Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@16:29:50 GMT

آداب و رسوم مردم گیوی در عید سعید فطر

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۰۳۱۱۱

آداب و رسوم مردم گیوی در عید سعید فطر

مرم گیوی همانند سایر شهرها آداب و رسوم خاصی در عید سعید فطر دارند، ساکنان خونگرم و فرهنگی این شهر تشریفات ویژه‌ای برای این عید قائل هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کوثرخبر، یکی از سنت‌های حسنه مردم گیوی در روز عید فطر پرداخت فطریه و در اصطلاح محلی «فطر پولی» است که روز قبل عید فطر آماده کرده و پیش از اقامه نماز عید فطر به نیازمندان پرداخت می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم در روزهای پایانی ماه رمضان به اسقبال عید فطر می روند و بر این باورند که غذای روز عیدفطر برای کسانی که روزه بوده اند یک مزه دیگری دارد که روزه خواران هرگز طعم آن را نخواهند چشید؛ به همین دلیل خانواده ها برای یکدیگر و به پاس مهربانی های ماه رمضان غذای گرم یا سرد می برند.

عید فطر اهمیت ویژه ای برای مردم گیوی دارد به گونه ای که تا ۳ روز پس از آن به هم تبریک و شادباش می گویند، ساکنان شهرها و روستاها در این روز بخصوص پس از ادای نماز عید به آرامستان ها رفته و برای درگذشتگان فاتحه می خوانند.

در روز عید فطر مردم این دیار برای عرض تبریک به خانه های هم رفته و با چای، برنج و گوشت پذیرایی می شوند؛ خوردن مقداری گوشت یا حلیم روز عید مرسوم است.

در این شهر بیشتر نانوایی ها دو روز قبل از رسیدن عیدفطر به پخت شیرینی ها، کلوچه های محلی و سوغات خاص این شهر یعنی(فطیر - نان شیرینی) یا (نزیک) برای پذیرایی عید می پردازند.

رسم براین است که در بین همدیگر با تقسیم کردن شیرینی از همدیگر پذیرایی میکنند و صله رحم هم انجام میدهند که یکی از مهمترین رسومات است و رفتن به خانه پدر و مادر، پدر بزرگ و مادر بزرگ، اقوام و همسایه می باشد.

یکی از آداب بسیار خوب مردم گیوی رفتن بر سر مزار عزیزان، اقوام و قرائت فاتحه و انجام نذر و نذورات در این عید در بین قومیت ها هنوز وجود دارد.

بهترین سوغات گیوی که بر سرسفره های عید در این شهر وجود دارد حلوای محلی، آش دوغ، نان شیرینی و دیگر غذاهای محلی این شهرستان است.

در این روز مردم با لب‌هایی خندان و بدون کینه و کدورت به خانه همدیگر می‌روند و یکی از زیباترین و جذاب‌ترین صحنه‌ها را به تصویر می‌کشند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۰۳۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برتری شباب الاهلی در خانه العین

تیم فوتبال شباب الاهلی دبی با حضور سعید عزت‌اللهی در خانه العین پیروز شد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در چارچوب هفته بیستم لیگ برتر فوتبال امارات شنبه شب تیم شباب الاهلی با در اختیار داشتن سعید عزت‌اللهی پیروزی 2 بر یک را در خانه العین به ثبت رساند.

برای شباب الاهلی لوکا میلیوویچ (19 - پنالتی) و ایگور ژسوس (61) گل زدند. تنها گل العین میزبان را نیز محمد البلوشی در دقیقه 50 وارد دروازه حریف کرد.

سعید عزت‌اللهی در دقیقه 82 از ترکیب شباب الاهلی خارج شد.

تساوی الوحده در حضور نوراللهی

تیم شباب الاهلی با 43 امتیاز پس از الوصل 52 امتیازی در جدول رده‌بندی 14 تیمی لیگ امارات دوم است.

 

دیگر خبرها

  • همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود
  • انتخاب حسنی پور به عنوان یکی از مربیان برتر ورزش هنگ کنگ
  • عکس| اولین پست اینستاگرامی سعید آقاخانی بعد از اتمام نون‌خ
  • خلاصه بازی فوتسال ایران و تایلند +فیلم
  • «احمدعباسی» آقای گل جام ملت‌ها شد
  • سعید احمدعباسی آقای گل جام ملت‌های فوتسال آسیا شد
  • گل دوم فوتسال ایران به تایلند +فیلم
  • گل سعید احمد عباسی به تایلند در جام ملت های فوتسال آسیا (تایلند 0-2 ایران)
  • برتری شباب الاهلی در خانه العین
  • عکس| ماجرای مصدومیت شدید سعید آقاخانی چیست؟/ حال کارگردان نون خ خوب است