Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پونتياک آزتک (Aztek) يک خودروي کراس اوور سايز متوسط است که در بين سالهاي 2000 تا 2005 بر روي خط توليد جنرال موتورز قرار داشت.
شايد در مورد اين خودرو هيچ چيز به اندازه ي ظاهر عجيب آن جلب توجه نکند. ظاهري که از هر زاويه اي به ان نگاه کنيد نخواهيد توانست با آن کنار بياييد.
طراحي ظاهري آزتک چه در داخل و چه در بيرون انقادات زيادي را متوجه اين خودرو کرد و بسياري از نشريات خودرويي لقب زشت ترين خودرو را به پونتياک آزتک اعطا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پيش از پرداختن به ساير بخش ها اين خودرو اجازه دهيد که با قيمت فني آن شروع کنيم. آزتک با موتور شش سيلندر وي شکل جنرال موتورز با نام LA1 تجهيز شده بود که يک وي شکل 3.4 ليتري با زاويه ي 60 درجه است و مي تواند 185 اسب بخار قدرت و 280 نيوتون متر گشتاور را توليد کند که شايد اعداد خيلي جذابي براي يک موتور با حجمي نزديک 3.5 ليتر نباشند.

جنرال موتورز اين موتور را در محصولات ديگري چون شورولت ايمپالا و شورولت مونت کالو نيز مورد استفاده قرار داده است. در پونتياک آزتک نيروي اين موتور از طريق يک گيربکس 4 دنده ي خودکار از نوع تورک کانورتوري به هر چهار چرخ خودرو انتقال پيدا مي کند. گيربکس نيز از سري گيربکس هايي است که جنرال موتورز در شورولت مونت کارلو و بيوک رگال از آن استفاده کرده است.
اولين قسمت اين خودرو که شايد بسيار جالب باشد وجود سيستم نمايشگر سربالا يا همان هداپ ديسپلي در اين خودرو است که براي يک خودرو متعلق به سال 2000 آپشن جالبي به شمار مي رود. سيستم نمايشگر سربالاي اين خودرو نه تنها سرعت لحظه اي را براي راننده نمايش مي دهد بلکه امکان نشان دادن موج راديو را نيز دارد.

قسمت عقبي آزتک بر خلاف بسياري از کراس اوورها و اس يو وي ها به صورت نيمه هاچ بک ساخته شده است و داراي سقف شيب دار است (طرحي که امروزه در خودروهايي چون بي ام و X4 و يا تويوتا C-HR شاهد هستيم).
درب صندوق عقب اين خودرو به صورت دو تکه است که بخش بالايي آن که قسمتي از سقف شيب دار خودرو را نيز تشکيل مي دهد به طور کامل از شيشه ساخته شده است.

نکته ي ديگر اين خودرو بخش پاييني درب صندوق بار است که بر خلاف جهت قسمت شيشه اي بالايي باز مي شود (همانند تويوتا لندکروزر). اما اين بخش تنها يک درب ساده نيست.
وقتي اين در را باز مي کنيد مي توانيد از ان به عنوان يک نيمکت براي نشستن استفاده کنيد و جالب تر اينکه مهندسين جنرال موتورز نيز به فکر کساني که روي اين درب مي نشينند بوده و براي آنها دو عدد جا ليواني را روي درب تعبيه کرده اند.

حتي يک سيتم صوتي کامل نيز درون صندوق عقب وجود دارد که کنترلرهاي مربوط به آن نيز در همانجاست و کساني که در صندوق عقب نشسته اند مي توانند از همانجا نسبت به عوض کردن موزيک و يا افزايش و کاهش صداي سيستم صوتي اقدام کنند.

يکي از کاربردي ترين مواردي که در پونتياک آزتک وجود دارد يک يخچال کوچک در بين کنسول وسط است که امروزه بيشتر آن را با نام کول باکس مي شناسيم.
اما کول باکس آزتک با کول باکس هاي ساير خودروها يک تفاوت اساسي دارد و آن اينکه مي توانيد آن را از جاي خود خارج کرده و به عنوان يک کلمن با خود به پيک نيک حمل کنيد.

طراحي جلوي اين خودرو نيز از ديگر بخش هاي جالب توجه است که شاهد طراحي جداگانه ي چراغ راهنما و چراغ هاي اصلي هستيم. شايد اين کار در پونتياک آزتک به زيبايي انجام نشده باشد اما اين خودرو بنيانگذار سبکي در طراحي بود که بعدها توسط خودروهاي محبوبي چون نيسان جوک و جيپ چروکي نيز مورد استفاده قرار گرفت. براي درک بهتر اين موضوع کافيست به تصوير زير دقت کنيد.

