Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-03@16:03:22 GMT

دلیل مشکلات گوارشی پس از ماه رمضان چیست؟

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۰۲۴۷۲

دلیل مشکلات گوارشی پس از ماه رمضان چیست؟

این افراد اصول مهم تغذیه‌ای را رعایت نمی‌کنند هنگام افطار زیاد غذا نخورید، اگر آب یا چای می‌خورید به آرامی میل کنید، لقمه‌های غذا را خوب بجویید، وسط غذا آب نخورید، اگر هنگام افطار آب خنک بنوشید به معده‌ای که هنوز گرم است آب خنک می‌دهید و این طوری به معده شوک می‌دهید و اختلال در هضم غذا ایجاد می‌شود، سفره افطار را پر از خوراکی‌ها متنوع مانند حلوا، شله زرد، زولبیا و بامیه نکنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرویس سبک زندگی فردا: اگر در ایام ماه مبارک رمضان موفق شویم وعده سحری و غذاهای مناسب در وعده افطار بخوریم، می‌توانیم از روزه داری نتایج مثبت کسب کنیم. در ادامه این مطلب را به نقل از سلامت نیوز بخوانید.


دکتر کیوان الچیان -متخصص داخلی در برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت افزود: وعده افطار بهتر است با آب گرم، سوپ گرم و غذای سبک آغاز شود و پس از انجام عبادت، شام سبک میل شود. در حین افطار تا سحر نیز آب و میوه جات بخورید، یک ساعت قبل از سحر یک وعده غذایی اصلی را بخوریم که شامل پروتئین، کربوهیدرات، چربی است.

وی با بیان اینکه وعده سحری باید پرکالری‌تر باشد، چون ۱۸ ساعت گرسنگی بعد از آن داریم و باید بتوانیم مواد غذایی پر هضم مصرف کنیم تا انرژی آن‌ها بتدریج آزاد شود، ادامه داد: گرسنگی بیش از حد، موجب مصرف ذخیره‌های قند می‌شود. ما ذخیره قند در کبد داریم که در روزهای اول ماه مبارک رمضان مصرف می‌شود. اگر گرسنگی طولانی مدت باشد بدن برای فعالیت خودش به خصوص مغز از متابولیسم غیر طبیعی خودش یعنی متابولیسم سوخت چربی‌ها استفاده می‌کند. سوخت ناقص چربی‌ها موجب تولید کتون می‌شود.

الچیان در ادامه تاکید کرد: کتون آزاد شده هم منجر به آزاد شدن اسید ها‌ی چرب می‌شود و این‌ها موجب بوی بد دهان، بوی بدعرق، کسالت، سردرد، خستگی و ناتوانی در فرد می‌شود. فرد کم حوصله می‌شود و نسبت به دیگران تحمل پیدا می‌کند. این ماجرا در دراز مدت یعنی ۳۰ روز ماه مبارک رمضان عوارضی ایجاد می‌کند که یکی از آن‌ها آزاد شدن چربی هاست.

وی با بیان اینکه اسید‌های چرب، پیش نیاز ساختمانی تری گلیسرید و کلسترول است، تصریح کرد: آزاد شدن این چربی‌ها در افراد مسن، آقایان بالای ۵۰ سال، خانم‌های رسیده به سن یائسگی، افراد بالای ۴۵ سال که فعالیت بدنی شان کم است، افراد چاق، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید، افراد مبتلا به کوشینگ، افراد مبتلا به فئو کروموستیوم، افراد مبتلا به هایپرآلدوسترونیسم، افرادی که چاقی موضعی دارند، افرادی که سابقه فامیلی مثبت بیماری عروق کرونر دارند، در همه‌ی این افراد، استعداد گرفتن تنگی عروق کرونر را ایجاد می‌کند. یعنی ما با یک مکانیسم برعکس، ریسک فاکتور بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهیم.

این متخصص داخلی با تاکید بر اینکه افرادی که کلسترول و تری گلیسرید بد خونشان بالاست تغذیه مناسب در این ماه داشته باشند، اظهارداشت: همچنین انجام فعالیت بدنی فراموش نشود. فعالیت بدنی مثل دویدن، پیاده روی تند؛ یعنی ورزشی که ضربان قلب را از ۶۰ به ۱۰۰ برساند و بعد از ۱۸ دقیقه پیاده روی کند. ورزش به درمان یبوست هم کمک می‌کند. افراد پس از صرف افطاری، عبادت کنند، بعد شام مختصری میل کنند. پس از آن ۱۵ دقیقه پیاده روی کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی افراد پس از ماه مبارک رمضان و یاحین این ماه، مشکلات گوارشی پیدا می‌کنند؟، گفت: زیرا این افراد اصول مهم تغذیه‌ای را رعایت نمی‌کنند هنگام افطار زیاد غذا نخورید، اگر آب یا چای می‌خورید به آرامی میل کنید، لقمه‌های غذا را خوب بجویید، وسط غذا آب نخورید، اگر هنگام افطار آب خنک بنوشید به معده‌ای که هنوز گرم است آب خنک می‌دهید و این طوری به معده شوک می‌دهید و اختلال در هضم غذا ایجاد می‌شود، سفره افطار را پر از خوراکی‌ها متنوع مانند حلوا، شله زرد، زولبیا و بامیه نکنید.

