با افراد پشتپرده توهین به روحانی برخورد شود/جریانی به دنبال ترور شخصیتی چهرههای برجسته نظام است
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۰۲۷۸۹
رویداد۲۴- عضو شاخص جامعه روحانیت مبارز نسبت به رویه شدن توهین به بزرگان و شخصیت های نظام هشدار داد و خاطرنشان کرد: باید از شخصیت های نظام در مقابل این نوع رفتارهای خودسرانه دفاع کنیم، باید حرمتشان حفظ شود.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی، استاد اخلاق در واکنش به حوادث رخ داده در راهپیمایی روز قدس و توهین به رییس جمهور، جهانگیری و مطهری گفت: در روز قدس که جهانیان متوجه عظمت ملت ایران و ندای حق جویی، استکبار ستیزی و حمایت آنها از ملت مظلوم فلسطین هستند، شایسته نبود چنین اقدام مذموم و شعارهای واهی و نامربوط آن هم علیه شخص دوم نظام مطرح شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی تصریح کرد: حادثهای که در روز قدس و در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان رخ داد، دل افراد ولایتمدار، دیندار و شایسته کشور را به درد آورد و به عظمت رویدادی که چشم همه جهانیان به آن دوخته شده بود و تصویر وحدتی که باید به جهان مخابره میشد، خدشه وارد کرد.
حجت الاسلام طباطبایی با بیان اینکه حتی اگر کسانی می خواستند انتقاد خود را مطرح کنند زمان و رویه مناسبی را انتخاب نکردند، افزود: در روزی که تمام دل ها متوجه خدا است و همه برای رضای خدا وارد صحنه شدند تا با شعارمرگ بر اسرائیل و شعارهای ارزشمند دینی علیه ظلم اعلام موضع کنند، عده ای شعارهای توهین آمیزی را مطرح کردند که نه تنها ارتباطی با روز قدس و عظمت آن روز نداشت، بلکه به وحدت ملی و قدرت و کیان کشور خدشه وارد کرد.
وی با تاکید بر اینکه موضوع فقط توهین به شخص خاصی نیست، خاطرنشان کرد: باید از شخصیت های نظام در مقابل این نوع رفتارهای خودسرانه دفاع کنیم، باید حرمتشان حفظ شود، در این حرکت شخص دوم مملکت و کسی را که منتخب مردم است، نشانه گرفتند. البته برای کسانی که سابقه انقلابی دارند، این مسائل تازگی ندارد. در سالهای نخست انقلاب ترور فیزیکی چهره های ارزشمند نظام در دستور کار بود، حال چند سالی است یک جریان نامشخص به ترور شخصیت افراد برجسته و تاثیرگذار نظام رو آورده است. به همین خاطر هم برای کسانی که با تاریخ انقلاب آشنایی دارند این جریان حمله و توهین به مسئولين نظام تازگی ندارد و در راستای همان پروژه های پیشین تعریف می شود.
این استاد اخلاق با ابراز نگرانی از اینکه این روش ها در آینده لطمات بیشتری به وحدت جامعه وارد خواهد کرد، درباره آنچه تحت عنوان ضرورت پیگیری قضایی و محاکمه توهین کنندگان مطرح می شود، گفت: افرادی که در خیابان و در حین راهپیمایی علیه رییس جمهور شعار دادند، اگر چه افرادی هستند كه قدرت تشخيص مصالح و بينش سياسي ندارند و ابزار دست هستند و شيوه انها غوغاگري مي باشند، با این وجود کسانی هستند که دین دارند و علاقه مند به نظام و رهبری هستند. اما متاسفانه تحت تاثیر فضاهایی قرار می گیرند که آنها را به سمت چنین رفتارهایی سوق می دهد، حتی احتمال مي دهم عده ای که در پس پرده قرار دارند با تحریک این افراد سعی می کنند پيغام هاي خاصي را مخابره كنند يا حداقل به دست اینان در جامعه موجي ایجاد کنند.
حجت الاسلام طباطبایی با بیان اینکه به صلاح وحدت کشور نیست که با چنین افراد متدینی که تحت تاثیر دیگران قرار گرفته اند برخورد سختی شود، از قوه قضاییه خواست با شناسایی افراد پشت صحنه ای که موجبات تحریک مردم متدین علیه شخصیت های نظام را فراهم می آورند و برخورد قانونی با انها، از وارد شدن لطمه بیشتر به وحدت ملی ، دلسرد شدن مسئولان اجرایی در انجام امور و نگران شدن مردم نسبت به آینده کشور جلوگیری کند.