در پونتياک آزتک، سازنده توجه ويژه اي نيز به مقوله ي ايمني داشته است. اين خودرو در تست هاي NHTSA آمريکا موفق به کسب 4 ستاره ي ايمني براي ايمني راننده، سه ستاره براي ايمني سرنشين و 5 ستاره در تصادف از بغل شده است.
اما در اينجا هم شاهد ظهور نبوغ جنرال موتورز هستيم به طوري که نيمه ي پاييني بدنه ي خودرو به طور کامل از جنس پلاستيک ساخته شده است و فاقد رنگ است تا در صورتي که يک دوچرخه يا موتورسيکلت از بغل با خودرو تصادف کرد رنگ و بدنه ي خودرو آسيبي نبيند.

در بخش عايق بندي صوتي فضاي کابين نيز بايد گفت که اين کار در آزتک به نحو احسن انجام شده است به طوري که تست هاي صورت گرفته اثبات کرده اند که فضاي داخلي اين خودرو از لکسس RX کم صداتر است.
سيستم تعليق اين خودرو در بخش عقبي از نوع تنظيم شونده با باد است که يک کمپرسور بادي وظيفه ي تامين باد مورد نياز سيستم را بر عهده دارد.
يکي از مزاياي وجود چنين سيستمي در آزتک اين است که ارتفاع قسمت عقب خودرو همواره ثابت است و چه خودرو خالي باشد و يا با حداکثر ظرفيت خود پر شده باشد ارتفاع آن ثابت خواهد بود.

شايد تنها ايرادي که چنين سيستمي داشته باشد صداي آن است که از بيرون خودرو شنيده مي شود. اما اين کمپرسور بايد تنها باد لازم براي سيستم تعليق را تامين نمي کند بلکه در ديواره ي صندوق عقب خودرو يک خروجي باد به همراه شلنگ وجود دارد که مي توانيد از آن استفاده کرده و هرجايي که لازم است از نيروي باد بهره مند شويد.

براي مثال مي توانيد از همين باد استفاده کرده و باد لاستيک هاي خودرو را تنظيم کنيد. به اين ترتيب شما با خريد آزتک ارزان قيمت يکي از امکانات مرسدس بنز G63 6*6 را در اختيار خواهيد داشت و آن قابليت تنظيم باد خودرو است.

اما جالب ترين آپشن اين خودرو را بايد يک چادر سفري دانست که قابليت مونتاژ شدن روي صندوق بار را دارد و به اين ترتيب با خواباندن صندلي هاي عقبي يک فضاي استراحت راحت و جادار را براي زماني که به کمپينگ مي رويد خواهيد داشت.

با اين حال مي توان با قاطعيت گفت که عليرغم بکار گيري چنين نوآوري هاي جذابي در پونتياک آزتک، اين خودرو در نهايت قرباني طراحي ظاهري وحشتناکش شد و به شکستي تاريخ ساز براي جنرال موتورز و برند پونتياک تبديل گشت.
در واقع پونتياک آزتک نمادي از اجراي اشتباه يک ايده فوق العاده محسوب مي شود، ايده اي در باره تلفيق خودروهاي کراس اوور با ظاهري کاربردي و جوان پسند که البته به لطف طراحي اشتباه هيچ وقت مورد احترام مشتريان و جامعه کارشناسان خودرو قرار نگرفت.

اما پس از شکست آزتک، نيسان با شجاعتي وصف ناپذير مدل جوک را راهي بازار کرد و عليرغم تصور اوليه، توانست اين خودرو را به محصولي موفق و شاخص در بازار مبدل کند.
طي چند سال اخير نيز ساير خودروسازان با تقليد از رويه نيسان به طراحي محصولات متفاوت ديگري مانند تويوتا ch-r، هوندا hr-v و يا سنگ يانگ تيوولي دست زده اند و همگي تا حد قابل قبولي مورد استقبال مشتريان قرار گرفته اند، اما پونتياک پس از شکست سنگين آزتک نتوانست به حيات خود در دوران سخت بحران اقتصادي آمريکا ادامه دهد و به گورستان برندهاي فراموش شده آمريکايي پيوست.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۰۶۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختلال در مسیر قهرمانی، اوسمار و اولین چالش بزرگ

