جلوه آداب عید فطر در پایتخت وحدت
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۰۲۴۸۰
دراین مطلب آمده است: رمضان، ماه میهمانی حضرت حق، ماه رقابت مردم برای کمک، بخشش و انعام، ماه مهربانی ها رو به پایان است و مردم مسلمان از این که توانستند یک ماه را به لطف و مدد خداوند در عبادت و اطاعت خداوند سپری کنند در روزی به نام عید سعید فطر جشن می گیرند جشنی به مناسبت پیروزی در جهاد با نفس و رسیدن به سر منزل مقصود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آیین هایی با غنای فرهنگی والا
یکی از کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می گوید: آیینهای پاسداشت ماه مبارک رمضان در این منطقه از استان با غنای فرهنگی والا دارای سابقه ای طولانی است که با وجود گذشت سالیان زیاد، همچنان در میان مردم زنده و پا برجاست، آن ها با آداب و اعتقادهای خود بر این باور هستند که رعایت این آداب، سبب حفظ هویت فرهنگی و تاریخی آنها می شود.«محمدعلی ابراهیمی» می افزاید: مردم این استان سه روز قبل از فرارسیدن عید فطر، به نظافت و خانه تکانی می پردازند و لباس های نو تهیه می کنند. در این روز نان های روغنی به نام قلیفی و کلوچه های محلی پخت و میان همسایه ها و خویشاوندان توزیع می شود.در روز عید فطر مردم روستاها و شهرها با حضور در مکانی که به منظور اقامه نماز عید فطر در نظر گرفته می شود حضور می یابند و پس از اقامه نماز و پرداخت فطریه، فرارسیدن عید فطر را به یکدیگر تبریک می گویند و به همراه روحانیون و ریش سفیدان برای عرض تبریک به خانه های اقوام و آشنایان می روند.به گفته وی دید و بازدید عید به ویژه در روستاها از خانه شهدا و سادات یا بزرگ ترین فرد فامیل آغاز می شود و پس از حضور در هر خانه و پذیرایی با شیرینی محلی و چای و میوه، خانه را به همراه صاحب خانه برای رفتن به منزل دیگر خویشاوندان و دوستان ترک می کنند، معمولاً ساکنان هر روستا با یکدیگر قوم و خویش هستند و به همین سبب هیچ خانه ای بدون دید و بازدید عید نمی ماند حتی اگر از اقوام و خویشان هم نباشند.وی اظهار می کند: قربانی کردن دام یا حتی یک مرغ در میان مردم از جایگاه ویژه ای برخوردار است به طوری که مردم معتقدند بعد از یک ماه بندگی و تطهیر در درگاه الهی باید با قربانی کردن، این مهمانی را به پایان برد تا از شر شیطان و هوای نفس دور ماند.وی ادامه می دهد: کیسه برکت نیز از دیگر رسوم مردم است که در منطقه سیستان و بلوچستان جایگاهی خاص دارد، به طوری که بزرگان روستا چه مرد و چه زن با دوختن یک کیسه به جمع آوری نذری، کفاره و فطریه مردم مشغول می شوند و آن را در اختیار فقرا و نیازمندان قرار می دهند.وی با بیان این که حضور بر مزار درگذشتگان از دیگر رسوم مردم این استان است تصریح می کند: آن ها به مزار می روند و عید را به گذشتگان خود تبریک می گویند و خرما، کلوچه محلی و شکلات بر سر مزار توزیع می کنند. همچنین مردم سیستان و بلوچستان در این روز لباس نو با رنگ های روشن بر تن میکنند به طوری که معتقدند پس از یک ماه با زدودن تیرگی ها به استقبال عید فطر باید رفت.