عضو جامعه روحانیت مبارز، سپس با اشاره ای ظریف خطاب به کسانی که سعی می کنند با مقایسه مع الفارق میان چهره های سیاسی امروز و دیروز در فکر کوتاه خود این زمان را با زمان اول انقلاب و برخی اتفاقات نامبارک اش همسو و یک شکل بینند، گفت: «انقلابیونی که در مسیر انقلاب راه را پیدا کرده اند و به راه خود ادامه می دهند از این روش ها بیزارند. چنین روش هایی نه تنها این زمان پاسخ نمی گیرد و حنایی است که رنگی ندارد که در آینده هم به لطف خداي متعال آینده هم اثری نخواهد داشت. »
این استاد اخلاق در پایان با بیان اینکه «از همه ملت و از شخص رییس جمهور می خواهم که نسبت به این نیروهای متدین اما ساده جامعه رویه گذشت اختیار کنند و نگذارند چنین مسائلی آنها را از انجام وظایف خطیرشان باز دارد»، اظهار داشت:« شعری از صائب تبریزی را به عنوان یک پیام به همه نیروهای ارزشمند نظام از مردم انقلابی تا شخص رییس جمهور و همه مقامات و مسئولانی که می خواهند هوای وحدت را با دل و جان تنفس کنند یادآور می شوم که می فرماید: به همواری ادب کن خصم سرکش را که خاکستر/ به نرمی زیر دست خویش می گرداند اتش را»
منبع: رویداد24
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۰۲۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
افعی تهران، راسکولنیکُف و احساس منحصر به فرد بودن در جهان
عصر ایران؛ مهدی مالمیر- با یک نگاه سرسری به لیست سازندگان سریال «افعی تهران» هم میشد حدس صائب زد که سریال با مخاطبِ بسیار همراه خواهد شد؛ مخاطبانی که نرم نرمک و از گوشه و کنار صدای انتقادات برخیشان را میشنویم که بر این نکته انگشت تاکید میفشارند که در این سریال، به اخلاق و رفتار مردم ساکن در تهران کملطفیهایی شده است چراکه مردم در تهران آن سان که سریال به تصویر کشیده، آدمهایی بیاعتنا به همنوع و کنایهزن و تلخزبان نیستند.
در اینکه در تمام شهرها در سراسر جهان آدمهایی از این جنس کم نیستند حرفی نیست اما چرا در این سریال این نوع آدمها در کانون سریال قرار گرفتهاند و بی اغراق در بیشترِ سکانسها با این تیپ آدمها رو به رو میشویم؟
پاسخ اما به تیپ شخصیت اصلی سریال بازمیگردد. ما به جهان شخصی وارد شدهایم و با چشمان شخصیتی جهان را مینگریم که نگاهی دگرگونه به انسانها و جهان دارد: «آرمان» منتقد سینما و مدرسی است که در آستانۀ 50 سالگی فرصتی به کف آورده تا نخستین فیلم بلندش را کارگردانی کند و به جرگۀ کارگردانان فیلم اولی بپیوندد! این منتقد سینمایی که کمی دیر برای ساختن فیلماش به تکاپو افتاده، از نوعی ویژگی شخصیتی برخوردار است که بدان «شخصیت بیش از حد حساس» یا hayper sensitive person گفته میشود.
دارندگان این ویژگی شخصیتی، جهان گرداگردشان را با حساسیت بالا درک و دریافت میکنند و از پیش پاافتادهترین ماجراهای روزمره نمی گذرند و مدام رخدادی را که برای بسیارانی میتواند با پوزخندی یا دستِ بالا با شانه بالا انداختنی برگزار شود، در ذهن و ضمیرشان همچون سکانسی از یک فیلم دردناک مرور میکنند و دندان روی دندان میسایند و گهگاه از کاهی کوه میسازند و مته به خشخاش زندگی می گذارند.
مثلا پاسخ نه چندان گرم نانوای محترمِ محل در یک صبح سرد، برای کاراکترهایی که چندان درگیر ویژگیِ «شخصیت بیش از اندازه حساس» نیستند، میتواند با بی اعتنایی و حتی بی توجهی رو به رو شود یا آن را به حساب خستگی و هزار و یک دلیل و علت دیگر بنویسند و همچون بچه آهوییسبکبال از کنار آن بگذرند و دنبال کار و بار خود را بگیرند، اما شخصیت بیش از حد حساس، این بیمهری کوچک را در ذهن خود بدل به رویدادی بزرگ میکند و با منفیبافی و تفسیرهای کهکشانی از یک اتفاق روزمره، به روان خود زخمهای ناسور میزند و سلولهای عصبی خود را به کشتن میدهند!