به گزارش ورزش سه، شاید منشاء خیلی از عوض شدن‌ها در لابه لای همین شکست هاست.بهمن ۹۸ که یحیی آمد شیفته فوتبال هجومی و زیبا بود اما هرچه گذشت او نتیجه گراتر شد و اقتصادی . فقط آنهایی که زیر خاک اند تغییر ناپذیرند و شاید شکست در اراک یکی از همان پیچ هایی باشد که افکار هجومی اوسمار را در فوتبال ما تغییر دهد.شاید هم او درس بزرگی را از این ناکامی تاریخی گرفته و‌ دیگر اینچنین بی محابا دست به تغییرات گسترده نزند ! بی تردید ذهن‌‌ او همانند میلیون‌ها هوادار درگیر این است چه شد تیمش که گل نمی خورد، 
در کمتر از ۳۰ دقیقه ناگهان ۴ بار دروازه اش باز شد؟ کجای کار می لنگید؟ ایراد کار چه بود که قرمزها یک جام را در اراک جا گذاشتند و با چهره ای شوک‌زده در آستانه یکی از فینال‌های لیگ جاری( بازی چهارشنبه با سپاهان) به تهران بازگشتند؟

پرسش اول این است که آیا اوسمار همه واقعیت را می گوید و یا‌ تنها قسمتی از آن را؟ او در اراک گفت به هیج وجه به بازی با سپاهان فکر نمی کردم. کدهایی وجود دارد که حرف او را تائید می‌کند اما او نگفت تا دقیقه چند این نبرد حذفی، چنین افکاری داشت؟ موضوع دقیقا همین تغییر نگرش در حساس‌ترین دقایق بازی بود.

اوسمار جام می خواست.او در حال تثبیت ریشه هایش در فوتبال ایران به عنوان سرمربی موفق است ‌ تا بازار پر مشتری آسیا را به دست بیاورد ، اما شرط اول این است که او باید در فوتبال ایران به جام برسد. 

به همین خاطر او راست می گوید که به بازی با سپاهان فکر نمی کرده. بی ترس از خستگی و مصدومیت، با همان ترکیب همیشگی ( منهای غیبت اجباری عالیشاه) به اراک آمد. تیمش را هجومی چید و ۲ گل هم زد .

اما به نظر می آید بین ۲ نیمه، افکار محتاطانه، کم کم سراغش آمد. سروش رفیعی که یکی از مهم‌ترین عناصر تدافعی در جمع کردن توپ های سوم‌ و سرگردان در ۱۸ تیم خودی و همچنین طراح اصلی حملات است، جای خود را به وحید امیری داد. با این وجود وحید به جلو رفت و خدابنده لو جای سروش را پر کرد. در اوج حملات آلومینیوم در شروع نیمه دوم، پرسپولیس باز هم  در دفاع مستحکم نشان داد.اما از دقیقه ۶۰ تعویض های اوسمار رنگ و بوی بازی با سپاهان را گرفت. بیرون کشیدن ۳ عنصر موثر هجومی ( ترابی، کریم و ارونوف) عملا خیال حریف را از حملات پرسپولیس جمع کرد اما یک تعویض خیلی خاص در این بین انجام شد که اوسمار نمی تواند بگوید آن را صرفا به واسطه جریان بازی انجام دادم. دانیال اسماعیلی فر بخاطر محرومیت ،بازی با سپاهان را از دست داده است. اوسمار در ۱۵ دقیقه انتهایی قصد آزمایش فرجی در آن منطقه را داشت. بدون آنکه دانیال از زمین خارج شود،  فرجی به دفاع راست رفت و دانیال جای ترابی را گرفت .

از دقیقه ۸۵ تا ۱۲۲ پرسپولیس ۴ گل خورد که در همه آنها رد پای تعویض های اوسمار هویدا بود.

سروش و خدابنده‌لو نبودند تا توپ‌های سرگردان در ۱۸ را جمع کنند.گل اول و دوم دقیقا از همین نقطه زده شد آن هم در روزی که ریگی خسته‌ و پر اشتباه بود.در صحنه گل سوم  شروین بزرگ به راحتی روی سر فرشاد فرجی، ضربه مهمی را زد و دست آخر در گل چهارم باز هم نفوذ از منطقه  راست، کات بک و عقب ماندن اسدبیگی و ضربه نهایی نقی زاده.

اینها همه کدهایی بود از ۴ گلی که اگر اوسمار دست به ترکیب اولیه اش نمی زد شاید هرگز ، زده نمی شدند! 
اگر حقیقتا اوسمار این تعویض ها را بی توجه به بازی با سپاهان انجام داده باشد باید گفت؛ خودکشی بی دلیلی را مرتکب شدی مرد ! (البته او این مسئله را تکذیب کرد).

