيماري آرتريت روماتوئيد، سيستم ايمني بدن به اشتباه به مفاصل حمله کرده و موجب ايجاد تورم و درد مي‌شود. همچنين بر سيستم بدن نظير سيستم‌هاي قلبي-عروقي و تنفسي تاثير مي‌گذارد. اين بيماري در زنان شايع‌تر از مردان است. در مطالعه جديد که عمدتا شامل زنان بود، توجه بيشتري به ارتباط بين رژيم غذايي و بيماري آرتريت شد. محققان دريافتند افرادي که به طور مکرر ماهي مصرف مي‌کردند در مقايسه با افرادي که کمتر از يک بار در ماه ماهي مي‌خوردند درد و تورم کمتري به دليل بيماري آرتريت روماتوئيد داشتند.




انتهاي پيام/


خبرگزاري ميزان: انتشار مطالب و اخبار تحليلي ساير رسانه‌هاي داخلي و خارجي لزوماً به معناي تاييد محتواي آن نيست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضاي رسانه‌اي منتشر مي‌شود.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۰۰۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان و زمان واریز سود ۴۰ نماد بورسی و فرابورسی

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، تقسیم سود بالا در مجامع همواره مورد توجه سهامداران قرار داشته است و حائز اهمیت بوده است، بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع در این مطلب به زمان واریز سود چند نماد پرداخته ایم که آذرماه پایان سال مالی آن‌ها بوده است. ادامه این خبر را لطفا در لینک زیر بخوانید : https://nabzebourse.com/000J1r

دیگر خبرها

  • مصرف خودسرانه این آمپول خطرات جبران ناپذیری دارد!
  • میزان و زمان واریز سود ۴۰ نماد بورسی و فرابورسی
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه ۲ عدد گوجه فرنگی
  • هشدار به سیگاری ها؛ مرگ بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار
  • کدام‌ سرطان‌ها با سیگار کشیدن سراغ ما می آیند
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟
  • امحای ۲ تن انواع مواد غذایی غیرقابل‌مصرف در میاندوآب
  • بهترین زمان برای مسواک زدن / چند بار در روز مسواک بزنیم؟
  • ۹ راهکار موثر برای کاهش وزن در زنان بالای ۳۰ سال
  • رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از انواع سرطان