در سریال افعی تهران با کارگردانی « سامان مقدم» چند بار هم از زبان خود شخصیت محوری داستان که صادقانه در برابر روانشناس اقرار کرد که رویدادهای روزمره را نمیتواند مثل باقی ادم ها ندیده یا نابوده بگیرد با تیپ شخصیتی ارمان کارگردان پنجاه ساله آشنا می شویم و هم در یکی از ظریف ترین سکانس ها که به روشنی دست بر روی نقطه ضعف شخصیت حساس می گذارد: آنجا که آرمان در سکانسی از سالن تئاتر بیرون می آید و وقتی پول بلیتش را از خانم بلیت فروش مطالبه می کند و خواهان پس گرفتن آن است با نگاه توام با تحقیر خانم مواجه می شود و صحنه خندۀ نه چندان مودبانه و نالازم خانم بلیت فروش را چند بار در موقعیتهای مختلف به یاد می آورد و در آنجا است که سریال اولین تلنگر را به مخاطب میند که با شخصیتی نامعمول در سریال رو به رو است و ضروری است از او انتظار رفتار و منشی از لون دگر داشته باشد.
هنگامی که با شخصیت داستان و ویژگیهای رفتاری او آشنا شدیم، با آسودگیِ بیشتری میشود رفتار او و کنش و واکنشاش را در دایره همکاران، همسایه و همسر سابق و همسایه پیشبینی و درک کرد.
آرمان با سِنسورهای حساس اش بدل به آینهای زشتنما میشود که دست بر روی نکاتی مینهد که شاید در زندگی روزانه کمتر کسی به قول قدیمیها سنگی در ترازوی آنها بگذارد.
اینکه رابطۀ میان شهروندان در کلانشهری مثل تهران تا چه اندازه میتواند پیچیده باشد. تا چه اندازه باید مراقب سخنانی باشیم که با شتاب بر زبان جاری میسازیم، تا چه اندازه باید سکنات خود را به هنگام حمله خشم و کدورت و حسادت کنترل کنیم و... چرا که همه آدمها نمی توانند به راحتی از ماجرایی، کنایه ای، متلکی و نیشِ زبانی و پرخاشی درگذرند و این احتمال متاسفانه کم نیست که برای برخی اتفاقات ناگوار روزمره بدل به عقدهها و کمپلکسهای خطرخیز شود.
افعی تهران، همان قاتلی که در شهر پیچ و تاب میخورد و آرمان بر آن است تا فیلماش را از روی زندگی پُرماجرای او بسازد، احتمالا یکی از همین «شخصیت های بسیار حساس» است که ناخوشی روانیاش به حد خطرآفرینی برای جامعه تبدیل شده است؛ احساس نزدیکی حسی میان کارگردان و قاتل سریالی هم از همین اشتراکات روانی سرچشمه میگیرد.
هر دو، چه کارگردان و چه قاتل زندگی درونیِ پیچیده ای دارند. هر دو از رویدادهایی رنج می کشند که از زمان کودکی بر روان شان سنگینی می کند( قاتل زنجیره ای کسانی را می کشد که در کارنامه شان سابقه کودک آزاری دارند) و در نهایت، هر دو آدم های منحصر به فردی در نوع خود به شمار می روند که در قاتل این احساس منحصر به فرد بودن به جنایت می انجامد. چرا که هر قاتلی چنان چه از رمان بی نظیر «جنایت و مکافات» آموخته ایم، در وهله اول با نوعی احساس خاص بودن، خود را محق می داند که دست اش را به خون همنوع رنگین کند. راسکولنیکوف کم بنیه و بیمار که دانشجوی حقوق بود، در هذیانات و تفکرات اش به این نتیجه رسیده بود که آدمی است « ویژه» که سزاوار به انجام رساندن کاری است که از هر کسی ساخته نیست: قتل پیرزن رباخواری که زندگی او را همچون زندگی پشه ای بی ارزش می شمارد و شایسته ی نابودی!
راسکولینکوف در رمان "جنایت و مکافات"
در آخر، می شود به نویسندگان فیلمنامه آفرین گفت که شخصیتی با ویژگی های روانی خاص آفریدهاند و داستان را بر روی شانههای یک شخصیت بیش از حد حساس سوار کرده اند و از این طریق، هم سریالی با مایههای پلیسی و جنایی ساختهاند و هم شماری از ویژگیهای برخی از ما شهروندان عجول و بی حوصله و گهگاه بیملاحظه را به تصویر کشیدهاند که کمتر کسی در فیلمها و سریالها به این ظریفهها توجهی جدی نشان میدهد.