حنابندان زنان در شب عید
ابراهیمی، می گوید: در شب پایانی ماه مبارک رمضان، زنان بلوچ با تهیه و آماده کردن حنا که معمولاً حنای محلی آن منطقه است، خود را برای مراسم حنابندان آماده می کنند، در این مراسم که شب قبل از عید فطر برگزار می شود، زنان و دختران با حنا نقش های مختلف و زیبایی بر دست های خود میکشند و کار بستن حنا بر دست زنان توسط فردی که در این زمینه مهارت خاصی دارد انجام می شود.وی تصریح می کند: عید فطر در میان مردم بلوچستان از جایگاه بالایی برخوردار است به طوری که قوم بلوچ اهل سنت این عید را یکی از اعیاد بزرگ اسلام می دانند و سه روز به جشن و شادمانی می پردازند، هر سال در آستانه عید سعید فطر به ویژه در بخش پوشاک زنان، مشتری بازارها در مقایسه با روزهای عادی چندین برابر افزایش می یابد.به گفته وی مردان این روزها کم تر به خرید لوازم شخصی شان می پردازند، آنان بیشتر وقت خود را به خرید شیرینی و تنقلات اختصاص می دهند و بانوان بلوچ بیشتر برای خرید پوشاک به بازار می آیند. همچنین بعد از اقامه نماز عید فطر در سنت دیرینه مردم بلوچ، قربانی کردن آمده است که اعضای خانواده در خانه بزرگ جمع می شوند و بزرگ خاندان با قربانی کردن از آن ها میزبانی می کند.وی با بیان این که برای بیان سنت های حسنه اهل سنت در عید سعید فطر به مولفه های بسیاری می توان اشاره کرد، می افزاید: خیابان ها و شهرهای محل زندگی این مردم در روز عید دیدنی است و جلوه هایی خاص و ماندگاری را ترسیم می کند. گروه های مختلف خانواده ها در دسته های پرجمعیت که گاه چند خانواده را شامل می شود و همگی نیز لباس های نو پوشیده اند در این روز در خیابان به راه می افتند و به دید و بازدید خویشاوندان خود می پردازند.این کارشناس، تصریح می کند: بیشتر زنان بلوچ با پوشیدن لباس های نو و گران قیمت و گذاشتن حنا به دستان خود از جواهرها نیز استفاده میکنند.وی با تاکید بر این که عید سعید فطر یکی از روزهای مهم در نواحی مختلف سیستان و بلوچستان محسوب می شود، خاطرنشان می کند: در این روز مردم لباس نو می پوشند و با توجه به زمان بر بودن دوخت لباس های سوزن دوزی شده، زنان بلوچ در ماه رمضان به محض فراغت از کار منزل تا عصر به دوخت و دوز و «سوزن دوزی» لباس های مخصوص عید فطر خود و فرزندانشان مشغول می شوند و «زی آستون» آن را از قبل آماده می کنند. زی آستون به سوزن دوزی بخش جلویی لباس بانوان بلوچ و همچنین سر آستین لباس های آنان گفته می شود و در انواع سوزن دوزی یا آیینه کاری، طرح یا نوع دوخت آن توسط بیشتر زنان بلوچ دوخته یا خریداری می شود. این قسمت از لباس به همراه پارچه های معمولی برای دیگر بخش های آن، لباس بانوان بلوچ را تشکیل می دهد. مردان بلوچ نیز در این روز با بر تن کردن لباس نو سفید رنگ بعد از یک ماه مهمانی خدا به استقبال عید فطر می روند.
8006**6081دریافت کننده: نرگس تیموری**انتشار دهنده: حیدرسرایانی
منبع: جماران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۰۲۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
غذاهای محلی ریشه در آدابو رسوم جامعه دارد
ایسنا/خراسان رضوی رئیس گروه، آموزش، بازاریابی و توسعه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: غذاهای محلی ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم جامعه دارد.
علی اکبر احمدزاده ۱۲ اردیبهشتماه در جشنواره غذاهای سنتی و آش انغوزه شهرستان چناران اظهار کرد: طی سالهای اخیر جشنوارههای متعدد غذای بومی، محلی در شهرستانهای خراسان رضوی با مشارکت مردم برگزار شده است.
وی عنوان کرد: با برگزاری این نوع جشنوارهها با توجه به پتانسیل و جاذبههای متنوعی که در اکثر روستاهای خراسان رضوی وجود دارد میتوان در جهت توسعه و جذب گردشگر و در نهایت اشتغال پایدار در روستاها اقدام کرد.
رئیس گروه، آموزش، بازاریابی و توسعه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی بیان کرد: غذاهای محلی ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم جامعه دارد و ریشههای مردمشناسی در این زمینه به روشنی خودنمایی میکند.
وی با اشاره به اینکه طبخ و پخت غذاهای مختص هر روستا باید به گردشگران معرفی شود، خاطرنشان کرد: رسالت ما این است که با حفظ ارزشها و سنتها از آیین و رسوم دیرپای این سرزمین، محافظت کنیم.
فرماندار شهرستان چناران در ادامه هدف از برگزاری جشنواره غذاهای بومیمحلی را توسعه گردشگری و اشتغالزایی و جذب گردشگر عنوان کرد.
محسن مه آبادی اظهار کرد: با برگزاری این جشنواره ضمن توسعه صنعت گردشگری در مشارکت دادن خانوادهها در بحث گردشگری تلاش میشود.
وی گفت: با توجه به قرارگیری این روستا در دامنه کوههای هزار مسجد در فصل بهار گیاهان دارویی زیادی رشد میکنند که یکی از آنها کمای انغوزه است و مردم محلی با استفاده از کمای انغوزه که خواص فراوانی دارد آش درست میکنند.
فرماندار شهرستان چناران اضافه کرد: چون شهرستان چناران از ظرفیتهای ویژهای برای توسعه گردشگری غذا با رویکرد گردشگری خانواده محور برخوردار است قطعاً برگزاری این برنامهها نقش مهمی در توسعه گردشگری خانواده محور خواهد داشت.
مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی چناران در ادامه گفت: شهرستان چناران با توجه به نزدیکی که به مشهد مقدس دارد محل تردد بیش از ۱۲ میلیون مسافر در سال است.
محمد طاهریان مقدم، افزود: با برگزاری این جشنوارهها میتوان با جذب و ایستایی مسافر نقاط و ظرفیتهای شهرستان را به گردشگران معرفی کرد و در مسیر شعار سال حرکت کرد.
مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی چناران گفت: در حال حاضر ۱۱ واحد اقامتی در شهرستان آماده پذیرایی از گردشگران و مسافران است.
انتهای پیام