Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نيويورک تايمز نوشت: چندين دهه است که عربستان ميلياردها دلار از درآمدهاي نفتي اش را به سازمان هاي جهادي در سراسر جهان ميدهد و بي سر و صدا سعي ميکند از ديپلماسي براي ارتقا جايگاهش استفاده کند.

به گزارش سرويس سياسي جام نيـوز، نيويورک تايمز نوشت: چندين دهه است که عربستان ميلياردها دلار از درآمدهاي نفتي اش را به سازمان هاي جهادي در سراسر جهان ميدهد و بي سر و صدا سعي ميکند از ديپلماسي براي ارتقا جايگاهش استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




اما هزاران سند که اخيرا توسط ويکي ليکس منتشر شده جزييات جالبي را درباره اهداف عربستان در سالهاي اخير افشا ميکند و نشان ميدهد آنها نه تنها به دنبال توسعه نسخه خود از اسلام اهل تسننند بلکه تلاش ميکنند دشمن اصلي شان يعني ايران شيعه را نيز تضعيف کنند.


اسناد وزارت خارجه سعودي نشان ميدهد که آنها حساسيت زيادي درباره ايران به ويژه در سياست هايشان در آفريقا و آسيا و اروپا از طريق ديپلمات هايشان دارند و اين ديپلمات ها فعاليت هاي ايران را با حزييات زياد دنبال ميکنند و نهادهاي عالي کشور تلاش هايي براي محدود کردن دامنه توسعه شيعه در جهان دارند.


دامنه اين عمليات به توضيح هشدار هاي عربستان نسبت به توافق هسته اي ايران با جهان کمک ميکند. سران سعودي از اينکه با برداشته شدن تحريم هاي ايران اين کشور به پول بيشتري دست پيدا کرده و قدرت بيشتري براي تجهيز نيروهاي نيابتي اش در جهان داشته باشد نگرانند. اما اسناد نشان ميدهد که عمق رقابت ها بيش از چيزي است که به نظر مي رسد و ريشه عميقي در ايدئولوژي هاي مذهبي دو کشور دارد.


اسناد نشان ميدهد که يکدستگاه عريض و طويل در درون دولت عربستان به ماموريت هاي اين چنيني اختصاص دارد.


ابتکارات اخير شامل قرار دادن حقوق بازنشستگي براي واعظان اديان خارجي و ساخت مساجد و مدرسه و مراکز تحصيلي و تضعيف مقامات خاجي و رسانه هاي خبري اي است که براي عربستان تعديد به شمار مي آيند.


يک خط ارتباطي ميان سفارت عربستان و پاکستان يادآور شده که رييس دانشگاه اسلامي بين المللي اسلام آباد سفير ايران را براي هفته فرهنگي به دانشگاه دعوت کرده است.


در آن زمان سلمان وارد عمل شده و يک ميليون دلار به يک موسسه اسلامي در هند کمک کرده است.



به گفته اسامه حسن محقق مطالعات اسلامي در بنيادي در لبنان گفته ما درباره هزاران و هزاران فعاليت سازمان ها و مبلغاني حرف ميزنيم که در حوزه نفوذ عربستانند چرا که مستقيم يا عير مستقيم از آنها پول ميگيرند. اين فاکتور مهمي براي نقوذ غير قابل انکار غربستان است.


در حالي که اسناد هيچ چيزي از حمايت عربستان از فعاليت هاي نظامي نشان نمي دهد منتقدان بر اين استدلالند که عربستان کمپيني را عليه شيعيان ايجاد کرده است که منجر به تخريب اصل پلوراليسم در اسلام شده.


عربستان سعودي ماموريت هاي بين اامللي مذهبي اش را انکار نميکند و حتي دشمني اش با ايران نيز بر کسي پوشيده نيست. اما به گفته منتقدان اين اسناد مايه شرمساري است.


بخشي از اين اسناد به حملات الکترونيک ماه مارس وزارت خارجه مربوط است که اين وزارت خانه مدعي بود توسط هکر هاي مورد حمايت ايران در يمن انجام شده است. ويکي ليکس به اين حمله زماني که انجام شد اشاره کرده است.


در حالي که عربستان ميگويد بخشي از اين اسناد ساختگي هستند بسياري از نام ها و شماره تلفن ها و شماره هاي افزاد و نام انجمن خا و موسسات در اين اسناد درست بوده و به تاييد خبرنگاران در نيويورک تايمز رسيده است.


يک رابط در سفارت عربستان در بوداپست درخواست کمک مالي براي باز کردن يک مرکز اسلامي در آنجا کرده بود. اين نيروها بيشتر بين سالهاي 2010 تا 2015 افزايش ياقته اد.