الچیان در پایان به روزه داران در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان توصیه کرد: گرسنگی طولانی برای بدن مفید نیست و می‌تواند منجر به افزایش چربی‌های خون و مشکلات دیگر‌ی شود؛ لذا توصیه می‌شود افراد حتماً سحری میل کنند، نان، پنیر، سبزی، خرما، آب هنگام سحر میل کنند. خوردن آب و سبزیجات حرکات روده را بهتر می‌کند.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۰۲۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور

به گزارش «تابناک»، دکتر حسام‌الدین علامه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه زخم‌های مزمن ۳ دسته «عمده» و یک دسته «نادرتر» دارند، اظهار کرد: زخم‌های دیابتی در صدر دسته «عمده» قرار می‌گیرند؛ زخم‌های دیابتی، زخمی است که در صورت کنترل نشدن دیابت در افراد مبتلا به این بیماری در گذر زمان، ابتدا «نوروپاتی» و سپس زخم ایجاد می‌شود. اگر افراد مبتلا به دیابت از پای خود به خوبی مراقبت نکنند، در وهله نخست به «نوروپاتی» یعنی کاهش حس محیطی پا و در وهله دوم به زخم پای دیابتی مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینکه زخم‌های عروقی دومین عامل ابتلا به زخم‌های مزمن هستند، اظهار کرد: زخم‌های عروقی به ۲ دسته «ایسکمیک» (شریانی) و «وریدی» تقسیم می‌شوند. بررسی‌ها بیانگر این است که دیابت یکی از عوامل اصلی ایجادکننده زخم‌های شریانی است. همچنین زخم‌های وریدی به دلایل نارسایی‌های عروق وریدی مانند «واریس» ایجاد می‌شود. چاقی، نارسایی‌های قلبی‌عروقی و برخی از سرطان‌ها که در سیستم «لنف ادم» اختلال ایجاد می‌کنند نیز سبب ابتلا به زخم‌های مزمن وریدی می‌شوند.

علامه با بیان اینکه سومین عاملی که منجر به زخم‌های مزمن می‌شود، زخم‌های «فشاری» یا «بستر» هستند؛ افزود: طبیعی است که تعداد سالمندان یک جامعه با افزایش شاخص امید زندگی زیاد می‌شود. در چنین شرایطی، انتظار داریم بیماری‌هایی که منجر به استراحت مطلق سالمندان می‌شود به ویژه در سالمندانی که سکته کرده‌اند و دارای اختلالات حرکتی هستند و یکجانشین شده‌اند، منجر به زخم بستر یا فشاری شود. همچنین افرادی که دارای معلولیت هستند و به ناچار در یک وضعیت خاص قرار می‌گیرند، اغلب دچار زخم مزمن می‌شوند.

مدیر کلینیک دیابت، زخم و ترمیم بافت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران درباره زخم‌های مزمن «نادر» نیز گفت: برخی از سرطان‌ها منجر به زخم‌های مزمن می‌شوند که این زخم‌ها جزو موارد نادر زخم‌های مزمن هستند. همچنین برخی از بیماری‌های صعب‌العلاج می‌توانند زخم مزمن ایجاد کنند. 

وی با بیان اینکه برآوردها بیانگر این است که حدود ۰.۸ تا ۱.۵ درصد از افراد جامعه به زخم‌های مزمن دچار می‌شوند، خاطرنشان کرد: آمار و ارقام حاکی از این است که ۱۵ تا ۳۴ درصد از دیابتی‌ها در مدت‌زمان بیماری، به زخم‌های مزمن دچار می‌شوند. در حال حاضر، ۷ میلیون دیابتی در کشور  زندگی می‌کنند؛ با توجه به جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور و احتمال ابتلای ۱۵ تا ۳۴ درصدی دیابتی‌ها به زخم پای دیابتی باید گفت به شرط در نظر گرفتن دیابت اثبات شده در حداقل ۷ میلیون نفر از جمعیت کشور، آنگاه حدود ۵۰ درصد از این افراد به «نوروپاتی» مبتلا می‌شوند.

مدیر کلینیک دیابت، زخم و ترمیم بافت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران ادامه داد: نوروپاتی منجر به بی‌حسی ناحیه پا می‌شود؛ در نتیجه افراد مبتلا به دیابت نه تنها متوجه تروما و آسیب‌های وارده به پا نمی‌شوند، بلکه فرایند درمان بیماری به دلیل مشکلات حسی و خون‌رسانی نامناسب کاهش می‌یابد.

وی درباره قطع عضو زخم پای دیابتی نیز به ایسنا گفت: حدود ۱۵ درصد از افراد دیابتی به زخم پا دچار می‌شوند و ۱۵ درصد از این افراد نیز درجاتی از قطع پا را تجربه می‌کنند. درجات قطع عضو زخم پای دیابتی شامل قطع یک بند انگشت تا قطع کامل پا می‌شود. با توجه به جمعیت افراد دیابتی کشور و آمار و ارقام مربوط به قطع عضو زخم پای دیابتی می‌توان گفت، حدود ۲۰۰۰ نفر در کشور به صورت سالانه درجاتی از قطع عضو پا را تجربه می‌کنند.

دیگر خبرها

  • وجود ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور
  • حقایق جالب درباره چپ دست‌ها که احتمالا نمی دانستید
  • خدمات بهزیستی البرز به افراد دارای اختلال اتیسم
  • یک سوم افراد جامعه ابتلا به مشکلات بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند
  • اولویت اول مجلس دوازدهم رفع مشکلات معیشتی مردم باشد
  • مشکلات روانشناختی چه ارتباطی با چاقی دارد؟
  • چرا برخی مادران باردار مُهر می‌خورند؟
  • حقایق جالب درباره چپ دست‌ها
  • وضعیت مبلغان کشور در ماه رمضان از زبان مدیرکل تبلیغ عمومی/ استقبال بی‌نظیر «تبلیغ اولی‌ها»
  • پیگیری مشکلات کارگران در بهارستان