سوال مهم‌ در مورد بیرو؛ در حد پنالتی هم آماده نبود؟
حق رفیعی جوان بود که در جام حذفی بازی کند، حتی اگر بیرانوند مشکل مصدومیت هم نداشت ، باز باید به واسطه چند نمایش تحسین بر انگیزی که او در لیگ انجام داده بود درون دروازه پرسپولیس قرار می‌گرفت .اما اوسمار مرتکب یک اشتباه بزرگ شد. او می توانست بیرانوند را با خود به اراک ببرد تا هنگام ضربات پنالتی با میدان دادن به او نتیجه برد را تا ۸۰ درصد تضمین کند.یحیی فصل قبل مقابل پارس ون اصفهان با همین تعویض مانع خلق شگفتی ‌و شکست تیمش در اولین گام شد تا دست آخر فاتح جام حذفی با شکست استقلال شود.مسلما ارزش بازی با سپاهان چند برابر جام حذفی است اما با توجه به اینکه بیرانوند ۵ روز قبل گج دستش را باز کرده بود‌ دست کم توانایی حضور در ضربات پنالتی را داشت. اما در این مورد ، اوسمار تصمیم سخت گیرانه ای را اتخاذ کرد. تصمیمی در حد از دست دادن یک جام.

حتی اگر  اوسمار بواسطه ارزش و اهمیت دیدار روز چهارشنبه، تیمی متشکل از ذخیره ها ‌‌و چند بازیکن اصلی را به مصاف آلومینیوم می فرستاد و حذف هم می‌شد، شاید خیلی ها این تصمیم را عاقلانه می دانستند . اما او تصمیم گرفت با همه قوا بیاید.با این وجود چند تصمیم موجب شد هم جام حذفی را از دست بدهد و هم تیمش را از حیث روحی و جسمی مستهلک کند.

احتمالات بعد از این وقایع
فعلا برای قضاوت زود است.شاید ساعت های پایانی روز چهارشنبه، در خاتمه دو بازی بسیار حساس ، تراکتور و استقلال در تبریز و سپس پرسپولیس و سپاهان در تهران بشود فهمید خسارت های این جام حذفی تا چه حد بوده است.

تنها خوش شانسی پرسپولیس این بود که سپاهان هم با ترکیب اصلی‌اش به اهواز رفت و با وجود شکست دادن استقلال ملاثانی، مجبور شد ۱۲۰ دقیقه در گرمای خوزستان بدود.

حوالی ساعت ۲۲ روز چهارشنبه بعد از انجام این دو دیدار، نمای بهتری از خروجی تصمیمات شامگاه جمعه به دست‌مان می آید.

بدترین اتفاق برای قرمزها این است که آنها بفهمند این شکست موجب شد در فاصله کمتر از ۵ روز ۲ جام را از دست بدهند.

البته با هر احتمالی در شکست ،تساوی و برد سرخابی‌ها در روز چهارشنبه،  فاصله آنها از هم آنقدر دور نمی شود که بگوئیم کار تمام شده است. در بهترین حالت برای آبی ها ، آنها در روز  شکست تراکتور و پرسپولیس،  می توانند ۴ امتیاز از رقیب پیش بیافتند .

از سوی دیگر در صورت پیروزی تراکتور و پرسپولیس، شاگردان اوسمار می توانند با دو امتیاز بیشتر ،صدرنشین جدید لیگ برتر شوند، نتیجه ای که قطعا غم تلخ حذف جمعه شب را با خود می‌شوید و می‌برد .

مهدی طاهرخانی

دیگر خبرها

  • ظهور و سقوط شهر باستانی هرم‌ها
  • اقدام به موقع واحد پلیس برای نجات جان شهروندان
  • منافی:باخت به آلومینیوم را بزرگ نکنیم، در لیگ فرصت جبران هست
  • برای حذف پرسپولیس کافی است پنالتی تمرین کنید!
  • امدادرسانی به خودروی گرفتار شده در رودخانه زمکان با ۶ سرنشین (فیلم)
  • اختلال در مسیر قهرمانی، اوسمار و اولین چالش بزرگ
  • تصاویر نجات خودروی گرفتار شده در رودخانه | ۶ سرنشین نجات پیدا کردند | ویدئو
  • کتابِ «حکایت زخم‌ها» به چاپ دوم رسید
  • کتابِ «حکایت زخم ها» به چاپ دوم رسید
  • سقوط خودرو در دره جاده صیدون یک کشته و ۹ مصدوم به همراه داشت