وزارت خارجه درخواست کمک هاي مالي را به مقامات رباض اطلاع ميداده و بعضا نهاد هاي اسلامي جهاني مانند اتحاديه جهاني کشورهاي اسلامي که تحت حمايت عربستان است نيز کمک هايي را در راه استراتژي هاي عربستان مي کردند. ديپلمات هاي سعودي در سراسر جهان نيز در پروژه ماموريت داشتند. اين مقامات با هم جمعي از سران کشورهاي اسلامي و نهاد هاي اسلامي را در سراسر جهان گرد آورده بودند که سمپات عربستانند و حوزه نفوذ عربستان را تشکيل ميدهند.


براي مثال شيخ سحيب حسن محقق اسلامي هندي در عربستان تحصيل کرده و چهار دهه در کنيا و بريتانيا به عنوان مبلغ کار کرده، رابط عربستان در سفارت اين کشور در لندن بوده است واين به تاييد پسر او نيز رسيده است.


در پيام هاي ديپلماتيک ترس عربستان از نفوذ ايران و توسعه نفوذ شيعه در جهان روشن است.


سفارت عربستان در تهران روزانه گزارش هايي را از اخبار محلي را به مرکز انتقال ميداد. يکي از رابط ها به عربستان پيشنهاد داده بود که تصويرش را با ايجاد يک تلويزيون فارسي زبان و تشويق سفر مبلغان حامي عربستان به ايران بهبود ببخشد.


در جايي ديگري جزييات نگراني ها درباره اينکه ايران به دنبال نفوذ در تاجيکستان براي صدور انقلاب مدهبي و توسعه ايدئولوژي اش در کشورهاي منطقه است خبر داده بود.


سفير عربستان در تاحيکستان به مقامات تاجيک پيشنهاد داده بود که با گرفتن پول از عربستان، ديگر از ايران مبلغي دريافت نکنند.


ترس از نفوذ ايران در کشورهايي با اقليت مسلمان نظير چين نيز هيات عربستاني را براي پيشنهاد برنامه هاي کارکردي براي مقابله با توسعه نفوذ شيغه در چين تشويق کرده بود. اسنادي از فليپين که تنها 5 درصد از جمعيت آن مسلمانند نشان ميدهد تلاش هايي براي توقف حضور ايران کليد زده شده بود.


از سال 2010 تا 2013 عربستان سعي کرده شبکه فارسي زبان ماهواره اي العالم را تحت فشار بگذارد. اين تلاش ها شامل صدور حکم حکومتي توقف پخش اين شبکه و تحت فشار قرار دادن عرب ست براي پايين آوردن اين کانال از ماهواره و همچنين استفاده از ابزارهاي فني براي تضعيف سيگنال اين شبکه در بحرين و شرق عربستان است. جايي که جمعيت شيعيان بيشتر از اهل تسنن است و اين جمعيت از تبعيض رنج ميبرند.


رييس شبکه العالم در بيروت متوجه اين اقدامات عربستان در سال 2010 شده بود.


رييس يکي از ماهواره هاي اروپايي که خواسته نامش فاش نشود گفته وضعيت پخش ما عادي است . تنها مورد مخربي که با آن روبه رو هستيم درباره پخش در بحرين است.


سفارت عربستان در سريلانکا از ديدار سفير ايران و گروهي از مخققان مذهبي خبر داد. در جاي ديگري عربستان عليه مقامات خارجي اي که به نظر آنها تهديد بودند وارد عمل شد.


بعد از اينکه رييس دانشگاه اسلام آباد در پاکستان، ممتازاحمد سفير ايران را دعوت کرد سفيرعربستان از احمد خواتست که او و همسرش را در ازاي اقدام قبلي اش دعوت کند. احمد با درخواست سفير براي رد دعوت سفير ايران موافقت نکرد به طوريکه ديپلمات هاي سعودي اب الخليل يکي از اعضاي هيات امناي دانشگاه را فراخواندند و جلسه اي تشکيل دادند تا در اين جلسه رييس جديد دانشگاه را که با رويکردهاي آنها هماهنگ تر باشد را انتخاب کنند.


يکي اعضاي هيات علمي دانشگاه گفته که احمد استاد علوم سياسي و داراي دکتري از دانشگاه شيکاگو بود که به دليل تلاشش براي کاهش نفوذ سعودي در دانشکده با برخي اعضاي محافظه کار دانشگده دچار چالش شده بود.


بعد از استعفاي احمد در سال 2012 سفير عربستان با کمک رييس جمهور وقت پاکستان آصف علي زرداري يک رييس دانشگاه که داراي تابعيت عربستان بود را به عنوان رييس دانشگاه انتخاب کرد.


يکي از اعضاي هيات علمي دانشگاه گفته در نهايت آنها پيروز شدند.


عربستان منابع مالي زيادي براي تعليم مبلغ و تعليم دانشجويان مسلمان بين المللي براي آموزش وهابيت در دانشگاه هاي عربستان صرف کرده است. بر اساس اين اسناد عربستان به برخي از اينها به صورت ماهانه جيره اي را براي تبليغ در کشورشان مي دهد. بر اساس اين اسناد 14 مبلغ جديد در گينه مشغول به کار شده اند و 12 تن در تاجيکستان مشعول شده اند.


در جاي ديگري از اين اسناد گفته شده وزارت خارجه از يک موسسه اسلامي در نزديک مرزهاي ايران در افغانستان خواسته تا مبلغان محلي را در اين نقطه مستقر کنند.


يکي از هزينه بر ترين پروژه هاي عربستان درهند است.


در اين اسناد به اعطاي 266 هزار دلار کمک به موسسات اسلامي و 133 هزار دلار براي برگزاري کنفرانس هاي اسلامي و ايجاد مراکز اموزشي براي زنان اشاره شده است.


حتي برخي کمک هاي بشر دوستانه نيز با اهداف فرقه اي از سوي عربستان انجام شده استو در سال 2011 وزارت خارجه عربستان دستور کمک هاي غذايي به قربانيان سيل تايلند داد و در اين درخواست گفته شده بود اين کار براي ايجاد اثرات مثبت بر مسلمانان و جلوگيري از توسعه نقوذ ايران در جهان انجام ميگيرد.


در جاهاي ديگر عربستان کارهاي مذهبي اش را راهي براي ارتقاي حسن شهرتش ميداند. سفير عربستان در مجارستان دستور کمک 54 هزار دلاري در سال به موسسات اسلامي و مراکز فرهنگي در اين کشور را داده بود. در اين اسناد گفته شده که اين کار نيز براي تضعيف افراط گرايي و ايجاد اثرات مثبت بر تصوير عربستان و زيبا و ميانه رو نشان دادن تصوير اين کشور انجام مي شد.

انتخاب
202


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۰۴۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فهرست انتخاباتی جامعه اسلامی مهندسین در دور دوم منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، بیانیه جامعه اسلامی مهندسین درخصوص فهرست منتخب برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر منتشر شد.

بسمه تعالی
خدای متعال را شاکریم که علیرغم تمامی جوسازی ها در مایوس کردن ملت ایران از حضور در پای صندوق های رای، مردم بصیر و هوشیار ایران عزیز، چشم طمع دشمنان را کور کردند و دیگر بار حضور خود را در صحنه انتخابات به نمایشی تحسین برانگیز مبدل ساختند.
جامعه اسلامی مهندسین پس از بررسی نفرات راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، و به دنبال مباحث عمیق در شورای مرکزی و هیات اجرایی این تشکل، و ضمن احترام به همه کاندیداهای منتخب برای دور دوم، فهرست زیر را به مردم عزیز حوزه انتخابیه تهران معرفی می نماید.

امید است با حضور پرشور واجدان شرایط در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی و تجدید بیعت با آرمانهای امام راحل عظیم الشان و شهدای گلگون کفن، شاهد انتخاباتی پرشور و دشمن شکن باشیم.

اسامی به ترتیب بالاترین آراء ماخوذه در دور اول عبارتند از:

احمد نادری، سمیه رفیعی، حسین نجابت، عبدالحسین روح الامینی، ابوالقاسم جراره، زهره سادات لاجوردی، علیرضا سلیمی، صالح اسکندری، محمدحسین حسین زاده بحرینی، سمیه گلپور چمرکوهی، علی اصغر پورمحمدی، علی طهرانی مقدم، سیدنظام الدین موسوی، مجتبی رحماندوست، مهدی شریفیان، غلامحسین رضوانی.

جامعه اسلامی مهندسین
اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

کد خبر 6093609 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • اعلام شد؛‌فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  • خط و نشان رونالدو برای الهلال
  • حضور ۷۵ دانشگاه ایرانی در میان برترین های آسیا در رتبه‌بندی تایمز
  • کولاک جدید کریستیانو رونالدو در عربستان
  • بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید
  • توسعه همکاری‌های فناورانه ایران و ترکیه نتایج خوبی را برجای می‌گذارد
  • فهرست کاندیدا‌های مورد حمایت جامعه اسلامی مهندسین اعلام شد
  • فهرست انتخاباتی جامعه اسلامی مهندسین در دور دوم منتشر شد
  • افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است
  • لیست حزب باهنر در انتخابات دور دوم مجلس؛ از حسین نجابت و جراره تا پورمحمدی، نظام الدین موسوی و ...